• moaz

Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?

Frågan är alltså om du uppfattar public service som opartiska. Opartisk är att man inte tar ställning för eller emot en vissa sida eller ett visst politiskt parti.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?
  • Anonym (Mauritz)
    boomstar skrev 2015-12-28 20:10:05 följande:
    Haha, ni sd-anhängare är så roliga. All media som inte säger bra saker om sd är opartisk och vänstervriden. Alla som säger emot är kulturmarxister och allt vad ni nu hittar på för att slippa en saklig debatt.

Och ska vi prata vänster-högerskala så har det gjorts otaliga vetenskapliga medieanalyser i Sverige som visar att media är HÖGER-vriden. Inför val har t ex alla stora tidningar levererar en klar majoritet pro-alliansen artikar och anti-socialdemokrat, miljöparti och vänster artiklar. Den enda stora tidningen som hade levererat LIKA många pro-alliansen artiklar som andra sidan var Aftonbladet.
    Aftonbladet brukar ju ni sd-are och högermänniskor gilla att avfärda som fruktansvärt vänstervriden. Medans den alltså i verkligheten var den enda tidning som var någorlunda neutral, alltså INTE var högervriden i sin journalistik,

Det hjälper inte hur många gånger ni än kallar media opartisk och vänstervriden på flashback och avpixlat - det blir inte mer sant för det.

Svt är så ängliga för att uppfattas som partiska att de levererat en massa sd possitiv journalistik. Långt mycket mer än en gemensamt ägd demokratisk mediekanal borde ge ett mer eller mindre fascistiskt parti.

Vet inte om jag ska skratta eller gråta.
    Höger och högerextremism är i sig inte för ett demokratiskt samhälle. Har ju blossat upp en stor debatt om detta nyligen pga av Jimmy Kimmel incidenten i USA. Som numera börjar likna en diktatur mer och mer. Finns tydliga likheter med Ryssland och Nordkorea, där man inte har någon yttrandefrihet. Då vet alla hur det slutar.

Man kan även se att Sverige numera lutar åt det hållet mer och mer, tack vare nuvarande regering samt ett parti som alla förstod vilka dom syftade på. Väldigt många på högerkanten vill förbjuda demonstrationer allt mer, Enligt svensk lag är det fortfarande tillåtet. Men det finns mycket att se till, i  hur dom vill försvaga och avskaffa t.ex. fackliga organisationer, försämra akassa och annat. Som egentligen innebär ett sämre och mer kontrollerat samhälle för oss invånare och arbetare. 

Speciellt SD har varit tydliga med att dom vill förbjuda första maj tåg, fri press bl.a. Det innebär att vi snart själva kan finna oss i en position där vi inte längre kan uttala oss fritt om saker, och få inskränkning på våra rättigheter. Det är nästan svårt att förstå, då Sverige varit på framkant inom just yttrandefrihet och rättigheter för vanligt folk,

Det är ju märkligt någonstans att detta alltid kommer från just högern, och högern partier,. Dom drömmer nog om ett s.k. "pöbel samhälle" med undersåtar. Man klämmer till människor ännu mer, som redan har det svårt. Det senaste med att man till och med vill minska risknormen ännu mer. ( Trots att riksrevisionen sagt att det redan är låga nivåer, med tanke på prisindex och annat) betyder att vi i Sverige för mer fattigdom, och mer barnfattigdom. På ren svenska tycker jag det inte är något annat än svineri. Och säger en del om människosynen denna regering har. Inget samhälle jag vill fortsätta att rösta på och utveckla i alla fall.
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-09-21 13:41:23 följande:
    Du fortsätter skämma ut dig, precis som om det behövdesTomte

DU har aldrig klarat av saklighet och fakta, och här är ett bevis till.
    Och eftersom du är chanslös när det presenteras saklighet och fakta, så försöker du fly ifrån den.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Rataxes
    klyban skrev 2025-09-21 19:17:20 följande:

DU har aldrig klarat av saklighet och fakta, och här är ett bevis till.
    Och eftersom du är chanslös när det presenteras saklighet och fakta, så försöker du fly ifrån den.

Du har ju totalt misslyckats med att presentera "saklighet och fakta" i det här fallet.

Varför inte bita i det sura äpplet och erkänna att du ljög?
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-09-21 19:42:31 följande:
    Du har ju totalt misslyckats med att presentera "saklighet och fakta" i det här fallet.

Varför inte bita i det sura äpplet och erkänna att du ljög?

Nä, jag lägger ingen tid på att leta efter något jag redan vet är ett faktum, du är inte värd min tid.
    Dock fann jag detta mycket intressant att så fort Israel fick en som likar en nazist som ledare, så är dom okey helt plötsligt.

Sånt är jag riktigt fascinerad av att se.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Rataxes
    klyban skrev 2025-09-22 09:13:27 följande:

Nä, jag lägger ingen tid på att leta efter något jag redan vet är ett faktum, du är inte värd min tid.
    Dock fann jag detta mycket intressant att så fort Israel fick en som likar en nazist som ledare, så är dom okey helt plötsligt.

Sånt är jag riktigt fascinerad av att se.

Ändå ägnar du tid på att ljuga om mig.
    Du borde skämmas.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-09-21 10:28:44 följande:

Swedin sätter fingret på något viktigt: Henrik Jönsson försvarar alltså att påtryckningar från Trumps administration resulterat i utrensningar inom medierna. Det är inget annat än ett försvar för politisk styrning och inskränkning av pressfriheten.

