CissiJissi skrev 2015-03-17 00:11:50 följande:
Oftast hör jag precis tvärtom, på BB ges det ersättning så snabbt och så mycket står ivägen för amningen, berättar många. Det är verkligen olika! J
ja, det var faktiskt så med mig!
1. I förlossningsrummet. Bebisen är precis nyfödd. Jag lägger honom nära bröstet så att han skulle få chansen att själv hitta bröstvårta och börja amma (för att det får ju igång deras reflexer). Barnmorskan tittar bekymrat: suger han inte? Lägg honom vid bröstet!
Jag blir nervös och lägger honom mun mot tutte, struntar i "breast crawl -light" som jag hade planerat.
Bebisen blir lite fundersam: "nu tänkte jag krypa, men här är ju tutten!".
Barnmorskan: han suger inte! om han inte suger om ett par minuter, då ska jag ge honom ersättning.
och då var ju bebisen.... jag vet inte, men kanske
4 minuter gammal ungefär!
jag tappar tålamodet och säger till bm att lämna oss ifred. Hon går ut. Bebisen börjar suga
2. Samma dag, vid läkarkontrollen innan utskrivningen.
Bebisen suger oavbrutet, är pigg nöjd och glad (iaf så pigg som en halvdagsgammal bebis kan vara).
Läkaren: han är ju en stor pojke! 4100g! Det kommer nog att behövas ge honom ersättning efter varje amning.
Jag

VARFÖR!?
Läkaren: har du haft barn förut? Gick det bra att amma?
Jag: ja, det gick jättebra. Aldrig behövdes nån ersättning.
Läkaren: men då går det nog bra den här ggn också.
Jag: men varför sa du så? såg han smal ut? verkar han vara hungrig? slö?
Läkaren: nej inte alls, han är precis som han ska vara.
alltså varför snackade han om ersättningen trots att allt var som det skulle!!!!!!!???????????
hade det varit mitt första barn - skulle allt detta räckt för att jag skulle misslyckats med amningen.