• Forumvärd

    Fick prinsen rätt namn?

    Nu är det klart vad vår alldeles nya prins ska heta.
    Oscar Carl Olof med tilltalsnamnet Oscar blir det den lille prinsen kommer att lystra till.
    Nu undrar jag; fick prinsen rätt namn? Eller har du ett bättre förslag?
    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick prinsen rätt namn?
  • MadHatter

    Jag tycker väl inte att Estelle och Oscar passar så bra ihop. Tycker att det är lite märkligt att hon som förmodad framtida drottning får ett mer "internationellt" namn medan brorsan som inte ska bli kung får ett traditionellt svenskt kunganamn.

    Gunnar är ett mkt fint namn (fast inte heller det passar så bra med Estelle).

    Och självklart får de ge sitt barn villet namn de vill, men för att svara på ts fråga.

  • Anonym (?)

    Vadå "rätt" namn? Hur kan det vara rätt eller fel?

    Nej jag tycker det inte var rätt. Sonen borde heta Kurt. Eller kanske Nisse.

  • Anonym (Trist)
    Anonym (?) skrev 2016-03-04 09:20:19 följande:

    Vadå "rätt" namn? Hur kan det vara rätt eller fel?

    Nej jag tycker det inte var rätt. Sonen borde heta Kurt. Eller kanske Nisse.


    Nisse är ju bara så GULLIGT!
    Nils är dock inte lika gulligt.
  • Anonym (Trist)
    Anonym (Eva) skrev 2016-03-04 11:50:03 följande:

    Jag hoppades på eduardo


    Vi har inga kopplingar till spanska kungahuset.

    Däremot skulle Edward ha fungerat.
  • Anonym (Anna)
    Forumvärd skrev 2016-03-03 14:57:33 följande:

    Nu är det klart vad vår alldeles nya prins ska heta.
    Oscar Carl Olof med tilltalsnamnet Oscar blir det den lille prinsen kommer att lystra till.
    Nu undrar jag; fick prinsen rätt namn? Eller har du ett bättre förslag?
    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig


     Vet du, ibland är dina försök att fungera som forumvärd här inte lite lustigt. 
    Vad i hela friden spelar det för roll vad fl tycker om namnet? Kommer den royale familjen väljer något annat namn ifall vi inte skulle tycka om Oskar Carl Olof?

    Lite som ditt försök att prata politik för några veckor sedan. Kommer jag aldrig å glömma..............Mår alla våldtäktsoffer enbart dåligt, a, b eller c? Nej du, alla våldtäktsoffer mår enbart fantastiskt bra för att de äntligen hade sex....................

    Himmel, hur har du hamnat här, människan?
  • LillaLoppi
    Anonym (Anna) skrev 2016-03-04 12:22:30 följande:
     Vet du, ibland är dina försök att fungera som forumvärd här inte lite lustigt. 
    Vad i hela friden spelar det för roll vad fl tycker om namnet? Kommer den royale familjen väljer något annat namn ifall vi inte skulle tycka om Oskar Carl Olof?

    Lite som ditt försök att prata politik för några veckor sedan. Kommer jag aldrig å glömma..............Mår alla våldtäktsoffer enbart dåligt, a, b eller c? Nej du, alla våldtäktsoffer mår enbart fantastiskt bra för att de äntligen hade sex....................

    Himmel, hur har du hamnat här, människan?
    Håller faktiskt med dig. Jag tycker att hon är genomrutten och ofta känslokall i sina rubriker och trådar, både här på familjeliv.se och på bröllopstorget.se. En totalt värdelös forumvärd.
  • Anonym (Anna)

    Och nu kom inte med att det inte finns någon sån tråd här. Nej, tråden finns inte längre här av någon anledning. Du finns fortfarande. Av vilken anledning? För att du är så himla kompetent och empatisk?

  • LillaLoppi
    Anonym (Anna) skrev 2016-03-04 12:29:55 följande:

    Och nu kom inte med att det inte finns någon sån tråd här. Nej, tråden finns inte längre här av någon anledning. Du finns fortfarande. Av vilken anledning? För att du är så himla kompetent och empatisk?


