• debbie85

    Tvillingar 2016

    Hej! Några fler som väntar tvillingar med BF 2016? Jag väntar andra och tredje barnet och har BF 23-24/1 enligt KUB (26/1 enligt sista mens). Vår dotter är 18 månader och kommer vara ca 2 år när dom kommer. Vi fick beskedet igår på KUB och är fortfarande rätt så chockade! Vi har inga tvillingar i släkten och har inte heller känt på mig nånting. Mest skämtat om att det skulle vara tvillingar. Men vi drömmer om att få fyra barn och har byggt ett stort hus så vi är väldigt glada! Vi bor i Skåne. Jag är 30 år och mannen 35. Nu har jag en massa funderingar som snurrar i huvudet och hoppas kunna dela dom med er!

  • Svar på tråden Tvillingar 2016
  • Petra 228

    Har snart gått 17 fulla veckor och äntligen har illamåendet gett med sig. Den här graviditeten har varit väldigt annorlunda från den förra och det är tufft att gå längre sträckor, det känns inte bra i kroppen då. Förra graviditeten med en bebis kunde jag gå milsvis och allt var helt ok. Känner mig lite som en gammal tant med värk i benen.

  • Pax Solaris

    Tips till er alla: svenska tvillingklubben. De har en informativ hemsida, en del försäljning om man är intresserad av sånt och framförallt håller de i jättebra kompletterande kurser som ett frivilligt tillägg till den vanliga föräldrautbildningen. Gå en om ni har möjlighet!


    Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • chreb

    Har också precis fått reda på att vi ska få tvillingar, har ett barn sen innan. Är fortfarande i chock och orolig såklart! De delar moderkaka så vill bara att tiden ska gå nu och hoppas att de växer likadant

  • ekristin

    Vi var tillbaka på Sahlgrenska idag och tyvärr visade det sig att ett foster tillbakabildats så det var "bara" ett levande foster kvar nu i v 10. Lämnar tråden nu men hoppas att allt går bra för er andra! <3

  • Sophie16

    hej. på VUL i vecka 5 blev det påvisat två fostersäckar. har nytt vul I V 7 . jag är så nervös. hoppas verkligen på två hjärtan. Var ni andra oroliga första trimestern? Jag har väntat så länge på bli gravid. hoppas på att båda överlever hela graviditeten o födseln. är så rädd för något ska gå fel. 

  • Petra 228

    Snart har man gått 21 fulla veckor och bebisarna lever loppan i magen kan man lugnt säga. Det börjar så smått märkas att man väntar mer än en. Jämför jag med förra graviditeten så är den här långt mer påfrestande, även om det går ganska bra ännu så länge.

  • elevit

    Hej allihopa!

    Jag är gravid, BF juli 6. Tvillingar :) Första graviditeten.
    Bor just nu I Sydney med min pojkvän men flyttar hem till Scotland i Februari.
    Tänkte jag skulle gå med i en Svensk grupp då jag inte riktigt litar på allt tokigt som sägs utomlands ;)

    Skulle uppskatta om ni kunde ge mig lite tips om hur det går till i den svenska sjukvården med kvinnor som väntar tvillingar, äter ni några extra vitaminer utöver det vanliga som rekomenderas och går ni på tätare besök hos barnmorskan. Mer ultraljud osv? Alla tips mottages varmt :D

    Jag har haft två ultraljud hitills, allt ser fint ut och båda hjärtan slår friskt!

    Kram

  • Pax Solaris
    elevit skrev 2015-12-17 08:02:45 följande:

    Hej allihopa!

    Jag är gravid, BF juli 6. Tvillingar :) Första graviditeten.

    Bor just nu I Sydney med min pojkvän men flyttar hem till Scotland i Februari.

    Tänkte jag skulle gå med i en Svensk grupp då jag inte riktigt litar på allt tokigt som sägs utomlands ;)

    Skulle uppskatta om ni kunde ge mig lite tips om hur det går till i den svenska sjukvården med kvinnor som väntar tvillingar, äter ni några extra vitaminer utöver det vanliga som rekomenderas och går ni på tätare besök hos barnmorskan. Mer ultraljud osv? Alla tips mottages varmt :D

    Jag har haft två ultraljud hitills, allt ser fint ut och båda hjärtan slår friskt!

