• Anonym (Chockad)

Bara invandrare på förskolan

Hej!

Håller på att skola in mitt barn på förskolan.

Mitt barn är det enda Svenska barnet i hela förskolan. Alla i personalen är också utländska.

Barnen tittar konstigt på mitt barn och även på mig. Har känt av en del tråkiga attityder mot mig ifrån personalen. Några utav dess bär även slöja.

Jag vet inte om om jag verkligen vill att mitt barn ska gå på denna förskolan. Känns olustigt i hela kroppen.

Fler som har det likadant?

• Svar på tråden Bara invandrare på förskolan
  • Pkb
    Anonym (bobo) skrev 2016-05-13 19:54:48 följande:

Ja det är ju inte så konstigt att du sett arbetande invandrare eftersom arbetslöshetem bland invandrare inte är 100%-ig.

Nähä? Du sa att de kommer att få stora svårigheter i livet, men många av er som svarar i tråden har ingen erfarenhet av förorten, bara massa tankar om vad ni tror.
  • Anonym (E)

Jag är så himla glad att mina barn kommer att växa upp i Stockholms innerstad. Sears möjligheter kommer dess värre vara SÅ mycket större än ers förorts-barn. Förutsatt att de barnen inte bor i Danderyd, Täby, eller Nacka typ.

• Anonym (Aldrig)

Det finns hur mycket statistik som helst ang detta. Den behöver man inte bo i förorten för att ta del av. F ö räcker det att slå på nyheterna på tv med jämna mellanrum

Pkb skrev 2016-05-13 21:46:58 följande:

Nähä? Du sa att de kommer att få stora svårigheter i livet, men många av er som svarar i tråden har ingen erfarenhet av förorten, bara massa tankar om vad ni tror.

• isolande
    Anonym (E) skrev 2016-05-13 23:19:17 följande:

Jag är så himla glad att mina barn kommer att växa upp i Stockholms innerstad. Sears möjligheter kommer dess värre vara SÅ mycket större än ers förorts-barn. Förutsatt att de barnen inte bor i Danderyd, Täby, eller Nacka typ.

Jag med! Mina barns förskolelärare är alla härliga invandrarkvinnor allihop i princip, vissa med slöja oxå! Säkert 75 % av barnen har föräldrar från andra länder. De kommer från Spanien, England, Indien, Afrika, Iran och Ryssland, bl.a. Mina barn bryter ibland som sina fröknar och kompisar och har lärt sig fraser på olika språk, bla franska och tyska. En hel del spanska julsånger sjöngs på luciafirandet, t.ex.

Jag är så glad att mina innerstadskids tidigt lär sig att människor från andra kulturer inte är något farligt. Vi är dock lyckligt lottade att kunna bo i områden utan sociala problem.
  • Pkb
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-05-14 06:53:33 följande:

Det finns hur mycket statistik som helst ang detta. Den behöver man inte bo i förorten för att ta del av. F ö räcker det att slå på nyheterna på tv med jämna mellanrum

Det är det jag menar, ni talar inte utav erfarenhet. Ni baserar er världsbild enbart utifrån media.
  • Anonym (Aldrig)

Visst, men det jag menar är att statistik (tex % arbetslöshet i olika grupper) är mer tillförlitligt än enskilda personer upplevelser av hur det är. Det är ju som att säga att jag rökte/drack under graviditeten och jag tycker mitt barn ser friskt ut, alltså är det inte farligt att röka/dricka under graviditet.

Pkb skrev 2016-05-14 09:34:33 följande:

Det är det jag menar, ni talar inte utav erfarenhet. Ni baserar er världsbild enbart utifrån media.

• Pkb
    Anonym (Aldrig) skrev 2016-05-14 09:52:54 följande:

Visst, men det jag menar är att statistik (tex % arbetslöshet i olika grupper) är mer tillförlitligt än enskilda personer upplevelser av hur det är. Det är ju som att säga att jag rökte/drack under graviditeten och jag tycker mitt barn ser friskt ut, alltså är det inte farligt att röka/dricka under graviditet.

Jag förstår vad du menar angående statistiken men personligen tror jag inte på det här med att bilda sig en uppfattning enbart utifrån statistik, media och sådant man hört från folk. Vem skulle behöva resa då? Vi vet ju redan allt om världen. Eller så besöker man olika platser och tar kontakt med folk från olika nationaliteter och inser ödmjukt att man inte visste så mycket som man trodde sig veta. Men det är ju självklart upp till var och en.

