Låter ni era barn ärva skor?
Låter ni era barn ärva skor av syskon eller släktingar?
Låter ni era barn ärva skor av syskon eller släktingar?
Ibland. Om skorna inte använts mycket.
Ja det gör vi. Oftast går det bra men med ett par gympadojor som 5-åringen fick ärva nu sa hon att de gjorde ont. De borde ha passat bra storleksmässigt så vet inte om det var något annat. Hon fick ett par nya skor i samma storlek som hon säger sitter bra. Vinterskorna hoppas jag passar bättre.
Ja men bara om de är väldigt lite använda. Och de skor de ska använda mest ska vara nya. Vill inte riskera fotbesvär hos dem. Har själv haft dåliga skor som liten och fått väldiga besvär.
Tvåan ärver det mesta av ettan som han inte dissar som typiska tjejskor. Ettan nöter inte alls farligt på skor så det funkar bra.
Från tvåan går dock i princip inga skor vidare. Han nöter dem helt sjukt snett och dessutom är han en slitvarg så det är bara i undantagsfall jag sparar skor efter honom.
Trean och fyran har just nu exakt samma skostorlek så där ärvs inget av den anledningen. Dock kan de ju komma ner enstaka skor från ettan som inte tvåan av någon anledning haft och kört slut på. Medan fyran ff hade mindre fötter ärvde hon det mesta av trean som aldrig heller nött skor i någon större utsträckning.
Om de inte är alltför ingångna så absolut. Frånsett storlek så har ju alla lite olika form på fötterna och trampar olika, jag skulle t ex inte kunna använda någons skor som trampar mycket 'inåt' (eller som har smala fötter då mina är breda och dennes skor skulle sannolikt vara för trånga på bredden) då jag själv snarare trampar lite 'utåt'. Så skor som inte hunnit bli sneda åt något håll går bra att ärva hos oss.
Detta med att ärva skor har diskuterats tidigare på Familjeliv och efter att ha hittat ett nätcitat av Dr. Romanus där det stod att det var okej att ärva skor men utan tydlig referens så mailade jag honom direkt för att få klarhet i ämnet.
Här är svaret jag fick:
Hej [Themis]
och tack för mailet. Jag är rätt citerad av den person du nämner. Men det finns andra begränsningar, tex vilken ålder gäller det? Små barn dvs före skolåldern växer ju rätt snabbt och hinner nästan aldrig "gå in" sina skor och därmed inte heller slita eller deformera dem så mycket.
Är skorna svårt slitna, snedgångna osv så bör nästa barn få nöjet att få egna nya skor. Att man skulle få andra problem än från fötterna (om inte skorna passar) är aldrig visat, liksom inte heller att det skulle vara ofarligt. I alla tider har många, med mig, låtit yngre barn ärva äldre syskons skor. Förr var detta nödvändigt dels av ekonomiska skäl, men också pga att äldre skor höll längre än våra moderna som är mera av slit och släng typ.
Vi är födda utan skor och skor är inget nödvändigt för fötternas tillväxt och utveckling. Vi använder dem ju mest som skydd utomhus. Att vissa skor skulle ändra fötterna till det bättre är en myt. Skor kan bara skada fötter om de inte passar. Barnskor (liksom skor till vuxna) bör vara tillräckligt rymliga framtill och stadiga baktill för att man inte skall trampa snett i dem.
Dessa mina åsikter har inte alltid varit populära hos en del skotillverkare. Priset säger oftast ingenting om en sko är bra eller dålig, eller på kvaliteten i tillverkningen, dvs hur länge de håller, utan beror oftast på mode, design osv. Detta gäller även alltför ofta barnskor.
Allt ovanstående gäller förstås friska normala fötter. Om man behöver hålfotsinlägg eller andra ändringar på skorna så fordras att de är stabilare.
Hör gärna av dig igen om du undrar något.
Bertil Romanus, docent, Överläkare vid Ortopeden Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg, och tidigare under 20 år ansvarig för barnortopedin i regionen.
---
Använd sunt förnuft vad gäller skornas skick och låt barnen avgöra om ärvda skor känns okej så sparar vi på miljön.
