• Alexi

Ni med barn i ettan, hur många i klassen har egen mobil?

Frågan gäller er vars barn går i ettan nu. Hur många i klassen har en egen mobil och hur används den? Har de mobilen med i skolan och i så fall varför och hur används den?

Vi hör väldigt mycket om "alla andra har" så jag vill veta lite hur verkligheten ser ut...

• Svar på tråden Ni med barn i ettan, hur många i klassen har egen mobil?
  • Curlingmorsan

Nu går min son i 2:an men i hans klass är det ganska många som har mobil tror jag. Iaf många av de han umgås med. När han är hos mig så går han ofta hem från skolan själv och hos sin pappa åker han buss, då är det skönt att vi kan nå varandra om något händer. Han använder även telefonen till att ringa sina kompisar, spela och kolla youtube.

• Sisisisi

Min minsta son går i ettan men pratar inte om att han vill ha en egen mobil. Skulle inte tro att särskilt många i hans klass har det, har aldrig hört det och inte sett nån av hans kompisar ha det.

Men han får nog en gammal när han fyller 8 i sommar. Vi har ingen hemtelefon och han vill börja vara ensam hemma lite längre stunder snart och då vill jag att han ska kunna ringa. Men den kommer ju ligga hemma under dagarna när han är i skolan.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • cosinus
    Alexi skrev 2016-06-01 09:20:16 följande:

Men har ni kontantkort till dem? Jag tänker att om de mest ligger hemma och skräpar är ju inte abonnemang med månadskostnad så kul.

Ja vi kör kontaktkort när de får egen telefon (i vårt fall då åk fyra)

Dottern som går ut femman klagar inte alls över det. Har stängt av datatrafik på hennes telefon så hon kan bara surfa då hon har wifi men ännu inga önskemål om abbonemang.

Fyller på hennes kort med 100 kr i snitt 4 ggr per år. Har vanligt telia refil så det bara är första månaden det är billigt att ringa och sen blir det rätt dyrt. Men hon ringer extremt sällan. Däremot går det i perioder några kronor på sms ibland.

Ska se över det när hon antingen verkligen har ett behov av datatrafik eller hon börjar dra iväg så många sms att det faktiskt laddar ur kontantkortet fortare än det gör nu.
  • Elin 834

Min dotter har mobil hon går nu i tvåan. Hon åker buss själv till träningen och hem och skickar sms till oss när hon sitter på bussen och när hon är framme. Det fungerar väldigt bra. Hon har abonnemang som kostar runt 50kr i månaden och då ingår lite surf. 

• Fru Ve

I ettan tror jag ingen i alla fall hade telefon som togs med till skolan. Nu i tvåan är det några som har men det är deras föräldrars gamla. Mest barn som åker buss själva som har telefon. I trean ska min son börja gå hem själv och inte vara på fritids så då ska han få min gamla Samsung.

• Fru Ve

Min son är ensam hemma ibland men vi har hemtelefon han kan ringa från.

• pigglet

Nu går mina yngsta i tvåan och femman. I tvåan har jag inte hört någon enda som har mobil. I fyran och femman vet jag flera som har en som används vid behov, men jag vet bara ett barn som har den på skolan.

• Vinterankan

De som får gå själva till och från skolan har egna telefoner, sådär en 4-5 stycken. När dottern fick sin så ägnade hon två dagar åt att leta spel och spela och sedan var hon less på det och nu används den bara när jag säger åt henne att ta med den (vilket är när hon går själv till skola eller affär). I skolan är den inlåst på fritids hela dagen. Tror inte att det är en så stor grej om de har telefon eller inte.

• Alexi
    Vinterankan skrev 2016-06-01 22:00:06 följande:
    De som får gå själva till och från skolan har egna telefoner, sådär en 4-5 stycken. När dottern fick sin så ägnade hon två dagar åt att leta spel och spela och sedan var hon less på det och nu används den bara när jag säger åt henne att ta med den (vilket är när hon går själv till skola eller affär). I skolan är den inlåst på fritids hela dagen. Tror inte att det är en så stor grej om de har telefon eller inte.
    Min dotter tjatar enormt om det. Och vi säger nej för hon har inget behov av det. alls. Hon har en Ipad (som i princip är hennes) som hon kan göra det hon vill på. Och hon ringer och sms:ar inte ännu. Och vi har fast telefon hemma som hon kan ringa på när hon är ensam hemma, vilket bara är korta stunder än så länge. Men hon är oerhört besatt av vad andra har, som smink och som mobil. Less är jag.
  • Rainbowdash

Inget barn i min dotters klass (ettan) har en mobiltelefon som den får ta med sig ut. Några har dock en "spelmobil" hemma. 

