Alexi skrev 2016-06-01 22:10:44 följande:
Min dotter tjatar enormt om det. Och vi säger nej för hon har inget behov av det. alls. Hon har en Ipad (som i princip är hennes) som hon kan göra det hon vill på. Och hon ringer och sms:ar inte ännu. Och vi har fast telefon hemma som hon kan ringa på när hon är ensam hemma, vilket bara är korta stunder än så länge. Men hon är oerhört besatt av vad andra har, som smink och som mobil. Less är jag.
Här är ju barn olika, men har du försökt få henne att bena ut varför?
Dottern tror jag gick i tvåan när hon ville börja ha top under tröjor. Frågade varför och då blev svaret att de andra hade. Ok, men varför vill du ha? Är det för att du tror att det är skönt? Näääääääe blev svaret. Är det för att det är snyggt? Nääääää, ingen ser den ju ändå, blev det svaret. Jamen är det för att det anses coolt att ha en top? Näääe, eg inte det heller.....Så hon var tyst en stund och sen sa hon. Nä mamma, jag vet faktiskt inte varför, jag behöver nog ingen top ändå.
Sa att hon absolut kunde få en, men inte föränn hon listat ut _varför_ hon ville ha det iaf. Barn vet iofs ofta varför de vill ha en telefon men i andra fall, smink och sånt kan det vara väldigt nyttigt att de får tänka efter just varför de vill ha.