• Anonym (gunilla)

Sonen drog av sin klasskompis slöja...

Min son på 8 år går i en klass med blandade nationaliteter, bl.a. ett par som använder hårtäckande slöja. Fick idag via klassföreståndaren höra att min son fått för sig något och slitit av en av flickornas slöjor på lektionen. Framgick inte bakgrunden men flickan blev upprörd naturligtvis. Är rädd att de ska anklaga sonen för att vara rasist eller nått. Känns inte bra då jag försöker få honom att vara öppen mot andra kulturer.

Har vi gjort nått fel i uppfostran? Har han snappat upp det från media tro? Har SD varit och hjärntvättat honom i skolan?

• Svar på tråden Sonen drog av sin klasskompis slöja...
  • Nayaa

Oskar: Nej det är inte normalt beteende, det är ett respektlöst beteende som varenda tänkande förälder skulle sätta stopp för.

• Anonym (Oskar)
    Nayaa skrev 2015-08-27 09:30:11 följande:

Oskar: Nej det är inte normalt beteende, det är ett respektlöst beteende som varenda tänkande förälder skulle sätta stopp för.

Hmm, inte där jag växte upp, sen växte jag inte upp i WT-områden med hederskultur där muslimska flickor ska behandlas som små jungfrur som inte får beröras av pojkar.

Det är väl också en fråga om klass, jag kommer från en medelklassbakgrund med människor med hög IQ i min omgivning. Föräldrar gör inte en stor affär av att barn leker. Bland WT:s har man dock köpt hor/jungfrusynen på barn så där är det mycket kränkande om en muslimsk flicka får slöjan bortdragen.

Det är väl också en fråga om IQ-skillnader. Människor med låg IQ har nog svårt att se en slöja som ett stycke tyg, utan de tror faktiskt att slöjan har någon som helst verklig betydelse och att det därför skulle vara kränkande i fall en 8-årig pojke rycker lite i en jämnårig muslimsk flickas slöja.

Ja ser det bara som positivt. Kanske kan det här vara början på en mer intim relation mellan en pojke och en flicka? Kärlek börjar ofta med bråk i den åldern. Varför dramatisera någonting sött och oskyldigt? Löjeväckande.
  • Nayaa

Oskar: Hej och hå här hade vi väldiga hävdelsebehov. Pinsamt :)

Det är inte sött och oskyldigt att dra av någons klädesplagg vare sig det handlar om en slöja, en mössa eller en tröja.

Dom flesta här förutom du har insett att det inte handlar om vilket klädesplagg det är utan att någon tar sig rätten att dra av det.

• Anonym (Oskar)
    Nayaa skrev 2015-08-27 09:50:25 följande:

Oskar: Hej och hå här hade vi väldiga hävdelsebehov. Pinsamt :)

Det är inte sött och oskyldigt att dra av någons klädesplagg vare sig det handlar om en slöja, en mössa eller en tröja.

Dom flesta här förutom du har insett att det inte handlar om vilket klädesplagg det är utan att någon tar sig rätten att dra av det.

Nu skryter jag inte, jag konstaterar bara att jag inte nödvändigtvis är från samma socioekonomiska bakgrund som merparten av Familjelivs skribenter, och att vi av denna anledning kan ha olika syn på huruvida det är normalt att barn busar med varandra eller inte. Inte minst om det kan finnas lite kärlek inblandat.
  • asta66
    Nightrod skrev 2015-08-27 08:28:24 följande:
    Men herregud...

Det är ju fan småbarn, de sliter mössorna av varandra, kepsar osv hela tiden. Bara för att det råkar va en slöja så skall det bli ett jävla liv. Jag skulle fråga klassföreståndaren om han brukar ringa upp de föräldrar vars barn snott någons kepps eller mössa med.
    för om han inte gör det så är det juridiskt fel av honom att särehandla ett sorts huvudplagg
    En väldigt bra och viktig synpunkt. Det är en huvudbonad som vilken som helst.
  • Nayaa

Oskar: Att busa med varandra är att kittla någon lite eller hoppa fram och säga bu bakom ett hörn inte att dra av andra barn deras klädesplagg.

