• P3a

Lämna bort till mormor och morfar?

Hej!

Jag är i diskussion med min ex-man. Jag har av misstag bokat en resa när jag har min barnvecka och han går inte med på att byta vecka. Detta har jag accepterat. Min lösning på det hela är att låta barnen (9 och 11 år)  bo hos mina föräldrar under den veckan jag är bortrest men stöter på motsättningar ifrån exet. Han menar på att det absolut inte är bra för barnen att vara borta från hemmet mer än 1 natt.

Jag har aldrig behövt lämna bort barnen tidigare men funderar på om det verkligen är så tokigt? De är ju rätt stora och de känner mina föräldrar väl. Mina föräldrar är väldigt pigga pensionärer och bor på samma ort som mig och exet. Barnen kommer få skjuts till och från skola och omvårdnad från morgon till kväll. 

Är det jag som tänker knasigt nu? Vad tycker ni? Jag behöver verkligen inspel från flera föräldrar till mellanstora barn...

• Svar på tråden Lämna bort till mormor och morfar?
  • viseversa

Oj så stora barn klarar absolut att bo hos mormor och morfar i en vecka. Om dom och dina föräldrar är ok med det såklart. Sen har väl inte ditt ex med att göra vad barnen är på din vecka. Det är ju pga honom som dom får bra där. Han vägrar ju byta vecka.

• viseversa

Låter faktiskt mer som ditt ex vill sabba för dig ts så du inte får resa på din resa. Omoget ex!

• Sockervaddspinnen
    Blueskillen skrev 2015-08-04 06:40:37 följande:

Samma för mig. En månad på kollo här också. Det var i slutet av sextiotalet och kollot låg i Dalarna och efter halva tiden så kom föräldrarna på besök. Jag var där ett par somrar och jag minns fortfarande detta som det bästa från min barndom.

Tänk vad hemsk man var mot barn på den tiden. *irroni*

Nej, inte hemskt, däremot väldigt generöst med en hel månad. Det går väl inte idag? Med tanke på hur många som ska på kollo varje år. Måste dela upp det lite.
  • Sockervaddspinnen
    viseversa skrev 2015-08-04 07:39:10 följande:

Oj så stora barn klarar absolut att bo hos mormor och morfar i en vecka. Om dom och dina föräldrar är ok med det såklart. Sen har väl inte ditt ex med att göra vad barnen är på din vecka. Det är ju pga honom som dom får bra där. Han vägrar ju byta vecka.

Haha, nej, det är pga mamman som hennes barn måste vara där. Det är mammans vecka, hennes ansvar.

Pappan kanske inte kunde byta, han kanske också hade planerar något - på sin barnlediga vecka.

Troligtvis inte. Men det är fortfarande inte pga pappan som deras barn ska vara hos mormor och morfar.
  • Lavish

Dina barn är absolut stora nog att klara en vecka hos mormor och morfar utan problem. 

Möjligtvis kan man tänka sig att dom tycker det är tråkigt att de inte får följa med på en rolig resa, tycker dock inte att det är någon större katastrof.

Ditt ex verkar mest vara ute efter att sabba för dig. 

• neverpreggo

I den åldern hände det att jag och syskonet sov borta flera nätter. Är barnen vana att sova borta bör det inte vara några problem alls. Lite hemlängtan i slutet kanske eller så vill de stanna kvar ;)

• viseversa
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-04 00:24:12 följande:
    Haha, nej, det är pga mamman som hennes barn måste vara där. Det är mammans vecka, hennes ansvar.

Pappan kanske inte kunde byta, han kanske också hade planerar något - på sin barnlediga vecka.

