• Moolie

Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?

Hej!

Jag och mina bonusar har en otroligt bra och fin relation. Jag har inget att anmärka på under några plan. Jag har VABat för dem tidigare och det har gått bra.

Däremot får vi nu ett gemensamt barn vilken dag som helst och nu är ena bonusen magsjuk. Och min spontana tanke är att jag INTE orkat ta hand om bonusen själv i kombination med tex ett barn som är två veckor gammalt. 

Jag vet att jag har underhållsskyldighet gentemot bonusarna och allt sådant. Men jag kan inte hitta någonstans att jag har skyldighet att vårda sjuka barn.

Jag skickade till FK och frågade om min man får vara hemma och VABa för barn 1 + 2 samtidigt som jag är FL för nummer 3. Och de sa nej. Men jag har hittat trådar här på familjeliv där FK sagt ok för VAB med de andra barnen.

Så otroligt förvirrande!!

(Om de bara har feber eller hosta/svårt att sova är det inga problem med att VABa. Men om de är så pass sjuka att de behöver lirkas och trugas med maten/dricka blir det ganska omständligt. Och vem vet vad omständigheterna är kring den nya som kommer?)

• Svar på tråden Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?
  • Vegetarian1
    sextiotalist skrev 2015-05-12 07:40:57 följande:

Det är när föräldrarna inte kan sörja för sina barn. T.ex Stina har en bra inkomst. Kalle och Stina har barn ihop och då bor kalles barn halvtid. Kalle förlorar sin inkomst eller sänker den kraftigt då har Stina en viss försörjningsskyldighet.

Men om kalles barn bor vh och Kalle betalar underhåll så gäller bara när kalles barn är hos dom.

Dvs stinas skyldighet gäller endast om föräldrarna själva inte kan försörja barnen

Okej, men det gäller endast om de har gemensamma barn? I annat fall så har inte bonusföräldern någon försörjningsplikt, eller?

Gäller det även om de INTE har gemensamma barn, men är gifta?
  • Ess
    Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:13:43 följande:
    OT, men blev så nyfiken.

Du skriver om "försörjningsplikt under särskilda tillfällen" - vad menas med "särskilda tillfällen"?

Gäller det även om man har separat ekonomi? Om man inte är gifta?
    Om man är gifta eller har gemensamma barn, så har man ett sekundärt försörjningsansvar.
    Skulle din partner, barnets förälder helt sakna pengar så får du gå in och se till att även hans barn får äta av samma mat som resten av familjen och att barnet har hyggliga kläder efter årstid.
    Men i praktiken så är det rätt tandlöst, för du kan bara säga till din partner att har han inte råd att ta hem barnet så får han låta bli, då du inte kommer att betala ett skit för hans barn. Skulle han dra det vidare, så behöver du ändå inte betala, för då är han dumpad så att det ryker om det.

Det fanns en tråd för ett tag sedan där pappan/föräldern försökte få sin sambo att betala hälften av hans barns kostnader genom att dra upp försörjningsansvaret. Vilket ju är helt fel.
  • sextiotalist
    Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:44:59 följande:

Okej, men det gäller endast om de har gemensamma barn? I annat fall så har inte bonusföräldern någon försörjningsplikt, eller?

Gäller det även om de INTE har gemensamma barn, men är gifta?

Gifta så gäller det.

Sambos om det finns gemensamma barn. Det står rätt tydligt i föräldrabalken
  • Vegetarian1

En frågan till:

Om Kalles barn sedan innan, endast bor VH och Kalle förlorar jobbet och inte längre kan betala underhåll (1273 kr) till mamman. Måste då Stina betala underhållet till mamman? Eller blir det FK som får göra det då?

• BioBonus
    Vegetarian1 skrev 2015-05-12 07:47:20 följande:

En frågan till:

Om Kalles barn sedan innan, endast bor VH och Kalle förlorar jobbet och inte längre kan betala underhåll (1273 kr) till mamman. Måste då Stina betala underhållet till mamman? Eller blir det FK som får göra det då?

FK.
  • sextiotalist

En frågan till:

Då går fk in och betalar och räknar ut vad Kalle behöver betala. Men om Kalle vill ha anstånd, så ser man till hela hushållets inkomst.

• Brumma
    sextiotalist skrev 2015-05-12 08:05:14 följande:

Då går fk in och betalar och räknar ut vad Kalle behöver betala. Men om Kalle vill ha anstånd, så ser man till hela hushållets inkomst.

