• Carin86

leva första året utan föräldrapenning?

Hej
    Undra om vår ekonomiska plan är helt åt fanderns naiv eller om det är andra som fått liknande att funka?

Vi har stora skäl till att spara föräldrapenningsdagar för att säkra gemensamma sommarsemstrar och ledighet vid storhelgen framöver.

För första året har vi gjort en kalkyl där alla (!) räkningar och livsmedel/apotek/tandläkare samt bil/SL kort ingår. Utöver det räknar vi med; Fickpeng per person 2000kr, +extra för den som är ledig 1000kr (lattepeng) gemensamt nöje (typ shopping resturang/hämtmat) 2000kr, omkostnader barn 1000kr. Dvs 8000kr. Vi skippar sparandet men fortsätter amortera på bolån. Ihopslaget in minus ut blir det -4000kr back per månad. Detta tar vi fr sparpengar. Oförutsedda utgifter som bilreparation, veterinär samt om vi får en resglad bebis och vi vill resa lite så tas också från sparpengarna.

Nån som har nån input? Kan det funka eller är det något mer som jag glömmer att tänka på...

• Svar på tråden leva första året utan föräldrapenning?
  • gruvan

Jag säger som flera andra, testa! Går det inte ihop kan ni ju ta ut lite fp under förstå året alternativt se om ni kan spara in på någonting annat. Men som någon skrev högre upp så har reglarna för hur många dagar man får spara ändrats sedan 2014. För barn födda efter 1/1 2014 får man ta ut dagar fram till barnet slutar åk 5 (eller fyller 12 år) men efter barnet fyllt 4 år får man bara spara 96 dagar sammanlagt (alltså 96 dagar för dig och pappan tillsammans). Och precis som du verkar ha koll på måste man ta ut fp 5 dagar/vecka efter barnet fyller 1 år för att behålla sin SGI. Om ni vet med er att ni kommer få högre lön de närmsta åren, vilket ökar er SGI är det ju smart att spara dagar och inte ta ut och spara till senare. Så gjorde jag och min sambo. Min sambo pluggade innan sonen föddes och hade lägsta sgi så han tog inte ut någon fp (utöver de 10 första dagarna) förrän han hade fått anställning och jobbat upp sin SGI. Hade vi tagit ut hans fp innan och sparat på hög till senare att vi gått miste om rätt mycket pengar.

• Carin86

Va skönt att det är andra som gjort samma. Glömde att vi tänkt vara hemma till han är ca 1år och 8 månader så vi behöver 5fp dagar i 8 månader. Grovt räknat går då 170 fp dagar

Vi har väldigt olika jobb ingen bemärkelsen- jag har 6v och väldigt flexibelt. Min man får inte ledigt alls under juli. Han jobbar som sjuksköterska på ett stort sjukhus. Där och säkert på många andra ställen så sätter de i system att alla som kan tar ut föräldraledig i juli. Så för övriga är det kört med semester då. Så har vi haft det i alla år fram till nu när vi givetvis tänker spela med samma spel. Samma gäller vid storhelger.

Detta innebär att det i stort sett bara kommer vara min man som tar ut dagar. Jag har tagit ut en dag(!) bara för att testa försäkringskassan och få klart min SGI utredning. Bebis är inte här än men har redan slutat jobba. Min man gör ju samma i samband med födseln då han tar sina tio dagar.

Tack för alla svar. Känner mig pepp på detta nu!!

• Trippelmamma76

Precis. Tänk på att ni bara kan ta föräldraledigt två perioder per år, utöver det kan arbetsgivaren neka. Så ta till sommar och jul i så fall när det är som högst tryck.

Carin86 skrev 2016-02-07 10:22:53 följande:

Va skönt att det är andra som gjort samma. Glömde att vi tänkt vara hemma till han är ca 1år och 8 månader så vi behöver 5fp dagar i 8 månader. Grovt räknat går då 170 fp dagar

Vi har väldigt olika jobb ingen bemärkelsen- jag har 6v och väldigt flexibelt. Min man får inte ledigt alls under juli. Han jobbar som sjuksköterska på ett stort sjukhus. Där och säkert på många andra ställen så sätter de i system att alla som kan tar ut föräldraledig i juli. Så för övriga är det kört med semester då. Så har vi haft det i alla år fram till nu när vi givetvis tänker spela med samma spel. Samma gäller vid storhelger.

