• traveler

Svarar du på Okända nummer?

Vissa verkar vara väldigt noga med att inte svara på dolda nummer eller nummer som inte kan härledas till kontaktboken. Min syrra är sådan. Jag fick nytt nummer när jag bytte jobb och meddelade det till mina vänner och min familj. När jag sedan ringer så synd inte mitt direktnummer på deras telefoner utan man ser istället numret till växeln på mitt jobb. Det tog tid innan min syster förstod att det var jag eftersom hon inte svarade när jag ringde.

Hur gör du? Svarar du på dolda eller okända nummer?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svarar du på Okända nummer?
  • Jennie med ie

Jag träffade min man för 20 år sedan och han hade i alla fall nummerpresentation och lär knappast ha varit bland de första.

• Djävulens Högra Hand
    Björnmossa skrev 2015-05-19 21:18:52 följande:

Varför har du ens telefon då? Med samma argument kan man ju slänga sina brev oöppnade, för vilka är de att skicka in sina kuvert i min privata sfär liksom...?

Min telefon är inte till för att besudlas av allehanda parasiter som lever på ja och nejfrågor. Har den i syfte för att nära och kära ska kunna hålla kontakten. Ja jag slänger i stort det som inte är räkningar faktiskt, med ett vältränat öga kan man urskilja om det är ett brev av vikt eller från allehanda lotterier, så ser du ett kuvert där det är massa färg och text på, tex LOTTERI, MILJONTALS MILJARDER, VINSTCHANS så lovar jag det inte är läkaren som lagt i tex testresultatet från provtagningen på kolesterolet utan att det är någon som försöker träninga sig in i din privata sfär och sno dina pengar, precis ungefär samma koncept som den ja och nej jäveln i telefonen.
  • BeanBag
    Tihi skrev 2015-05-19 21:56:12 följande:

Jag är ganska säker på att nummerpresentation inte fanns för 25 år sen.

-96 flyttade jag hemifrån och så hade jag nummerpresentatör.
  • Anonym (Man i kalasbyxor)
    Kaupa Jaur skrev 2015-05-19 20:12:03 följande:
    Ja, säg det.
    Du kanske kan utveckla lite vad psykisk sjukdom har att göra med att man inte
    vill jiddra med telefonförsäljare att göra????
  • Kaupa Jaur
    Anonym (Man i kalasbyxor) skrev 2015-05-20 11:02:15 följande:
    Du kanske kan utveckla lite vad psykisk sjukdom har att göra med att man inte
    vill jiddra med telefonförsäljare att göra????
    Va? Vadå psykisk sjukdom? Fattar ingenting.
  • Anonym (Man i kalasbyxor)
    Kaupa Jaur skrev 2015-05-20 13:32:58 följande:
    Va? Vadå psykisk sjukdom? Fattar ingenting.
    I svar #91 skrev du: "Mitt psykopatiska ex och hand polare. Duger det som skäl?"

Detta som svar på mitt inlägg om att jag inte svara för att jag inte vill jiddra med telefonförsäljare.
    Du kanske kan utveckla vad du menade? 
  • nanneN
    Tihi skrev 2015-05-19 21:50:52 följande:

Hur vågade alla svara i telefon innan vi fick nummervisning? Drömmer

Var det många av er som inte vågar svara i telefon nu som bara svarade om någon hade sagt i förväg exakt vilken tid dom skulle ringa? Svarade ni med bankande hjärta och darrande röst för att det kanske var någon okänd där i andra änden trots allt?

Då fanns inte möjligheten, nu gör den det.

Idag måste man aktivt välja att inte visa sitt nummer när man ringer. Har någon gjort det valet, antar jag att det finns en anledning. Eftersom jag inte kan se någon anledning att göra det valet såvida man inte har något att dölja, så väljer jag att inte svara om inte numret syns.
    Antingen har man verkligen något att dölja, eller så försöker man verka hemlighetsfull och framstå som viktigare än vad man är. Oavsett vilken av anledningarna det är vill jag inte prata med sådana personer.
    Om jag inte ens är betydelsefull nog för dig för att få se ditt telefonnummer, varför skulle jag då bemöda mig om att svara när du ringer mig?

