• ostpaj

Hur få exets föräldrardagar?

Jag och mitt ex har en gemensam dotter som är 3. Jag har 126 av hennes dagar kvar och pappan har sina 60 öronmärkta dagar helt orörda. Han har aldrig varit intresserad av att ta ledigt och kommer väl inte hända i framtiden heller. Undrar nu hur jag får de dagarna? Ska man söka ngnstans? Läst i andra trådar om att den som har vårdnaden får de dagarna. Jag har inte ännu sökt om ensam vårdnad. Vet inte var/hur jag ska göra.

• Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?
  • Holma
    ostpaj skrev 2016-04-19 18:54:32 följande:

Anmäla pappadagar kunde han ha gjort både två och tre månader innan, men fanns inget intresse. I värsta fall kunde han ha vabbat i tre dagar eller be om att få vara ledig från sitt jobb. Det var lågsäsong (jul, som sagt) och sen kommer han och gnäller om att han inte hade ngt att göra. Han har jobbat där i 18 månader, aldrig vart borta en dag eller ens tagit semester. Ändra åker bort i månader och han har lite väl höga tankar om sig själv och tror att företaget ska krascha om han är borta en dag. Klart man skulle förlora inkomst. Men jag bad inte honom vara hemma i månader. Det var tre dagar det handlade om. Vi är vana att vara ekonomiska då jag haft deltidsanställning och nu den senaste tiden pluggat och levt på studiebidrag. Osäker på när hon är liten? Vi pratar alltså om en fullvuxen karl med sex barn och sju barnbarn som aldrig i hela sitt liv varit pappaledig. Varför har du så svårt att tro på mig när jag säger att han aldrig kommer att ta ut sina dagar? Jag trodde det var normalt att fråga. Hade inte jag sett eller hört från min treåring på fjorton dagar hade jag undrat hur det var med henne. Å andra sidan har det alltid vart min uppgift, att ta hand om henne. Kanske därför jag hade brytt mig mer än en halvdan karl.
    Svårt att förstå när du hela tiden kommer med nya ursäkter ju mer frågor du får .

Bör ju vara en rätt gammal man med många barn o barnbarn dessutom men man kan ändå vara osäker .
    Konstigt att kvinnor skaffar så många barn med en man som är så dålig pappa som du säger .
  • ostpaj
    Holma skrev 2016-04-19 18:57:32 följande:
    Svårt att förstå när du hela tiden kommer med nya ursäkter ju mer frågor du får . Bör ju vara en rätt gammal man med många barn o barnbarn dessutom men man kan ändå vara osäker . Konstigt att kvinnor skaffar så många barn med en man som är så dålig pappa som du säger .

Var kommer jag med ursäkter, tycker du? Du vet absolut ingenting om mig eller mitt liv. Det jag hittills har skrivit är sanning. Jag kommer med svar på dina korkade frågor som inte har ngt med min första fråga i trådstarten att göra. Var så jag att han var en dålig pappa? Han är en jättebra pappa. Bara lat, ingen lust att hjälpa till hemma, egoistisk (i ett förhållande) mm. Men det är ju inte min pappa:) Har hursom fått svar på min fråga. Ha en trevlig kväll :)
  • Holma
    ostpaj skrev 2016-04-19 19:12:33 följande:

Var kommer jag med ursäkter, tycker du? Du vet absolut ingenting om mig eller mitt liv. Det jag hittills har skrivit är sanning. Jag kommer med svar på dina korkade frågor som inte har ngt med min första fråga i trådstarten att göra. Var så jag att han var en dålig pappa? Han är en jättebra pappa. Bara lat, ingen lust att hjälpa till hemma, egoistisk (i ett förhållande) mm. Men det är ju inte min pappa:) Har hursom fått svar på min fråga. Ha en trevlig kväll :)
    Säger inte att du inte talar sanning.
    Är man en bra pappa om man inte vill umgås med sina barn ?
    Om han är en bra pappa , varför vill du ta ifrån han chansen att umgås med sitt barn om han vill ?
  • nevermind
    ostpaj skrev 2016-04-19 16:48:00 följande:

