• ilses

Jag vill behålla, han vill abort. Hjälp!

Hej på er.

Jag är gravid i vecka 5 just nu, blev det oplanerat (har spiral) med min sambo som jag varit tillsammans med i 6 år. Jag som väldig barnkär har väntat på att han ska bli redo i några år nu, "det kommer, sluta tjata" säger han om jag vill ta upp någonting om barn. Han väntar på en känsla som kan komma om ett år eller om 10 år, men inte redo just nu. Vi är 27.

Nu sitter jag alltså här, gravid, det jag längtat efter så länge och han nästan tvingar mig göra abort. Jag är en konflikträdd person som gärna viker mig i disskutioner för att ett tjafs inte känts viktigt men den här gången kan jag verkligen inte vika mig. Jag vill absolut inte göra abort, absolut inte. Han vill absolut inte ha barn. Han menar att jag isåfall skulle tvinga på honom ett barn som han kanske sedan inte ens skulle älska (?? klart han kommer).

Hur gör man i en sån här situation? Han skulle aldrig lämna "oss" i sticket, han skulle ta ansvar. Det som molar i mig (förutom växtvärk..) är mitt dåliga samvete mot honom, jag är personen som vill att andra mår bra först (min akilleshäl).

Är det någon som behållt barnet där pappan verkligen inte velat i början som sedan ändrat sig och tyckt om situationen? Visst kommer han älska sitt egna barn?

Jag befinner mig just nu i den största och finaste händelsen i livet men kan inte njuta av det med detta samvete..

• Svar på tråden Jag vill behålla, han vill abort. Hjälp!
  • Tess1990
    ilses skrev 2016-03-25 17:03:08 följande:

Här inflikar jag igen. Trodde han skulle ändra sig faktiskt, han vill ju ha barn. Gav honom dagar att fundera men han blev bara mer och mer säker på sitt beslut. Han är absolut inte redo. Finns ingenting i mig som vill göra abort men inte heller "tvinga" någon att bli pappa när han verkligen inte vill. Vill inte heller höra det när han säger att jag förstör hans liv och att han kommer se svart på mig under hela grav om jag behåller mot hans vilja. Det är inte det jag vill, det här ska vara lyckligt. Jag trodde jag skulle kunna göra det själv men tanken på att påriktigt leta ny bostad, bryta upp oss och ta ensam hand om ett barn utan familj i stan skrämmer mig. Jag vill göra det här med honom men det kommer inte gå nu. Abort nästa vecka.

Livet går vidare, det går fler tåg. Det var helt enkelt inte rätt nu. Kram!

Tror detta kommer bli slutet för er oavsett vad du väljer..
  • Lucille

Här inflikar jag igen. Trodde han skulle ändra sig faktiskt, han vill ju ha barn. Gav honom dagar att fundera men han blev bara mer och mer säker på sitt beslut. Han är absolut inte redo. Finns ingenting i mig som vill göra abort men inte heller "tvinga" någon att bli pappa när han verkligen inte vill. Vill inte heller höra det när han säger att jag förstör hans liv och att han kommer se svart på mig under hela grav om jag behåller mot hans vilja. Det är inte det jag vill, det här ska vara lyckligt. Jag trodde jag skulle kunna göra det själv men tanken på att påriktigt leta ny bostad, bryta upp oss och ta ensam hand om ett barn utan familj i stan skrämmer mig. Jag vill göra det här med honom men det kommer inte gå nu. Abort nästa vecka.

Det är värre att tvingas till abort än tvärtom. Du kan ju meddela honom att du "kommer se svart" på honom i resten av ditt liv om han tvingar dig till abort. Och det går utmärkt att ta hand om ett barn själv. Jag tror risken för uppbrott är större om du gör abort. Lyssna på ditt hjärta och stå på dig! <3
  • atea

Men hur kan du ens överväga att göra en abort du inte vill göra för att din sambo försöker utöva utpressning mot dig? Fattar du inte vad han gör mot dig? Han beter sig som en egoistisk omogen oempatisk skitstövel.

Jag har en kompis som gjorde en abort för att hennes sambo inte ville bli pappa. Efter det började hon hata honom och efter ett tag gjorde hon slut. Tyvärr har det inte blivit några fler chanser till barn för henne, och aborten hon gjorde mot sin vilja sitter som en tagg i hennes hjärta.

Aborträtten finns för att kvinnan ska kunna bestämma över sin egen kropp, inte för att hon ska pressas att ta bort ett blivande barn hon faktiskt vill ha. Om du låter naturen ha sin gång och fortsätter graviditeten har du faktiskt inte gjort fel mot din sambo. Du har som sagt bara låtit naturen ha sin gång.

Abort är ingen skyldighet för kvinnor, det är en rättighet. Och tro mig ts, gör du abort mot din vilja är risken stor att du aldrig kommer över det. Det barn du väljer bort kan du aldrig få åter.
  • Ann-Louise

Gör aldrig abort för hans skull. Hade en kille tvingat mig till abort hade det även varit slutet för vårt förhållande. Hade aldrig kunnat älska den killen nåt mer. Behåll barnet när du så gärna vill. Antingen ändrar han sig, eller så tar förhållandet slut, men du har kvar den största gåvan du någonsin kan få.

