• Anonym (Hemskt)

Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...

Dör av skamm här. Handlade förut på en matbutik som har såna här självskanningskassor. Handlade mat för 580 kr. Något gick tydligen snett snöar jag skannade in läkerol asken så den skannades inte in, vilket jag missade! Så när jag ska gå ut så vill en väktare kontrollera vad jag köpt så inte jag fuskat, och han ser då att läkerolen inte finns med på kvittot och börjar anklaga mig för tjuv högt framför alla!! Jag sa då att det måste ha blivit ett misstag eller fel i systemet för jag la ju läkerolen mot scannern men det blev väl bara nåt tekniskt strul. Jag sa då "tror du min ekonomi skulle gå under för 11 fjuttiga kronor när jag just handlat för 580 kr...sluta anklaga mig för tjuv, det låter helt galet att jag skulle vilja sno en läkerol för 11 kr när jag handlat för såhär mycket pengar".

Gud, jag skäms ihjäl.

Jag kommer aldrig mer handla på en sån snabb-självskanningskassor.

Har ni varit med om liknande?

• Svar på tråden Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...
  • Blgebo
    kalmarpiraten skrev 2015-12-14 21:32:13 följande:
    Det finns ju bevisligen någonting som gör att folk avstår från att självscanna. De tre stora matmarknaderna i Kalmar - ICA Maxi, City Gross och COOP har samma problem... självscanningen står tom och de vanliga kassorna är överfulla med väntande kunder.
    Som när man handlar med tre småbarn, och väljer självscanning för att det ska gå snabbt...och då får man avstämning. Har hänt mig två ggr innan jag slutade självscanna. Tre irriterade, trötta barn, storhandlat, och de får ringa dit extra personal för att hjälpa mig med varorna, packa kassar osv. Då går det snabbare i vanliga kassan. 
  • Elinm95

Som väktare griper man på envarsgrip, alltså måste du sett brottet begås exempelvis att du såg personen stjäla en brödlimpa och plocka på dig, du får inte gripa förens personen som stal passerat sista betalningsmöjlighet, exempelvis på Ica där dom har förköpsbutik, där kan du gripa. Annars inte innan.

Du kan gripa på bar gärning(efter förköpsbutik) eller flyendefot (när personen börjar springa efter förköpsbutiken)

Så de väktaren gjorde är tjänstefel. Hade bett om hans/hennes tjänstenummer!

• EnGladPingvin

Konstigt beteende från väktarens sida. Jag använder självscanning hela tiden och vid några enstaka tillfällen på flera år har det visat sig vis avstämning att jag missat scanna in något, men aldrig att jag blivit anklagad eller att någon varit otrevlig. En gång var jag så stressad så jag missade flera saker och tyckte det var jättepinsamt, men kassörskan var hur trevlig som helst. Inga anklagelser, bara en uppmaning att lyssna efter pipet när jag scannar och titta på själva scannerns skärm. När jag sa att jag inte förstod hur jag kunde missa att scanna så många saker log hon och sa att jag nog var stressad och att sådant sker. Aldrig att jag ens sett en väktare vid scanningskassorna.

• nuharjagbytt
    Elinm95 skrev 2015-12-15 02:54:39 följande:

Som väktare griper man på envarsgrip, alltså måste du sett brottet begås exempelvis att du såg personen stjäla en brödlimpa och plocka på dig, du får inte gripa förens personen som stal passerat sista betalningsmöjlighet, exempelvis på Ica där dom har förköpsbutik, där kan du gripa. Annars inte innan.

Du kan gripa på bar gärning(efter förköpsbutik) eller flyendefot (när personen börjar springa efter förköpsbutiken)

Så de väktaren gjorde är tjänstefel. Hade bett om hans/hennes tjänstenummer!

Det är synd att TS inte har bekräftat min teori men jag har skrivit förut att TS har använt en annan typ av självskanning. Hon har använt en kassa där man skannar själv och väktaren kom fram när hon hade gått från kassan. Mycket troligt har hon då passerat sista betalningsmöjligheten.

Jag citerar bara en person men det gäller fler att det inte rör sig om vanlig självskanning kolla gärna mina tidigare inlägg.
  • EnGladPingvin
    kalmarpiraten skrev 2015-12-14 21:32:13 följande:
    Det finns ju bevisligen någonting som gör att folk avstår från att självscanna. De tre stora matmarknaderna i Kalmar - ICA Maxi, City Gross och COOP har samma problem... självscanningen står tom och de vanliga kassorna är överfulla med väntande kunder.
    Känner jag inte alls igen mig i. Själv tycker jag det är superskönt att slippa stå i kö och scannar alltid. På ICA Maxi här är det långt ifrån tomt i självscanningen. Tvärtom verkar det bli mer och mer populärt. Skönt nog har de många självscanningskassor så det går fort ändå och mycket snabbare än att stå i kö, lägga upp varor på bandet och packa ner igen.
    Blgebo skrev 2015-12-15 00:41:46 följande:
    Som när man handlar med tre småbarn, och väljer självscanning för att det ska gå snabbt...och då får man avstämning. Har hänt mig två ggr innan jag slutade självscanna. Tre irriterade, trötta barn, storhandlat, och de får ringa dit extra personal för att hjälpa mig med varorna, packa kassar osv. Då går det snabbare i vanliga kassan. 
    Här har de gått över till att göra delavstämningar, dvs de kollar bara några enstaka varor direkt från kassen. Går snabbt och har man korrekt får man en lott. Har man missat något är de inte det minsta otrevliga, men då åker man på extra avstämningar några gånger. Då det var länge sedan jag missat något har jag senaste året inte haft en enda full avstämning och delavstämning max en gång varannan/var tredje månad och då handlar jag flera gånger i veckan.

