• HonanHöna

När packa förlossningsväska?

När är det dax att packa förlossningsväskan? :)

Går in i vecka 37 på söndag.

Min son kom på bf, önsketänkande att denna lilla vill komma tidigare? Hihi

• Svar på tråden När packa förlossningsväska?
  • HonanHöna
    Trollefaren skrev 2016-04-29 19:03:38 följande:

Jag packade typ tre veckor innan bf.

Vad man absolut inte får glömma?

En mycket mjuk bh. Eller rättare sagt några stycken (eftersom mjölken rinner och slabbar). Jag hade en sån som man har när man opererat brösten. Köps på apotek. Jätteskönt när mjölken rinner till och brösten gör skitont. Har man stora bröst funkar de tydligen inte alls, men för mig som hade 80C var det oumbärligt.

Mjuka byxor, yogabyxor tex. Och minst ett par till eftersom det är lätt hänt att man läcker avslag.

Inneskor.

Kanon :) tack! Längesen för mig nu så minns inte va ja hade me mig haha!
  • jw87
    HonanHöna skrev 2016-04-29 18:34:35 följande:

Okej flickor!! Vad får man ABSOLUT INTE glömma att packa ner? :)

En mjuk och gosig filt så att man kan ha bebis hud mot hud så länge som möjligt innan man behöver ta på kläder!
    Och så kameran så klart..!
  • HonanHöna
    jw87 skrev 2016-04-29 19:22:25 följande:

En mjuk och gosig filt så att man kan ha bebis hud mot hud så länge som möjligt innan man behöver ta på kläder!

Och så kameran så klart..!

Tack :) gosig filt på listan - check
  • ostpaj
    HonanHöna skrev 2016-04-29 08:06:14 följande:

Ja de förstår ja att du vill :) så känner ja me. Trots att ja fick me allt sist hihi. Men d va skönt o slippa tänka på något annat liksom! Va e din "får absolut inte glömma" grej? :)

Inte tänk på... Men när du säger så tänker jag mobil och laddare. Det är ju med den jag tar alla kort. :) resten löser sig! Själv då?
  • JoelBus

När jag väntade mitt första barn så rådde en kompis mig att packa väskan tidigt. Hennes förlossning startade i v.35 och hon hade inte hunnit packa någon väska. Jättejobbigt tyckte hon.

Jag har fött tre barn och alltid packat runt v.35. Och jag har alltid velat ha allt i väskan nytt. Nya kläder till mig och bebisen. Nya fräscha strumpor och trosor. Kan man väl vara värd efter en förlossning tänker jag.

Ett tips är att packa extra kläder. När vi fick vår tredje dotter så föddes hon med en missbildning som gjorde att vi fick ligga inne i 2 veckor på 2 olika sjukhus. Det ena 40 mil hemifrån och det andra 10 mil hemifrån. Då var det skönt att jag hade packat mycket av allt.

• ostpaj
    Voodoodoll skrev 2016-04-29 08:33:23 följande:

Oj, det gick snabbt sist? Jag födde ju för första gången den gången och jag räknade med att det skulle ta ett tag. Annars hade jag nog haft den redo. :)

Nej, egentligen inte. Men har två bekanta som fött i bilen. En tredje födde hemma i dubbelsängen mitt i natten. Hennes kille förlöste barnet och deras tvååring stod livrädd och tittade på. Sen har jag läst allt för många förlossningshistorier här på fl. Vad de allt har gemensamt? Det har hela tiden vart andra barnet. Haha. Sen eftersom jag precis hamnat i den sits jag är i; ensamstående. Så vore så typiskt att allt ska sätta igång mitt i natten, ingen svarar i telefon och jag måste sköta allt själv. :p
  • HonanHöna
    ostpaj skrev 2016-04-29 20:05:13 följande:

Inte tänk på... Men när du säger så tänker jag mobil och laddare. Det är ju med den jag tar alla kort. :) resten löser sig! Själv då?

