Anonym (Aldrig) skrev 2016-05-14 09:52:54 följande:
Visst, men det jag menar är att statistik (tex % arbetslöshet i olika grupper) är mer tillförlitligt än enskilda personer upplevelser av hur det är. Det är ju som att säga att jag rökte/drack under graviditeten och jag tycker mitt barn ser friskt ut, alltså är det inte farligt att röka/dricka under graviditet.
Jag förstår vad du menar angående statistiken men personligen tror jag inte på det här med att bilda sig en uppfattning enbart utifrån statistik, media och sådant man hört från folk. Vem skulle behöva resa då? Vi vet ju redan allt om världen. Eller så besöker man olika platser och tar kontakt med folk från olika nationaliteter och inser ödmjukt att man inte visste så mycket som man trodde sig veta. Men det är ju självklart upp till var och en.
Men snälla, låt oss som har erfarenhet av förorten få säga vårt, vi vet mer än vad ni ser på tv. Vi siar inte om er framtid enbart baserat på vart ni bor.
En annan sak jag skulle vilja tillägga är att bara för att man kan prata "förortsspråk" eller slang så betyder det inte att man inte kan prata korrekt svenska. Jag kan prata förortsslang och såkallad broken english, men det är inte det enda jag kan. Jag går ju inte heller på arbetsintervjuer och pratar förortsslang.
Den här tråden har blivit till en debatt om hur man uttrycker sig i det svenska språket, något som ts inte nämnt men självklart håller jag med om att man inom skolan endast bör anställa personer som kan tala i korrekt ordföljd. Men att man skulle vara total körd för det är något jag inte håller med om, även de ovannämnda personerna fick ju jobb.