Troligtvis inte. Men det är fortfarande inte pga pappan som deras barn ska vara hos mormor och morfar.
    Har jag sagt annat? Jag sa att om han inte vill byta fine men han har inte ett skit med vad mamman gör på sina veckor så länge barnen inte lider. Om det nu är SÅ HEMSKT enligt honom att dom ska bo hos ts föräldrar får väl han se till att fixa något bättre då. Eller sluta lägga näsan i blöt.
  • LFF

Oj, jag bodde på landet med mina morföräldrar hela sommaren från min första sommar tills jag var 18 typ. Det var mycket bättre än att vara hemma i stan.

• Sockervaddspinnen
    viseversa skrev 2015-08-04 16:21:44 följande:
    Har jag sagt annat? Jag sa att om han inte vill byta fine men han har inte ett skit med vad mamman gör på sina veckor så länge barnen inte lider. Om det nu är SÅ HEMSKT enligt honom att dom ska bo hos ts föräldrar får väl han se till att fixa något bättre då. Eller sluta lägga näsan i blöt.
    Ja, du skrev: "Det är ju pga honom som dom får bra där. Han vägrar ju byta vecka." (Antar att "bra" skulle vara "vara").
  • Nenne666
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-03 22:52:12 följande:
    EN MÅNAD? Vad hette organisationen bakom det kollot!?
    Jag har för mig att många av mina kompisar som va på kolla när jag va liten va borta i 1 månad.
  • viseversa
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-04 09:04:14 följande:
    Ja, du skrev: "Det är ju pga honom som dom får bra där. Han vägrar ju byta vecka." (Antar att "bra" skulle vara "vara").
    Menade väl mer att om han har ett problem att ts föräldrar tar hand om Barnevik hennes vecka så kanske han kan fixa det på annat vis så ts kan åka på sin resa. Dock är han ju endast ute efter att sabba för ts det har vi ju redan fattat.
  • SmultronSöt

Har bara läst TS...

Jag ser inget konstigt med att låta kidsen vara hos mormor och morfar en vecka :) 

Tror nog att rätt många bott hos mor- och farfäräldrar en långhelg eller någon vecka. När jag var liten följde jag med min mormor och morfar till landet ibland hela veckor och många helger på sommarlovet av ren vilja.

ville ofta sova hos dem även inne i stan bara för att det var kul och jag blev uppassad :)

Åk utomlands du! Tycker mer att det låter som om ditt ex vill jäklas.

• Modesty

Klart dom kan, de är ju stora barn. Jag var hos mormor och morfar jämt när jag var mellan 1-14. Varannan helg och ofta flera veckor under sommaren.

Som andra sagt, ditt ex vill jävlas. Fråga barnen om vad de själva tycker.

• Kim Possible

Fantastiskt det där, våra ungar har, som vissa kallar det "lämnats bort" lite nu och då sen de var små. Våra ungar har, hör och häpna, inte bara TVÅ primära anknytninsgpersoner, de har även en hel familj av sekundära anknytningspersoner! Vilket de har haft från start.

Jag tycker ärligt talat synd om barn som inte ens får en chans att knyta an till, bonda med och interagera med andra än sin mamma, i många fall inte ens sin pappa.

Folk som tycker det är fel att barn är med nära och kära kanske skulle ha gjort upp familjerelationerna innan man skaffade barn.

• Mrs Green

Min dotter har rest bort med sin mormor en vecka per år sedan hon var 4 år. Enda resultatet av det är att hon och mormor har en väldigt bra relation :) Nu i sommar var hon dessutom på kollo i 12 dagar (hon fyller 10 år om ett par veckor).

• Linnea1994

Om nu ditt ex. tycker det är fel så kan väl han ta ett par dagar då!
    Låter mer som ditt ex. är bitter på dej och bara vill jävlas!

• En blå giraff

Men kära nån, klart barnen kan sova hos mormor/morfar. Och vill pappan inte gå med på detta kan han ju alltid ta barnen en vecka extra eller byta vecka. TS, säg åt honom att du åker och planerar lämna dem hos mormor/morfar, men att han är välkommen att komma på en annan lösning om han är emot din.

Svar på tråden Lämna bort till mormor och morfar?