• Reflect

Kvinnor, är ni s k dramaqueens?

Typ att ni får oväntade utbrott, kanske ni har mens eller för att ni har en dålig dag eller något. Kan också vara lite upprörd, behöver inte betyda rosenrasande, hehe.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kvinnor, är ni s k dramaqueens?
  • IMHO
    Reflect skrev 2015-09-30 01:14:34 följande:

Varför används inte beteckningen "dramaqueen" om män, då?

Men även om den gör det (som andra svarat och jag håller med om) så är frågan intressant. Epitet som dramaqueen och primadonna, eller varför inte kärring eller fjolla råkar inte bara kunna användas för mindre smickrande egenskaper hos såväl män som kvinnor. De råkar också ha ett ursprung i kvinnliga roller och uppfattas av de flesta som extra förlöjligande om en man.

Man kan säga hur mycket man vill att man personligen uppfattar dramaqueen som ett könsneutralt ord, men att queen har en feminin grundbetydelse är ofrånkomligt. Det avslöjar ändå att vi ofta använder kvinnoepitet för att förminska andra människor oavsett kön.

Kan någon komma på lika många och vanliga manliga epitet som används för båda könen i förminskande syfte, så vore jag glad att bli motbevisad.

Ang. trådstartsfrågan tror jag dock att det är lättare för kvinnor att medge dramaqueenegenskapen hos sig själva i någon mån, men svårare för män trots att flera av oss förmodligen upplevt att även den finns även där (fast inte lika vanligt förekommande). Varför är det i så fall så, när flera här anser att begreppet kan användas om både män och kvinnor, måntro?
  • Aniiee
    IMHO skrev 2015-09-30 09:13:04 följande:
    Men även om den gör det (som andra svarat och jag håller med om) så är frågan intressant. Epitet som dramaqueen och primadonna, eller varför inte kärring eller fjolla råkar inte bara kunna användas för mindre smickrande egenskaper hos såväl män som kvinnor. De råkar också ha ett ursprung i kvinnliga roller och uppfattas av de flesta som extra förlöjligande om en man.

Man kan säga hur mycket man vill att man personligen uppfattar dramaqueen som ett könsneutralt ord, men att queen har en feminin grundbetydelse är ofrånkomligt. Det avslöjar ändå att vi ofta använder kvinnoepitet för att förminska andra människor oavsett kön.

Kan någon komma på lika många och vanliga manliga epitet som används för båda könen i förminskande syfte, så vore jag glad att bli motbevisad.

Ang. trådstartsfrågan tror jag dock att det är lättare för kvinnor att medge dramaqueenegenskapen hos sig själva i någon mån, men svårare för män trots att flera av oss förmodligen upplevt att även den finns även där (fast inte lika vanligt förekommande). Varför är det i så fall så, när flera här anser att begreppet kan användas om både män och kvinnor, måntro?
    Jag vet inte om det är något form av motbevis eller så, men fjolla är femininformen av fjolle, som vi dock tyckts tappat bort. Kärring är egentligen ett uttryck för raka motsatsen mot hur ordet används idag, och en primadonna är en yrkestitel egentligen. Personligen särar jag nog på primadonnor och folk som ägnar sig åt sk primadonnefasoner.

Den enda rena manliga epitet jag kommer på som folk använder som skällsord för andra män är väl "bög"..... Alla utom bögarna =P
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Themis

Jag ser det som en mestadels positiv egenskap att få ut sina känslor rejält i max en kvart och sen glömmer man, blir sams och går vidare. Mycket bättre än att hålla inne allt i tio års tid och få magsår. Eller snacka skit om folk man är irriterad på i två månader istället för att ta det direkt med dem.

Men då ska det ju ha hänt nåt riktigt också, inte bara att de gröna Non-Stop är slut i skålen när man vill ha.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Flygfotogen

Aldrig. Jag ser det som en svaghet och det är fruktansvärt irriterande och löjligt när folk håller på så. Skämmes!

• IMHO
    Aniiee skrev 2015-09-30 14:08:26 följande:

Jag vet inte om det är något form av motbevis eller så, men fjolla är femininformen av fjolle, som vi dock tyckts tappat bort. Kärring är egentligen ett uttryck för raka motsatsen mot hur ordet används idag, och en primadonna är en yrkestitel egentligen. Personligen särar jag nog på primadonnor och folk som ägnar sig åt sk primadonnefasoner.

Den enda rena manliga epitet jag kommer på som folk använder som skällsord för andra män är väl "bög"..... Alla utom bögarna =P

Intressant med fjolle. Det hade jag inte hört förr. Det som kvarstår är ju det neutrala/positiva "kärring" blivit vanligt som ett skällsord, liksom den ursprungligen neutrala yrkestiteln "primadonna" när det avser någon som har primadonnefasoner.

Bög har du ju rätt i men när det används som skällsord finns väl ofta en antydan om kvinnlighet, svaghet, fjollighet inbäddat.

Det är förstås både intressant vilken innebörd ordet haft ursprungligen och vilka värderingar vi lägger i det idag. Varken drama eller drottning är ju negativt i sig, men placerat i vardagssituationer finns ju en uppenbar signal att just kvinnor överdriver (negativa) upplevelser i vardagen. Det tycker jag är tråkigt och ordvalet lägger skulden hos kvinnan även i fall där någon annan mycket väl kan vara medskyldig men tror sig vara eller vill verka vara offer för en dramaqueen.

Ser användandet av ordet dramaqueen som ett fegt sätt att slippa ifrån sakfrågan iaf när det används i en debatt.
  • IMHO

Ordvalet lägger skulden hos den som anklagas för att vara dramaqueen... Det hade varit en bättre formulering.