• gertie

Vad är det för butik som låter väktarna göra avstämning? De gånger jag åkt på avstämning när jag självscannat så är det kassapersonalen som gör det, då blippar de in alla varorna igen och dubbelkollar på så vis att det stämmer. 

• SpanskaFlugan
    EnGladPingvin skrev 2015-12-15 11:37:45 följande:
    Känner jag inte alls igen mig i. Själv tycker jag det är superskönt att slippa stå i kö och scannar alltid. På ICA Maxi här är det långt ifrån tomt i självscanningen. Tvärtom verkar det bli mer och mer populärt. Skönt nog har de många självscanningskassor så det går fort ändå och mycket snabbare än att stå i kö, lägga upp varor på bandet och packa ner igen.
    Blgebo skrev 2015-12-15 00:41:46 följande:
    Här har de gått över till att göra delavstämningar, dvs de kollar bara några enstaka varor direkt från kassen. Går snabbt och har man korrekt får man en lott. Har man missat något är de inte det minsta otrevliga, men då åker man på extra avstämningar några gånger. Då det var länge sedan jag missat något har jag senaste året inte haft en enda full avstämning och delavstämning max en gång varannan/var tredje månad och då handlar jag flera gånger i veckan.

Samma här med delavstämningarna. Händer inte ens en gång i månaden dock. Helavstämning har bara hänt mig en gång och då fick jag en chokladkaka som tack för att allt stämt. :) Annars är det ju så att när man blir avstämd och något inte stämmer så blir man extra kollad ett tag efter, kan ju vara så att folk som inte gillar självscanning varit lite slarviga.
  • Blgebo
    SpanskaFlugan skrev 2015-12-15 12:45:27 följande:

Samma här med delavstämningarna. Händer inte ens en gång i månaden dock. Helavstämning har bara hänt mig en gång och då fick jag en chokladkaka som tack för att allt stämt. :) Annars är det ju så att när man blir avstämd och något inte stämmer så blir man extra kollad ett tag efter, kan ju vara så att folk som inte gillar självscanning varit lite slarviga.
    Jag råkade ju ut för att det inte gick att docka scannern vid kassan, så hela köpet räknades som obetalt i systemet, trots att jag betalade som vanligt vid kassan. Men efter det så fick jag flera avstämningar utan att ha slarvat eller gjort ngt fel. Jag straffades alltså för ngt jag inte orsakat själv.
  • SpanskaFlugan
    Blgebo skrev 2015-12-15 13:04:09 följande:
    Jag råkade ju ut för att det inte gick att docka scannern vid kassan, så hela köpet räknades som obetalt i systemet, trots att jag betalade som vanligt vid kassan. Men efter det så fick jag flera avstämningar utan att ha slarvat eller gjort ngt fel. Jag straffades alltså för ngt jag inte orsakat själv.

Det borde personalen ha tagit bort i systemet tycker jag. Jag fick en delavstämning där personalen tryckte på fel knapp så att det såg ut som att det inte stämde men de ordnade det i systemet så jag fick inga fler avstämningar. De kan ju gå i och justera antalet avstämningar man får.
  • suziz
    Blgebo skrev 2015-12-15 13:04:09 följande:
    Skumt att inte personalen hjälpte dig direkt då scannern inte gick att docka... 
  • gertie

Jag åkte på en jävla massa avsättningar efter att jag scannat en ananas på hyllkantens streckkod (där det stod att man skulle scanna) och personalen scannade streckkoden på ananasens etikett. Båda gick in för samma pris så det var ingen diff, och jag hade scannat rätt. Trots att jag fick avstämning i stort sett varje gång jag handlade i en månads tid har jag aldrig någonsin missat att scanna en vara, om man lyckas med det måste man vara riktigt slö i roten. 

• Tribute

Jäkla massa tjat om envarsgrip efter kassalinjen då det inte är relevant för situationen. Som TS själv skriver gäller detta självscanning och hon var på väg ut. Detta tolkar jag som att scannern redan satt i stället.

Vid självscanning får man skriva på ett avtal där man underlåter sig avstämning. På butiker med mycket problem är det vanligt att man har butikskontrollanter och/eller väktare inhyrda för att försöka fånga snattare och att de då tar hand om avstämning är ju inte märkligt. Hur som helst har TS skrivit under ett avtal där hon godkänt detta. Det gällde knappast ett envarsgripande.

