• liinaH

BF slutet av december :)

Hej tjejer!

Jag plussade för någon dag sen och är i v4+1 idag. Det är mitt och min sambos första barn, och vi har BF på självaste julafton. Hoppas att hitta någon som man kan prata med och dela tankar under graviditeten :)

• Svar på tråden BF slutet av december :)
  • Deaniemi
    Skånetjej01 skrev 2016-01-21 19:28:19 följande:

Jag hittade en sida på nätet, tror den hette Amningshjälpen gå in där o läs. Jag trodde att min mjölk höll på oi ta slut, men den började bara producera så mkt som hon behöver. Så jag har inga sprängfyllda bröst längre.

Herregud så skönt det låter! Mina bröst spänner redan två timmar efter amning, och lilleman äter med minst fyra timmar emellan måltiderna.... Har känts som att tuttarna ska sprängas i typ fem dagar nu...hur länge ska man behöva vänta...?

Förresten så har min lille grabb fått kolik...underbart :/
  • emelieen
    Skånetjej01 skrev 2016-01-21 19:28:19 följande:

Jag hittade en sida på nätet, tror den hette Amningshjälpen gå in där o läs. Jag trodde att min mjölk höll på oi ta slut, men den började bara producera så mkt som hon behöver. Så jag har inga sprängfyllda bröst längre.

Tack för tipset :)
  • Skånetjej01
    Deaniemi skrev 2016-01-21 22:52:27 följande:
    Herregud så skönt det låter! Mina bröst spänner redan två timmar efter amning, och lilleman äter med minst fyra timmar emellan måltiderna.... Har känts som att tuttarna ska sprängas i typ fem dagar nu...hur länge ska man behöva vänta...?

Förresten så har min lille grabb fått kolik...underbart :/
    Ja, det är jobbigt när de är så. Mina slutade va sprängfyllda när hon va typ 1 vecka. Förra gången så anpassade inte produktionen sig utan de va så tills mjölken tog slut.
    Fy vad jobbigt med kolik. Stackars bebis. Hoppas det blir bättre snart.
  • emelieen
    Skånetjej01 skrev 2016-01-29 10:31:39 följande:

Hur har det gått med din amning?

Det bara krånglar :( var tvungen att komplettera m ersättning efter varje amning pga dålig viktökning andra veckan. Och nu måste jag fortsätta då hon inte blir mätt på min mjölk. Kan ligga och amma från och till i 2 timmar utan att hon blir mätt... Till sist blir hon så ledsen och frustrerad att jag ger henne ersättning. Det har blivit en så ond cirkel. Hade jag inte behövt ta till ersättning från första början så hade det funkat bättre tror jag... Men hon måste ju gå upp i vikt och bli mätt, det är ju det viktigaste. Amningen gick bra fram tills att jag började komplettera, hon blev mätt men gick inte upp. Å att jag stressar över detta gör ingenting bättre.
  • Skånetjej01
    emelieen skrev 2016-02-01 01:58:10 följande:
    Det bara krånglar :( var tvungen att komplettera m ersättning efter varje amning pga dålig viktökning andra veckan. Och nu måste jag fortsätta då hon inte blir mätt på min mjölk. Kan ligga och amma från och till i 2 timmar utan att hon blir mätt... Till sist blir hon så ledsen och frustrerad att jag ger henne ersättning. Det har blivit en så ond cirkel. Hade jag inte behövt ta till ersättning från första början så hade det funkat bättre tror jag... Men hon måste ju gå upp i vikt och bli mätt, det är ju det viktigaste. Amningen gick bra fram tills att jag började komplettera, hon blev mätt men gick inte upp. Å att jag stressar över detta gör ingenting bättre.
    Nej, det är jobbigt när det börjar krångla. Inte mycket man kan göra åt det heller. Nej, stress hjälper absolut inte. Bara jobbigt för dig själv. Med den stora tjejen började min mjölk ta slut när hon va 5 månader, så jag är så orolig att den ska ta slut ännu tidigare denna gången. Man vill ju så gärna amma men går det inte så går det ju inte.
  • Preggo151220

Någon som har tips på hur man får igång mer mjölk? Från ena bröstet kommer de massor varje gång jag pumpar. Men på de andra kommer de endast pyttelite varje gång, varför? :(

• Skånetjej01

Hur går det med era små?
    Min pratar som bara den o skrattar en massa. Så roligt nu när hon är lite mer med.

• emelieen
    Skånetjej01 skrev 2016-02-12 19:24:01 följande:

Hur går det med era små?

Min pratar som bara den o skrattar en massa. Så roligt nu när hon är lite mer med.

Det går jättebra :) båda skrattar och "pratar" hela dagarna. På tisdag ska vi på babycafe för första gången :) vad gör ni om dagarna?
  • Skånetjej01
    emelieen skrev 2016-03-05 22:08:47 följande:
    Det går jättebra :) båda skrattar och "pratar" hela dagarna. På tisdag ska vi på babycafe för första gången :) vad gör ni om dagarna?
    Vad roligt det låter. Min lilla har fått 2 tänder så hon har vart lite gnällig nu.
    Vi gör inte så mkt än, vi har bara öppna förskola o babysångi vår lilla by men tänkte vänta med o gå dit tills magsjukan har lugnat sig här.
  • Preggo151220
    Skånetjej01 skrev 2016-03-05 23:08:59 följande:
    Vad roligt det låter. Min lilla har fått 2 tänder så hon har vart lite gnällig nu.
    Vi gör inte så mkt än, vi har bara öppna förskola o babysångi vår lilla by men tänkte vänta med o gå dit tills magsjukan har lugnat sig här.
    Tänder redan? Oj kan dom få de så tidigt? :)
  • Skånetjej01
    Preggo151220 skrev 2016-03-05 23:27:13 följande:
    Tänder redan? Oj kan dom få de så tidigt? :)
    Ja, tydligen. Min andra va 6 månader när hon fick sin första. Men hon har nog haft väldigt ont för det har vart mkt gnäll.
  • emelieen

Det hade varit lite småläskigt att få upp ett barn på bröstet med två små framtänder hahah.

Svar på tråden BF slutet av december :)