• Vinterankan
    Alexi skrev 2016-06-01 22:10:44 följande:

Min dotter tjatar enormt om det. Och vi säger nej för hon har inget behov av det. alls. Hon har en Ipad (som i princip är hennes) som hon kan göra det hon vill på. Och hon ringer och sms:ar inte ännu. Och vi har fast telefon hemma som hon kan ringa på när hon är ensam hemma, vilket bara är korta stunder än så länge. Men hon är oerhört besatt av vad andra har, som smink och som mobil. Less är jag.

Ja jag vet ju inte hur det låter hos andra familjer. Mitt barn var först att få mobiltelefon och typ första månaden var hennes kompisar väldigt intresserade av den när de kom och hälsade på men sedan avtog nyhetens behag vilket jag tolkat som att det inte är en stor grej. Det beror nog på hur man hanterar den i skolan också. På dotterns skola är det inga som använder telefoner till något annat än att ringa när man ska gå hem så jag tror inte att det är någon direkt nyhet längre att elever får telefoner.
  • alexias mamma

Min dotter har mobil och hon går i ettan. Nästan alla i hennes klass har en dock tar dom ej med den till skolan. Tror det är olika var man bor. Vi bor i sthlm och dottern går i en skola i innerstan

• ABC73

Vi får också höra en del tjat från sonen som går i ettan. Han påstår att många av hans klasskamrater har en egen mobil eller egen surflplatta hemma, men jag har svårt att bedöma hur väl det stämmer. Tänkte kanske stämma av lite i samband med höstens föräldramöte.

När han börjar gå till skolan själv ser jag ett behov av en mobil, men i nuläget känns det mest som en dyr leksak.

Eventuellt kommer han på sikt att få farmors gamla iPhone, men först måste vi se att han faktiskt kan hålla de tider vi kommer överens om när han använder den gemensamma iPaden, eftersom han har svårt att avsluta leken. Vill inte att spel och filmtittande tar över tillvaron för mycket.

• cosinus
    Alexi skrev 2016-06-01 22:10:44 följande:
    Här är ju barn olika, men har du försökt få henne att bena ut varför?

Dottern tror jag gick i tvåan när hon ville börja ha top under tröjor. Frågade varför och då blev svaret att de andra hade. Ok, men varför vill du ha? Är det för att du tror att det är skönt? Näääääääe blev svaret. Är det för att det är snyggt? Nääääää, ingen ser den ju ändå, blev det svaret. Jamen är det för att det anses coolt att ha en top? Näääe, eg inte det heller.....Så hon var tyst en stund och sen sa hon. Nä mamma, jag vet faktiskt inte varför, jag behöver nog ingen top ändå.

Sa att hon absolut kunde få en, men inte föränn hon listat ut _varför_ hon ville ha det iaf. Barn vet iofs ofta varför de vill ha en telefon men i andra fall, smink och sånt kan det vara väldigt nyttigt att de får tänka efter just varför de vill ha.
  • amia01

Har en son i första klass som har mobil. Han åker själv med buss till och från skolan och är ibland hemma ensam efter skolan. Tryggt för både honom och oss föräldrar att han kan ringa om något händer. Har hänt att han missat bussen, eller att han vill stanna hos någon kompis, och då är det ju jättesmidigt med mobil. 
    Men jag antar att det beror på var man bor, och hur barnens vardag ser ut, om det är viktigt med mobil eller inte. I sonens klass är det nog mer än hälften som har mobiler, men då är det flera som liksom sonen förväntas klara sig själva till och från skolan och hemma. 

• enmamma

I sonens 1a klass är det många som har mobiler, MEN det finns ett stort frågetecken, hur många som använder mobilen som telefon. Min yngsta har inte ens ett riktigt simkort utan har den till spel och som tidtagarur. Just nu är han ute och när mobilen larmar ska han hem. Mobilen är en som blev över.

Svar på tråden Ni med barn i ettan, hur många i klassen har egen mobil?