Det enda onödiga var att väktaren ens bråkade om en Läkerolask då TS handlat för så stor summa. Jag glömde scanna en påse champinjoner för 6 kronor på dylik inhandling och väktaren förstod att det blivit fel. Det enda som hände var att jag fick avstämning oftare en period framöver. Man skulle aldrig bli dömd för snatteri för detta, allt tyder på att uppsåt saknas.

• guinevere
    Tribute skrev 2015-12-15 14:41:03 följande:

Jäkla massa tjat om envarsgrip efter kassalinjen då det inte är relevant för situationen. Som TS själv skriver gäller detta självscanning och hon var på väg ut. Detta tolkar jag som att scannern redan satt i stället.

Vid självscanning får man skriva på ett avtal där man underlåter sig avstämning. På butiker med mycket problem är det vanligt att man har butikskontrollanter och/eller väktare inhyrda för att försöka fånga snattare och att de då tar hand om avstämning är ju inte märkligt. Hur som helst har TS skrivit under ett avtal där hon godkänt detta. Det gällde knappast ett envarsgripande.

Det enda onödiga var att väktaren ens bråkade om en Läkerolask då TS handlat för så stor summa. Jag glömde scanna en påse champinjoner för 6 kronor på dylik inhandling och väktaren förstod att det blivit fel. Det enda som hände var att jag fick avstämning oftare en period framöver. Man skulle aldrig bli dömd för snatteri för detta, allt tyder på att uppsåt saknas.

Avstämning görs innan en betalar. Väktaren gick igenom TS's kasse efteråt. Det är inte en avstämning.
  • Elinm95

Men då måste väktaren/butikskontrollanten sett att hon inte scannat varan och lagt i påsen, annars har hen inget lagstöd till ingripandet.

nuharjagbytt skrev 2015-12-15 08:53:02 följande:

Det är synd att TS inte har bekräftat min teori men jag har skrivit förut att TS har använt en annan typ av självskanning. Hon har använt en kassa där man skannar själv och väktaren kom fram när hon hade gått från kassan. Mycket troligt har hon då passerat sista betalningsmöjligheten.

Jag citerar bara en person men det gäller fler att det inte rör sig om vanlig självskanning kolla gärna mina tidigare inlägg.

• nuharjagbytt
    Elinm95 skrev 2015-12-15 19:08:07 följande:

Men då måste väktaren/butikskontrollanten sett att hon inte scannat varan och lagt i påsen, annars har hen inget lagstöd till ingripandet.

Ja det ingår i min teori att så var fallet. Vid sådana kassor står det ofta en väktare utanför.
  • Tribute
    guinevere skrev 2015-12-15 17:21:32 följande:

Avstämning görs innan en betalar. Väktaren gick igenom TS's kasse efteråt. Det är inte en avstämning.

Okej, på svaren lät det som att kassalinjen inte passerats. Då har den ju gjort det och väktaren har uppenbarligen sett att inscanningen av Läkerolasken misslyckades eller inte alls utfördes. Då har han ju faktiskt rätt att ifrågasätta att en vara som inte är betalt har hängt med.

Sedan är det ju som jag skrev, det skulle aldrig gå vidare till Tingsrätten, men om det gjorde det skulle man troligen anse att det inte kan bevisas att TS hade uppsåt att snatta. Väktaren ville troligen bara skrämma upp TS så att h*n är mer noggrann nästa gång. Jävligt onödigt, men alla har inte social kompetens tydligen.
  • Blgebo
    suziz skrev 2015-12-15 13:43:20 följande:
    Skumt att inte personalen hjälpte dig direkt då scannern inte gick att docka... 
    Jag fick ju hjälp - de visade mig till en ledig kassa så jag kunde betala. Men de missade att radera köpet i scannersystemet. 
  • gertie
    guinevere skrev 2015-12-15 17:21:32 följande:
    Du har en poäng, jag fick uppfattningen att det var avstämning men när jag läser igen så har du ju rätt. 

Nu säger jag inte att det är så i det här fallet, men jag har lång erfarenhet av att jobba i handeln och så många gånger så har kunder betalat för en dyr vara men snott den billiga. Tänk en svindyr dator, och då finns det vissa som tänker/känner "jag har handlat så mycket här att jag förtjänar de här hörlurarna" och stoppar dem i fickan. 
  • Elinm95

Oavsett vad är de fel i lagen om han/hon inte sett detta.

nuharjagbytt skrev 2015-12-15 21:27:13 följande:

Ja det ingår i min teori att så var fallet. Vid sådana kassor står det ofta en väktare utanför.

• gertie
    Elinm95 skrev 2015-12-17 01:45:53 följande:

Oavsett vad är de fel i lagen om han/hon inte sett detta.

Förmodligen så hade han sett det med tanke på att hon hade en obetald läkerol när hon passerat kassan. 
Svar på tråden Väktare skämde ut mig i matbutikenoch anklagade mig för tjuv...