• ungbrunett

Barnet kommer VARJE natt

Barnet har nu under några veckors tid kommit in varje natt. VARENDA natt. Jag vägrar flytta mig och vi får inte plats alla tre vilket innebär att sambon flyttar sig till soffan vilket leder till att jag och barnet sover i samma säng. Detta gör mig galen. OKEJ någon gång ibland att barnet drömmer mardröm och måste komma och att sömnen sätts lite åt sidan (jag är inte helt omänsklig), men varje natt i flera veckors tid? Jag hålls vaken när hon kommer och dessutom rör sig och sparkar hon sig mycket vilket stör sömnen ännu mer. Vad tusan ska jag göra? Sambon löser inte problemet utan flyttar sig bara därifrån och låter mig sova med barnet. Jag vill ju sova med min sambo och inte med barnet. Han tycker att hon ska ha rätt att komma när hon vill medan jag tycker att det finns en gräns. Dessutom blir det ju pappans sambo hon sover med och inte med pappan. Jag vägrar själv att tvingas sova på soffan för detta, utan tycker att sambon ska ta tillbaka barnet till sin säng och lägga henne där. Detta har han gjort en gång. Vad tusan ska jag göra?

• Svar på tråden Barnet kommer VARJE natt
  • ungbrunett
    Anonym (Stackars barn) skrev 2016-03-24 10:09:06 följande:
    Fast bara för att ett barn alltid sovit i sin egen säng innebär det ju inte att det inte kan komma jobbiga faser där barnet behöver mer närhet och omsorg (även nattetid). Vet folk ingenting alls om barn längre?
    ungbrunett skrev 2016-03-24 10:05:04 följande:
    Tack för mycket intressant kommentar. Det låter väldigt fint, det sättet som du ser på det :)

Hon har en stor säng som gör att både han och hon får plats utan problem. Jag tycker också han smiter undan och jag försöker prata med honom om det. Han är ju av åsikten dock att det är ett gemensamt ansvar vi har, en åsikt som jag inte delar (och som han vet att jag inte delar).
    Jag fattar inte varför du blir sur på ett litet barn när det är barnets förälder som inte klarar av att ta hand om barnet på ett adekvat sätt.
    Vem har sagt att jag är sur på barnet? Jag är störd över situationen.
  • Anonym (????)
    ungbrunett skrev 2016-03-24 10:06:16 följande:
    Skojar du? Vill de sova tillsammans kan de sova i hennes säng. De får plats båda två. Varför ska jag flytta från min säng så att de gemensamt kan sova där när de lika gärna kan sova i hennes säng? De är ju knappast jag som ställer till problem för att jag vill sova ostört i min säng?

Skojar? Om vad? Att du skulle behöva ett arbetsrum? Ja det var ett dåligt skämt.
    Men vill du sova så flytta på dig eller flytta ut för du är ju uppenbarligen i vägen.
    Barnet behöver trygghet o visar ju även att något eller någon är fel o du visar ju tydligt här att det är du som är problemet.
    Har du funderat på terapi?

Väljer man att bo med en förälder o dess barn, så väljer man också att ta ansvar för barnet.
    Du betyder ingenting jämfört med barnet.

Varför flyttar du inte hem till dina föräldrar o låter dem tycka synd om lilla dig som trivs så bra i din offerkofta.

• Anonym (Norba)
    ungbrunett skrev 2016-03-24 09:49:03 följande:
    Det kanske hon har, behov av att samsova mer än vad vi har. Inte mitt problem dock, då jag inte är hennes förälder och jag inte vill sova med henne. Ser han inte till hennes bästa (vilket är att få sova med sin förälder?) så ser inte jag vad jag kan göra åt det. Jag sätter inte i system att flytta från min säng för att hon kommer och alla inte får plats. Då får de flytta till hennes säng.
    Jaha! Jag trodde ni var föräldrar till henne bägge två! Tyckte det var mycket underligt att du vägrade all sorts ansvar under nätterna. Ber om ursäkt för slarvigt läsande av trådstart.

Ett upplägg är ju att pappan går med henne till hennes rum och nattar om henne eller att han lägger en madrass brevid hennes säng och sover hos henne.
  • ungbrunett
    Fiona M skrev 2016-03-24 10:13:04 följande:

Jag tycker ett större problem än att du får din nattsömn störd (och det är ju ett problem!) är att han inte ser barnets behov utan lämpar över henne på dig.
    Ja, hon ska få sova med föräldern om hon behöver det, men det är ju inte så det blir.
    Hur vill han lösa det?
    Jag skulle föreslå en madrass som kan läggas ner  nedanför hennes säng så han går tillbaka med henne dit och sover där när hon behöver, inte att han flyttar sig.