Men snälla, låt oss som har erfarenhet av förorten få säga vårt, vi vet mer än vad ni ser på tv. Vi siar inte om er framtid enbart baserat på vart ni bor.

En annan sak jag skulle vilja tillägga är att bara för att man kan prata "förortsspråk" eller slang så betyder det inte att man inte kan prata korrekt svenska. Jag kan prata förortsslang och såkallad broken english, men det är inte det enda jag kan. Jag går ju inte heller på arbetsintervjuer och pratar förortsslang.

Den här tråden har blivit till en debatt om hur man uttrycker sig i det svenska språket, något som ts inte nämnt men självklart håller jag med om att man inom skolan endast bör anställa personer som kan tala i korrekt ordföljd. Men att man skulle vara total körd för det är något jag inte håller med om, även de ovannämnda personerna fick ju jobb.
  • Anonym (Aldrig)

Självklart ska alla få säga sitt (alltid)! Själv har jag inte enbart statistik som grund heller. Jag arbetar med människor från socioekonomiskt svaga grupper som oftast bor i dessa områden. Jag har även arbetat i ett sådant område i många år. Har nog även rest runt i världen betydligt mer än de flesta. Man ska alltid väga samman olika fakta förstås.

Jag tycker att forskning på området (och därmed bl a statistik) är jätteviktig. När man jämför olika stadsdelar och ser enorma skillnader i sjuktal, medellivslängd osv så måste man ju veta varför för att kunna göra något åt det.

Pkb skrev 2016-05-14 10:20:40 följande:

Jag förstår vad du menar angående statistiken men personligen tror jag inte på det här med att bilda sig en uppfattning enbart utifrån statistik, media och sådant man hört från folk. Vem skulle behöva resa då? Vi vet ju redan allt om världen. Eller så besöker man olika platser och tar kontakt med folk från olika nationaliteter och inser ödmjukt att man inte visste så mycket som man trodde sig veta. Men det är ju självklart upp till var och en.

Men snälla, låt oss som har erfarenhet av förorten få säga vårt, vi vet mer än vad ni ser på tv. Vi siar inte om er framtid enbart baserat på vart ni bor.

En annan sak jag skulle vilja tillägga är att bara för att man kan prata "förortsspråk" eller slang så betyder det inte att man inte kan prata korrekt svenska. Jag kan prata förortsslang och såkallad broken english, men det är inte det enda jag kan. Jag går ju inte heller på arbetsintervjuer och pratar förortsslang.

Den här tråden har blivit till en debatt om hur man uttrycker sig i det svenska språket, något som ts inte nämnt men självklart håller jag med om att man inom skolan endast bör anställa personer som kan tala i korrekt ordföljd. Men att man skulle vara total körd för det är något jag inte håller med om, även de ovannämnda personerna fick ju jobb.

• Anonym (Katastrofalt)
    Anonym (E) skrev 2016-05-13 17:36:16 följande:

Kolla bara på typ ex on the beach eller Paradise hotel så får ni se hur det blir för personer som är svenska men växer upp med invandrare. De bryter och kan inte ens tala korrekt svenska. Hur kan man utsätta sitt barn för sådant? Det är inte direkt svårt att sätta barnet i en bra svensk skola utan en massa invandrare.

Varför tar ni svenskar in horder med invandrare men ni vill inte bo bredvid dem eller sättavera barn i skolor där de går. Någonting är fel i ekvationen.
  • Anonym (E)
    Anonym (Katastrofalt) skrev 2016-05-16 12:57:08 följande:

Varför tar ni svenskar in horder med invandrare men ni vill inte bo bredvid dem eller sättavera barn i skolor där de går. Någonting är fel i ekvationen.

Vadå ni svenskar? Jag är inte politiker och har inte heller röstat för att ta in fler invandrare. Vill inte ha något med dem att göra.
  • Anonym (Vajlet)
    Anonym (Chockad) skrev 2016-05-11 13:12:02 följande:

Hej!

Håller på att skola in mitt barn på förskolan.

Mitt barn är det enda Svenska barnet i hela förskolan. Alla i personalen är också utländska.

Barnen tittar konstigt på mitt barn och även på mig. Har känt av en del tråkiga attityder mot mig ifrån personalen. Några utav dess bär även slöja.

Jag vet inte om om jag verkligen vill att mitt barn ska gå på denna förskolan. Känns olustigt i hela kroppen.

Fler som har det likadant?