Du låter som en förespråkare av "låt pojkar vara pojkar" och "han är ju bara kär i henne"-mentalitet.

Vilket verkar märkligt med en så pass hög intelligens...

• Nightrod

Men ni diskuterar u i denna tr¨åden som att en mössa är samma sak som byxor och tröja. Så ni tycker det är samma sak att låta barnet gå utan mössa som utan byxor??

Om era barn tappar sina hårnoddar i skolan får de då samma sort hjälp som om de tappat bort sina byxor eller tröja elelr jacka, för det är ju det ni säger mer eller mindre.

Är snöbollskastning samma som att kasta stenar med isåfall, kommer bli ett jävla ringande på den klassföreståndaren isåfall,
     - Ditt barn kastade en snöboll idag, tänk om det vart en sten, typiskt denna sortens beteende som leder till att de kastar stenar mot polisen och granater in i folksammlingar, kasta som kasta liksom..

Tänk om de skulle vara tvugna att krama om någon efter sanning eller konsekvens lek, som inte är beredd på det, typiskt våldtäktsperson i senare år

jisses hur långt drar ni det.

• Anonym (Huldra)
    Anonym (gunilla) skrev 2015-08-24 23:22:25 följande:

Min son på 8 år går i en klass med blandade nationaliteter, bl.a. ett par som använder hårtäckande slöja. Fick idag via klassföreståndaren höra att min son fått för sig något och slitit av en av flickornas slöjor på lektionen. Framgick inte bakgrunden men flickan blev upprörd naturligtvis. Är rädd att de ska anklaga sonen för att vara rasist eller nått. Känns inte bra då jag försöker få honom att vara öppen mot andra kulturer.

Har vi gjort nått fel i uppfostran? Har han snappat upp det från media tro? Har SD varit och hjärntvättat honom i skolan?

Wow, slöja när man är 8 år. Det borde inte vara tillåtet förrän man fyllt 18 och blivit myndig! Fy att sexualisera småflickor på det sättet. Skolan borde verkligen ta en diskussion med föräldrarna om det där.!
  • Anonym (Huldra)
    äldreochklokare skrev 2015-08-25 07:33:34 följande:

han förstår säkert att folk inte vill att man ska dra av klädesplagg, oavsett vilket plagg. Han själv skulle nog inte heller tycka det vore kul om någon försökte dra av honom hans tröja. Om du inte tycker han är stor nog för att ta diskussionen om att man i vissa religioner använder vissa plagg, så ta inte det nu. Prata bara om att vi alla bestämmer över oss själva och att ingen tycker om att man drar i kläderna!

Jag minns i lågstadiet hur, en kort period, några alltid försökte dra ut hårsnoddarna om vi tjejer hade flätor. Det blev ju till slut väldigt kränkande då vissa tjejer (som hade långt hår) alltid blev utsatta. Det är ju ungefär samma situation, vare sig det är slöja, andra kläder eller hårsnoddar. Just själva grejen att nån "ger sig på" någon utan förvarning och utan att den personen har chansen att reagera.

Slöjan är en religiös symbol och inte ett klädesplagg. Du ska nog jämföra med om någon tog av en person dess halskedja med kors i.
  • Haskel
    Anonym (Huldra) skrev 2015-08-27 13:48:54 följande:
    Slöjan är en religiös symbol och inte ett klädesplagg. Du ska nog jämföra med om någon tog av en person dess halskedja med kors i.
    För barn och ungar är varken slöja eller halskedja med kors några religiösa symboler.

En slöja, är som en keps/mössa, ur ett barns synvinkel.

Jag säger inte att det är okej att barn snor andra ungars mössor, drar ner brallor eller "tar av slöjor".

Men det bör behandlas på samma sätt.
  • Anonym (Elakt)
    Nightrod skrev 2015-08-27 13:43:25 följande:

Men ni diskuterar u i denna tr¨åden som att en mössa är samma sak som byxor och tröja. Så ni tycker det är samma sak att låta barnet gå utan mössa som utan byxor??