Han är ju i tron om att hon vill komma till oss och att det är vårat ansvar. Så då menar han att det inte spelar någon roll vem av oss hon sover med. Han ser inte problemet och är således inte i behov av någon lösning. Sen att han grinar om att han har en tjurig sambo, får bli hans problem. Skämt å sido, svårt att lösa tycker jag när han (och andra) vill tro att grundproblemet är att jag hatar barnet.
  • Duckan

Jag kan väl tycka att du absolut har ett ansvar i vardagen ts som sk bonusmamma då ni bor ihop. Dock inte i detta nattliga problem. Där verkar din sambo välja den enkla vägen för egen vinnings skull. Förstår att det gör dig sur.

• Anonym (Norba)
    Anonym (????) skrev 2016-03-24 10:18:19 följande:

Skojar? Om vad? Att du skulle behöva ett arbetsrum? Ja det var ett dåligt skämt.
    Men vill du sova så flytta på dig eller flytta ut för du är ju uppenbarligen i vägen.
    Barnet behöver trygghet o visar ju även att något eller någon är fel o du visar ju tydligt här att det är du som är problemet.

Väljer man att bo med en förälder o dess barn, så väljer man också att ta ansvar för barnet.

Varför flyttar du inte hem till dina föräldrar o låter dem tycka synd om lilla dig som trivs så bra i din offerkofta.

Varför är du så irriterad på TS för att hon inte vill ta ansvar över barnet om nätterna, men inte irriterad alls på barnets pappa som inte vill ta ansvar om nätterna?

Och det är ofint att börja med personangrepp så som prat om terapi och då insinuera att TS skulle ha psykiska problem bara för att hon vill att barnets pappa ska ta sitt ansvar.
  • ungbrunett
    Anonym (????) skrev 2016-03-24 10:18:19 följande:

Hur är jag problemet? Barnet och sambon skapar problemet medan jag förväntas stå ut med det. Varför tycker du inte att de gemensamt kan lägga sig i hennes säng, varför är det så viktigt att just jag ska flytta på mig när det faktiskt finns ett fullgott alternativ som innebär att de tillsammans får sova i hennes säng och jag sover kvar i vår säng.

Vad får du ut att gå till angrepp mot mig, att jag inte betyder någonting jämfört med barnet osv? Det är inte det som är diskussionen här och jag sitter inte och känner mig mindre värd eller osäker på min och sambons relation. Det enda jag stör mig på är att barnet kommer natt efter natt och att sambon, trots att jag sagt till många gånger, fortsätter låta henne sova kvar vid mig och att han flyttar till soffan. Varför är du så aggressiv?

• Fiona M
    ungbrunett skrev 2016-03-24 10:20:50 följande:
    Han är ju i tron om att hon vill komma till oss och att det är vårat ansvar. Så då menar han att det inte spelar någon roll vem av oss hon sover med. Han ser inte problemet och är således inte i behov av någon lösning. Sen att han grinar om att han har en tjurig sambo, får bli hans problem. Skämt å sido, svårt att lösa tycker jag när han (och andra) vill tro att grundproblemet är att jag hatar barnet.
    Jättebra om du är en extra vuxen i hennes liv, men han är ju trots allt föräldern och bör agera därefter.
    Lägger han på dig exakt samma ansvar (mer i det här fallet) som sig själv är ju risken större att du kommer bli trött på situationen.
  • Aiphos1972

Min egen son kom varje natt när han var i den åldern. Jag bodde själv men gillade det inte alls ändå eftersom jag blev väckt och hade svårt att somna om. Jag gjorde så att jag pratade med honom på dagtid och förklarade att jag inte ville att han skulle komma till min säng eftersom han väckte mig när han kom och sedan inte låg still så jag kunde sova. Och det funkade! Men eftersom din sambo inte tycker att det är ok att be dottern ligga i sin säng så säger jag som många andra: Han får följa SIN dotter till HENNES säng och natta om henne där. Hans ansvar att lösa detta! 

• ungbrunett
    Anonym (Norba) skrev 2016-03-24 10:19:25 följande:
    Jaha! Jag trodde ni var föräldrar till henne bägge två! Tyckte det var mycket underligt att du vägrade all sorts ansvar under nätterna. Ber om ursäkt för slarvigt läsande av trådstart.

Ett upplägg är ju att pappan går med henne till hennes rum och nattar om henne eller att han lägger en madrass brevid hennes säng och sover hos henne.
    Haha okej. Det hade såklart varit annorlunda om det var ett gemensamt barn. Då hade jag också tyckt det var underligt att prompt vägra. Vet att detta kommer sticka många i ögonen. Typ: "hur kan du göra skillnad på barn och barn, det ska inte spela någon roll" osv. Men det hade ju såklart varit annorlunda om det var mitt barn.. Bistra sanningen.
Svar på tråden Barnet kommer VARJE natt