T.ex frågade jag honom om han kunde vara hemma med flickan i 3 dagar i mellandagarna så hon skulle slippa sammanslagninen på dagis, utan några pedagoger som hon känner. Då föreslog jag honom att ta sina pappadagar så förlorar vi ingen inkomst. Meeen deeet gåår inte! Tänker han minsann inte göra! Då blev det att flickan fick gå julen på dagis med sammanslagninen och grina och ledsen varje morgon för att hon inte kände ngn där. Anledningen till att jag undrade om han kunde ställa upp i tre dagar var för att jag hamnade efter i skolan efter precis vabbat i tio dagar då hon var magsjuk och hade massa att ta igen. Jaja, då förstår ni. Han är inte enkel.

Vilken jävla idiot. Varför skaffade han ens barn??
  • Seven Costanza
    ostpaj skrev 2016-04-19 19:12:33 följande:

Vad är det som är jättebra med hans föräldraskap menar du? Det du beskrivit hittills låter ju förfärligt.
  • Blueskillen
    nevermind skrev 2016-04-20 08:15:46 följande:

Varför skaffa barn med en man som är lat, egoistisk, inte har lust att hjälpa till hemma skulle jag vilja fråga? Dessa signaler borde ha blinkat rött långt innan de började planera det stora att skaffa barn som är en livssaga.
  • Blueskillen

Jag har både sett och hört flera gånger om män som är totalt värdelösa, enligt henne, då det gäller barn och hushåll.

Då de har separerat och fått vars boende och delad vårdnad om barnen så har han verkligen tagit sitt ansvar. Då är det ingen där som ska bevaka SITT intresse och hela tiden påpeka att det han gör är fel. Han gör på sitt sätt och är en närvarande förälder. Hon gör på sitt sätt och är en närvarande förälder. Ingen gör fel. Båd vill barnet det bästa. Det blir bra i långa loppet. Barnen lär sig hur föräldrarna är och får två stabila vuxna förebilder.

• Holma
    nevermind skrev 2016-04-20 08:15:46 följande:
    Eller varför skaffar man barn med nån som har 6 barn o en skock barnbarn som han skiter i
  • Birgitta02
    Blueskillen skrev 2016-04-20 08:50:00 följande:
    Varför skaffa barn med en man som är lat, egoistisk, inte har lust att hjälpa till hemma skulle jag vilja fråga? Dessa signaler borde ha blinkat rött långt innan de började planera det stora att skaffa barn som är en livssaga.
    Det där är en problematisk fråga. I mitt eget liv var min man en riktigt bra kille. Vi delade på hemarbetet fullt ut. Det jag inte gillade att göra, det gjorde han. Jag tog hand om sånt han varken såg eller hade lust med. Funkade jättefint. Vi hade samma värderingar etc. Trodde jag. När jag blev hemma med barn föll allt. Då hade vi varit tillsammans i nästan tre år. Jag tyckte det var helt ok att ta hand om största biten när jag var föräldraledig. Men sa också till honom att när jag börjar jobba måste han börja ta sitt ansvar. Det gjorde han inte. Tvärtom. Han var totalt ointresserad av barnet dessutom. Familjeliv passade honom INTE. När barn nr två väntades insåg jag att detta går inte. Han åkte ut. Och har sen dess synts till väldigt sällan.

Vissa människor är så där. Och man märker det inte förrän kraven ökas. Förhoppningsvis är de flesta riktigt bra pappor, men det finns ett ganska stort antal som är skitstövlar.
  • Blueskillen
    Birgitta02 skrev 2016-04-20 10:35:21 följande:

Det där är en problematisk fråga. I mitt eget liv var min man en riktigt bra kille. Vi delade på hemarbetet fullt ut. Det jag inte gillade att göra, det gjorde han. Jag tog hand om sånt han varken såg eller hade lust med. Funkade jättefint. Vi hade samma värderingar etc. Trodde jag. När jag blev hemma med barn föll allt. Då hade vi varit tillsammans i nästan tre år. Jag tyckte det var helt ok att ta hand om största biten när jag var föräldraledig. Men sa också till honom att när jag börjar jobba måste han börja ta sitt ansvar. Det gjorde han inte. Tvärtom. Han var totalt ointresserad av barnet dessutom. Familjeliv passade honom INTE. När barn nr två väntades insåg jag att detta går inte. Han åkte ut. Och har sen dess synts till väldigt sällan.

