• Freddan1

Kunna laga mat

Det har precis slått mig på ett möte i skolan inför en gemensam fest att många föräldrar inte kan laga mat, knappt det väsentligaste. Är detta vanligt? Hur kan man inte kunna laga riktig mat? Det är ju bara att göra som det står i en bra kokbok. Tycker man det är svårt finns videor.

Matkontot måste bli mycket högt för dem, med bara halvfabrikat.

Ialla fall slutade det med att vi fick köpa in på Catering till festen. Inte ens fem personer fick vi ihop på 30 föräldrar som kunde laga mat. Det var för få tyvärr.

Kul att veta vilket matkonto andra har? Vi har för 2 vuxna och tre barn 1-9 år och lägger cirka 3000 kr/månad exklusive lunch på jobbet för en av oss. Vi gör det mesta från färska råvaror och gör ofta tre gånger så mycket som går åt för en middag som vi fryser in. Vi köper inget speciellt billigt i affären. Färsk fisk, kött, grönsaker osv. Köper helfabrikat av pålägg, ketchup, osv. Men det mesta anda gör vi från scratch.

• Svar på tråden Kunna laga mat
  • LaOtona
    Längtar88 skrev 2015-12-14 08:15:31 följande:

Vi är en familj på 3, en man, jag kvinna och en 10 åring pojk. Vi ligger som bäst på ca 4000 i mat och hygien. Men oftast runt 5-6000.

När vi var som "fattigast" kunde jag få ner kostnaderna till ca 2-3000 men de var inte nått vi kunde unna oss då och jag är fortfarande rätt less på mungbönor!

Min sambo äter iofs extremt mycket och gymmar. Så hans portioner är som två av mina stora portioner oftast. Sonen äter som en vuxen oftast så han och jag äter lika mycket. Bara sonen som inte äter lunch hemma. Har inte dubbel kyl och frys så kan inte storhandla som jag vill, och i fiskväg äts bara lax. De är väl läsk och juice som är de dyraste vi köper. Och laktosfritt.

HUR gör ni. Kan ni ge ex på en veckas maträtter? Kanske även dela recept med varandra?

Nu går jag OT.

Vi anpassar vår mat efter vad som är billigt just den veckan, förra handlingen var det billig kyckling (en hel för 19 kr) som vi köpte rotsaker till.. Handlar på Willys. Gör storkok så att vi inte behöver laga mat varje dag. Det tror jag är det som drar ned kostnaden mest.

Jag gör också nya rätter av det jag redan gjort. Igår gjorde jag köttfärssås och gjorde mycket så att det räcker till en lasagne eller en moussaka också. Blir det för lite så går det alltid att späda ut med linser (det blir jättegott).

Vi har alltid matlådor till jobbet. Äter en del vegetariskt för att det är gott och nyttigt. Köper endast svenskt kött. Ibland äter vi gröt till middag när vi har matlådor till lunchen och inte har lust att laga riktig mat.

Den här veckan blir det köttfärssås, lasagne/moussaka, potatis och purjolökssoppa, Behövs det sedan något mer så blir det torsk och potatis med citronsås. Oftast räcker tre ratter till veckan och sen handlar vi igen på helgen och lagar något gott då som oftast blir matlåda till måndagen.

• Längtar88
    LaOtona skrev 2015-12-14 12:25:37 följande:

Nu går jag OT.

Vi anpassar vår mat efter vad som är billigt just den veckan, förra handlingen var det billig kyckling (en hel för 19 kr) som vi köpte rotsaker till.. Handlar på Willys. Gör storkok så att vi inte behöver laga mat varje dag. Det tror jag är det som drar ned kostnaden mest.

Jag gör också nya rätter av det jag redan gjort. Igår gjorde jag köttfärssås och gjorde mycket så att det räcker till en lasagne eller en moussaka också. Blir det för lite så går det alltid att späda ut med linser (det blir jättegott).

Vi har alltid matlådor till jobbet. Äter en del vegetariskt för att det är gott och nyttigt. Köper endast svenskt kött. Ibland äter vi gröt till middag när vi har matlådor till lunchen och inte har lust att laga riktig mat.

Den här veckan blir det köttfärssås, lasagne/moussaka, potatis och purjolökssoppa, Behövs det sedan något mer så blir det torsk och potatis med citronsås. Oftast räcker tre ratter till veckan och sen handlar vi igen på helgen och lagar något gott då som oftast blir matlåda till måndagen.

Ja den där kycklingen köpte vi med på Willys och gjorde helgrillad kyckling med rotfrukter runt och lite grädde rotfrukterna fick puttra i. Pendlade kycklingen med örter och soja som satte sista smaken på grädden. Men de är ju bara lunch. En kyckling går åt sen behövs middag. Och vi är inte överviktiga så att matkostnader drar upp i pris pga det (hört att de gör de så menar inte att skamma)

Jag behöver laga minst 7 maträtter i veckan beroende på vad som lagas. Köttgryta nu till lunch tex räcker ev till en extra portion bara.

