• Anonym (Lynx)

Påverkas underhållet av nya barn?

Min sambo har barn sedan tidigare och vi väntar nu vårt första gemensamma barn. Påverkas hans underhåll av att han får ett till barn?

• Svar på tråden Påverkas underhållet av nya barn?
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Hej) skrev 2015-08-26 17:01:10 följande:

Visst gör det det!

Nu framgår det inte om han betalar underhållsbidrag eller underhållsstöd, men i båda fallen påverkas det av antalet barn.

När jag fick min son (2009) sa de till och med att fler barn är det enda som förmår FK att omedelbart göra en ny uträkning (annars baseras den ju på inkomsten för två år sedan). Det kan ju i och för sig ha ändrats.

Har inte barnen rätt till en viss summa varje månad oavsett hur många andra barn som finns i familjen?
  • Brumma
    Anonym (Lynx) skrev 2015-08-27 08:56:56 följande:

Okej, men vi bor alltså inte utomlands, utan vi ÄR från Finland och bor i Finland. Och som sagt betalar han underhållet direkt till mamman, så ingen försäkringskassa är inblandad.Vi har råd att försörja alla barn, tråden handlar inte om det. Jag ville bara veta om någon visste hur det fungerar sånahär gånger.

För övrigt betalar han redan ganska mycket till mamman plus att hon får allt barnbidrag, så jag tror nog hon klarar sig rätt bra oberoende.

Jag tog för givet att mamman bodde i sverige - varför annats fråga här och inte ha med det i trådstarten?

Med tanke på att det är stor skillnad på tex sverige o Norge gällande underhåll så är det säkert lika stor skillnad mot Finland. .

Jag är väl insatt i lagarna runt underhåll i sverige men kan inget om Finlands lagar.
  • Brumma
    Anonym (V) skrev 2015-08-27 09:28:36 följande:

Man kan ju inte sluta bidra med sin del för att man skaffar fler barn! Barnet kostar ju fortfarande lika mycket. Snålröv och skitpappa som inte vill försörja sitt barn!

Oavsett om man bor i kärnfamilj eller har separerar så ändras naturligtvis förälderns Betalningsförmågan när fler barn föds. Tänker man som du så skulle det inte få finnas några syskon... alls..
  • Brumma
    Anonym (Hmmmm) skrev 2015-08-27 09:59:57 följande:

Har inte barnen rätt till en viss summa varje månad oavsett hur många andra barn som finns i familjen?

Går man genom försäkringskassan är summan boendeföräldern får alltid den samma. Går man utanför och får tex tilldömt ett underhåll tas antalet barn med i beräkningen.

Lever man i en kärnfamilj så minskas summan man kan lägga på barn om fler barn föds, om föräldrarna blir arbetslösa, man skaffar dyrare boende, man blir sjukskriven osv.

Det finns ju ingen summa ett barn har "rätt" till utan barnet skall ha en skälig levnadsstandard - precis som vi vuxna...
  • sextiotalist
    Brumma skrev 2015-08-27 10:23:04 följande:
    Går man genom försäkringskassan är summan boendeföräldern får alltid den samma. Går man utanför och får tex tilldömt ett underhåll tas antalet barn med i beräkningen.

Lever man i en kärnfamilj så minskas summan man kan lägga på barn om fler barn föds, om föräldrarna blir arbetslösa, man skaffar dyrare boende, man blir sjukskriven osv.

Det finns ju ingen summa ett barn har "rätt" till utan barnet skall ha en skälig levnadsstandard - precis som vi vuxna...
    Precis, om man ska förenkla det, upp till fk´s  nivå, ja, utöver detta är det helt avhängigt inkomst, boendekostnader och antalet barn.

• Anonym (Lynx)
    Anonym (V) skrev 2015-08-27 09:28:36 följande:

Man kan ju inte sluta bidra med sin del för att man skaffar fler barn! Barnet kostar ju fortfarande lika mycket. Snålröv och skitpappa som inte vill försörja sitt barn!

Var har du läst att han inte vill försörja sitt barn? Har jag sagt det? Nej, jag bara frågade en helt normal fråga. Uppskattar om du inte uttalar dig om saker du inte vet någonting om. Han är en jättebra pappa, därför jag valt att skaffa barn med honom!

• Anonym (Lynx)

Tack för alla svar! Jag antar att jag får vänta och se vad som händer och händer ingenting fortsätter han att betala som vanligt. Detta har aldrig handlat om att han inte vill eller kan betala, jag bara undrade hur vår nya livssituation kan påverka.

Men lika bra att avsluta denna tråd nu, för som vanligt går en hel massa biomammor i taket så fort man ens nämner att underhållet kunde justeras neråt.

• sextiotalist
    Anonym (Fattiga barn :() skrev 2015-08-27 07:54:30 följande:
    Men ska mamman behöva betala en större del av barnens utgifter bara för att han skaffar fler barn? Ska hennes ekonomi bli lidande av det??

Borde man inte istället tänka så att man bara skaffar så många barn man har råd med att försörja?
    Jag har förstått att vissa anser att efter det att mannen skaffat sitt första barn så ska han antingen sterilisera sig eller avstå från sex.
    För vad du än tycker, så har samtliga barn till en förälder rätt att bli försörjda av sin förälder oavsett om det är ett eller 15 barn. En man kan dessutom (om han skulle bli ofrivilligt pappa) inte hindra en kvinna från att föda barnet. Och en pappa har laglig skyldighet att försörja sina barn, oavsett om det är ett eller femton stycken och ju fler de är, desto mindre del av kakan blir det.

