• Solfjäder

Hjälp! Vaccination!

Hej!

Nu är jag så uppgiven! Jag vet varken ut eller in.. Jag vet inte vem jag ska rådfråga. BVC är så inställda på att det alltid är rätt att ge vaccin.

Kan börja med att säga att min son som fick 5-månaders vaccinet blev jättesjuk.. Jag tog kontakt med både BVC och 1177 i omgångar. Jag blev lite i chock av allt. Såhär dålig har inga av mina barn blivit! Min son blev jättedålig redan efter några timmar med väldigt hög feber och likblek.. Tempen låg på ca 41 graders feber. Framåt kvällen var han fortfarande jättesjuk.. Dåsig och knappt pigg nog att ens titta på mig.

Här emellan hade jag ringt både BVC och 1177. Framåt natten tog jag tempen igen och den låg på 35,1! Från 41 graders feber dimper den rätt ner på 35.1. Jättekonstigt! Då är han knappt kontaktbar längre.. Han var riktigt dålig den kvällen och ingen tog mig på allvar! Jag är livrädd att han ska dö ifrån mig. Nu är jag inte alls någon rädd hönsmamma som överdriver.. Det här var allvarligt! Och jag förstår inte varför ingen sa "åk in till akuten" men jag fick bara höra att allt var normalt och jag min idiot köpte det dom sa!

Nu står jag inför 12 månaders vaccinet och vet inte alls hur jag ska göra! ???? Hjälp!! Livrädd att han ska få samma reaktion eller om det var vaccinet han inte tålde! Någon som vet något eller har haft samma erfarenheter som jag..? Rädd att det blir ännu värre denna gången om det var en reaktion han fick! ????

• Svar på tråden Hjälp! Vaccination!
  • Iarwain
    Solfjäder skrev 2016-03-11 12:27:38 följande:
    Absolut.. Men dom tog inte mitt samtal på allvar utan normaliserade det istället. Jag ville ha en anmälan på biverkningar och det blev ingen. Det jag upplevde var inte normalt.. Min andra son reagerade inte såhär.
    Ska kolla om det finns en annan variant! Tack för råd
    Det där ska du ta upp med BVC. De är skyldiga att anmäla misstänkta biverkningar.
  • Iarwain
    whitestar skrev 2016-03-12 10:23:02 följande:
    Du kommer inte få erkännande av vården att vaccineringen kan vara farlig dom vägrar erkänna att biverkningar kan ge livsfarliga skador.vet ex en som fått frätskador på hjärnan men vården vägrar erkänna det som en vaccin skada
    Hur fastställdes frätskadorna på hjärnan?
    Hur menar du att vården skulle kunna veta att det är beroende av vaccinet?

Vården erkänner att vaccinering kan vara farligt, det står till och med på bipacksedlarna. Detta viktas tillsammans med frekvensen av uppkommen skada och vägs sedan mot skadorna och risker av att inte vaccinera.
  • whitestar
    Iarwain skrev 2016-03-12 10:30:22 följande:

Hur fastställdes frätskadorna på hjärnan?

Hur menar du att vården skulle kunna veta att det är beroende av vaccinet?

Vården erkänner att vaccinering kan vara farligt, det står till och med på bipacksedlarna. Detta viktas tillsammans med frekvensen av uppkommen skada och vägs sedan mot skadorna och risker av att inte vaccinera.

Eftersom jag bara är bekant så vet jag inte hela proceduren men en läkare har inofficiellt erkänt att det är vaccin skada men inte oficiellt.det har iaf fått mig att ta större hänsyn till att folk inte vill vaccinera sina barn pga risken.många som inte har fullgott skydd Heller fastän dom är vaccinerade.går att testa sitt vaccinskydd.
  • Coccolina

Du kommer inte få erkännande av vården att vaccineringen kan vara farlig dom vägrar erkänna att biverkningar kan ge livsfarliga skador.vet ex en som fått frätskador på hjärnan men vården vägrar erkänna det som en vaccin skada

Källor... För alla källor som finns och som är trovärdiga där ute säger att det är en medicinsk omöjlighet... Så har du en källa på att vaccin kan ge frätskador ge mig en RIKTIG dvs inte "min kompis sa att hon hört om någon som läst att bla bla...". För det är inte en trovärdig källa... Man måste vara källkritisk och inte tro på allt skit man hör... Sjukdomarna som vi vaccinerar mot är mycket värre än de eventuella biverkningar som vaccin kan ge och det är oansvarigt att ens hinta åt något annat.

