-
-
Svar på tråden Invandring kan aldrig utrota fattigdom
-
Förlåt, politiskt korrekt, naturligtvis.Solidaritet skrev 2015-08-17 13:27:34 följande:Det här med politiskt korrekt, att kalla humanitet för politiskt inkorrekt visar bara med förstummande tydlighet på en känslomässig öken.
-
De roligaste skämten är ofta då man känner igen sig själv, så varför skulle inte detta även kunna gälla det motsatta. Jag vill därmed säga att inte heller jag är perfekt såhär om du nu trodde det. Och det var väll egentligen också lite det jag ville peka på med mitt inlägg, nämligen att kunna vara mer ödmjuk och sann emot sig själv där jag försöker lära mig kämpa och tygla mina egna fördomar.Solidaritet skrev 2015-08-16 18:19:00 följande:
Det tror jag snarare har att göra med dina egna strategier för att rationalisera varför det ska vara bättre att inte; låt oss säga skänka pengar till en tiggare.
Det är farligt att dra slutsatser om andras motiv enbart utifrån hur en själv fungerar. Det finns människor som hjälper för att de kan och för att de tycker att det behövs, naturligtvis står det dig fritt att se ned på dem, men då handlar det plötsligt om projicering.
-
Oj, utveckla gärna var ödmjukheten och ditt tyglande av fördomar kom in.Nidingbane skrev 2015-08-17 14:37:43 följande:De roligaste skämten är ofta då man känner igen sig själv, så varför skulle inte detta även kunna gälla det motsatta. Jag vill därmed säga att inte heller jag är perfekt såhär om du nu trodde det. Och det var väll egentligen också lite det jag ville peka på med mitt inlägg, nämligen att kunna vara mer ödmjuk och sann emot sig själv där jag försöker lära mig kämpa och tygla mina egna fördomar.
-
Du skrev "gissar vilt". Har du glömt det?Solidaritet skrev 2015-08-17 13:27:34 följande:Att resonera om någonting en inte vet något om är att gissa.
Påståendet var dessutom att 3 av 4 ensamkommande flyktingbarn ljuger om sin ålder. Medicinska bedömningar har gjorts i 60 ärenden av 930, dvs 6 %. Att 44 av dem visade sig inkorrekta innebär inte att 3/4 ljuger om sin ålder. Det innebär att 44 stycken av 930 visade sig vara äldre än vad de uppgivit.
Tänk, fria tider ljög.
Det här med politiskt korrekt, att kalla humanitet för politiskt inkorrekt visar bara med förstummande tydlighet på en känslomässig öken.
Jag gissade inte "vilt". Jag resonerade logiskt och det visade sig att jag på detta sätt kom fram till rätt svar.
.
Och vad sägs om att du faktiskt läser det Fria Tider skriver? Innan du påstår att de ljuger. Eller förstår du inte vad som står där?
FT skriver exakt det jag refererat till. Att 3 av 4 testade fått justerad ålder. De hänvisar till samma rapportering med exakt samma siffror från Migrationsverket som den andra hemsidan.
Deras rubrik till artikeln är :"Migrationsverket: Tre av fyra testade "flyktingbarn" ljuger om åldern."
Nyckelord: "testade".
De skriver alltså inte att av alla ensamkommande så justeras 3 av 4 utan är noga att betona att det gäller av de som testats.
Tidningen Fria Tider, så påpassad som den är, ljuger alltså INTE utan det är du som antingen inte förstått vad som står där, eller medvetet väljer att miss-representera det som står där.
.Solidaritet skrev 2015-08-17 13:27:34 följande:
Det här med politiskt korrekt, att kalla humanitet för politiskt inkorrekt visar bara med förstummande tydlighet på en känslomässig öken.
Se, nu gör du samma sak igen. Tillskriver någon någonting de aldrig har sagt. -
Finns det överhuvud taget någon som påstått det ?
Lika korkat påstående som att ta emot flyktingar under andra världskriget skulle stoppa kriget .
Du blandar ihop äpplen o päron -
Att kunna erkänna att man inte är helt ofelbar och detta då även såhär t ex det är ganska lätt att se på folk även om man nu innerst inne vill det. Som ex kan jag ta vad jag läste för en tid sedan (ang. hur känsliga vi faktiskt alla är som människor) om vi nu bara kan erkänna det) En utvilad har konstigt nog mindre fördomar. Hur många är det t ex inte idag som känner sig stressade och o-utvilade mm. Åter igen, så är jag inte perfekt då det gäller detta. Den som påstår den är det, kan lika gärna vara den som är den mest fördomsfullaste. Hur svårt kan det t ex inte vara att lära känna någon eller något som man är ovan vid. En utmaning för alla, men av olika storlek, eftersom vi ju alla är olika även såhär. Bara detta kan vara svårt att erkänna för en del.Solidaritet skrev 2015-08-17 22:27:06 följande:Oj, utveckla gärna var ödmjukheten och ditt tyglande av fördomar kom in.
