• Anonym (Fel)

Fel stt äta ägg! Sluta med det

Hade en diskussion med min sambo idag gällande huruvida det ska vara tillåtet att få äta ägg eller inte. Min åsikt är att det är ytterst olämpligt då ungen inte har fått en chans att kläckas.

Denna diskussion hade vi medan han stekte ägg på ett obarmhärtigt och icke-metaforiskt sätt.

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Fel stt äta ägg! Sluta med det
  • kjehafew

Jag är vegetarian och oftast vegan, men det händer att jag äter ekologiska ägg ifrån hönor som haft tillgång till utevistelse... Det är bättre att människan tar hand om djur på ett bra sätt än att de får svälta eller leva under dåliga förhållanden...

• kjehafew
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-12-27 16:31:42 följande:

Och folk undrar varför jag brukar säga att biologiundervisningen är undermålig.

Även om det var en kyckling i så är det inte mer fel än att slakta djur för att äta dem.

Nej, det är mindre fel eftersom att djuret inte ens har fötts än. Tycker det är konstigt hur någon kan vara för abort men emot att äta ägg....
  • Gunilla1957

Hönsägg är vita eller bruna.

• kjehafew
    Gunilla1957 skrev 2015-12-29 00:47:50 följande:

Hönsägg är vita eller brunJa.... Ja antingen tillhör de Jimmy Åkersons ras. Eller så är de apor...

• EnAnonumius
    DenLille skrev 2015-12-28 18:52:00 följande:
    Till er som säger att äggen är obefruktade, dem behöver inte vara det. Det är inte ovanligt att äggen är befruktads när vi äter dem, men embryot är så litet att det inte syns. Mvh veterinären
    Ja du har läst tråden ser jag.
    Det finns folk som är medveten om att ägg kan, (med betoning på kan) vara befruktade när man kokar dem för att skiva upp den på frukostmackan.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nevermind
    Anonym (Fel) skrev 2015-12-28 11:13:21 följande:

Alla ägg honan värper är befruktade, annars skulle hon inte värpa. Ägg är en form av extern graviditet. Hur förklarar ni att ägget är runt då om det inte är befruktat? Det är EXAKT lika runt som en kvinnas gravida mage.

Och ni som babblar om att äggulan inte är kycklingen...okej, varför är den gul då? Och inte grön eller blå. Den är gul-precis samma färg som kycklingen. Ni verkar inte veta.

Du verkar trolla.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    kjehafew skrev 2015-12-29 00:41:34 följande:
    Nej, det är mindre fel eftersom att djuret inte ens har fötts än. Tycker det är konstigt hur någon kan vara för abort men emot att äta ägg....
    Hur kom abortmotstånd in i det hela?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Zadre
    Anonym (Fel) skrev 2015-12-28 11:13:21 följande:

Alla ägg honan värper är befruktade, annars skulle hon inte värpa. Ägg är en form av extern graviditet. Hur förklarar ni att ägget är runt då om det inte är befruktat? Det är EXAKT lika runt som en kvinnas gravida mage.

Och ni som babblar om att äggulan inte är kycklingen...okej, varför är den gul då? Och inte grön eller blå. Den är gul-precis samma färg som kycklingen. Ni verkar inte veta.

1. Alla kycklingar är inte gula. En del är mörka.

2. För att ett ägg ska bli befruktat så krävs det en tupp och de flesta höns inom ägg produktion möter aldrig en tupp i sitt liv. Hönor lägger ett ägg mer eller mindre varenda dag oavsett om de är befruktade eller ej.

3. Med det sagt, så tvivlar jag på att du är seriös.
  • pica pica

Haha, vilken fantastisk diskussion! TS, är du troll eller bara imbecill? Skrattande

• Iowhannah
    pica pica skrev 2015-12-29 13:07:24 följande:

Haha, vilken fantastisk diskussion! TS, är du troll eller bara imbecill? 

Jag hoppas ärligt talat att TS inte är ett troll!
  • EnAnonumius
    Iowhannah skrev 2015-12-29 14:18:03 följande:
    Jag hoppas ärligt talat att TS inte är ett troll!
    Tråden är flyttad till sandlådan.. ;)
  • Iowhannah
    EnAnonumius skrev 2015-12-29 14:31:19 följande:

Tråden är flyttad till sandlådan.. ;)

Jo, men det var ju en moderator som flyttade, inte TS själv.
  • jeolpeol

Alltså, OM nu ägg var befruktade och "ungen inte fått en chans att kläckas" (vilket vi konstaterat är fel och jag som växt upp på bondgård vet är fel osv)... Då är det väl bättre att man äter äggen innan ungen har hunnit kläckas? Eller ska man låta ungen komma ut ur ägget och sen direkt efteråt döda den och äta slemmet som kycklingen är täckt i? Eller va?Obestämd

• Pellepan

Bra att vi äter ägg, det är nyttigt och så vansinnigt gott. Tänk hur många kycklingar det skulle bli annars!!

• EnAnonumius
    Iowhannah skrev 2015-12-29 14:44:48 följande:
    Jo, men det var ju en moderator som flyttade, inte TS själv.
    Jo, sant.
  • djgjjff

Ja va fan tror du med tanke på överskriften och forumet det ligger i? :P

:D

• Ominous

Ägg är ju vegetabliskt, det vet alla. Har ni inte hört talas om äggplanta? Lol

• defo

Självklart äter jag inte ägg. Nykläckta kycklingar stekta i smör är mums:)

• Mentat

"tillåtet"? Jag hoppas att TS inte antyder att det skulle lagstiftas om förbud mot att äta ägg, implicit är det nämligen det den skriver.

Jag äter gärna ägg, det är bra mat.Om någon annan inte vill göra det är det deras problem.

Svar på tråden Fel stt äta ägg! Sluta med det