• liamlina

smakportioner 4 mån

Jag har en liten kille på 3 1/2 månad som snart ska få testa på att smaka lite mat för första gången. Hur gjorde ni? Hur mycket gav ni till en början, det är väl bara 1 tsk till o börja med o sedan sakta öka? Vad gav ni för mat, köpte ni färdig på burk eller gjorde ni själva?

Jag funderar på att ge honom potatis eller morot till o Börja med...

Ge gärna tips o råd :)

• Svar på tråden smakportioner 4 mån
  • Dockan

Kanske tillhör jag en amningsterrorist, eller förespråkare, beroende på hur man ser det.

Jag var dock i samma sits som du och både bad om och fick lite ersättning att avsluta amningarna med på BB. Klart bebisen måste må bra. Det är ju prioritet ett... Men BVC är snabba att råda ersättning/mat istället för att råda hur man kan öka sin egen produktion och därmed vikten på bebisen. Jag har haft tur med vår BVC sköterska som ger hela bilden, amning och/eller ersättning och hur man kan öka vikten. För övrigt så står det i BVC egen handbok att de ska följa SLV rekommendationer.

En bebis under 6 mån ska i första hand leva på mjölk, ammad eller ersättning, men smaka av annat...

• Kokush

Det jag försöker säga är att visst är amning bra men att följa Livsmedelverkets rekommendationer utan att ifrågasätta är inte alltid optimalt. Det fungerade inte för mitt barn.

Mycket av det som man gör med sitt barn styrs av olika myndigheter som ändrar sig rätt ofta genom åren.

Ditt barn är mycket aktiv vilket låter underbart men tänk själv hur mycket mer man behöver äta när man tränar. Ge läkaren en chans och lyssna verkligen på vad de har att säga om just ditt barn sen avgör du själv hur du ska göra men försök att vara objektiv för det handlar om ditt barn!

• Fjärrkontrollen
    Donum skrev 2015-03-17 03:10:25 följande:

Med tanke på att 72 av 73 BVC ger felaktiga råd ang. amning så är det en god idé att förhålla sig kritisk till BVC på den punkten.

Var kan man läsa om den här undersökningen?
  • Donum
    Fjärrkontrollen skrev 2015-03-17 08:36:10 följande:

Det är en debattartikel, inte själva undersökningen.

Nej, jag sitter och ammar och tänker inte lägga ner mer energi än så på att hitta undersökningen. Du kan säkert hitta den genom att googla.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Dockan

Jo att följa rekommendationer blint är sällan bra. Jag vidhåller dock att barn under 6 mån bör ersättning tillsättas i första hand om viktkurvan går nedåt eller står allt för still, inte mat.

Den samlade vedertagna forskningen just nu säger nämligen att barn under 6 mån ska leva på någon form av mjölk (amning eller ersättning vad man nu kan och/eller föredrar). De får från 6 mån gärna smaka, utsättas för gluten mm - men det är inget de ska leva på (=öka i vikt av).

• Fjärrkontrollen
    Donum skrev 2015-03-17 08:42:42 följande:

Nej, jag sitter och ammar och tänker inte lägga ner mer energi än så på att hitta undersökningen. Du kan säkert hitta den genom att googla.

Trodde bara man lämnade källor när man påstod saker.
  • Donum
    Fjärrkontrollen skrev 2015-03-17 12:57:27 följande:

Trodde bara man lämnade källor när man påstod saker.

Jag skriver inte avhandlingar på Familjeliv. Det får andra göra. Jag använder Familjeliv som tidsfördriv. Jag hänvisade till var du kan läsa om det. Take it or leave it.
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Fjärrkontrollen
    Donum skrev 2015-03-17 14:13:44 följande:

Jag skriver inte avhandlingar på Familjeliv. Det får andra göra. Jag använder Familjeliv som tidsfördriv. Jag hänvisade till var du kan läsa om det. Take it or leave it.

Värst vad stingslig man kan vara. Tagga ner
  • Donum
    Fjärrkontrollen skrev 2015-03-17 14:25:52 följande:

Värst vad stingslig man kan vara. Tagga ner

Va?