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sa-blir-vi-kvitt-dolda-fordomar--i-somnen/
-
(Blir i min iver ibland tyvärr lite ordblind.)Nidingbane skrev 2015-08-18 09:18:35 följande:Att kunna erkänna att man inte är helt ofelbar och detta då även såhär t ex det är ganska lätt att se på folk även om man nu innerst inne vill det. Som ex kan jag ta vad jag läste för en tid sedan (ang. hur känsliga vi faktiskt alla är som människor) om vi nu bara kan erkänna det) En utvilad har konstigt nog mindre fördomar. Hur många är det t ex inte idag som känner sig stressade och o-utvilade mm. Åter igen, så är jag inte perfekt då det gäller detta. Den som påstår den är det, kan lika gärna vara den som är den mest fördomsfullaste. Hur svårt kan det t ex inte vara att lära känna någon eller något som man är ovan vid. En utmaning för alla, men av olika storlek, eftersom vi ju alla är olika även såhär. Bara detta kan vara svårt att erkänna för en del.
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sa-blir-vi-kvitt-dolda-fordomar--i-somnen/
Att kunna erkänna att man inte är helt ofelbar och detta då även såhär t ex det är ganska lätt att se ned på folk även om man nu innerst inne inte vill det. Som ex kan jag ta vad jag läste för en tid sedan (ang. hur känsliga vi faktiskt alla är som människor) om vi nu bara kan erkänna det) En utvilad har konstigt nog mindre fördomar. Hur många är det t ex inte idag som känner sig stressade och o-utvilade mm. Åter igen, så är jag inte perfekt då det gäller detta. Den som påstår den är det, kan lika gärna vara den som är den mest fördomsfullaste. Hur svårt kan det t ex inte vara att lära känna någon eller något som man är ovan vid. En utmaning för alla, men av olika storlek, eftersom vi ju alla är olika även såhär. Bara detta kan vara svårt att erkänna för en del.
-
Är det viktigt för dig att jag säger att du gissar istället för att du gissar vilt?Flash Gordon skrev 2015-08-18 07:35:51 följande:Du skrev "gissar vilt". Har du glömt det?
Jag gissade inte "vilt". Jag resonerade logiskt och det visade sig att jag på detta sätt kom fram till rätt svar.
.
Och vad sägs om att du faktiskt läser det Fria Tider skriver? Innan du påstår att de ljuger. Eller förstår du inte vad som står där?
FT skriver exakt det jag refererat till. Att 3 av 4 testade fått justerad ålder. De hänvisar till samma rapportering med exakt samma siffror från Migrationsverket som den andra hemsidan.
Deras rubrik till artikeln är :"Migrationsverket: Tre av fyra testade "flyktingbarn" ljuger om åldern."
Nyckelord: "testade".
De skriver alltså inte att av alla ensamkommande så justeras 3 av 4 utan är noga att betona att det gäller av de som testats.
Tidningen Fria Tider, så påpassad som den är, ljuger alltså INTE utan det är du som antingen inte förstått vad som står där, eller medvetet väljer att miss-representera det som står där.
.Solidaritet skrev 2015-08-17 13:27:34 följande:
Se, nu gör du samma sak igen. Tillskriver någon någonting de aldrig har sagt.
Jag läser aldrig Fria tider. Jag hittade bara en länk och en rubrik då jag gjorde en googlesökning. Om jag missat ordet testat var det jag som hade fel. Alltså är det så att 44 av 930 ensamkommande flyktingbarn visade sig ha en ålder som enligt bedömning inte stämde överens med den uppgivna. Skönt att vi rett ut det.
Angående politiskt inkorrekt använde du benämningen om länken du postade. Jag klickar aldrig på länkar som kan leda till någon av de främlings/kvinno/homofientiga siterna, därför klickade jag heller ej på den. Jag gissade helt enkelt att det var en sådan site, och om du kallar den politiskt inkorrekt drar jag slutsatsen att motsatsen är politiskt korrekt. Alltså medmänsklighet. -
Och du menar att du känner att du framgångsrikt tyglar dina fördomar och att du är ödmjuk?Nidingbane skrev 2015-08-18 09:18:35 följande:Att kunna erkänna att man inte är helt ofelbar och detta då även såhär t ex det är ganska lätt att se på folk även om man nu innerst inne vill det. Som ex kan jag ta vad jag läste för en tid sedan (ang. hur känsliga vi faktiskt alla är som människor) om vi nu bara kan erkänna det) En utvilad har konstigt nog mindre fördomar. Hur många är det t ex inte idag som känner sig stressade och o-utvilade mm. Åter igen, så är jag inte perfekt då det gäller detta. Den som påstår den är det, kan lika gärna vara den som är den mest fördomsfullaste. Hur svårt kan det t ex inte vara att lära känna någon eller något som man är ovan vid. En utmaning för alla, men av olika storlek, eftersom vi ju alla är olika även såhär. Bara detta kan vara svårt att erkänna för en del.
