• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur bor du?
  • Anonym (Helen)
    Sommarlöv skrev 2016-02-14 08:35:04 följande:

    Haha, jag antar att du är ironisk, för det är verkligen konstigt att man inte har råd med en bostadsrätt i innerstan i Sthlm....om man inte har bott där sedan 70-talet eller har föräldrar som köpt den åt en eller sparat väldigt mycket pengar åt en. Och då kanske man inte riktigt säga att det är ens egen förtjänst....


    Nja då får man jobba hårdare helt enkelt. Tycker det är ansvarslöst av föräldrar i storstäder som inte sparar ihop till en lägenhet eller åtminstone insatsen till barnet.
  • Anonym (Landet)
    Anonym (Helen) skrev 2016-02-14 18:40:42 följande:
    Nja då får man jobba hårdare helt enkelt. Tycker det är ansvarslöst av föräldrar i storstäder som inte sparar ihop till en lägenhet eller åtminstone insatsen till barnet.
    Ansvarslöst? Jag flyttade 125 mil hemifrån när jag var 17 år och med bara 6000:- av egenhändigt hopsparade pengar med mig. Gick bra det med, jag tog ansvar för mitt eget liv vilket jag tycker alla som gått ut gymnasiet ska göra helt utan sina föräldrars inblandning.
  • Anonym (Helen)
    Anonym (Landet) skrev 2016-02-14 18:51:42 följande:

    Ansvarslöst? Jag flyttade 125 mil hemifrån när jag var 17 år och med bara 6000:- av egenhändigt hopsparade pengar med mig. Gick bra det med, jag tog ansvar för mitt eget liv vilket jag tycker alla som gått ut gymnasiet ska göra helt utan sina föräldrars inblandning.


    Ja det är ju inte ditt fel att dina föräldrar var ansvarslösa. Oftast klarar man sig ju ändå men man vill ju ens barn det bästa.
  • Anonym (keke)
    Anonym (Helen) skrev 2016-02-14 18:40:42 följande:

    Nja då får man jobba hårdare helt enkelt. Tycker det är ansvarslöst av föräldrar i storstäder som inte sparar ihop till en lägenhet eller åtminstone insatsen till barnet.


    Wtf? Ansvarslöst? Föräldrar har varken plikt eller ansvar att hjälpa sina barn ur boet genom att stå för nytt boende. Barn som blivit vuxna ska ta EGET ansvar. De mår de bara bra av. Det är nyttigt och ger ödmjukhet att ha levt lite påvert under den första tiden som ung vuxen eller student. Som förälder kan man buffra lite om läget blir tufft, men unga vuxna bör få prova sina egna vingar.

    On topic: Bor i charmig villa från 40-talet med en äldre uppvuxen trädgård och många fruktträd. Närhet till storstad och centrum.
  • Anonym (Loppan)
    Duckan skrev 2016-02-14 14:26:50 följande:

    Hr i centrala Stockholm.


    Är er också en HR? Du bor i Vasastan va? Närmare Odenplan till?

    Jag bor ju vid Vanadis ungefär (inte Sveavägen sidan, utan bakom Vanadis så att säga).

    Hur lång rum och kvm har ni? Vad ligger hyran på? När byggdes huset? Har ni en intresseförening för BR?
  • Topcom
    Anonym (Helen) skrev 2016-02-14 18:40:42 följande:
    Nja då får man jobba hårdare helt enkelt. Tycker det är ansvarslöst av föräldrar i storstäder som inte sparar ihop till en lägenhet eller åtminstone insatsen till barnet.
    Herregud vilken snedvriden syn på föräldraskap. Alla har inte råd att spara. I sthlm behöver en kontantinsats ligga på minst 100-200 000 för att man ska hitta en lägenhet för det, vilket absolut inte alla föräldrar har råd att spara ihop under sitt barns uppväxt. Särskilt inte om man har flera barn.

    Jag tycker man tar ansvar över sitt barn om man gör så gott man kan. Vare sig det är 10 000 eller 100 000!

    Jag var lyckligt lottad och fick min kontantinsats i sthlm av mina förändrar, trots att vi var tre barn, men jag är inte så störd i huvudet att jag tog det för givet och helt ärligt tror att alla kan få det.
  • KCL

    Vi hyr en villa på 5 rok, 160 kvm,  i nuläget. Bor ute på landet i en mindre by.
    I april flyttar vi några km bort till huset vi köpt. 7 rok, 139 kvm stort med skogstomt på 3838 kvm. 

  • Anonym (litetmenbra)

    Bor i hus i Kanada. 80 kvadrat å betalar 5000 varje månad i avbetalningar :)

  • Rödtjärnens Anna

    Vardagarna bor jag pga jobb i en hyresrätt i stan. Helgerna bor jag hos min särbo antingen i hand villa i ett mindre samhälle eller på hans släktgård ute på landet i en by med 4 bofasta.

  • Marie-anne

    Etta på 35kvm och jag betalar 2289 i hyra och den kostade mej 24000 och jag betalade själv!(hm lite pga att jag bröt foten i moppeolycka och fick 37000 i skadestånd)

  • Duckan

    (Loppan)

    3:a, 98 kvm, hyra 10950kr. Kommer aldrig att bli en br. Inte den sortens människor eller värd.

  • Marie-anne
    Duckan skrev 2016-07-05 10:21:52 följande:
    (Loppan)
    3:a, 98 kvm, hyra 10950kr. Kommer aldrig att bli en br. Inte den sortens människor eller värd.
    förlåt nyfiken, men vad e br?Glad oj vilken hyra! e ni många?
  • Anonym (OSTBULLE)

    Stor gård från 1800- talets början, 200 kvm hus + 120 kvm gästhus + 500 kvm stall + 400 lada, 30000 kvm mark.

  • Mikael2

    Trerummare i Södra Stockholm.
    Har ofta trevliga inneboende delat hushåll som jag gör saker ihop med.
    Nyrenoverat kök
    Bohemisk 50 tals stil, robusta möbler. 

Svar på tråden Hur bor du?