Förstår bara inte hur ni klarar er på de summorna!
  • Hanky Panky

Jag är ingen hejare på att laga mat. Tycker det är så förbannat tråkigt så jag har aldrig haft intresse av att lära mig.

Lagar jag mat gör jag sånt som sköter sig själv.

• Mupo

Längtar 88: Mer tillbehör! Låt kycklingen vara smaksättare och rotfrukterna vara huvudnumret. Servera en matig sallad till, med matvete eller bönor exempelvis. Eller gör couscous med kyckling och servera med rotfrukterna. Ta bort hälften av kycklingköttet och gör enchiladas till middag dagen efter. Med salsa, ost, grönsaker bröd och bönröra behövs inte mycket kött.

• amia01

Mat sparar jag inte på, utan ser det som min makt att påverka som konsument.

Lagar så mycket jag kan från grunden, har stor grönsaksodling, jagar och slaktar egna djur, men har ändå ett matkonto på 6000 kr/månad på 2 vuxna och två skolbarn.

Den mat jag måste köpa är alltid om det finns närproducerad (handlar mycket från gårdsbutiker eller byter med grannar), i andra hand svensk, i tredje hand europeisk, i sista hand från övriga världen.
    Importerade varor köper jag alltid ekologiska.
    Köper inga frysvaror.
    Köper aldrig EMV.
    Lusläser innehållsförteckningar för att få det jag betalar för.

Bara för att man lagar mat från grunden betyder inte att den är billigare. Hemlagad risgrynsgröt, med ekologiskt grötris, närproducerad grädde och mjölk, blir garanterat inte billigare är trist "korvgröt"...

• Stårschan

De allra flesta kan väl. Men när det gäller att fixa något större till en sådan fest tror jag att många hellre betalar för att slippa lägga tid på det. Sedan är det viss skillnad rent utrymmesmässigt på att laga mat till fem personer än att göra det till 50 pers.

Men du fick alltså intrycket att det berodde på att folk inte KAN snarare än att folk inte VILL?

• Freddan1

Ðððððþ

Stårschan skrev 2015-12-14 13:36:21 följande:

De allra flesta kan väl. Men när det gäller att fixa något större till en sådan fest tror jag att många hellre betalar för att slippa lägga tid på det. Sedan är det viss skillnad rent utrymmesmässigt på att laga mat till fem personer än att göra det till 50 pers.

Men du fick alltså intrycket att det berodde på att folk inte KAN snarare än att folk inte VILL?

Poletten ramlade ner, tack!

Latmaskar tycker jag. Mat är det viktigaste för människan, speciellt bra och nyttig mat. Hur kan man inte vilja sig själv och sina barn det bästa utifrån förutsättningarna? Industriell mat med kemikalier i. Inte undra på att många blir överviktiga, osunda och är kinkiga med mat i allmänhet!

Tack för mig!
  • LaOtona
    Längtar88 skrev 2015-12-14 12:40:33 följande:
    Ja den där kycklingen köpte vi med på Willys och gjorde helgrillad kyckling med rotfrukter runt och lite grädde rotfrukterna fick puttra i. Pendlade kycklingen med örter och soja som satte sista smaken på grädden. Men de är ju bara lunch. En kyckling går åt sen behövs middag. Och vi är inte överviktiga så att matkostnader drar upp i pris pga det (hört att de gör de så menar inte att skamma)

Jag behöver laga minst 7 maträtter i veckan beroende på vad som lagas. Köttgryta nu till lunch tex räcker ev till en extra portion bara.

Förstår bara inte hur ni klarar er på de summorna!
    Du lagar för lite varje gång du lagar.
    Ta undan hälften så kommer säkert maken heller inte äta mer än det som finns.
    Kycklingen är väl ett dåligt exempel egentligen för det blir fyra portioner, men det är mer att det går att få väldigt gott om man helsteker eller grillar.

Jag tror att det blir svårt att komma ner I 2000 kr om du har en man som äter som tre män och en tonårig kille. Men säkert 3500.
  • Kjell2

Sen verkar alla matlagningsprogram, kocktävlingar och hemma-hos reportage skapat en otroligt prestationsångest när det gäller bjudmat. Ingen vågar länge bjuda hem någon utan att servera ekologiska närodlade ärtor i kors tillsammans med hemstyckad fasan som hängt tillsammans med flisor från whiskyfat i tre månader tillagad i vedeldad ugn. Till efterrätt något helt sockerfritt utan mjöl och grädde då någon kan vara allergisk.

Att bara vräka ut två kilo kycklingklubbor från icas frys i en ugnsform, ringla på sweet chilli, ugnsteka, koka ris, sås ur burk och glass ur paket efteråt och en dunk röd vin för att  ha en trevlig middag tillsammans går inte!

