• Rakad Apa

Hur lagar du korvstroganoff?

Hej gott folk!

Har inte lagat korvstroganoff på många år och blev nu sugen på det men när jag googlade recept så var typ alla olika. T ex så innehöll en del recept krossade tomater medans en del andra hade dijonsenap. Gemensam nämnare verkar dock vara tomatpuré.

Så nu är jag nyfiken på hur ni lagar det!?!

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Svar på tråden Hur lagar du korvstroganoff?
  • Aniiee
    Berguven skrev 2015-10-29 13:17:17 följande:

Hur sjutton är det där "mobbning"? 

Det var därför jag skrev det med citationstecken, för att det inte är mobbing i regelrätt mening, men jag kom faktiskt inte på något bättre ord klockan halv tolv på natten.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • j a d e
    Aniiee skrev 2015-10-28 23:14:33 följande:

Ärligt, ni "mobbar" maammaa för att hon skrev exakt samma sak som jag skrev tidigare i tråden, men mig säger ni inte ett knyst till? WTF är era problem egentligen?

Hur är "maammaa" mobbad? Jag läste ditt inlägg och suckade bara. Jag läste hennes med och suckade igen. Så frågan är väl, vad är ditt problem egentligen?
  • Berguven
    Aniiee skrev 2015-10-29 14:14:16 följande:

Det var därför jag skrev det med citationstecken, för att det inte är mobbing i regelrätt mening, men jag kom faktiskt inte på något bättre ord klockan halv tolv på natten.

Jag förstod det. Frågan kvarstår dock då jag undrar hur det kan anses som "mobbning" eller vad du nu skulle använda för ord nu när det inte är så sent.
  • Nightrod
    HejPippi skrev 2015-10-28 22:33:51 följande:
    Åh håller med, det är supergott med saltgurka eller bostongurka i!... Åh vilket användbart tips!
    Ärligt, ni "mobbar" maammaa för att hon skrev exakt samma sak som jag skrev tidigare i tråden, men mig säger ni inte ett knyst till? WTF är era problem egentligen?
    blev du avundsjuk för att hennes inlägg blev citerat men inte ditt eller varör blir du så upprörd att de säger åt henne men inte dig?

Varför väljer man ens att skriva i en tråd i era fall.

inte hoppar jag inte i tråden och skriver, Idag är jag lite mer bajsenördig än igår? vad är annledningen?
  • maaammaaa

Kära barn give up! jag sitter inte och lipar över det där. Jag var out of topic och lite snorkig över att jag inte åt billig korv. Idag har jag bättrat mig och ätit billig mat, älgleverlåda. Älglevern var gratis.

• Rakad Apa
    maaammaaa skrev 2015-10-29 10:34:08 följande:

Det var lite ot medger jag. Sånt här är supergott. Fänkålsgratäng och lammfile med sallad. Det här åt jag igår. Men om jag skulle göra korvstroganoff skulle jag använda grundreceptet med grädde steka välpepprad tysk rå bratwurst och sedan lägga i stekt medwurst. Jag skulle blanda i två ägg för att höja proteinhalten och krydda med mycket koriander, rödpeppar och vitlök. Vid serveringen skulle jag strö över persilja eller färsk rosmarin.

Såg riktigt gott ut. Nu blev jag hungrig!
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • StevenDiese
    HejPippi skrev 2015-10-28 22:33:51 följande:Åh håller med, det är supergott med saltgurka eller bostongurka i!... Åh vilket användbart tips!
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
    Nu kommer ju du med receptförslag så jag tycker väl inte att det var samma typ av inlägg.

Men ändå, tack för din input!
  • HejPippi

Oj jag menade inte alls att mobba maaamaa! Om hon tycker det så ber jag verkligen om ursäkt. Ditt inlägg har inte ens lagt märke till tyvärr!
  • HejPippi
    maaammaaa skrev 2015-10-29 15:07:11 följande:

Kära barn give up! jag sitter inte och lipar över det där. Jag var out of topic och lite snorkig över att jag inte åt billig korv. Idag har jag bättrat mig och ätit billig mat, älgleverlåda. Älglevern var gratis.

Skönt att du inte tog illa vid dig :) menade inget illa!
  • Tokfrans

De ska fan finnas jidder överallt, de är inte ofta jidder förekommer runt recept SkrattandeTungan ute

Blir f.ö väldigt hungrig och fick massa goda tips!

Men om man är laktos och guten tolerant, vad brukar man använda då? Min sambos syster kommer på besök och tänker en saftig gammal hederlig falukorv kan sitta göttGlad 

• CissiJissi
    Tokfrans skrev 2015-11-03 21:53:11 följande:

Men om man är laktos och guten tolerant, vad brukar man använda då? Min sambos syster kommer på besök och tänker en saftig gammal hederlig falukorv kan sitta gött 

Finns det glutenfri falukorv då? Vet det finns korv, men falukorv smakar ju som den gör mycket på grund av allt mjöl, och annat såklart. Men glutenfri korv går väl också! Och kanske någon laktosfri créme fraiche eller grädde! Borde ju bli ganska så lika gott!
  • Nymphaea
    Tokfrans skrev 2015-11-03 21:53:11 följande:

De ska fan finnas jidder överallt, de är inte ofta jidder förekommer runt recept SkrattandeTungan ute

Blir f.ö väldigt hungrig och fick massa goda tips!

Men om man är laktos och guten tolerant, vad brukar man använda då? Min sambos syster kommer på besök och tänker en saftig gammal hederlig falukorv kan sitta göttGlad 

Är man laktos och gluten-tolerant är det väl bara att köra på vilket recept som helst Flört

Är man däremot laktos- och glutenintolerant kan det nog vara en idé att utelämna mjöl ur receptet (helt onödigt ändå) och köra på laktosfri crème fraîche eller vispgrädde. Falukorven i sig innehåller varken gluten eller laktos.
  • Tokfrans

Jaha så de finns såpass..brukar inte lägga märke till de. Glad
    Tack snälla för tipsen, uppdaterar imorgon om de vart en hit eller om hon ligger  Tungan ute

• Zuzanne

Gul lök
    Falukorv
    Krossade tomater
    Tomatpuré
    Grädde
    Buljong tex kalvbuljong eller mörk oxbuljong
    Salt
    Peppar

• CissiJissi

[quote=75957012][quote-nick]Nymphaea skrev 2015-11-03 22:11:46 följande:[/quote-nick]Är man laktos och gluten-tolerant är det väl bara att köra på vilket recept som helst 

Är man däremot laktos- och glutenintolerant kan det nog vara en idé att utelämna mjöl ur receptet (helt onödigt ändå) och köra på laktosfri crème fraîche eller vispgrädde. Falukorven i sig innehåller varken gluten eller laktos.[/

Det stämmer!:) såg nu att det är potatismjöl de använder!

• Zarch
    Zuzanne skrev 2015-11-03 23:06:39 följande:

Gul lök

Falukorv

Krossade tomater

Tomatpuré

Grädde

Buljong tex kalvbuljong eller mörk oxbuljong

Salt

Peppar

Lagar sällan mat, vill hellre bli matad. Fast blir jag så illa tvungen så blir det typ som ditt, men byter ut grädden mot créme fraische chili & paprika och kör chorizo istället för falu.
  • maaammaaa
    HejPippi skrev 2015-11-03 21:44:49 följande:

Skönt att du inte tog illa vid dig :) menade inget illa!

Nej jag tog inte illa vid mig. Men det är lätt att läsa in spydigheter på forum, medger jag. Lycka till med korvstroganoffen gott folk. :)
Svar på tråden Hur lagar du korvstroganoff?