Jag är inte ett dugg stingslig. Du ifrågasatte att jag inte länkade till själva undersökningen. Jag förklarade varför varpå du drev den frågan vidare och jag förklarade ytterligare en gång. Du behöver inte skapa problem som inte finns.
  • Dasha
    Kokush skrev 2015-03-16 23:27:25 följande:

Här är amningsmaffian igång verkar det som. Att TS kan mer barnläkaren och BVC-sköterskan bara för att hon litar blint på vad SLV har för rekommendationer och inte överväger vad läkaren har att säga om barnet som antagligen behöver mer mat än bara bröstmjölken är så typisk för amningsterrorister.

Mitt lilla barn fick låg blodsocker på BB pga att amningen inte fungerade första dygnet och mitt barn var lite stor för sin tid därför behövde hon äta men inte fick det pga barnmorskorna som följde de rekommendationerna om att en nyfödd bebis klarar sig första dygnet på sina reserver. Stackars liten skrek hela natten och skakade och jag bara försökte amma men det gick inte. Jag bad om 15 ml i kopp men fick inte det. På morgonen var hon för trött för att gråta och hade ett sockervärde på 2,0. Då passade att trycka i henne 20 ml i flaska men det hjälpte inte så fick ligga på neonatal.

Både jag och min bebis har lidit mycket pga den hetsen kring hur amning är överlägsen bra jämfört med allt annat. Min rekommendation är att du följer läkarens råd och mättar ditt barn.

Jag tycker att vi har haft liknande erfarenheter:
    vi båda kände bäst själva vad våra barn behöver när det gäller mat
    vi båda försökte övertyga barnläkare och barnborskor/barnsköterskor
    vi båda misslyckades, för att "de vet alltid bäst"
    vi båda lidit på grund av at läkare/barnsköterskor har förutfattade meningar, det är kanske en prestigefråga för dem att envisas med det de hade påstått från början
    vi båda tittar på våra barns välmående och individuella behov, och utgår ifrån det.

Jag har två barn.  Bebisen är 6 månader nu. Storasystern är 5,5. Det var hemskt jobbigt även med henne: hon hade en liknande viktkurva, jag blev tvingad att sluta amma för att få henne äta mera mat, vilket hjälpte inte alls. Det var samma bvc-sköterka.

Jag tjafsade denna gången länge med läkaren och sköterskan (tyvärr kan inte klassa vårt samtal som attat än tjafs)

Läkaren säger bl.a.: det är jätteviktigt med järnrik mat. Bröstmjölken är järnfattig

jag säger: Bröstmjölken innehåller ju laktulos, som gör att järn tas upp 5ggr mer effektivt från bröstmjölken, jämfört med kött.

Läkaren säger: men när man mäter järnvärdet i  blodet på barn som helammades i 10 månader, då visar det att de har järnbrist.

jag säger: min dotter visade ingen järnbrist trots att hon inte åt annat än bröstmjölk + små smakprov vid 1 år.

läkaren (irriterat): här har du iaf mina rekommendationer Jag rekommenderar att ni ökar mängden av riktig mat. (alltså vi pratar nu om 6-månaders, som redan nu äter mer än livsmedelsverket rekommenderar).
  • Dasha
    Kokush skrev 2015-03-17 06:08:13 följande:

Det jag försöker säga är att visst är amning bra men att följa Livsmedelverkets rekommendationer utan att ifrågasätta är inte alltid optimalt. Det fungerade inte för mitt barn.

Mycket av det som man gör med sitt barn styrs av olika myndigheter som ändrar sig rätt ofta genom åren.

Ditt barn är mycket aktiv vilket låter underbart men tänk själv hur mycket mer man behöver äta när man tränar. Ge läkaren en chans och lyssna verkligen på vad de har att säga om just ditt barn sen avgör du själv hur du ska göra men försök att vara objektiv för det handlar om ditt barn!

jag skulle aldrig  följa NÅGONS rekommendationer blint, utan att ifrågasätta. Jag är en väldigt kritiskt tänkande person och litar inte på auktoriteter utan alltid tar egen ställning i viktiga frågor.

här tänker jag så:

1. bebisen är pigg glad och nöjd.

2. han vikt ligger bara på  -0,5 kurvan! Alltså vi pratar inte om utmagrade barn.

2. han vill inte äta mera puréer än det som han får av mig (det blir ofta ett par teskedar över).

3. både jag och min man var mycket smala när vi var barn.

4. bebisens storasyster var  och är likadan när det jäller mat och vikt.