• sextiotalist
    Freddan1 skrev 2015-12-14 14:00:25 följande:

Ðððððþ

Latmaskar tycker jag. Mat är det viktigaste för människan, speciellt bra och nyttig mat. Hur kan man inte vilja sig själv och sina barn det bästa utifrån förutsättningarna? Industriell mat med kemikalier i. Inte undra på att många blir överviktiga, osunda och är kinkiga med mat i allmänhet!

Tack för mig!

Jaha, då kom latmaskkortet för att man inte har samma prioriteringar som du har och sedan en liten pekpinne om att inte ge sina barn de bästa.
    Jag hade sagt nej, men likväl så (även om jag inte gillar det) så serveras det ytterst sällan helfabrikat. Det finns liksom ingen koppling "gemensam matlagning med okända" = "kemikaliespäckad hemmamat".

På ren svenska, den troliga orsaken till att folk sa nej beror att de flesta har ingen lust att laga mat med en viktigpetter (om det är att du är så att du framställer dig lika IRL som här)
  • Aniiee
    Kjell2 skrev 2015-12-14 15:16:58 följande:

Att bara vräka ut två kilo kycklingklubbor från icas frys i en ugnsform, ringla på sweet chilli, ugnsteka, koka ris, sås ur burk och glass ur paket efteråt och en dunk röd vin för att  ha en trevlig middag tillsammans går inte!

Jo, då, det går alldeles utmärkt =)

Och du har rätt. väldigt många tror att det måste vara som i TV. Men fråga en kock vad den blir gladast av att få serverat hemma hos någon på middag. De flesta skulle bli förvånade över svaret.
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Fjäril kär

Ðððððþ

Tack för mig!

Men vänta nu, vem har pratat om kemikalier?

Kan det vara så att de tackade nej till gemensamt laga mat för de inte vill ha med en besserwisser?
  • Längtar88
    LaOtona skrev 2015-12-14 15:02:17 följande:

Du lagar för lite varje gång du lagar.

Ta undan hälften så kommer säkert maken heller inte äta mer än det som finns.

Kycklingen är väl ett dåligt exempel egentligen för det blir fyra portioner, men det är mer att det går att få väldigt gott om man helsteker eller grillar.

Jag tror att det blir svårt att komma ner I 2000 kr om du har en man som äter som tre män och en tonårig kille. Men säkert 3500.

Nej han äter tills han blir mätt, finns de inte mat fixas de mat/nått i mån av tid! Köttgryta idag lagades till i vår största vardagskastrull (dvs inte 10 l grytorna jag använder bär vi har gäster eller storkok.) Men skulle gissa på 3-5 l och så en fjärdedel av den. Har i extra lök och rotfrukter och paprika i typ allt som lagas för att fylla ut. Tyvärr hatar sambon och sonen mat utan kött, svårt att få i dem. Plus laktosfritt då både de reagerar även när de tillagas.

Ja 3500 i ren matkostnader kan jag få ner till om jag undviker beasås och läsk tex. Och äter mindre lax, sällan köper avocado mm. Ska bli kul att se matkostnaderna när sambon reser bort en månad. Även fast jag kommer fuska och äta ute lite oftare med sonen som tröst.
  • Stårschan

Ðððððþ

Tack för mig!
    Om du har så tråkig attityd så förstår jag om de inte vill hänga med dig i köket. Och vad är det som säger att cateringmaten skulle vara sämre ur näringssynpunkt? Sen blir jag så less på det här med att man som förälder alltid ska förväntas vilja ha det "bästa" åt sina barn. Vad är det för fel på "gott nog"? Inte undra på att så många barn växer i upp i tron att världen kretsar kring dem.

Sen kanske många heltidsarbetande föräldrar prioriterar mer tid med barnen framför att ställa sig i ett kök och laga extra mat till fest med folk man kanske egentligen inte alls vill umgås med. Det är nog en annan femma om de själva får välja vilka de ska bjuda på middag.
  • Aniiee

BTW, TS, det finns absolut folk som inte kan laga mat. Jag tjänar pengar på dem =P

Min egen flickvän kan inte laga mat (geez, varför är jag ihop med henne? =P) När vi träffades hade hon aldrig ens sett en kastrull IRL, typ. Hon hade ingen aning om vad en potatisskalare var (på riktigt) och hade aldrig sett en olagad köttbit. Inte för att hennes föräldrar lagade massa färdigmat, utan för att de var såna där som åt ute varje gång de åt "riktig mat", annars åt de mackor. De fick ju lunch på skolan och jobbet..... Hennes föräldrar kan inte heller laga mat. Alls. Det ska jag dock få ordning på, har de bett mig.....

Och med tanke på mitt lilla sidojobb som läromästare i matlagning för hemmabruk runt om i bekantskapskretsen kan jag intyga: Det finns folk som inte KAN laga mat.

Men vad gäller din TS så håller jag med andra. Det handlade snarare om att folk inte VILLE laga med (med dig.... din attityd om det här är vedervärdig) snarare än att ingen KUNDE laga mat.....

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
Svar på tråden Kunna laga mat