Minns du hur det lät när det var personer som inte hade vänsteråsikter som tystades? Då hette det att privata bolag fick göra som de ville. Det trotts att det förekom påtryckningar från officiellt håll.

När jag, och flera andra, varnade för att samma metoder skulle kunna komma att användas mot de som då jublade över att andra åsikter än deras egna tystades så viftades det bara bort. Nu ser vi konsekvenserna.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-09-22 15:30:03 följande:
    Minns du hur det lät när det var personer som inte hade vänsteråsikter som tystades? Då hette det att privata bolag fick göra som de ville. Det trotts att det förekom påtryckningar från officiellt håll.

När jag, och flera andra, varnade för att samma metoder skulle kunna komma att användas mot de som då jublade över att andra åsikter än deras egna tystades så viftades det bara bort. Nu ser vi konsekvenserna.
    Svammel. Privata bolag får självklart fatta sina egna beslut  men i det här fallet handlar det uppenbart om påtryckningar från Trumpadministrationen. 
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-09-22 18:52:26 följande:
    Svammel.
    Tyvärr inte. Den cancelkultur som vänstern använde för att tysta de som inte hade "rätt" åsikter börjar nu slå tillbaka mot vänstern.
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-09-23 06:59:37 följande:
    Tyvärr inte. Den cancelkultur som vänstern använde för att tysta de som inte hade "rätt" åsikter börjar nu slå tillbaka mot vänstern.
    Som jag skrev i mitt förra inlägg har privata mediebolag givetvis rätt att själva bestämma vilka de anlitar eller samarbetar med. Men det som händer i USA är något helt annat,  här handlar det om att den yttersta makten, presidenten, påverkar vad som får sägas och sändas. Det är en mycket allvarlig utveckling.
  • klyban
    Rataxes skrev 2025-09-22 09:16:31 följande:
    Ändå ägnar du tid på att ljuga om mig.
    Du borde skämmas.

EN som borde skämmas är nazisten bibi och för sina folkmord och koncentrationsläger av gaza.

DU får väl skriva en vitbok om hur du alltid varit på judars sida Solig

nattuw skrev 2025-09-23 06:59:37 följande:

Intressant att du byter samtal och kör vänster istället för att privatföretag får ta vilka beslut de vill.(Och inga halmgubbar funkar här, då de är givna och inget argument för något annat, och vi står här ändå med att det är en svårt medioker projicering också.)

Vill du se hur någon tystas, titta på fascisterna i republikanerna så ser du en klar skillnad, ja, om du klarar av att vara objektiv, vilket jag tror inte du kan.

• HSOF

AI må vara skrämmande i många hänseenden men ändå rätt bra verktyg om det används på rätt sätt.

Jag har dock inte behövt detta verktyg för att förstå att svt och all etablissemangsmedja är väldigt vänstervinklad. Det är därför dessa medier får allt svårare att överleva idag utan en massa konstgjor andning med hjälp av våra skattepenga.

https://slagsidan.se/

• KillBill
    HSOF skrev 2025-09-23 22:44:37 följande:

AI må vara skrämmande i många hänseenden men ändå rätt bra verktyg om det används på rätt sätt.

Jag har dock inte behövt detta verktyg för att förstå att svt och all etablissemangsmedja är väldigt vänstervinklad. Det är därför dessa medier får allt svårare att överleva idag utan en massa konstgjor andning med hjälp av våra skattepenga.

Mitt virusskydd varnar för att gå in på denna sida..
  • Alexanderlukas

Det är definitivt ingen sida för känsliga Socialdemokrater. 
    Håll stånd mot kulturvänstern!
  • Rataxes
    Alexanderlukas skrev 2025-09-24 08:31:01 följande:
    Det är definitivt ingen sida för känsliga Socialdemokrater. 
    Inga problem med den sidan, inte ens för jobbdatorn som annars varnar för allt möjligt.
  • Anonym (Opartiska naeh)

Min bitdefender varnar inte heller.

• klyban

Och ändå med alla partier med i granskningsnämnden, så har det visat sig att det är väldigt få inslag som inte är opartiska och veckor månader mellan dom.
    Återkom när det är flera per dag, då kan vi börja prata om SVT/SR inte skulle vara opartiska.

Och hur inbillar du dig en hemsida är till din hjälp?
    Och undrar även för att det är vissa som försökt i hela tråden påvisa att SVT/SR inte skulle vara opartiska, men misslyckas varje gång.

Och försök komma med ett exempel istället för hela hemsidor, för ingen ens vet vad du tänker på som blivit fel för dig.
    Och att det saknas berättar för mig att du redan vet om att SVT/SR är just opartiska.(Som fakta berättar och bekräftar också.)

• nattuw
    KillBill skrev 2025-09-23 08:16:49 följande:
    Men det som händer i USA är något helt annat,  här handlar det om att den yttersta makten, presidenten, påverkar vad som får sägas och sändas. Det är en mycket allvarlig utveckling.
    Så länge Biden var president såg du inga problem med att amerikanska medborgare tystades efter politiska påtryckningar.

Först tystades Republikaner,  och du protesterade inte för du var ju ingen Republikan.
    Sedan tystade konservativa, och du protesterade inte för du var ju ingen konservativ.
    Sedan tystades dina åsikter - och då fanns det ingen kvar som kunde protestera.
Svar på tråden Anser du att public service (SVT, SR, UR) är opartiska?