Jag skulle rösta utan att blinka för att frånta föräldrar som inte vaccinerar barnbidraget och att barnen inte fick gå i vanliga dagis och skolor för att inte riskera de stackars barn som av olika anledningar inte kan vaccinera eller den procent som vaccin inte verkar på... Helst borde Soc gå in och utreda också...

Jag förstår att du blir orolig TS men det du skall göra är att åka in om ditt barn inte mår bra. Man kan reagera på vaccin och då bör man få vård, det är oftast inget att oroa sig för men som förälder är det skönast att få ses av vården. 1177 och sjukvårdsupplysningen kan inte se hur ditt barn mår i detta läge.. Åk in till akuten och säg att barnet reagerat kraftigt på vaccin och be om att få bevakas, vid nästa vaccination så säg till när du ringer och bokar tid att ditt barn reagerade extremt kraftigt så om du kan få en tidig tid och chans att vara kvar på bevakning. 

Att inte vaccinera är inte ett alternativ.

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Lilla Gs mamma
    Coccolina skrev 2016-03-12 17:10:11 följande:

Källor... För alla källor som finns och som är trovärdiga där ute säger att det är en medicinsk omöjlighet... Så har du en källa på att vaccin kan ge frätskador ge mig en RIKTIG dvs inte "min kompis sa att hon hört om någon som läst att bla bla...". För det är inte en trovärdig källa... Man måste vara källkritisk och inte tro på allt skit man hör... Sjukdomarna som vi vaccinerar mot är mycket värre än de eventuella biverkningar som vaccin kan ge och det är oansvarigt att ens hinta åt något annat.

Jag skulle rösta utan att blinka för att frånta föräldrar som inte vaccinerar barnbidraget och att barnen inte fick gå i vanliga dagis och skolor för att inte riskera de stackars barn som av olika anledningar inte kan vaccinera eller den procent som vaccin inte verkar på... Helst borde Soc gå in och utreda också...

Jag förstår att du blir orolig TS men det du skall göra är att åka in om ditt barn inte mår bra. Man kan reagera på vaccin och då bör man få vård, det är oftast inget att oroa sig för men som förälder är det skönast att få ses av vården. 1177 och sjukvårdsupplysningen kan inte se hur ditt barn mår i detta läge.. Åk in till akuten och säg att barnet reagerat kraftigt på vaccin och be om att få bevakas, vid nästa vaccination så säg till när du ringer och bokar tid att ditt barn reagerade extremt kraftigt så om du kan få en tidig tid och chans att vara kvar på bevakning. 

Att inte vaccinera är inte ett alternativ.

Håller helt med! Har hittills inte fått se EN ENDA vetenskapligt grundad rapport om allvarliga biverkningar på vaccinen som ingår i vaccinationsprogrammet! Senaste rapporten som visade på "samband mellan vaccin och autism" visade sig vara bluff och båg. Då hade flera svenska barn inte fått sitt vaccin och blivit allvarligt sjuka på grund av rapporten.

Däremot är det lätt att se hur det blir i ett samhälle där man inte vaccinerar, som exvs Ryssland, Kina - barn dör eller blir skadade för livet i sjukdomar vi utrotat här för länge sedan. Och nu googlar svenska föräldrar, läser konspirationsteorier och vaccinerar inte sina barn. Och vips - svenska barn dör i tidigare utrotade barnsjukdomar.
  • Coccolina
    Lilla Gs mamma skrev 2016-03-12 19:02:29 följande:
    Håller helt med! Har hittills inte fått se EN ENDA vetenskapligt grundad rapport om allvarliga biverkningar på vaccinen som ingår i vaccinationsprogrammet! Senaste rapporten som visade på "samband mellan vaccin och autism" visade sig vara bluff och båg. Då hade flera svenska barn inte fått sitt vaccin och blivit allvarligt sjuka på grund av rapporten.

Däremot är det lätt att se hur det blir i ett samhälle där man inte vaccinerar, som exvs Ryssland, Kina - barn dör eller blir skadade för livet i sjukdomar vi utrotat här för länge sedan. Och nu googlar svenska föräldrar, läser konspirationsteorier och vaccinerar inte sina barn. Och vips - svenska barn dör i tidigare utrotade barnsjukdomar.

Det finns till och med föräldrar som har vattkoppspartyn..... För det tror att det är bra för barnet... Det finns barn som dött av följder av vattkoppor och så tror dessa föräldrar att det är mindre farligt att se till så deras barn får det än att vaccinera... 

Det är en sjuk värld... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Lilla Gs mamma
    Coccolina skrev 2016-03-12 19:25:02 följande:

Det finns till och med föräldrar som har vattkoppspartyn..... För det tror att det är bra för barnet... Det finns barn som dött av följder av vattkoppor och så tror dessa föräldrar att det är mindre farligt att se till så deras barn får det än att vaccinera... 