    Vid närmare eftertanke så passar hon in på detta känslokalla forum.
    Alla dessa trådar och inlägg som får stå kvar, gällande klasskillnader, yrken, bostadsorter, wt-namn, osv - som bara går ut på att jämföra, hylla eller förnedra, är inget annat än trådar skapade av värdarna. För att dra igång diskussioner. Hålla liv i forumet.
    Patetiskt!
  • Anonym (Anna)

    Vad nu då moderator? Är du nu inloggad här sedan en halv timme efter 14 dar igen för att det var din tur idag enligt schemat eller tänker du verkligen säga något? I så fall vad vill du pratar om? Om OCO är det rätta namnet för vår lilla prins? Om inte alla kvinnor gillar att bli våldtagna? Om det är bättre med hund eller katt? Om inte alla dessa flyktingkvinnor enbart vill ha svenska män? I så fall, hur är det med flyktingmän då?

    Eller ska vi prata om rubriken: Får jag blir arg på mitt barn? Tråden hade inte ens 3 inlägg och ändå hamnade med bild och forum på fl´s reklamsida, för att uppnå top ten listan efteråt.

  • Jennie med ie

    Om det var det namn föräldrarna ville att han skulle få så var det väl rätt. Men visst, det finns ju en risk att pappa kungen läste fel eller så och meddelade fel namn....

  • Sven Erik Johansson
    Forumvärd skrev 2016-03-03 14:57:33 följande:

    Nu är det klart vad vår alldeles nya prins ska heta.
    Oscar Carl Olof med tilltalsnamnet Oscar blir det den lille prinsen kommer att lystra till.
    Nu undrar jag; fick prinsen rätt namn? Eller har du ett bättre förslag?
    Rösta och diskutera gärna i tråden Solig


    Namnen är absolut inte fula/dåliga . Att föra en sådan diskussion angående någon nyfödd som inte kan påverka detta, om han inte byter senare som vuxen, vore dessutom inte snällt emot lille Oscar,

    MEN jag hade föredragit andra namn. Jag hade föredragit namn som påminner om att den kvinna kronprinsessan Victoria fått sitt namn efter, hennes farfars farmor drottning Victoria, var barnbarns barn till den 1809 avsatte Gustav IV Adolf och därmed hade rötter i det gustavianska kungahuset som var före Bernadotte på Sveriges tron och som jag uppskattar mycket, Flertalet av Bernadottekungarnas fruar har haft rötter i gamla svenska kungahus, men drottning Victorias ingifte i huset Bernadotte förenar och försonar speciellt två kungahus som var direkt efter varandra där det fanns en konflikt. mellan ätterna.
    Oscar II var mycket nöjd med detta då hans son Gustav (V) gifte sig med Victoria. Han välkomnade Victorias far Fredrik I av Baden till Sverige med orden "din mors land, din dotters land". Hans mor hade ju fötts i Stockholm som dotter till Gustav IV Adolf ca 80 år tidigare , men fått gå i landsflykt med familjen 1809 efter militärkuppen det året.

    Därför hade jag gillat

    GUSTAV FREDRIK OLOF

    där Gustav är efter Gustav III och sonen Gustav IV Adolf samt Fredrik efter Gustav III:s far Adolf Fredrik (en av svenska folket älskad kung som dock hade ungefär lika lite politisk makt som Carl XVI Gustav har idag) och Olof är efter prins Daniels far Olof samt efter Olof Skötkonung, känd som Sveriges förste kristne kung (han lät döpa sig år 1000 i Husaby i västergötland ) och som faktiskt också är bland den nyfödde prinsens förfäder, 37 genrerationer tillbaka om jag inte missminner mig och man går via en linje jag känner till.

    Alltså namn som mera påminner om den nyfödde prinsens kungliga svenska förfäder före huset Bernadotte tog över tronen 1818. "Så trist att alltid bara backa tillbaka bara till max 1800-talet". Olof heter ju dock prinsen så det namnet är jag ju absolut nöjd med.
  • Satra

    Ett fint namn och nu vill jag se lite nytagna bilder på Oscar också Nalle

Svar på tråden Fick prinsen rätt namn?