Självklart! Om vi får ett par skor i bra skick som passar någon av våra barn så är det väl idioti att inte låta barnen ha dom!
Ja, i småbarnsåldern. Det gäller väl vinsterskor, sandaler och framför allt stövlar. Det köps ju nya så ofta att det inte är tal om att de ska vara särskilt ingådda/slitna. Köper dyra, rejäla vinterskor i bra kvalitet och i regnrusket används de i princip bara januari/februari. Ser helt nya ut efter ett år.
Nej även om vi funderar på att se om yngsta kan ha några av storasysters urvuxna stövlar i typ 2-3v tills det är kallt nog för fodrade stövlar, det är dock undantaget som bekräftar regeln
Ja så länge skorna inte ser snedslitna ut, i synnerhet vinterskor, sommarskor tycker jag slits så pass att de ofta inte duger mer än till extraskor till ett barn till. Nu har vi bara ett barn men vi har ärvt av andra och ibland lämnat vidare.
Absolut. Köper i princip aldrig fabriksnya skor.
Ja om skorna är i bra skick så absolut!
Självklart inte. Ett par skor endast använt 4 gånger av stora får ärvas, dvs inte redan ingodda skor.
Nej. Mina barn fick alltid nya.
Mitt barnbarn får också alltid nya. Där emot skor som han plötsligt bestämt sig för att han inte gillar (använt dem högst ett par gånger) lämnas vidare.
Ja men självklart. Varför i hela världen inte !
Ja, om skorna är i skick att ärvas.
Jodå, ärver mycket från mina äldre syskon som har äldre barn än jag. Köper även begagnade skor åt barnen, vet inte om jag nånsin köpt nya ens... Skorna vi har fått eller köpt begagnade har varit i jättebra skick och bra kvalité (som t.ex Viking gore-tex).
Detta med att ärva skor har diskuterats tidigare på Familjeliv och efter att ha hittat ett nätcitat av Dr. Romanus där det stod att det var okej att ärva skor men utan tydlig referens så mailade jag honom direkt för att få klarhet i ämnet.
Här är svaret jag fick:
Hej [Themis]
och tack för mailet. Jag är rätt citerad av den person du nämner. Men det finns andra begränsningar, tex vilken ålder gäller det? Små barn dvs före skolåldern växer ju rätt snabbt och hinner nästan aldrig "gå in" sina skor och därmed inte heller slita eller deformera dem så mycket.
Är skorna svårt slitna, snedgångna osv så bör nästa barn få nöjet att få egna nya skor. Att man skulle få andra problem än från fötterna (om inte skorna passar) är aldrig visat, liksom inte heller att det skulle vara ofarligt. I alla tider har många, med mig, låtit yngre barn ärva äldre syskons skor. Förr var detta nödvändigt dels av ekonomiska skäl, men också pga att äldre skor höll längre än våra moderna som är mera av slit och släng typ.
Vi är födda utan skor och skor är inget nödvändigt för fötternas tillväxt och utveckling. Vi använder dem ju mest som skydd utomhus. Att vissa skor skulle ändra fötterna till det bättre är en myt. Skor kan bara skada fötter om de inte passar. Barnskor (liksom skor till vuxna) bör vara tillräckligt rymliga framtill och stadiga baktill för att man inte skall trampa snett i dem.
Dessa mina åsikter har inte alltid varit populära hos en del skotillverkare. Priset säger oftast ingenting om en sko är bra eller dålig, eller på kvaliteten i tillverkningen, dvs hur länge de håller, utan beror oftast på mode, design osv. Detta gäller även alltför ofta barnskor.
Allt ovanstående gäller förstås friska normala fötter. Om man behöver hålfotsinlägg eller andra ändringar på skorna så fordras att de är stabilare.
Hör gärna av dig igen om du undrar något.
Bertil Romanus, docent, Överläkare vid Ortopeden Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Göteborg, och tidigare under 20 år ansvarig för barnortopedin i regionen.
---
Använd sunt förnuft vad gäller skornas skick och låt barnen avgöra om ärvda skor känns okej så sparar vi på miljön.
Absolut, om skorna är i bra skick så :)
Ja, då skorna är i bra skick.