Det är en sjuk värld... 

Helt sanslöst.
  • pgw

Vad är en frätskada på hjärnan? Har aldrig hört talas om något sådant. En frätskada på huden får man om man häller syra över sig. Hur får man en frätskada på hjärnan? Fick barnet vaccinet injicerat in i hjärnan...?

• Iarwain
    pgw skrev 2016-03-12 21:55:16 följande:
    Vad är en frätskada på hjärnan? Har aldrig hört talas om något sådant. En frätskada på huden får man om man häller syra över sig. Hur får man en frätskada på hjärnan? Fick barnet vaccinet injicerat in i hjärnan...?

Ja, du skrev lite mer rakt på sak vad jag försökte få fram i min fråga...
    whitestar skrev 2016-03-12 10:36:26 följande:
    Eftersom jag bara är bekant så vet jag inte hela proceduren men en läkare har inofficiellt erkänt att det är vaccin skada men inte oficiellt.det har iaf fått mig att ta större hänsyn till att folk inte vill vaccinera sina barn pga risken.många som inte har fullgott skydd Heller fastän dom är vaccinerade.går att testa sitt vaccinskydd.
    Så du bygger din syn på vaccin genom vad någon berättat för dig att en läkare sagt inofficiellt, eller har jag missuppfattat dig?
  • whitestar

Vaccin kan visstge biverkningar.denna bekant som jag pratade om har fått strida för sin sak och vården vägrar som sagt erkänna oficiellt.det att det är vårdens fel så vetenskapliga bevis finns ej.det är inte många som drabbas så hårt utan det är endast få som drabbas så hårt och vården tycker att ett visst svinn får man räkna med.dom så jag menar på att Ts barn verkar vara i riskzonen för att drabbas hårt av biverkningar.min son har aldrig reagerat nämnvärt så han får fortsätta sina vaccinationer.men jag skulle aldrig kräva att nån som är orolig för biverkningarna av vaccinationerna skulle vaccinera sina barn

• Vivs

TS- väldigt tråkigt att du blivit bemött så av BVC och 1177. Jag jobbar själv på BVC och tar alla ovanliga biverkningar på allvar. Som någon sa tidigare ska de rapporteras. Frågan är vart du bor och vad det finns för tillgängliga vårdinstanser runt dig? Jag tycker du ska stå på dig och diskutera med din BVC-sköterska. Berätta hur du tänker, om din rädsla men att du ändå vill att barnet ska få sitt skydd mot sjukdomarna. Hör efter om det finns möjlighet att vaccinera under mer kontrollerade former, på sjukhus eller barnmottagning. Om barnet får samma reaktion, då tänker jag framför allt på den låga kroppstemperaturen på kväll/natt så åker du in till närmsta akutmottagning. Självklart är det upp till dig att ta beslut om vaccin eller inte men BVC ska stötta dig och du kan få möjlighet att diskutera med barnläkare innan om du är tveksam. Som BVC-sköterska ska man också vara påläst och kunna diskutera för- och nackdelar samt biverkningar med föräldrar. Vi vill alla att barnen ska vaccineras och samtidigt att alla barn ska må bra! Om ditt barn har fått de två första doserna har han fått ett grundskydd och antikroppar. Dock måste han få en till dos för att vara fortsatt skyddad. Tänk på att stelkramp är en sjukdom som finns i jord etc och den kan man inte skydda sig mot genom att andra är vaccinerade. Jag kan också tillägga att de barn jag sett som fått någon typ av "svårare" reaktion efter dos 1 eller dos 2 har sedan vaccinerats på annan instans och har inte fått någon som helst reaktion på dos 3. Skulle tro att risken är oerhört liten att din pojke får en reaktion på sista dosen men jag skulle ändå välja att vaccinera honom under mer kontrollerade former. Lycka till!

• Willhellmina

Jag är i Adama i Etiopien just nu och jobbar som läkare på ett barnsjukhus. Jag har sett vad som händer om man inte vaccinerar sina barn. Här dödar mässling och komplikationer efter HIB-meningiter är fruktansvärda. 

Ja, vacciner kan ge biverkningar men det jag ser här gör ont i precis hela själen. Tala med din VC, det finns andra vacciner än de vanliga som är speciellt framtagna för allergiker osv.

Ångrar hellre saker jag gjort än saker jag inte gjort!!!
  • whitestar

Ja alla som kan vaccineras ska ju helst göra det men om man inte mår bra utav det så ska dom få slippa, kan ju som sagt bli ännu värre biverkning nästa gång

Svar på tråden Hjälp! Vaccination!