• HannaVirrpanna

Vad ångrar ni att ni inte köpte?

Hej alla!

Jag undrar vad ni nu erfarna småbarnsföräldrar ÅNGRADE att ni aldrig köpte när era bevisar var 0-12 månader gamla? Allt från ullunderställ till ligga-på-sidan-kudde! Bomba mig!!

• Svar på tråden Vad ångrar ni att ni inte köpte?
  • isolande
    isolande skrev 2016-01-12 08:47:35 följande:
    Finns även en som heter typ lantern nånting på babyshop eller jollyroom, superfin som man kan bära med sig som lykta :)
    Fast den är ju för äldre barn än 12 mån förstås
  • kajsaemma
    Tess1990 skrev 2016-01-11 22:30:03 följande:
    Fast om du använde sjalen bara en gång så kanske du gjorde nåt fel som gjorde att den inte funkade?

Många övar med gosedjur och får sen prova flera gånger, läsa och kolla nån video innan dom fått till det och då funkar det perfekt

Vad var det för sjal och hur tung var dottern då?
    Jag köpte en Baby K'tan sjal. Färdigknuten.
    Kollade på videor på youtube för att se att jag hade sjalen rätt och att bebisen satt/låg som den skulle i sjalen. Hon var runt 2 månader då. Prövade flera olika positioner. Men största problemet var ryggen som var inflammerad. Kunde knappt sitta vid matbordet och äta när det var som värst. Problemet med ryggen finns fortfarande kvar så därför använde jag aldrig sjalen mer, är nog bäst att bära så lite som möjligt.

Om jag är frisk i ryggen till nästa barn ska jag absolut göra ett nytt försök med sjalen.
  • kajsaemma
    Tess1990 skrev 2016-01-11 22:30:03 följande:
    Fast om du använde sjalen bara en gång så kanske du gjorde nåt fel som gjorde att den inte funkade?

Många övar med gosedjur och får sen prova flera gånger, läsa och kolla nån video innan dom fått till det och då funkar det perfekt

Vad var det för sjal och hur tung var dottern då?
    Såg att jag skrivit lite luddigt! Det var alltså inte bärsjalen jag fick ryggproblem av. De fanns där sedan innan.
  • Tess1990
    kajsaemma skrev 2016-01-12 13:15:18 följande:

Jag köpte en Baby K'tan sjal. Färdigknuten.

Kollade på videor på youtube för att se att jag hade sjalen rätt och att bebisen satt/låg som den skulle i sjalen. Hon var runt 2 månader då. Prövade flera olika positioner. Men största problemet var ryggen som var inflammerad. Kunde knappt sitta vid matbordet och äta när det var som värst. Problemet med ryggen finns fortfarande kvar så därför använde jag aldrig sjalen mer, är nog bäst att bära så lite som möjligt.

Om jag är frisk i ryggen till nästa barn ska jag absolut göra ett nytt försök med sjalen.

Oki, det är lättare att få rätt spänning med en vanlig trikåsjal, begagnad är bra för då är den mjuk men inte för använd då elastisiteten kan försvinna, sen behöver man öva innan de sitter, bästa med trikå är ju att man kan knyta färdigt utan barnet och sen sätta i och ta ur och i många gånger innan man behöver spänna igen

Vävd sjal är stadigare och avlastar bättre men då måste man knyta med barnet i

Vi började använda ringsjal när sonen var 11 månader, som jag sa förut som var babybjörn active selen en bidragande faktor till att jag pajjade ryggen, när han var 8 månader åkte jag till och med in på akuten för smärtan.. iaf trots att ringsjalen egentligen snebelastar så kändes de ingenting när jag fick de rätt!

Sen vid 15 månader köpte vi en tula toddler och jag kan bära i flera timmar utan problem trots ryggproblemen och kassa knän

Annars finns det ju massvis med andra bärdon om sjal inte skulle kännas rätt om du provar igen sen

Manduca, ergobaby, mei tai, halfbuckle, kanga m.fl

Finns grupper på fb där man kan komma i kontakt med folk som kan låna ut om man vill prova innan man köper och man kan ibland få tag på billiga bärdon där

Hoppas du slipper ryggproblem nästa gång oavsett!
  • Kattflickan

En bra babywatch med kamera. Vi köpte en när dottern var 10 månader och den används än ( hon är 3 år).
    En babybjörn babysitter, är så mycket bättre än den vi har.

• Babyfeber

Ångrar att jag inte köpte 2 selar. Hade varit lättare än tvillingvagn många gånger.

• straw2008

En babywatch med kamera
    En rund stokke spjälis

var för snål med båda.

I kinamockaskogen.....
  • P30

Aktier i Fingerprint.

Läs om vem jag är i profilbeskrivningen. Om du vill!
  • yodi

att vi inte hade en bärsjal från början, så mysigt

• Kattflickan
    yodi skrev 2016-01-12 17:15:30 följande:

att vi inte hade en bärsjal från början, så mysigt

Jag ångrar att jag köpte bärsjalen, har försökt använda den med bägge barnen men det har inte funkat. Den ergonomiska bärselen gick däremot bra att använda från att barnet var en månad. Sjalen var för svår att knyta lagom fast, det var en looma sino.
Svar på tråden Vad ångrar ni att ni inte köpte?