De e nog samma här :) har ju även musiken på mobilen!
  • Lavas mamma

Första graviditeten packade jag väskan i v 33/34 pga att jag nästan inte hade någon tapp kvar och alla läkare sa att jag skulle ställa in.mig på att föda förtidigt. Hon kom.v 36. Med andra panik packade jag i v 26+5 efter att vattnet gått. Med tredje tänkte jag hela tiden att imorgon kanske jag ska packa väskan men hann inte ta tag i det då vattnet åter igen gick i v 26+5 men denna gång var jag på stan så det var bara att ta sig till fl. Min man fick packa en väska med saker till mig så jag skulle klara iaf 2-3 veckor på sjukhus.

• Fröken Apelsin

Vad gäller bindor, även om det finns på sjukhuset rekommenderar jag att ta med egna. Deras var inte alls bra, stora och tjocka som blöjor och hemskt obekväma.

• elyse

Två veckor innan BF är realistiskt, tycker jag.

• Vanja

Jag tror inte det är hela världen om man inte packar "i tid" och får stressande det väl är dags. Kanske glömmer man något men bebisen lär ju komma ändå. :) Däremot så tror jag att det är viktigt för mamman, en slags förberedelse inför den lilla resan. Att gravidakvinnor kan bli lite tokiga vad gäller städbing, förberedelser sk nesting är ju inget nytt. Tänker då att den där väskan som ska packas kan vara en ganska viktigt detalj ändå även fast man hade klarat sig utan det mesta om inte allt..

• Callo
    HonanHöna skrev 2016-05-01 12:32:59 följande:

Idag gör det fan ont... Speciellt längst ner i magen... Vad är detta??

Har du fortfarande ont. Ring förlossningen och hör med dem. Men det låter som förvärkar. Det kan du ha flera veckor innan FL.
  • HonanHöna
    Callo skrev 2016-05-01 23:56:08 följande:

Har du fortfarande ont. Ring förlossningen och hör med dem. Men det låter som förvärkar. Det kan du ha flera veckor innan FL.

Det e liksom mer konstant ont.. Inte som värkar.. Kanske fixerar sig?
  • Callo
    HonanHöna skrev 2016-05-02 07:45:57 följande:

Det e liksom mer konstant ont.. Inte som värkar.. Kanske fixerar sig?

Hm. Då vet jag inte riktigt. Ring och fråga. Alltid bättre att ringa förlossningsavdelningen en gång för mycket.

Fick idag veta att min lille har fixerat sig, vilket inte var fallet förra gången. Jag har inte känt någon smärta pga det. Bara en massa bökande där nere.
  • HonanHöna
    Callo skrev 2016-05-03 00:16:22 följande:

Hm. Då vet jag inte riktigt. Ring och fråga. Alltid bättre att ringa förlossningsavdelningen en gång för mycket.

Fick idag veta att min lille har fixerat sig, vilket inte var fallet förra gången. Jag har inte känt någon smärta pga det. Bara en massa bökande där nere.

Åh va skönt :) grattis till de!

Ah ja ska till mvc imorgon, så får vi se va hon säger..
  • Oscarsmamma84

Har packat skötväskan nu. Tyckte det var svårt vad man skulle ha med sig denna gången. Är i v 34 så kommer säkert packa om den flera ggr

• Anonym (newhere)

Här finns tips på hur du ska packa Glad

newbaby.se/nyf%C3%B6dd/ta-med-till-f%C3%B6rlossning 

• Anonym (S)
    Anonym (newhere) skrev 2024-10-24 10:47:49 följande:

Här finns tips på hur du ska packa Glad

newbaby.se/nyf%C3%B6dd/ta-med-till-f%C3%B6rlossning 

Du förstår att din reklam för sidan i flera trådar går åt skogen när du postar i gamla trådar? I nya kan man komma undan en liten stund iaf.
Svar på tråden När packa förlossningsväska?