Vissa människor är så där. Och man märker det inte förrän kraven ökas. Förhoppningsvis är de flesta riktigt bra pappor, men det finns ett ganska stort antal som är skitstövlar.

Det finns många skitstövlar där ute. Både män och kvinnor.

Jag kanske lever lyckligt ovetande men jag har ingen i min bekantskapskretsen som dissar sina barn på detta sätt.

Jag och ett par andra pappor var ledare för en grupp mullebarn mellan 6-16 år. Varannan helg var vi ute i skog, mark och sjö. Vi var även uppe i fjällen och besteg både små berg och stora berg som Kebnekaise.

Detta har präglat mitt och min dotters liv för all framtid som var med i den hör gruppen.

Även andra kids i gruppen har jag då och då kontakt med fast det är över tio är sedan den upplöstes. Förra sommaren var jag och en kille ute och fiskade med båten tex. Det går inte att ta miste på att han var trygg med min närvaro. Det var han som ville ut en tur.

Det Känns som starka band för att jag har betytt och betyder mycket för honom.

Vi pappor som var ute med dessa barn tog ett stort ansvar för våra barn och även för de andra 20 barnen som ingick i gruppen.
  • Birgitta02
    Blueskillen skrev 2016-04-20 11:02:02 följande:
    Det finns många skitstövlar där ute. Både män och kvinnor.
    Jag kanske lever lyckligt ovetande men jag har ingen i min bekantskapskretsen som dissar sina barn på detta sätt.
    Jag och ett par andra pappor var ledare för en grupp mullebarn mellan 6-16 år. Varannan helg var vi ute i skog, mark och sjö. Vi var även uppe i fjällen och besteg både små berg och stora berg som Kebnekaise.
    Detta har präglat mitt och min dotters liv för all framtid som var med i den hör gruppen.
    Även andra kids i gruppen har jag då och då kontakt med fast det är över tio är sedan den upplöstes. Förra sommaren var jag och en kille ute och fiskade med båten tex. Det går inte att ta miste på att han var trygg med min närvaro. Det var han som ville ut en tur.
    Det Känns som starka band för att jag har betytt och betyder mycket för honom.
    Vi pappor som var ute med dessa barn tog ett stort ansvar för våra barn och även för de andra 20 barnen som ingick i gruppen.
    Min bror är som du. Hans son också. Flera av mina manliga vänner är som du. Fantastiska pappor. Men jag valde tyvärr fel. Och tydligen TS också. Shit happens :(
  • ostpaj
    Birgitta02 skrev 2016-04-20 10:35:21 följande:
    Det där är en problematisk fråga. I mitt eget liv var min man en riktigt bra kille. Vi delade på hemarbetet fullt ut. Det jag inte gillade att göra, det gjorde han. Jag tog hand om sånt han varken såg eller hade lust med. Funkade jättefint. Vi hade samma värderingar etc. Trodde jag. När jag blev hemma med barn föll allt. Då hade vi varit tillsammans i nästan tre år. Jag tyckte det var helt ok att ta hand om största biten när jag var föräldraledig. Men sa också till honom att när jag börjar jobba måste han börja ta sitt ansvar. Det gjorde han inte. Tvärtom. Han var totalt ointresserad av barnet dessutom. Familjeliv passade honom INTE. När barn nr två väntades insåg jag att detta går inte. Han åkte ut. Och har sen dess synts till väldigt sällan. Vissa människor är så där. Och man märker det inte förrän kraven ökas. Förhoppningsvis är de flesta riktigt bra pappor, men det finns ett ganska stort antal som är skitstövlar.

Nej. Precis som många ggr innan i livet kom inte facit i handen den här gången heller. Hur ska man kunna veta precis allt i förväg? Inte lätt att vara felfri och göra perfekta väl. Men jag är bara människa :)
Svar på tråden Hur få exets föräldrardagar?