Nightrod skrev 2015-08-27 13:43:25 följande:
Men ni diskuterar u i denna tr¨åden som att en mössa är samma sak som byxor och tröja. Så ni tycker det är samma sak att låta barnet gå utan mössa som utan byxor??
Om era barn tappar sina hårnoddar i skolan får de då samma sort hjälp som om de tappat bort sina byxor eller tröja elelr jacka, för det är ju det ni säger mer eller mindre.
Är snöbollskastning samma som att kasta stenar med isåfall, kommer bli ett jävla ringande på den klassföreståndaren isåfall,
- Ditt barn kastade en snöboll idag, tänk om det vart en sten, typiskt denna sortens beteende som leder till att de kastar stenar mot polisen och granater in i folksammlingar, kasta som kasta liksom..
Tänk om de skulle vara tvugna att krama om någon efter sanning eller konsekvens lek, som inte är beredd på det, typiskt våldtäktsperson i senare år
jisses hur långt drar ni det.
En slöja är inget ytterplagg så som en mössa. En slöja är ett inomhusplagg som man inte tar av sig. När du tar på dig en mössa så vet du att andra kommer se dig utan. När du tar på dig en slöja så fungerar den på samma sätt som en tröja eller ett par byxor. Den sitter på hela dagen, ingen ser dig utan om du inte vill och plagget döljer det du vill dölja. För flickan är slöjan lika viktig som en tröja. Det har ingen annan rätt att bestämma mer än flickan. Bara för att du tycker att den har samma betydelse som en mössa så har du inte rätt att lägga den betydelsen. Det är upp till flickan att skapa sina egna gränser, och andra ska respektera dessa.
Dessutom är en slöja ett större plagg som är svårare att rycka av. För att rycka av en slöja så måste du ta i lite då den är stor och ofta sitter fast i håret. Det är ingen snabb rörelse i ett infall, utan en större handling som gör ont i tjejens hår och visar delar av hennes kropp som hon inte förväntar sig/ velat visa.
Att kasta sten som barn betyder inte att man börjar kasta granater som vuxen. MEN om ingen vuxen visar att det är fel att kasta sten och göra andra ledsna så är risken större att barnet blir utan vänner och inte lär sig ett socialt beteende.
Jag hade blivit arg om mitt barn gjorde någon annan ledsen. Att ta någons mössa, kasta snöboll på någon som inte vill, dra ner byxorna på en kompis eller slita av någon en slöja är enligt mig inte ok.
Du kan fostra dina barn hur du vill. Men mina barn förstod detta långt innan dom började skolan.