• Anonym (Vill)

Någon som varit surrogatmamma...

Hej!

Jag funderar över att bli surrogatmamma åt närstående. De har kämpat med alla tänkbara metoder uran resultat. Det enda som återstår är surrogatmödraskapet om de ska kunna få ett barn. De har stått och står i adoptionskö i många år men det finns inte längre barn där heller.

Nu undrar jag hur det rent lagligt gått till efteråt när barnet väl fötts.

Hur var det att vara gravid och användes annans ägg eller dina egna?

Berätta gärna allt du vill!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...
  • Anonym (fghjk)
    Anonym (Gåvan) skrev 2015-04-06 21:58:12 följande:
    Håller med, är det en sån nära släkting är donerade ägg bättre. Jag skulle INTE valt min systers ägg, el kusin m.m. Ej någon i min släkt så att säga. :)
    Fast de är tvillingar så likheten med adoptivmamman blir troligen större än med donerade ägg. Dessutom så räknas väl den som bär och föder barnet som mamman oavsett vems ägg som använts? Jag menar, så 'problemet' med adoption kvarstår väl?

• Anonym (*)
    Anonym (:)) skrev 2015-04-06 22:03:42 följande:

Och?
    Du skriver att man ska vara ärlig mot barnet. Då måste ju barnet få veta att A är pappan. Att låta barnet tro att B är pappan är inte att vara ärlig.
  • Anonym (:))

Öhh ja. En pappa är en man som är engagerad i och har en papparoll för barnet. Det ÄR en förälder. Det är inte gener och dna som i första hand gör någon till förälder. Men givetvis ska barnet få veta allt om sitt genetiska arv/bakgrund som det går. Precis som vi redan har skrivit om.

• Anonym (fel!)
    Anonym (*) skrev 2015-04-06 21:59:52 följande:

Inte biologisk far.

Det ursprunget är inget viktigt utan det är det helt okej att ljuga för myndigheterna om (och därmed ta ifrån barnet eftersom de inte kan kolla upp ett ursprung som enligt pappren inte finns) för att kunna adoptera, de vuxnas önskan om barn är viktigare än allt sådant enligt vissa här.

Svar på nr 71: Det är just det. Att de är så nära släkt. Tom tvillingar. I princip är det ju samma dna ja om de är enäggs. På ett sätt är det perfekt, på ett annat lite ev problematiskt.. Kan de "hålla isär" sina roller när de är syskon och tvillingsystern har både donerat, burit och fött barnet? Hur känns det att det är ett biologiskt barn med systerns man? :/ Hur ska man förklara det för familjerätten? Det kan såklart gå bra, men är mycket att tänka på här.

Forts till nr 71: Den som föder är automatiskt reg som mamma. Oavsett var ägget kommer ifrån. En annan kvinna måste alltid ansöka om att adoptera barnet, även om det är hennes ägg barnet kommer från.

Till dig "fel!": Du vill verkligen missförstå va?

• Anonym (fghjk)
    Anonym (:)) skrev 2015-04-06 22:51:50 följande:

Svar på nr 71: Det är just det. Att de är så nära släkt. Tom tvillingar. I princip är det ju samma dna ja om de är enäggs. På ett sätt är det perfekt, på ett annat lite ev problematiskt.. Kan de "hålla isär" sina roller när de är syskon och tvillingsystern har både donerat, burit och fött barnet? Hur känns det att det är ett biologiskt barn med systerns man? :/ Hur ska man förklara det för familjerätten? Det kan såklart gå bra, men är mycket att tänka på här.

Ja, just det där med att hålla känslor i schack är min stötesten när det gäller till hur jag känner inför surrogatmödraskap och om det ska bli tillåtet för sjukvården att assistera...

Den som bär barnet kan inte på förhand vara 100% säker på att denne klarar av att lämna ifrån sig barnet. Är det någon annans ägg och det lagligen blir så att den vars ägg det är räknas som mamman så kan det bli oerhörda trauman med mycket lidande för flera inblandade.

Att sen då, om man burit barnet och inte velat lämnat det ifrån sig men blivit tvingad, också behöva se barnet eller säga upp kontakten.. Eller, om den som burit barnet får rätt till sitt föräldraskap, hur blir det då mellan den som skulle ha blivit barnets adoptivmor och den som blir mamman? En mycket svår fråga och jag är själv inte säker på om jag skulle klara det.