• Reflect
    IMHO skrev 2015-09-30 22:25:32 följande:

Ordvalet lägger skulden hos den som anklagas för att vara dramaqueen... Det hade varit en bättre formulering.

Vad skulle du kalla det då?
  • IMHO
    Reflect skrev 2015-10-01 01:51:27 följande:

Vad skulle du kalla det då?

Jag skulle i en diskussion vara försiktig med att ge någon ett epitet överhuvudtaget som får personen att känna sig förminskad. Då går den lätt i försvar och möjligheten att förstå varandra motverkas. Skulle jag faktiskt tycka att personen är någon som överdriver ofta tror jag knappast jag når fram till den bättre av den får kritik för ett negativt personlighetsdrag som jag tycker mig se.

Så svaret på din fråga är att jag förmodligen skulle tänka "Herregud, vilken överreaktion", men det jag skulle be personen förklara är hur den upplever situationen och varför den blir så upprörd. Att vilja förstå varandra istället för att peka finger åt överreaktioner är oftast mer konstruktivt.

Sedan ska jag inte förneka att ordet dramaqueen finns i mitt ordförråd, och att jag använder det när man pratar generellt eller skämtsamt. Tycker dock det är viktigt att vara medveten om att kopplingen nedsättande uttryck och kön, så att man inte lurar sig att kvinnor är ett överreagerande släkte. Det är lika destruktivt som att se män i allmänhet som känslomässiga analfabeter som inte kan se skillnad på en rationell reaktion och en överreaktion. Vi är nog alla lite av varje oavsett kön.
  • Reflect

Jag har personligen aldrig använt dramaqueens som beteckning på en upprörd. Och skulle verkligen inte säga något för att medvetet förminska någon heller.

• IMHO
    Reflect skrev 2015-10-01 03:39:05 följande:

Jag har personligen aldrig använt dramaqueens som beteckning på en upprörd. Och skulle verkligen inte säga något för att medvetet förminska någon heller.

Vad bra. Hörde för mitt inre kommentarer i stil med "Men sluta vara en sådan dramaqueen!", men bra att du inte är någon som uttrycker sig så. Att prata OM ordet och fenomenet utbrott tycker jag är helt ok, så inget ont om temat för tråden. Skulle dock själv ställt frågan till både män och kvinnor om jag varit TS.

Allt gott, nu måste jag verkligen sova, så sambon slipper några dramaqueenfasoner vid frukostbordet.
  • Reflect
    IMHO skrev 2015-10-01 04:02:30 följande:

Vad bra. Hörde för mitt inre kommentarer i stil med "Men sluta vara en sådan dramaqueen!", men bra att du inte är någon som uttrycker sig så. Att prata OM ordet och fenomenet utbrott tycker jag är helt ok, så inget ont om temat för tråden. Skulle dock själv ställt frågan till både män och kvinnor om jag varit TS.

Allt gott, nu måste jag verkligen sova, så sambon slipper några dramaqueenfasoner vid frukostbordet.

Haha, sov gott!
  • Palestrina
    Virriga Vera skrev 2015-10-01 09:32:44 följande:

Men det är väl en stor skillnad i att vara upprörd, arg och vara en dramaqueen?

Ingen är per definition en dramaqueen. Ordets innebörd är en person som t ex blir arg och upprörd över bagateller, eller skapar drama där det inte finns, som blåser upp saker bortom rimliga proportioner (etc). Så ifall jag kallar dig "dramaqueen" när du är arg och upprörd, innebär det att jag ogiltigförklarar din ilska och förminskar problemet du upplever.

Och det har inget med kön att göra, för att gå till trådstarten, utan vem som helst kan betraktas som en dramaqueen. Att det är ett feminint epitet beror på att det ska fungera nedsättande och förminskande begrepp.

(Inte för den skull sagt att man inte kan ha rätt i sin upplevelse av att en person blir upprörd över bagateller... men det handlar om att göra saker med ord)
  • Palestrina
    Palestrina skrev 2015-10-01 10:57:23 följande:
    ... beror på att det ska fungera nedsättande och förminskande begrepp.
    som ett nedsättande och förminskande begrepp.
  • giftgrodan

Hur menar ni att kärring ursprungligen är motsatsen till hur det används idag? Det stämmer inte med vad jag har lärt mig.

"En liknande uppfattning är att kärring (eller käring) från början uttryckte tillgivenhet, som käresta. Men kärring har inte med kär att göra utan kommer från kärling, ett ord för kvinna som i sin tur bildats från karl."

• Aniiee
    giftgrodan skrev 2015-10-01 11:02:02 följande:

Hur menar ni att kärring ursprungligen är motsatsen till hur det används idag? Det stämmer inte med vad jag har lärt mig.

"En liknande uppfattning är att kärring (eller käring) från början uttryckte tillgivenhet, som käresta. Men kärring har inte med kär att göra utan kommer från kärling, ett ord för kvinna som i sin tur bildats från karl."

Ja, exakt. En kärring är en "manhaftig" (äldre) kvinna, en som styr och ställer och pekar med hela handen, som inger i alla fall någon form av respekt. (i alla fall om man frågar mina äldre släktingar) Brienne of Tarth är en riktig kärring, till exempel. Nuförtiden, när folk pratar om kärringar, så är det väl mest så kallade "gnällkärringar", eller gamla harmlösa, men gnälliga eller elaka tanter.

Vad du trodde jag menade med "tvärtom" var en misstolkning, för att jag var otydlig. Ursäkta. Skärper till mig.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Kofot

Jag kan bli arg, ledsen,sur, förtvivlad osv men inte utan anledning. Och jag tar ärligt aldrig åt mig av något som skrivs på nätet. Dramaqueenish blir jag sällan

Svar på tråden Kvinnor, är ni s k dramaqueens?