• ungbrunett

Barnet kommer VARJE natt

Barnet har nu under några veckors tid kommit in varje natt. VARENDA natt. Jag vägrar flytta mig och vi får inte plats alla tre vilket innebär att sambon flyttar sig till soffan vilket leder till att jag och barnet sover i samma säng. Detta gör mig galen. OKEJ någon gång ibland att barnet drömmer mardröm och måste komma och att sömnen sätts lite åt sidan (jag är inte helt omänsklig), men varje natt i flera veckors tid? Jag hålls vaken när hon kommer och dessutom rör sig och sparkar hon sig mycket vilket stör sömnen ännu mer. Vad tusan ska jag göra? Sambon löser inte problemet utan flyttar sig bara därifrån och låter mig sova med barnet. Jag vill ju sova med min sambo och inte med barnet. Han tycker att hon ska ha rätt att komma när hon vill medan jag tycker att det finns en gräns. Dessutom blir det ju pappans sambo hon sover med och inte med pappan. Jag vägrar själv att tvingas sova på soffan för detta, utan tycker att sambon ska ta tillbaka barnet till sin säng och lägga henne där. Detta har han gjort en gång. Vad tusan ska jag göra?

• Svar på tråden Barnet kommer VARJE natt
  • Furienna
    Flygfotogen skrev 2016-03-25 10:53:15 följande:

Du är sällan så sårbar som ensam i nattens mörker. Barnet är 6 år och har varit med om mycket redan under sina sex år i livet. Separation och ny konstellation t ex. Kanske börjat skolan? Och alla andra saker en sexåring går igenom.

Känner du dig trygg när du sover med din sambo? Älskad? Du som är en vuxen människa med betydligt fler livserfarenheter och en högre självkännedom och ändå så kan du känna ett behov och en önskan av att samsova med din partner. Vad tror du då inte att hans sexåriga lilla barn kan känna och hur behovet ser ut där?

Det är lustigt hur vuxet folk kan förvänta sig att små barn ska klara av nätterna på egen hand men själva så får de svårt att sova om partnern reser bort en natt. Knäppt är vad det är. Och det är fantastiskt höga krav att ställa på någon som knappt har inlett sin vandring här på jorden.

Så sant, men just därför är det konstigt att pappan lämnar över ansvaret på sin nya sambo. Varför är det hon, som får uppgiften att sova med barnet?
  • Anonym (Moui)
    Anonym (Stackars barn) skrev 2016-03-25 09:50:48 följande:

TS har alltså fler trådar med gnäll över detta stackars barn? Det ante mig. Stackars, stackars lilla flicka :(

Ja massor

Tyvärr träffar inte flickan sin mamma särskilt ofta utan är helt utlämnad till pappan och en tant som inte vill ha henne där.

Tragiskt är det. Finns bara 2 alternativ, separation eller att flickan flyttar till mamma på heltid!
  • Anonym (Vienna)
    Flygfotogen skrev 2016-03-25 10:53:15 följande:

Du är sällan så sårbar som ensam i nattens mörker. Barnet är 6 år och har varit med om mycket redan under sina sex år i livet. Separation och ny konstellation t ex. Kanske börjat skolan? Och alla andra saker en sexåring går igenom.

Känner du dig trygg när du sover med din sambo? Älskad? Du som är en vuxen människa med betydligt fler livserfarenheter och en högre självkännedom och ändå så kan du känna ett behov och en önskan av att samsova med din partner. Vad tror du då inte att hans sexåriga lilla barn kan känna och hur behovet ser ut där?

Det är lustigt hur vuxet folk kan förvänta sig att små barn ska klara av nätterna på egen hand men själva så får de svårt att sova om partnern reser bort en natt. Knäppt är vad det är. Och det är fantastiskt höga krav att ställa på någon som knappt har inlett sin vandring här på jorden.

Fast nu har väl ts skrivit att hon tycker pappan skall gå tebax m barnet och sova där om det behövs? Det är rätt brukligt att man sover ihop som par, men för det är det väl inte för att känna trygghet man gör det?  Här hemma har vi givetvis ett gemensamt sovrum men varken jag eller sambon har problem att sova i ett annat rum för oss själva för att få en ostörd natt då vi har en bebis sovandes i vårt rum som matas på natten. Dock förstår jag ts att det inte borde vara hon som skall behöva flytta på sig från sin egna säng, utan tycker att pappan, istället för att smita undan och lägger sig på soffan sover med barnet i barnets rum när hon kommer om nätterna. VAD är skillnaden Flygfotogen i trygghet för barnet??? förutom att hon då faktiskt får tryggheten i sin pappa, och får tryggheten att sova i sitt egna rum?
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Moui) skrev 2016-03-25 11:17:03 följande:
    Ja massor

Tyvärr träffar inte flickan sin mamma särskilt ofta utan är helt utlämnad till pappan och en tant som inte vill ha henne där.