    Kram


    Rekommenderar svenska tvillingklubben! Massor med saklig och lagom utförlig information. De har kurser också. Det kanske är svårt från utlandet, men det går säkert att få en enskild konsultation på distans! Deras info är jättebra komplement till den vanliga föräldrautbildningen.

    I mitt landsting har jag fått gå på kontroller hos barnmorska varannan vecka från ungefär vecka 22, dvs från efter rutinultraljudet. Då har de kollat urinprov efter vita blodkroppar och protein. Sen kollar de blodtrycket varje gång också. Järnvärde nästan varje gång, fick börja äta järntabletter när värdet gick under 120. Och ett par gånger har de kollat blodsocker också, allt detta enligt något schema som går att googla fram från iaf några landsting. Kontroll varje vecka från vecka 35. Det är ganska mycket oftare än med en bebis, tror jag.

    Utöver rutinultraljudet har iaf jag fått gå på tillväxtkontroller med ultraljud två månader efter RUL och sedan varje månad. Det skulle ha blivit fler om bebisarna växer sämre, så det är något slags minimum.

    Ang. sjukskrivning så får man väl känna efter själv en del. Mitt råd är att inte försöka vara Duktig Flicka. Hem och vila även om du känner dig relativt bra. Och i motsats till en enlinggraviditet: undvik att anstränga dig! Yoga och gravidgymnastik i pool kanske. Belasta inte dig själv, det är en helt annan sak att bära två!

    Om det är rimligt att gå upp 8-20 kg med en bebis så är det normalt och vanligt att gå upp 13-30 kg med tvillingar. På mig har det varit 20-25 kg ganska kompakt vikt. Men allt kallas ju normalt!

    Är själv i vecka 36 nu. Har en "liten" mage men är ändå utspänd till tusen, har förvärkar och är t o m lite öppen. För det är två discobebisar som trycker på inifrån trots flera timmars viloläge varje dag.

    Svävar iväg lite, men hoppas att du fått några svar ändå!
    Signaturer tar upp onödig bandbredd!
  • pippilott

    Hej!

    Äntligen gravid igen (efter många missfall och IVF-härligheter).. nu med tvillingar! Våra stjärnor är beräknade att komma i maj-16!
    Vi bor i Stockholm, finns det fler Stockholms-tvillingar på väg?
    Hoppas ni alla mår bra, och grattis till alla ni som redan fått era två!

    Med vänlig hälsning,

    Pippilott!

  • Johanis

    Hej alla tvillingmammor! Grattis till er! Väntar också tvillingar flicka och pojke,och får se dessa skatter på måndag 1 februari???? blir snitt pga att tvilling 1 ligger i säte. Har varit tungt och jobbigt sista tiden men mått generellt bra hela graviditeten. Föder på Danderyd här i Stockholm, nån mer i stockholm med twins?

  • FruGryning

    Grattis till all dubbellycka!

    Jag är varken gravid eller tvillingmamma - men skulle gärna vilja ha tvillingar. Har alltid velat ha stor familj. Har två barn och maken har gått med på ett tredje, och sista, barn. Så ska jag få min stora familj måste det alltså bli tvillingar.

    Har ni något tips på hur man kan öka chanserna för tvillingar? Har inga tvillingar i släkten. Är 29 år. Äter folsyra.

  • pippilott
    Johanis skrev 2016-01-28 18:06:11 följande:

    Hej alla tvillingmammor! Grattis till er! Väntar också tvillingar flicka och pojke,och får se dessa skatter på måndag 1 februari???? blir snitt pga att tvilling 1 ligger i säte. Har varit tungt och jobbigt sista tiden men mått generellt bra hela graviditeten. Föder på Danderyd här i Stockholm, nån mer i stockholm med twins?


    Hej!

    Vi bor i Sthlm! Ska ha tvillingpojkar i maj! Får du dina imorgon, eller UL imorgon?
Svar på tråden Tvillingar 2016