• Anonym (Fattiga barn :()
    sextiotalist skrev 2015-08-27 10:46:51 följande:

Jag har förstått att vissa anser att efter det att mannen skaffat sitt första barn så ska han antingen sterilisera sig eller avstå från sex.

För vad du än tycker, så har samtliga barn till en förälder rätt att bli försörjda av sin förälder oavsett om det är ett eller 15 barn. En man kan dessutom (om han skulle bli ofrivilligt pappa) inte hindra en kvinna från att föda barnet. Och en pappa har laglig skyldighet att försörja sina barn, oavsett om det är ett eller femton stycken och ju fler de är, desto mindre del av kakan blir det.

Det är inte álls min åsikt. Jag och min make har flera barn tillsammans. Poängen är att man alltid bör se över sin ekonomi innan man skaffar fler barn. Busenkelt! "Har vi råd med ett till barn utan att dom övriga får lida för det?" Om ett barn till innebär att dom andra får sluta med en älskad hobby, äta mindre bra mat eller liknande så låter man rimligtvis bli att skapa fler.

Men du anser att alla ska föda unge efter unge utan att behöva ta ansvar för barnens levnadsvillkor?
  • sextiotalist
    Anonym (Fattiga barn :() skrev 2015-08-27 11:00:07 följande:
    Det är inte álls min åsikt. Jag och min make har flera barn tillsammans. Poängen är att man alltid bör se över sin ekonomi innan man skaffar fler barn. Busenkelt! "Har vi råd med ett till barn utan att dom övriga får lida för det?" Om ett barn till innebär att dom andra får sluta med en älskad hobby, äta mindre bra mat eller liknande så låter man rimligtvis bli att skapa fler.

Men du anser att alla ska föda unge efter unge utan att behöva ta ansvar för barnens levnadsvillkor?
    Nu är det enkelt så att folk har sex, även om de inte har som avsikt att bli föräldrar, och då kan ett barn bli till och sedan är det upp till kvinnan att besluta om barnet ska födas eller inte.

Nu är det så också att de allra flesta kan ge sina barn bra villkor, men alla har inte oändligt mycket pengar, så är det fler syskon i en familj, så kommer det med all sannolikhet inte de få samma ekonomiska utrymme var och en som om det var det enda barnet.

I kärnfamiljer är det ofta inget problem, eftersom alla syskonen får del av samma inkomstkällor, problemen uppstår ofta när separerade föräldrar får barn på varsitt håll. Speciellt om de tidigare barnen har t.ex fått ett högre underhåll än vad fk betalar ut, då minskas ofta underhållet.

Även en underhållsbetalande förälder kan drabbas av att exet skaffar barn. Om Pelle betalar underhåll, baserat på att han har tre barn, varav ett med Lisa och att Lisa (exet har tre barn), om Lisa får ett fjärde barn så minskar hennes utrymme och Pelle kan få betala mer för hans och Lisas gemensamma barn, trots att  han inte har fått mer lön eller färre barn och hans barn får då "betala priset" för att Lisa skaffar mer barn. Så det kan slå åt båda hållen.
    Pelle kan även få betala mer underhåll om Lisa väljer att skaffa sig ett dyrare boende och Lisa kan få mindre i underhåll om Pelle får mer barn eller väljer ett dyrare boende.
  • sextiotalist
    Anonym (Fattiga barn :() skrev 2015-08-27 11:00:07 följande:

Nu är det enkelt så att folk har sex, även om de inte har som avsikt att bli föräldrar, och då kan ett barn bli till och sedan är det upp till kvinnan att besluta om barnet ska födas eller inte.

Nu är det så också att de allra flesta kan ge sina barn bra villkor, men alla har inte oändligt mycket pengar, så är det fler syskon i en familj, så kommer det med all sannolikhet inte de få samma ekonomiska utrymme var och en som om det var det enda barnet.

I kärnfamiljer är det ofta inget problem, eftersom alla syskonen får del av samma inkomstkällor, problemen uppstår ofta när separerade föräldrar får barn på varsitt håll. Speciellt om de tidigare barnen har t.ex fått ett högre underhåll än vad fk betalar ut, då minskas ofta underhållet.

Även en underhållsbetalande förälder kan drabbas av att exet skaffar barn. Om Pelle betalar underhåll, baserat på att han har tre barn, varav ett med Lisa och att Lisa (exet har tre barn), om Lisa får ett fjärde barn så minskar hennes utrymme och Pelle kan få betala mer för hans och Lisas gemensamma barn, trots att  han inte har fått mer lön eller färre barn och hans barn får då "betala priset" för att Lisa skaffar mer barn. Så det kan slå åt båda hållen.
    Pelle kan även få betala mer underhåll om Lisa väljer att skaffa sig ett dyrare boende och Lisa kan få mindre i underhåll om Pelle får mer barn eller väljer ett dyrare boende.
  • Anonym (Lynx)
    sextiotalist skrev 2015-08-27 11:11:03 följande:

Intressant läsning, så har jag inte tänkt på saken! Och knappast är det ju många mammor som tackar nej till högre underhåll ifall de skaffar fler barn med en ny partner eller flyttar till ett dyrare boende, men när pappan skaffar fler barn ska han tydligen inte ens våga tänka tanken på att betala mindre underhåll, även om det nya barnet i praktiken kunde bli lidande av detta.
    Nu är det inte så för oss, ekonomiskt klarar vi oss oberoende. Men det är intressant att se hur tankegångarna går...
Svar på tråden Påverkas underhållet av nya barn?