5. barnsköterskan hade beviserligen fel när hon tvingade mig att sluta amma hans storasyster och hetsade oss pga hennes vikt.

6. nu ändrades livsmedelverkets rekommendationer, nu håller livsmedelsverket med mig, alltså de säger saker som jag påstod redan för 6 år sedan.

7. men våran barnsköterska fortfarande kör samma rekommendationer, som var felaktiga redan då, och som tom strider mot det som står i bvc handbok om barnmat som sköterskan själv gav mig!
  • Natulcien
    Kokush skrev 2015-03-16 23:27:25 följande:

Här är amningsmaffian igång verkar det som. Att TS kan mer barnläkaren och BVC-sköterskan bara för att hon litar blint på vad SLV har för rekommendationer och inte överväger vad läkaren har att säga om barnet som antagligen behöver mer mat än bara bröstmjölken är så typisk för amningsterrorister.

Mitt lilla barn fick låg blodsocker på BB pga att amningen inte fungerade första dygnet och mitt barn var lite stor för sin tid därför behövde hon äta men inte fick det pga barnmorskorna som följde de rekommendationerna om att en nyfödd bebis klarar sig första dygnet på sina reserver. Stackars liten skrek hela natten och skakade och jag bara försökte amma men det gick inte. Jag bad om 15 ml i kopp men fick inte det. På morgonen var hon för trött för att gråta och hade ett sockervärde på 2,0. Då passade att trycka i henne 20 ml i flaska men det hjälpte inte så fick ligga på neonatal.

Både jag och min bebis har lidit mycket pga den hetsen kring hur amning är överlägsen bra jämfört med allt annat. Min rekommendation är att du följer läkarens råd och mättar ditt barn.

Jag förstår att din upplevelse måste ha varit fruktansvärd och så får det naturligtvis inte gå till. Var och en måste ju avgöra vad som passar bäst i just deras fall. Men här handlar det ju inte om BB, utan om BVC-sköterskor som ger helt felaktiga råd och det värsta exemplet handlade inte om TS utan om en annan person i tråden: 'Dasha'. Och hon fick ju faktiskt hårresande råd, vilket var och en som läser hennes inlägg kan se. Jag tycker att man måste reagera när BVC missköter sitt jobb. Och att man reagerar på det betyder inte att man är terrorist eller tillhör maffian, eller för den skull "litar blint" på SLV.
    Hets är inte bra åt något håll, vare sig för eller emot amning.
  • Dasha
    CissiJissi skrev 2015-03-17 00:11:50 följande:
     Oftast hör jag precis tvärtom, på BB ges det ersättning så snabbt och så mycket står ivägen för amningen, berättar många. Det är verkligen olika! J
    ja, det var faktiskt så med mig!

1. I förlossningsrummet. Bebisen är precis nyfödd. Jag lägger honom nära bröstet så att han skulle få chansen att själv hitta bröstvårta och börja amma (för att det får ju igång deras reflexer). Barnmorskan tittar bekymrat: suger han inte? Lägg honom vid bröstet!

Jag blir nervös och lägger honom mun mot tutte, struntar i "breast crawl  -light" som jag hade planerat.

Bebisen blir lite fundersam: "nu tänkte jag krypa, men här är ju tutten!".

Barnmorskan: han suger inte! om han inte suger om ett par minuter, då ska jag ge honom ersättning.

och då var ju bebisen.... jag vet inte, men kanske 4 minuter gammal ungefär!

jag tappar tålamodet och säger till bm att lämna oss ifred. Hon går ut. Bebisen börjar suga

2. Samma dag, vid läkarkontrollen innan utskrivningen.

Bebisen suger oavbrutet, är pigg nöjd och glad (iaf så pigg som en halvdagsgammal bebis kan vara).

Läkaren: han är ju en stor pojke! 4100g! Det kommer nog att behövas ge honom ersättning efter varje amning.

Jag Förvånad  VARFÖR!?

Läkaren: har du haft barn förut? Gick det bra att amma?

Jag: ja, det gick jättebra. Aldrig behövdes nån ersättning.

Läkaren: men då går det nog bra den här ggn också.

Jag: men varför sa du så? såg han smal ut? verkar han vara hungrig? slö?