Om era barn tappar sina hårnoddar i skolan får de då samma sort hjälp som om de tappat bort sina byxor eller tröja elelr jacka, för det är ju det ni säger mer eller mindre.

Är snöbollskastning samma som att kasta stenar med isåfall, kommer bli ett jävla ringande på den klassföreståndaren isåfall,

- Ditt barn kastade en snöboll idag, tänk om det vart en sten, typiskt denna sortens beteende som leder till att de kastar stenar mot polisen och granater in i folksammlingar, kasta som kasta liksom..

Tänk om de skulle vara tvugna att krama om någon efter sanning eller konsekvens lek, som inte är beredd på det, typiskt våldtäktsperson i senare år

jisses hur långt drar ni det.

En slöja är inget ytterplagg så som en mössa. En slöja är ett inomhusplagg som man inte tar av sig. När du tar på dig en mössa så vet du att andra kommer se dig utan. När du tar på dig en slöja så fungerar den på samma sätt som en tröja eller ett par byxor. Den sitter på hela dagen, ingen ser dig utan om du inte vill och plagget döljer det du vill dölja. För flickan är slöjan lika viktig som en tröja. Det har ingen annan rätt att bestämma mer än flickan. Bara för att du tycker att den har samma betydelse som en mössa så har du inte rätt att lägga den betydelsen. Det är upp till flickan att skapa sina egna gränser, och andra ska respektera dessa.

Dessutom är en slöja ett större plagg som är svårare att rycka av. För att rycka av en slöja så måste du ta i lite då den är stor och ofta sitter fast i håret. Det är ingen snabb rörelse i ett infall, utan en större handling som gör ont i tjejens hår och visar delar av hennes kropp som hon inte förväntar sig/ velat visa.

Att kasta sten som barn betyder inte att man börjar kasta granater som vuxen. MEN om ingen vuxen visar att det är fel att kasta sten och göra andra ledsna så är risken större att barnet blir utan vänner och inte lär sig ett socialt beteende.

Jag hade blivit arg om mitt barn gjorde någon annan ledsen. Att ta någons mössa, kasta snöboll på någon som inte vill, dra ner byxorna på en kompis eller slita av någon en slöja är enligt mig inte ok.

Du kan fostra dina barn hur du vill. Men mina barn förstod detta långt innan dom började skolan.
  • Nightrod
    Anonym (Elakt) skrev 2015-08-27 14:16:45 följande:
    En slöja är inget ytterplagg så som en mössa. En slöja är ett inomhusplagg som man inte tar av sig. osv osv osv osv

Allt står ovan

Så om man har mössa/keps på sig innomhus så räknas det som klädesplagg. Jag ser hur du menar men jag håller inte med, så vi kommer nog aldrig kunna se eye to eye här men så är det ibland.
  • asta66
    Haskel skrev 2015-08-27 13:58:49 följande:
    För barn och ungar är varken slöja eller halskedja med kors några religiösa symboler.

En slöja, är som en keps/mössa, ur ett barns synvinkel.

Jag säger inte att det är okej att barn snor andra ungars mössor, drar ner brallor eller "tar av slöjor".

Men det bör behandlas på samma sätt.
    Jag hade inte sån koll när jag var i den åldern. Ett halsband var ett halsband, En huvudbonad är en huvudbonad.
  • OupaOupa

Allmänt ohyfsat beteenden som du bör snacka med din son med. Detta gäller oavsett vilket klädesplagg det gäller. Har jobbat med barn i flera år och de barn som beter sig som din son är oftast osköna på annat sätt mot sina skolkamrater.

• Anonym (Orka)

Har SD hjärntvättat honom HAHAHAHA!! Han kanske har egna känslor och är trött på muslimernas jävla beteende? Tänkt på det!!?? Till slut agerar man... Det är oundvikligt

Svar på tråden Sonen drog av sin klasskompis slöja...