En frågan till:

Försäkringskassan räknar dock på inkomsten två år tillbaka i tiden. Vilket gör att de inte går in och betalar om man haft en inkomst två år tidigare där man räknas kunna stå för hela kostnaden. Det räknas enbart på "Kalles" inkomst.

Enligt försäkringskassan så räknas även anståndet på förälderns inkomst och utgift.

Sextiotalist - var hittar du information om att hela hushållets inkomst räknas?
  • Ess

En frågan till:

Om Kalle inte betalar så kan mamman söka via fk, om dom inte redan har därigenom.
    Betalar Kalle inte den summan till fk som dom räknar fram, eller inte heller begär anstånd, så blir det som vilken skuld som helst. Kf blir inkopplad och ev utmätning av egendom. 
    Du är aldrig skyldig att betala hans personliga skulder, men däremot kan du ju ändå drabbas om ni är gifta utan äktenskapsförord.
    Helt generellt så ska man se till att skydda sig själv och sin egendom om man märker att sambon/maken är på väg mot en skuldfälla.
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2015-05-12 08:17:26 följande:

En frågan till:

Försäkringskassan räknar dock på inkomsten två år tillbaka i tiden. Vilket gör att de inte går in och betalar om man haft en inkomst två år tidigare där man räknas kunna stå för hela kostnaden. Det räknas enbart på "Kalles" inkomst.

Enligt försäkringskassan så räknas även anståndet på förälderns inkomst och utgift.

Sextiotalist - var hittar du information om att hela hushållets inkomst räknas?
    Det faller sig naturligt om man läser detta

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0a7443c5-83b0-4886-a0e0-3a8bce5398e8/fK2572_014_F_001Ans%C3%B6kan+Skjuta+upp+betalning+%28anst%C3%A5nd%29.pdf?MOD=AJPERES

• Brumma
    sextiotalist skrev 2015-05-12 08:41:05 följande:

Det faller sig naturligt om man läser detta

www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0a7443c5-83b0-4886-a0e0-3a8bce5398e8/fK2572_014_F_001Ans%C3%B6kan+Skjuta+upp+betalning+%28anst%C3%A5nd%29.pdf?MOD=AJPERES

Ja. Enligt den blanketten verkar det mycket tydligt att hela hushållets inkomst räknas. Jag utgick från broschyren om underhållsstöd och där står det att man tittar på "dina inkomster och utgifter" eller ngt liknande. Det tar tydligen inte upp hela sanningen..

www.google.se/url&source=web&rct=j&ei=r6NRVcy2JoqpsAHP54GADg&url=www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/015a0bd0-2a49-460d-8c56-8fe938c2fc75/ff_us_4079d_underhallsstod_aterbetalning_av_underhallsstod1501.pdf%3FMOD%3DAJPERES&ved=0CBsQFjAA&usg=AFQjCNFqpz6aiPQkjbFHhimilrsHPI4kmQ&sig2=8_XDZokVX4Vd5efZwHAK-Q
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2015-05-12 08:57:52 följande:
    Ja. Enligt den blanketten verkar det mycket tydligt att hela hushållets inkomst räknas. Jag utgick från broschyren om underhållsstöd och där står det att man tittar på "dina inkomster och utgifter" eller ngt liknande. Det tar tydligen inte upp hela sanningen..

www.google.se/url&source=web&rct=j&ei=r6NRVcy2JoqpsAHP54GADg&url=www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/015a0bd0-2a49-460d-8c56-8fe938c2fc75/ff_us_4079d_underhallsstod_aterbetalning_av_underhallsstod1501.pdf%3FMOD%3DAJPERES&ved=0CBsQFjAA&usg=AFQjCNFqpz6aiPQkjbFHhimilrsHPI4kmQ&sig2=8_XDZokVX4Vd5efZwHAK-Q
    Det är ansökan om anstånd, som det krävs att man ska leva på existensmin för att få igenom. Vid vanlig uträkning av underhåll (stöd/bidrag) så går man endast på föräldrarnas inkomst.
  • Brumma
    sextiotalist skrev 2015-05-12 08:59:32 följande:

Det är ansökan om anstånd, som det krävs att man ska leva på existensmin för att få igenom. Vid vanlig uträkning av underhåll (stöd/bidrag) så går man endast på föräldrarnas inkomst.

Jo. Men det stod även om anstånd i deras broschyr :)
Svar på tråden Har jag vårdnadsplikt av mina bonusar?