Att använda donerade ägg utomlands är ju en väg att gå, men om de också använder donerad sperma... Risken finns ju som sagt att det går åt skogen.
  • Anonym (Gåvan)

[quote=75120926][quote-nick]Anonym (fghjk) skrev 2015-04-06 23:04:13 följande:[/quote-nick]

Ja, just det där med att hålla känslor i schack är min stötesten när det gäller till hur jag känner inför surrogatmödraskap och om det ska bli tillåtet för sjukvården att assistera...

Den som bär barnet kan inte på förhand vara 100% säker på att denne klarar av att lämna ifrån sig barnet. Är det någon annans ägg och det lagligen blir så att den vars ägg det är räknas som mamman så kan det bli oerhörda trauman med mycket lidande för flera inblandade.

Att sen då, om man burit barnet och inte velat lämnat det ifrån sig men blivit tvingad, också behöva se barnet eller säga upp kontakten.. Eller, om den som burit barnet får rätt till sitt föräldraskap, hur blir det då mellan den som skulle ha blivit barnets adoptivmor och den som blir mamman? En mycket svår fråga och jag är själv inte säker på om jag skulle klara det.

Att använda donerade ägg utomlands är ju en väg att gå, men om de också använder donerad sperma... Risken finns ju som sagt att det går åt skogen.

Svar:

Dom som ställer upp som surrogat mödrar har nog tänkt igenom allt noga innan. Samt har de barn dom själva vill ha.

I USA t.ex så är det kontrakt på att de tilltänkta ska bli föräldrar. De räknas som föräldrar direkt. Vissa delstater har att sm får bestmma sig sedan. Ukraina tex så finns en lag på att sm ej får ångra sig.

Därför måste de finnas lagar, för allas skull. Om det blir lagligt i Sverige verkar det som om att det ska vara en nära vän el släkting, man får EJ använda sm,s egna ägg, får ej vara ersättning inblandad, surrogat mamman ska gå igenom en psykologisk undersökning för att verkligen se om hon är en bra kandidat till att vara surrogat. Att hon klarar av detta.

Själv skulle jag ej vilja att vi och sm bodde nära varann på så vis. Kontakt självklart, men ej min syster el någon i samma stad.

Kontakt efteråt är viktigt för barnets skull. Barnet kommer garanterat ha frågor som inte vi kan svara på, utan som surrogatmodern kan.

Tro det kan bli för mycket för bådas sidor skull om det är en sån nära släkting.

Jag som tilltänkt mor skulle ej vilja ha surrogatmor intill ofta. Då vi har vårt liv och surrogat ett eget.

Kanske är lätt att känna att t.ex syster( sm) lägger sig i. Svårt detta.

TS du vill som sagt göra en fin sak, MEN tänk efter hur du skulle känna att ha bebis så nära. Och hur din syster och man skulle känna.

Nu kanske de ej är problem alls, det kan vara så med! Men alltid bra att tänker efter och känna lite extra!

Surrogat är komplicerat, det är det! Har tagit oss en bra tid att finna rätt sm och att sm fann oss. Allt ska klicka, diskuteras fler ggr om, träffas flera ggr om. För att verkligen lära känna varandra och lita på varandra! Det tar tid och det måste det få göra.

Då ggr det gått snett så har det oftas varit för att sm och tilltänkta föräldrar hoppat in i allt på tok för snabbt. Oavsett vilket land. Har sett på surrogat forum som finns på nätet om dom som blivit lurade av t.ex surrogat och även tilltänkta föräldrar.

Det är nog klart lättare om man inte träffas särskilt ofta. Då blir ju adoptionen mer motiverad. En surrogat måste vara 100 på att fler egna barn inte finns på kartan, och känna redan innan att det här är parets barn. Det är nog mer komplikationer i känslor mellan dem tre som kan uppkomma tror jag, vilket kanske är mer utmaning om man har nära fysisk kontakt sas. Men det kanske också blir utmärkta relationer alltihop. :) Inget är självklart.

• Anonym (Gåvan)

Tvillingar sägs ju ha en annan kontakt med.

Nu är det ju bara TS som känner själv men bra med funderingar!

En surrogat resa är nått som BARA surrogatpar/ surrogatmödrar kan förstå. Dom som gjort en resa samt är i en resa.

Man får en Speciell närhet/ kontakt med varandra. Men svårt att beskriva med för dom som ej gått igenom :)

Men jag hoppas att det blir lagligt i Sverige samt med bra regler.

Skulle hjälpa väldigt många.

Svar på tråden Någon som varit surrogatmamma...