Påverkas underhållet av nya barn?
Min sambo har barn sedan tidigare och vi väntar nu vårt första gemensamma barn. Påverkas hans underhåll av att han får ett till barn?
Min sambo har barn sedan tidigare och vi väntar nu vårt första gemensamma barn. Påverkas hans underhåll av att han får ett till barn?
Visst gör det det!
Nu framgår det inte om han betalar underhållsbidrag eller underhållsstöd, men i båda fallen påverkas det av antalet barn.
När jag fick min son (2009) sa de till och med att fler barn är det enda som förmår FK att omedelbart göra en ny uträkning (annars baseras den ju på inkomsten för två år sedan). Det kan ju i och för sig ha ändrats.
Okej, men vi bor alltså inte utomlands, utan vi ÄR från Finland och bor i Finland. Och som sagt betalar han underhållet direkt till mamman, så ingen försäkringskassa är inblandad.Vi har råd att försörja alla barn, tråden handlar inte om det. Jag ville bara veta om någon visste hur det fungerar sånahär gånger.
För övrigt betalar han redan ganska mycket till mamman plus att hon får allt barnbidrag, så jag tror nog hon klarar sig rätt bra oberoende.
Man kan ju inte sluta bidra med sin del för att man skaffar fler barn! Barnet kostar ju fortfarande lika mycket. Snålröv och skitpappa som inte vill försörja sitt barn!
Har inte barnen rätt till en viss summa varje månad oavsett hur många andra barn som finns i familjen?
Man kan ju inte sluta bidra med sin del för att man skaffar fler barn! Barnet kostar ju fortfarande lika mycket. Snålröv och skitpappa som inte vill försörja sitt barn!
Tack för alla svar! Jag antar att jag får vänta och se vad som händer och händer ingenting fortsätter han att betala som vanligt. Detta har aldrig handlat om att han inte vill eller kan betala, jag bara undrade hur vår nya livssituation kan påverka.
Men lika bra att avsluta denna tråd nu, för som vanligt går en hel massa biomammor i taket så fort man ens nämner att underhållet kunde justeras neråt.
Jag har förstått att vissa anser att efter det att mannen skaffat sitt första barn så ska han antingen sterilisera sig eller avstå från sex.
För vad du än tycker, så har samtliga barn till en förälder rätt att bli försörjda av sin förälder oavsett om det är ett eller 15 barn. En man kan dessutom (om han skulle bli ofrivilligt pappa) inte hindra en kvinna från att föda barnet. Och en pappa har laglig skyldighet att försörja sina barn, oavsett om det är ett eller femton stycken och ju fler de är, desto mindre del av kakan blir det.