• Spagettimonstret
    atea skrev 2016-03-26 02:11:41 följande:
    Men hur kan du ens överväga att göra en abort du inte vill göra för att din sambo försöker utöva utpressning mot dig? Fattar du inte vad han gör mot dig? Han beter sig som en egoistisk omogen oempatisk skitstövel.
    [?]
    Aborträtten finns för att kvinnan ska kunna bestämma över sin egen kropp, inte för att hon ska pressas att ta bort ett blivande barn hon faktiskt vill ha. Om du låter naturen ha sin gång och fortsätter graviditeten har du faktiskt inte gjort fel mot din sambo. Du har som sagt bara låtit naturen ha sin gång.

Abort är ingen skyldighet för kvinnor, det är en rättighet.
    Instämmer helt.
  • Lucille
    atea skrev 2016-03-26 02:11:41 följande:

Jag har en kompis som gjorde en abort för att hennes sambo inte ville bli pappa. Efter det började hon hata honom och efter ett tag gjorde hon slut. Tyvärr har det inte blivit några fler chanser till barn för henne, och aborten hon gjorde mot sin vilja sitter som en tagg i hennes hjärta.

Abort är ingen skyldighet för kvinnor, det är en rättighet. Och tro mig ts, gör du abort mot din vilja är risken stor att du aldrig kommer över det. Det barn du väljer bort kan du aldrig få åter.
    Jättebra skrivet!!!
  • ilses

Fy vad svårt det här är :( alla jag pratar med tycker att jag tar ett moget och bra beslut, att vi ska vara två om beslutet och att det då är bättre att vänta.

Innerst inne håller jag med er.....är det någon som är intresserad av horoskop och astrologi? Just under denna period förändras livet för många eller iallafall tar det till sin spets vad gäller relationer och kärlek. Intressant tycker jag för det stämmer verkligen hos mig, livet är svårt just nu :/

• Drottningen70

Bli bara inte bitter och känn dig "Lurad" att göra abort när åren sedan går och han fortfarande inte känner sig redo eller det sedan visar sig att du har svårt att bli gravid igen.

Kom ihåg att valet att göra abort nu är ditt val, och det behöver du ta ansvar för oavsett hur er framtid utvecklar sig.
  • Tyret1501

Mitt ända tips till dig om du fortfarande vill vara med honom är att du verkligen pratar med honom och får honom att förstå vad det är han får dig och göra. Be honom läsa på hur en abort går till, vilket stadie fostret är i, läsa på forum om hur ångestfylld detta beslut kan vara för kvinnor. Iallafall så att han förstår att det är ett stort beslut. Det är inte nödvändigtvis så att han faktiskt förstår vad en abort gör. Och prata också om hur det hade vart att ha barn. Utmana honom i tankarna och ha fram tills abortdatumet på er att faktiskt diskutera det öppet. Och såklart ska ju han följa med i så fall genom hela processen! Gör honom delaktig i alla aspekter av det mer än att det bara blir att slippa få barn detta året, men kanske nästa.

Din situation säger ts! Jag hoppas att ni kommer fram till något som känns bra för båda! Kram!

• Spagettimonstret
    ilses skrev 2016-03-26 08:02:02 följande:

Fy vad svårt det här är :( alla jag pratar med tycker att jag tar ett moget och bra beslut, att vi ska vara två om beslutet och att det då är bättre att vänta.

Innerst inne håller jag med er.....är det någon som är intresserad av horoskop och astrologi? Just under denna period förändras livet för många eller iallafall tar det till sin spets vad gäller relationer och kärlek. Intressant tycker jag för det stämmer verkligen hos mig, livet är svårt just nu :/

Kan förstå att det är jobbigt. Önskar ändå du kunde koppla bort vad omgivningen tycker (både IRL och vi här på forumet) och fokusera på vad du tror blir bäst för dig. Det är ändå ditt liv, det handlar inte om att göra andra till lags utan om din framtid.
    Jag önskar dig det bästa.
  • Interiorista
    Ann-Louise skrev 2016-03-26 03:22:07 följande:

Gör aldrig abort för hans skull. Hade en kille tvingat mig till abort hade det även varit slutet för vårt förhållande. Hade aldrig kunnat älska den killen nåt mer. Behåll barnet när du så gärna vill. Antingen ändrar han sig, eller så tar förhållandet slut, men du har kvar den största gåvan du någonsin kan få.

Håller med här.
  • ugnspannkaka
    ilses skrev 2016-03-26 08:02:02 följande:

Hellre ensam med ett älskat barn än att bli tvingad in i ett beslut som kommer förfölja dig resten av livet. Osympatiska karlskrälle. Skulle hellre lämna honom och vara ensamstående än utan önskad bebis och med honom. Fy sjutton vad förbannad jag bli.

Min bästa tjejkompis stod förra året inför samma beslut som du, den skulle fötts i december -15 och gjorde aborten för bra precis ett år sedan. Det är fortfarande ett öppet sår för henne, hon har inte kommit över det och ångrar sitt beslut. Ensamstående mammor finns över hela världen.

• Ego Lovers

Utmana honom!
    Ställ ultimatum att han får börja leta efter en lgh när aborten är utförd för du kan inte leva med en man som önskar livet ur ert kärleksbarn.

Svar på tråden Jag vill behålla, han vill abort. Hjälp!