Detta innebär att det i stort sett bara kommer vara min man som tar ut dagar. Jag har tagit ut en dag(!) bara för att testa försäkringskassan och få klart min SGI utredning. Bebis är inte här än men har redan slutat jobba. Min man gör ju samma i samband med födseln då han tar sina tio dagar.

Tack för alla svar. Känner mig pepp på detta nu!!

• Swagger
    Sous skrev 2016-02-07 05:09:15 följande:
    Du är medveten om att du bara får spara 90 dagar efter det att barnet fyllt fyra? Så så långa semestrar blir det inte. Enda anledningen att inte ta ut något första året är om man tänkt sig att vara hemma med barnet till efter två års ålder och vill skydda son sgi. Annars räcker dagarna och blir över.
    Är det per barn eller per förälder och barn?
  • sportpappa
    Swagger skrev 2016-02-07 11:02:53 följande:
    Är det per barn eller per förälder och barn?
    Per barn.
  • Carin86
    Trippelmamma76 skrev 2016-02-07 10:49:52 följande:

Precis. Tänk på att ni bara kan ta föräldraledigt två perioder per år, utöver det kan arbetsgivaren neka. Så ta till sommar och jul i så fall när det är som högst tryck.

Det är väl tre perioder? Men ja det har du rätt i att vi får hålla reda på.
  • Cakes

Hej,

Vi har levt på bara en lön hela första året utan att behövt ta av sparpengarna (bara för resor och så)...

Vi har dock haft mindre fickpengar (1000 kronor per person), den som varit hemma har dessutom gjort av med mindre pengar än den andre :)

Så det funkar absolut, huvudsaken är ju att man klarar räkningar och allt vardagligt. Märker ni att det är extra tajt en månad så är det ju bara att ansöka om några dagar just den månaden :)

• Seven Costanza
    Trippelmamma76 skrev 2016-02-07 11:26:27 följande:

Ja det kanske är tre perioder? Kan ha rört ihop det med att man måste ansöka minst två mån i förväg.

Det är tre perioder. Om det funkar för arbetsgivaren får man dock vara ledig fler.
  • Trippelmamma76

Jo men självklart. Fast det handlade ju om att det var svårt att få ledigt så det är ett sätt att tvinga till sig ledighet.

Seven Costanza skrev 2016-02-07 12:50:04 följande:

Det är tre perioder. Om det funkar för arbetsgivaren får man dock vara ledig fler.

• Sophie13

Bara att testa. Kniper det så går det ju att ansöka om föräldrapenning. Gjorde likadant, tog knappt ut en dag dock så sparade vi inte alls i samma omfattning. Jag hade även sparat ihop lite innan så jag har att ta av. Vi var hemma 1 år var.

• Vila

Vi levde det första året utan fp. Fick andra barnet när första var 22 mån och hade då massor av pengar kvar på henne så vi kunde spara första året även på tvåan. Perfekt. Vi levde snålt, bodde billigt och även i en håla så lattepeng behövdes inte haha.

• aleydis

Det kommer säkert att gå bra! Vi klarade att dra ner mkt på utgifterna under föräldraledigheten.

• lallallalla

Vi hade ett väldigt likt upplägg första året. De första sex månaderna gick vi plus enligt budget, sen varefter gick det åt mer. Summan blev ca 10000 minus. Men då var också båda föräldrar hemma de tre första månaderna. Vi fick in lite semesterlön då plus de tio pappa dagarna.

Hoppas ni får ihop det som ni vill ha det!

• bohan85

Har nästan gjort likadant, dock tagit ca 8 dagar per månad för jag vill fortsätta mitt sparande samt så har jag betalat maten. Sedan han var 3,5 månad har jag även jobbat några dagar per månad. Det går alldeles utmärkt att klara sig på lite pengar. Har köpt de mesta kläderna begagnat, lagar all mat och som alltid har den som jobbar matlåda.
    Jag skulle säga att vi har samma levnadsstandard som innan!

• Åsa

Det går säkert om det är vad ni vill. Vi gjorde så, 1,5 år, dock utan så noggrann planering som ni gjort; vi klarar att leva på en inkomst om det kniper, sitter inte med kostnader för bolån, bil eller djur. Vi har fasta kostnader som vi prioriterar men har inte valt låsta abonnemang på telefoner och liknande.

Svar på tråden leva första året utan föräldrapenning?