• Stårschan

    Dubbla efternamn?

    En liten statistisk FL-undersökning. Vad har du för typ av efternamn har du? Ett eller flera? Hur tänkte du som är gift kring namnfrågan? Var det en självklarhet för er båda att det blev som det blev, eller var det någon som fick vika ner sig? Utveckla gärna ditt svar.

    Det du ska svara på i omröstningen är vilket civilstånd du har, och hur många efternamn. Du som är skild svarar förstås 'ogift'.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Dubbla efternamn?
  • guinevere

    Gift, tog hans efternamn av två anledningar, dels för att det fanns en historia med borttappade och återfunna släktband bakom hans namn, dels för att hans förnamn och mitt efternamn som ogift båda bara har en stavelse och det låter lite kort tycker jag.

  • Iowhannah

    Mina syskon och jag är födda på 80-talet och alla fick tre namn, med det första som tilltalsnamn. Tror inte att det är en generationsfråga, en del tycker nog bara att det är finare med tilltalsnamnet mitt i. Av någon outgrundlig anledning...

  • lövet2

    Jag är skild men har fortfarande kvar det dubbla efternamn jag tog som gift. Mitt flicknamn plus ex-makens efternamn. Jag behåller mitt dubbla efternamn för att ha samma namn som mina barn.

  • elyse

    Gift. Vi tog makens mormors flicknamn som efternamn. Vi ville ha ett enkelt namn som är lätt att uttala, utan Å, Ä och Ö, och att alla i vår familj har samma efternamn.

  • Seven Costanza

    Gift. Har makens efternamn. Han hade bytt efternamn bara två år före vårt bröllop så om jag ville att vi skulle heta samma fick jag ju byta. Helt odramatiskt för mig.

  • earthchild

    Ogift med ett efternamn.
    Om jag och min karl gifter oss kommer jag ta hans namn. Vi har båda efternamn som inte är supervanliga, ligger bra i munnen och blir felstavade typ lika ofta så det är lite hugget som stucket. Vi vill inte ha dubbla efternamn.
    Jag är dock lite traditionell av mig och tycker också att det är kul med förändring så vi kör nog på det.

  • Pastella

    Gift med makens efternamn. Vi gifte oss 2010 och då fick man inte ha dubbla efternamn.. Man kunde lägga till mellannamn men det kändes lite onödigt.

  • MustangWomen

    Jag är ogift men har behållit min fd mans efternamn för jag tycker det är så snyggt! Mitt flicknamn ( kallas ju så ! ) vill jag inte ha tillbaka , det är också fint, men har inte så bra relationer med släktingarna med samma namn.

    Men min fd man gillar inte alls att jag bär hans efternamn, trots att våra gemensamma barn har kvar hans namn, och min nuvarande särbo gillar inte heller att jag har kvar namnet.

    Så nu tänker jag ut ett nytt efternamn är bara så svårt att komma på nåt! Finns så många namn att välja på!

  • Stårschan
    Pastella skrev 2015-12-13 23:49:38 följande:

    Gift med makens efternamn. Vi gifte oss 2010 och då fick man inte ha dubbla efternamn.. Man kunde lägga till mellannamn men det kändes lite onödigt.


    Så trodde jag att det var fortfarande - att det kallas "dubbla efternamn" i folkmun, men att man egentligen tar det ena efternamnet som mellannamn.
  • Iowhannah
    Stårschan skrev 2015-12-14 16:30:46 följande:

    Så trodde jag att det var fortfarande - att det kallas "dubbla efternamn" i folkmun, men att man egentligen tar det ena efternamnet som mellannamn.


    Jo så är det fortfarande. Vår son har båda våra efternamn, men rent juridiskt så är det ena ett mellannamn.
  • Pastella
    Stårschan skrev 2015-12-14 16:30:46 följande:
    Så trodde jag att det var fortfarande - att det kallas "dubbla efternamn" i folkmun, men att man egentligen tar det ena efternamnet som mellannamn.
    Ja så kanske det är, vi ville ju ha samma efternamn även om de var två stycken men vi var inte intresserade av att välja vilket av våra som skulle bli efternamnet och vilket namn som skulle placeras i "betyderingentingmellannamn" så jag tog hans, det var snyggare än mitt Svensson.
Svar på tråden Dubbla efternamn?