Tragiskt är det. Finns bara 2 alternativ, separation eller att flickan flyttar till mamma på heltid!
    Att flytta till en mamma som inte vill ha sitt barn/ inte är lämplig är tydligen bättre för flickan än att pappan sover med barnet inne i barnets rum? 
  • Vestra
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-24 21:31:58 följande:
    Nu har ju ts skrivit upprepade ggr att dotterns säng är tillräckligt stor för att pappan kan sova där redan....men han väljer att lägga sig på soffan ist....
    Okej, har inte läst hela tråden, utgår från att allt relevant står i ts. Men då får hon väl bråka med pappan om detta. Barnet vill sova med någon, pappan får väl sova i dotterns säng bara.

Finns liksom inte så många sätt att lösa det på.
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Flygfotogen
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-25 11:40:02 följande:
    Fast nu har väl ts skrivit att hon tycker pappan skall gå tebax m barnet och sova där om det behövs? Det är rätt brukligt att man sover ihop som par, men för det är det väl inte för att känna trygghet man gör det?  Här hemma har vi givetvis ett gemensamt sovrum men varken jag eller sambon har problem att sova i ett annat rum för oss själva för att få en ostörd natt då vi har en bebis sovandes i vårt rum som matas på natten. Dock förstår jag ts att det inte borde vara hon som skall behöva flytta på sig från sin egna säng, utan tycker att pappan, istället för att smita undan och lägger sig på soffan sover med barnet i barnets rum när hon kommer om nätterna. VAD är skillnaden Flygfotogen i trygghet för barnet??? förutom att hon då faktiskt får tryggheten i sin pappa, och får tryggheten att sova i sitt egna rum?
    Han bör lösa det men jag anser att det är löjligt av TS att se det som en tävling hon förlorar om hon flyttar sig så de kan sova tillsammans när barnet kommer. Kanske får de inte plats bekvämt i barnets säng? Det enda man kan göra är att PRATA med varandra.
  • Anonym (Vienna)
    Flygfotogen skrev 2016-03-25 12:47:05 följande:
    Han bör lösa det men jag anser att det är löjligt av TS att se det som en tävling hon förlorar om hon flyttar sig så de kan sova tillsammans när barnet kommer. Kanske får de inte plats bekvämt i barnets säng? Det enda man kan göra är att PRATA med varandra.
    "Kanske får det inte plats bekvämt i barnets säng"? Vadå kanske, ts har skrivit att pappan får plats att sova där. Uppenbarligen sover de ju inte bekvämt i ts säng heller?? Så VAD är skillnaden? VARFÖR är det ts som skall flytta sig om pappan å dottern kan sova i barnets säng? 

Ja dom måste prata med varandra, men nu har ju ts försökt, och därför ventilerar sig här för att få hjälp med mer argument kanske? Det är väldigt mycket påhopp mot ts, fast det är pappan som smiter undan. 
  • Anonym (Moui)
    Anonym (Vienna) skrev 2016-03-25 11:45:08 följande:

Att flytta till en mamma som inte vill ha sitt barn/ inte är lämplig är tydligen bättre för flickan än att pappan sover med barnet inne i barnets rum? 

Mamman både vill och är lämplig att ha barnet på heltid. Om inte pappan vore blind inför ts så skulle även han se vad som behöver göras för att barnet ska ha det bra!
  • Anonym (Vienna)
    Vestra skrev 2016-03-25 12:23:03 följande:
    Okej, har inte läst hela tråden, utgår från att allt relevant står i ts. Men då får hon väl bråka med pappan om detta. Barnet vill sova med någon, pappan får väl sova i dotterns säng bara.

Finns liksom inte så många sätt att lösa det på.
    Nej precis, men nu verkar det ju som att det är detta ts har försökt på pappan att förstå men han vill inte ta ansvar. Men det är väl bara att ts måste vara mer bestämd å få han förstå att det är viktigt för allas skull.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Moui) skrev 2016-03-25 12:57:45 följande:
    Mamman både vill och är lämplig att ha barnet på heltid. Om inte pappan vore blind inför ts så skulle även han se vad som behöver göras för att barnet ska ha det bra!
    Märkligt då att hon inte vill ha barnet mer då??, om hon inte har henne så ofta!? Eller menar du att ts och pappan hindrar mamman från att ha dottern??? Känner du dom?
Svar på tråden Barnet kommer VARJE natt