Det där med "våga" börjar bli tröttsamt. Det är ingen som inte "vågar" svara i telefon, och era försök att förlöjliga dom som *väljer* att inte svara genom att försöka få det till att dom inte *vågar* svara var inte ens roligt dom första tiotusen gångerna.
  • nanneN
    Björnmossa skrev 2015-05-19 21:21:21 följande:
    Likadant åt andra hållet? Du ringer en vän som inte svarar, så du fortsätter att ringa och lämna meddelanden in absurdum? Tänk om vännen inte är intresserad utan försöker fasa ut dig?
    Vem pratar om "in absurdum"?
    Lämnar jag *ett* meddelande åt en vän och den vännen inte svarar, då fattar jag piken och ger upp.
  • Björnmossa
    nanneN skrev 2015-05-20 14:11:01 följande:
    Vem pratar om "in absurdum"?
    Lämnar jag *ett* meddelande åt en vän och den vännen inte svarar, då fattar jag piken och ger upp.
    Jag med. Utom att jag inte talar in något meddelande; det missade samtalet räknas som meddelande.
  • BeanBag
    Björnmossa skrev 2015-05-20 20:26:48 följande:

Jag med. Utom att jag inte talar in något meddelande; det missade samtalet räknas som meddelande.

Lämnar du inte ett meddelande så skulle jag uppfatta det som att du inte ville något viktigt utan bara ville småprata.
  • Kaupa Jaur
    Anonym (Man i kalasbyxor) skrev 2015-05-20 13:42:49 följande:
    I svar #91 skrev du: "Mitt psykopatiska ex och hand polare. Duger det som skäl?"

Detta som svar på mitt inlägg om att jag inte svara för att jag inte vill jiddra med telefonförsäljare.
    Du kanske kan utveckla vad du menade? 

Du förstod inte ironin i mitt senaste svar? Åh nej.
  • Madmoiselle

Ja, alltid. Jag fattar inte varför man inte gör det. Man måste vara galet paranoid eller något.

• Björnmossa
    BeanBag skrev 2015-05-20 21:16:41 följande:
    Lämnar du inte ett meddelande så skulle jag uppfatta det som att du inte ville något viktigt utan bara ville småprata.
    Vem ringer för att småprata nu för tiden?

Avskyr telefonsvarare. Pratar aldrig in på andras och har ingen själv.
  • Madmoiselle
    Björnmossa skrev 2015-05-20 21:52:48 följande:

Jag ringer bara för att småprata flera gånger i veckan (men givetvis inte till samma person) och andra ringer mig för att bara småprata. Varför skulle det vara konstigt? Det är trevligt att prata i telefon tycker jag.
  • Anonym (?)
    Madmoiselle skrev 2015-05-20 21:51:48 följande:

Ja, alltid. Jag fattar inte varför man inte gör det. Man måste vara galet paranoid eller något.

Har du ö h s läst svaren? Där framgår flera anledningar som inte har det minsta med paranoia att göra.
  • Djävulens Högra Hand
    Madmoiselle skrev 2015-05-20 21:51:48 följande:

Nepp i mitt fall är du ute och cyklar i detta hänseenden.

Du tror inte dom som alltid gör sig tillgängliga har ett kontrollbehov da?
  • BeanBag
    Björnmossa skrev 2015-05-20 21:52:48 följande:

Många. Jag pratar med familj/vänner flera gånger i veckan om allt och inget.
  • Linnea1994
    Kaupa Jaur skrev 2015-05-20 21:47:05 följande:

Du förstod inte ironin i mitt senaste svar? Åh nej.
    Du måste ju ha en väldigt märklig humor eller ironi... Jag fatta inte heller vad du dillar om...
  • enplattspåjorden

I regel nej. Ett samtal från "okänt nummer" innebär för det mesta inbeordring på jobbet!

Lämna meddelande så ringer jag upp om det är någon annan som man kan tänka sig prata med!

• Kaupa Jaur
    Linnea1994 skrev 2015-05-21 11:34:17 följande:
    Du måste ju ha en väldigt märklig humor eller ironi... Jag fatta inte heller vad du dillar om...

Jag citerade inlägget från man i kalasbyxor fel, skulle citera ett inlägg ovanför. Detta förstod han säkert men valde ändå att göra sig lustig och citera mitt felaktiga och fråga varför jag pratade om psykiska sjukdomar efter att jag just berättat om hur jobbigt jag tycker det är att svara på okända nummer då jag personligen har haft det mycket jobbigt med en stalkande exman.

Alla förstod nog detta men ändå ska det tydligen vara tvunget att bli en debatt om just detta lilla felcitat. Tror det är ett forumsfenomen.

Svar på tråden Svarar du på Okända nummer?