Anonym (:)) skrev 2015-04-06 22:51:50 följande:
Svar på nr 71: Det är just det. Att de är så nära släkt. Tom tvillingar. I princip är det ju samma dna ja om de är enäggs. På ett sätt är det perfekt, på ett annat lite ev problematiskt.. Kan de "hålla isär" sina roller när de är syskon och tvillingsystern har både donerat, burit och fött barnet? Hur känns det att det är ett biologiskt barn med systerns man? :/ Hur ska man förklara det för familjerätten? Det kan såklart gå bra, men är mycket att tänka på här.
Ja, just det där med att hålla känslor i schack är min stötesten när det gäller till hur jag känner inför surrogatmödraskap och om det ska bli tillåtet för sjukvården att assistera...
Den som bär barnet kan inte på förhand vara 100% säker på att denne klarar av att lämna ifrån sig barnet. Är det någon annans ägg och det lagligen blir så att den vars ägg det är räknas som mamman så kan det bli oerhörda trauman med mycket lidande för flera inblandade.
Att sen då, om man burit barnet och inte velat lämnat det ifrån sig men blivit tvingad, också behöva se barnet eller säga upp kontakten.. Eller, om den som burit barnet får rätt till sitt föräldraskap, hur blir det då mellan den som skulle ha blivit barnets adoptivmor och den som blir mamman? En mycket svår fråga och jag är själv inte säker på om jag skulle klara det.
Att använda donerade ägg utomlands är ju en väg att gå, men om de också använder donerad sperma... Risken finns ju som sagt att det går åt skogen.