Anonym (Moui) skrev 2016-03-27 09:21:47 följande:
Tack snälla. Jag mår dåligt på riktigt när jag läser hennes trådar, tycker så extremt synd om barnet.
Jag jobbar på socialtjänsten med försörjningsstöd, hade jag jobbat med barnärenden så hade jag omedelbart flyttat barnet till mamman!
Allt för att barnet ska slippa växa upp i ett hem med ts! Jag är starkt emot familjehem men i detta fall när pappan inte vill se så vire även det ett bättre alternativ. Men i första hand mamman!
Anonym (Stackars barn) skrev 2016-03-27 10:35:32 följande:
Men om det ungbrunett skriver är sant så finns det ju gott om saker som talar emot att barnet har det bra. Tycker du verkligen den "invanda miljön" är bättre än att förmodligen få komma till ett kärleksfullt hem? Jag vet inte varför mamman inte har barnet oftare, vet du? Kanske vägrar pappan släppa henne? Som någon slags prestigevapen i en ful skilsmässa.
Nu börjar jag nästan känna att detta blir lite obehagligt. Var goda sluta spekulera i att barnet far illa i sitt hem med oss. Om det känns bättre för er så har vi alla för det mesta en oerhört god kontakt. Barnet får kärlek av både sin pappa och mig på alla sätt och vis. Vidare har hon ett gott nätverk här. Jag tycker vi har en god blandning av umgänge där vi gör roliga saker med barnet, och att barnet får ansvar för att själv ha saker att göra. Då tar barnet ofta hit kompisar eller är hos dem och leker eller leker ute. Vi jobbar mycket båda två, och hade jag fått önska så hade vi gjort mer roliga saker med barnet. Allt tyder på att detta snart kommer ändras så att vi får mer fritid, då vi båda är i svängen att byta jobb. Jag tror barnet hade älskat att ha ett syskon att leka med. Men barnets mamma och pappa fick henne och sen tog deras relation slut. Att skaffa barn just nu är inte ett alternativ för mig och pappan, men kanske senare. Barnet har dock vänner så det räcker och blir över. Kontentan är att barnet på alla sätt mår så bra som jag tror att hon kan. Jag är själv inte skilsmässobarn så jag vet inte vad det innebär, men jag hoppas och tror att barnet har det så bra som det går utifrån de förutsättningar som ges. Självklart hade det varit fint om mamman ville vara med barnet mer, men hon har valt bort barnet och det är såhär det serum just nu. Pappan gör allt för att barnet ska kunna träffa mamman så mycket som mamman vill.
De trådar jag tagit upp här rör mammans agerande, då jag själv har svårt att relatera till hur man kan agera som hon när man är förleder. Men jag är ju inte förälder så jag vet inte. Andra trådar jag skapat har framförallt rört konflikter kring pappan (ibland i relation till saker kring mamman). I dem har jag fått mycket bra råd som gjort att jag fått en ökad förståelse för varför pappan agerar som han gör och varför han gör det. Ibland har jag upplevt att barnet varit en påfrestning, men detta har jag värderat tack vare goda råd här. Vi försöker alla, båda jag och pappan, för att barnet ska ha det så bra som det går.
Moui, jag upplever det som illavarslande att du skulle omhänderta ett barn på påhittade grunder, utan att du själv undersökt och utrett hur det verkligen ser ut i respektive hem. Jag kan inte ta det på allvar, tyvärr, då du inte vet någonting om detta.