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/sa-blir-vi-kvitt-dolda-fordomar--i-somnen/ -
Solidaritet skrev 2015-08-18 10:26:35 följande:Är det viktigt för dig att jag säger att du gissar istället för att du gissar vilt?
Jag läser aldrig Fria tider. Jag hittade bara en länk och en rubrik då jag gjorde en googlesökning. Om jag missat ordet testat var det jag som hade fel. Alltså är det så att 44 av 930 ensamkommande flyktingbarn visade sig ha en ålder som enligt bedömning inte stämde överens med den uppgivna. Skönt att vi rett ut det.
Angående politiskt inkorrekt använde du benämningen om länken du postade. Jag klickar aldrig på länkar som kan leda till någon av de främlings/kvinno/homofientiga siterna, därför klickade jag heller ej på den. Jag gissade helt enkelt att det var en sådan site, och om du kallar den politiskt inkorrekt drar jag slutsatsen att motsatsen är politiskt korrekt. Alltså medmänsklighet.Låt oss tolka om detta, jag klickar aldrig på länkar till fakta som kan rubba min fantasibubbla jag lever i.
Mattekunskap eller logik är inte min starka sida, om två tredjedelar av dom testade visade sig vara lögnare så tyder det inte nånstans på en trend...
Man måste vara medmänsklig och tro på allt bidragsönskare hostar fram.
-
Om jag är speciellt framgångsrik vet jag inte. Nej men jag försöker i alla fall tänka mig för. För jag hade inte skrivit som jag gjorde ifrån början om det inte vore som så att jag tror att människan är ganska fördomsfull av sin natur. Ja på så sätt är hon ganska primitiv fortfarande där hon allt för lätt bildar sig en uppfattning som hon därefter kan ha mycket svårt att ändra på. Att vara medveten om sådana här saker t ex att man kan ha fel, gör ju i alla fall en inte mindre ödmjuk än om man hela tiden går omkring och tror att man har rätt i alla lägen.Solidaritet skrev 2015-08-18 10:28:31 följande:Och du menar att du känner att du framgångsrikt tyglar dina fördomar och att du är ödmjuk?
-
Så när du skriver och har åsikter om exempelvis Fria Tider, och liknande, så har du alltså lika mycket koll på det som jag har på mammografi.Solidaritet skrev 2015-08-18 10:26:35 följande:Är det viktigt för dig att jag säger att du gissar istället för att du gissar vilt?
Angående politiskt inkorrekt använde du benämningen om länken du postade. Jag klickar aldrig på länkar som kan leda till någon av de främlings/kvinno/homofientiga siterna, därför klickade jag heller ej på den. Jag gissade helt enkelt att det var en sådan site, och om du kallar den politiskt inkorrekt drar jag slutsatsen att motsatsen är politiskt korrekt. Alltså medmänsklighet.
Men så ser du aldrig mig i mammografi-trådar heller.
Det skulle inte gynna någon att jag satt där och hittade på det ena efter det andra fritt ur fantasin. -
Nu är jag lite osäker på vad du menar.Flash Gordon skrev 2015-08-18 20:48:51 följande:Så när du skriver och har åsikter om exempelvis Fria Tider, och liknande, så har du alltså lika mycket koll på det som jag har på mammografi.
Men så ser du aldrig mig i mammografi-trådar heller.
Det skulle inte gynna någon att jag satt där och hittade på det ena efter det andra fritt ur fantasin.
Menar du att detta är en fria tider tråd, eller att endast oseriösa "nyhetssidor" där utgivarna inte har något ansvar för sanningshalten i det publicerade har fakta om invandring och fattigdom.
Utveckla gärna. -
Åh, jag läser ofta nyheter.semla skrev 2015-08-18 10:35:07 följande:
Låt oss tolka om detta, jag klickar aldrig på länkar till fakta som kan rubba min fantasibubbla jag lever i.
Mattekunskap eller logik är inte min starka sida, om två tredjedelar av dom testade visade sig vara lögnare så tyder det inte nånstans på en trend...
Man måste vara medmänsklig och tro på allt bidragsönskare hostar fram.
Nyheter där utgivaren har ett ansvar för att fakta är korrekt.
Det är oseriösa nätsidor jag håller mig undan ifrån.
I framtiden föreslår jag att du avhåller dig ifrån att omtolka sådant du läser. Det verkar gå si så där.