Läkaren: nej inte alls, han är precis som han ska vara.

alltså varför snackade han om ersättningen trots att allt var som det skulle!!!!!!!???????????
    hade det varit mitt första barn - skulle allt detta räckt för att jag skulle misslyckats med amningen. Obestämd
  • Kokush

Jag upplevde precis motsatsen på min BB. Efter att det stod klart att amningen inte fungerade så vägrade de ge mig information om flaskmatning. Det var som precis som Dasha skrev att de blev irriterade för att det inte gick till så som de ville att det skulle gå. En barnmorska sa till och med att om jag gav mycket ersättning tills min bebis blev mätt så skulle magen inte klara av att spjälka maten och hon skulle kanske till och med kunna dö pga det!!! Detta påstod hon efter att min lilla dotter hade fått i sig ca 70 ml för att hon verkligen ville ha mer än 50 ml som hon hon hade fått var tredje timme innan. Jag satt sömnlös hela natten och kollade om hon andades. Sen fick jag höra av läkaren att det inte alls var så utan barn kräks överskottet vilket är ju helt uppenbart för när man ammar vet man aldrig hur mycket bebisen har fått i sig och de kan få ganska mycket ibland har jag hört beroende på hur mycket mjölk mamman producerar.

Jag var hela 31 år med akademisk bakgrund men som Agnes Wold sa så tillhörde jag den lättskrämda gruppen alltså gravid eller nybliven mamma. Man älskar sitt barn så mycket från allra första stunden och kämpar verkligen för att göra det bästa men så hör man olika åsikter och blir förvirrad och ledsen.

Nu är jag glad över att inget av de där dåliga erfarenheterna har satt sina spår på min ängel och hon är helt normal och växer som hon ska.

• CissiJissi

Jag blir bara så förskräckt när jag läser era upplevelser allihop, spelar ingen roll om man är amningsmaffia eller emot amning; det är helt fullständigt oprofessionellt av BB att hålla på så! Känns som att det är en massa kontrollerande svärmödrar som springer runt och styr... Själv fick jag bra hjälp! Inget snack om ersättning, när det började bli oro kring att min som behövde mer mat (dag 4) så fick jag deras elektriska pump och då vart allt bra, mjölken kom igång för fullt. Vissa av sköterskorna där var nästan FÖR lugna tyckte jag :P

• Dockan

Kokush, fast det är ju fel att de vägrar ge dig information om flaskmatning, går ju emot deras egna arbetsrekommendationer. I Sverige får man inte göra reklam för ersättning utan det ligger på BB men framförallt BVC fat att informera sakligt. Det är ju dock säkert svårt att väga detta mot en amningsvänliglinje, när ska man börja ge råd kring ersättning utan att konkurrera med amning? (Där är ju blodsocker, gulsot osv en del)

Bara att känna av vilken info vårdtagaren vill ha framför dig. Vill hon ha stöd i att slippa amma eller stöd i att man vill kämpa på? Hur mår barnet? Vad kräver situationen akut och vad är den långsiktiga planen? Vissa är toppen på avvägd information (jag har typ världens goaste BVC sköterska) andra är usla och ger rent godtyckliga råd och generaliserar man tenderar de råden att vara amningsfientliga.

För övrigt tycker jag att flaskmatningsmaffian är ätter värre än amningsmaffian. Det är precis som att man är ond bara för att ge råd hur man kan få en fungerande amning om man VILL, eller för att man trivts med, eller kanske personligen tycker det är värt att kämpa lite med. Jag förstår de som väljer att inte dona med amningen, men jag personligen är så glad för alla goda råd jag fick när vi hade problem med viktuppgång och amning. Jag personligen grät floder när jag trodde vi skulle förlora amningen av olika skäl.... sen förstår jag att andra gråter floder för att de känner sig pressade att kämpa på med en amning de varken gillar eller fungerar särskilt väl. Det är ju ingen prestige fråga för mig men verkar vara för många som flaskmatar. Det "är minsann lika bra med ersättning"... Och ja, i sak håller jag med er, men från fall till fall nej (för mig hade det vart en sorg och dessutom tålde inte min bebis ersättning utan fick magproblem direkt).

Bara för att jag (eller andra) vill tipsa hur man ger råd om en fungerande

• Dockan

..amning, betyder inte det att man ser ner på någon som flaskmatar. Alla gillar vi våra små och gör det som är bäst för familjen.

:)

Svar på tråden smakportioner 4 mån