Om jag råkat ut för något sådant hade jag reagerat på samma sätt. För det första tycker jag inte att förskolor ska "promota" könsseparation (genom att personalen har slöja) och dels vill jag att mitt barn ska prata bra svenska och inte nån konstigt förortssvenska.
  • Anonym (Hos oss)

Nu har mina barn lämnat förskolan. 

Där vi bor är ungefär hälften invandrare och hälften svenskar. En lustig sak är att de flesta invandrarna är utbildade, har jobb och bryr sig om sina barn, medans många av svenskarna är socialt svagare med barn som beter sig. 
    Vet inte vad det kan bero på. Men tyvärr finns det många svenskar som jag styr undan mina barn från då de är på väg att utvecklas till ligister.

• Anonym (jj)
    Anonym (E) skrev 2016-05-16 13:30:21 följande:

Vadå ni svenskar? Jag är inte politiker och har inte heller röstat för att ta in fler invandrare. Vill inte ha något med dem att göra.

Får jag fråga varför? :)
  • SeriösEler
    Svar till Anonym (Segre­ation), nej bara för att dem är födda i Sverige betyder det inte att dem är svenskar. Bara dumheter och det vet du!
  • Anonym (varför)

Varför tror vissa att ens barn inte kan lära sig om andra kulturer eller komma i kontakt med utländska barn om de inte bor eller går i skolan i invandrartäta områden? Vi bor på landsbygden och även här (eller i den närmaste orten) finns barn med annan bakgrund. Även om en klar majoritet är svenska barn, vilket jag ser som en större fördel än nackdel, med tanke på vad man hör från andra håll. Även pedagogerna här har olika ursprung. Från Sverige, Finland, Balkan, en vikarie från Irak... Så jo, våra barn kommer i kontakt med andra kulturer trots att vi bor och rör oss i "svenska" områden. De hör inte bara perfekt svenska, om än mestadels.

• fornminne
    Anonym (varför) skrev 2018-01-07 08:59:28 följande:
    Varför tror vissa att ens barn inte kan lära sig om andra kulturer eller komma i kontakt med utländska barn om de inte bor eller går i skolan i invandrartäta områden? Vi bor på landsbygden och även här (eller i den närmaste orten) finns barn med annan bakgrund. Även om en klar majoritet är svenska barn, vilket jag ser som en större fördel än nackdel, med tanke på vad man hör från andra håll. Även pedagogerna här har olika ursprung. Från Sverige, Finland, Balkan, en vikarie från Irak... Så jo, våra barn kommer i kontakt med andra kulturer trots att vi bor och rör oss i "svenska" områden. De hör inte bara perfekt svenska, om än mestadels.

Tyvärr finns det många fördomar åt båda håll. Vissa verkar tro att man är "körd" om man växer upp till stor del omgiven av invandrare. Men de som har bra föräldrar och svenska som modersmål brukar det bli folk av ändå. (Så länge skolan fungerar osv). På samma sätt brukar det bli folk även av de svenska barn som växer upp huvudsakligen omgivna av andra svenskar. Även de kommer i kontakt med mångkultur.
  • Anonym (förstår)

Min syster hade sina barn på ett liknande ställe. Hon blev hemmafru och tog barnen själv när ena barnet kom hem och talade med brytning... 

• Nimzay

Om jag får barn någon gång vill jag INTE att de ska gå på en förskola där majoriteten är invandrare. Helvete heller! 

• fornminne
    fornminne skrev 2018-01-07 09:11:44 följande:
    Tyvärr finns det många fördomar åt båda håll. Vissa verkar tro att man är "körd" om man växer upp till stor del omgiven av invandrare. Men de som har bra föräldrar och svenska som modersmål brukar det bli folk av ändå. (Så länge skolan fungerar osv). På samma sätt brukar det bli folk även av de svenska barn som växer upp huvudsakligen omgivna av andra svenskar. Även de kommer i kontakt med mångkultur.

OBS! Jag menade inte att det inte "blir folk" av invandrare Jag menade bara att till skillnad mot vad vissa tror, kan man klara sig bra även om man har växt upp omgiven av få eller relativt få svenskar. Även om det på intet sätt är idealet. På samma sätt brukar det bli folk även av svenska medelklassbarn, med begränsad tillgång till andra kulturer i sitt närområde. Ju äldre vi blir, desto större blir världen och desto mer anpassar vi oss till det samhälle vi lever i. I de flesta fall.
  • Anonym (nope)

Jag hade aldrig haft mina barn på en förskola eller skola med så många invandrare,jag hade sett till att byta så fort det går.

Svar på tråden Bara invandrare på förskolan