• Anonym (...)

Jag vill FLYTTA hemifrån !!??

Nu vet jag inte om jag lagt tråden på rätt ställe, men jag hoppas det i alla fall.

Jag är 19 år och studerar på gymnasiet, min och mammas relation funkar si så där så därför vill jag flytta hemifrån.

Eftersom jag inte har någon fast inkomst så blir jag inte beviljad lån, så därför gick jag in på tele2.se och beställde ett antal mobiler som jag tänker sälja för 15.000:- så småningom.

Jag betalar totalt 1500:- till tele2 i månaden för dessa telefoner, om dom blir sålda förstås, eller om jag ångrar mig så skickar jag bara tillbaka dom.

Jag har kollat runt på blocket och spanat in en fin lägenhet som säljs för 10.000:- och månadshyran ligger på 3500:-

Jag får en dålig känsla angående detta med telefonerna, vilket jag tycker luktar "lyxfällan".

Men samtidigt tycker jag inte att 1500:- är så mycket, och jag vill ju så hemskt gärna härifrån.

Ni kanske undrar vad jag får för inkomst. Ja, jag får aktivitetsersättning från försäkringskassan som ligger på 7700:- och så kommer jag även få bostadstillägg som täcker 94% av hyran.

Men jag blir orolig med vad som händer efter skolan. Jag kanske inte har några pengar? Och i värsta fall måste jag sälja lägenheten , men då måste jag fortfarande betala dessa 1500:- för mobiltelefonerna.

Jag vill VERKLIGEN bort härifrån och köpa denna lägenheten, men detta med telefonera känns inte så bra.

Jag vet inte, vad tycker ni?

• Svar på tråden Jag vill FLYTTA hemifrån !!??
  • Anonym (...)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-06-28 08:54:13 följande:
    Hej ts, precis såna här större frågor skulle en god man kunna vara en jättebra hjälp för dig. Ni kan träffas kanske en gång i månaden och diskutera ekonomi mm. Men en bra god man ser vad du kan klara av själv och är in och hjälper till bara vid behov.

Jag vill dock varna dig. Du har tackat nej till god man. Är på väg att göra konstiga affärer med telefoner. Köpa en lägenhet du inte har pengar till. Fortsätter du så här så finns risken att du kommer tvingas till ha ha en förvaltare och då har du ingen som helst bestämmanderätt över din ekonomi. Sköt dig nu, be om hjälp när du inte klarar av det själv, och du kan få sköta din ekonomi själv.
    Jag ansökte om en god man frivilligt.

Nu har jag sålt telefonerna och fått ihop 18.000:-

Den där lägenheten i hagfors var inget att ha.

Så nu blir det att leta lägenhet :)
  • Anonym (Betala av)
    Anonym (...) skrev 2016-06-28 11:43:22 följande:

Jag ansökte om en god man frivilligt.

Nu har jag sålt telefonerna och fått ihop 18.000:-

Den där lägenheten i hagfors var inget att ha.

Så nu blir det att leta lägenhet :)

Men du betalar fortfarande av på telefonerna? Du inser att det kommer kosta dej mycket mer än 18000 i slutändan? Ren förlustaffär.

Är som att titta på en tågolycka i slowmotion...
  • Anonym (A)

Få dom där telefonerna betalda fort nu och skärp till dig lite. Skaffa ett extrajobb och stå ut i ett år till. Hur farligt kan det vara där hemma?

• Anonym (...)
    Anonym (Betala av) skrev 2016-06-28 13:46:46 följande:
    Men du betalar fortfarande av på telefonerna? Du inser att det kommer kosta dej mycket mer än 18000 i slutändan? Ren förlustaffär.

Är som att titta på en tågolycka i slowmotion...
    Ja det klart jag delbetalar dom i månaden, det är inte alls så farligt och jag vet att det kommer kosta mig mycket mer i slutändan...!
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

Att snabbt fixa pengar genom att köpa mobiltelefoner på avbetalning och sedan sälja dem på Blocket låter som en mycket dålig idé. Förmodligen är det bättre att låna av Bluestep i stället.

• Anonym (Tänk dig för)

Det är något som inte stämmer med det du berättar, så jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag ger dig vidare råd. Du är alltså 19 och uppbär full aktivitetsersättning? För att få 100% aktivitetsersättning så krävs det att man har en såpass allvarlig sjukdom, skada eller funktionsnedsättning att man är utdömd från att kunna ha något som helst arbete under minst ett års tid. Hur kommer det sig att du fått hel aktivitetsersättning så tidigt i livet och redan innan du kommit ut på arbetsmarknaden och kunnat arbetsträna, etc? Du nämner dessutom att det varit aktuellt med god man och att du fortfarande går kvar i gymnasiet, vilket också låter väldigt märkligt i sammanhanget.

Kan det vara så att du har någon form av autismspektrumstörning eller annan neuropsykiatrisk diagnos? Det låter nästan så, eller som att du har någon form av begåvningshandikapp som kräver extra stöd. Har du t ex någon diagnos som går under LSS så kan du få hjälp att flytta hemifrån. 

Det känns väldigt oroande att du är i stånd att köpa en bostadsrätt när du har så uppenbara problem med att ta ansvar, samt hantera din ekonomi. Jag förstår att det känns frustrerande att bo kvar hemma, men det du håller på med är inte bara en fruktansvärt omoget, utan även något som potentiellt kan förstöra din framtid. Genom en så ogenomtänkt och desperat quick fix-lösning så riskerar du både din framtida ekonomi och framtida boendesituation. Nu sitter du på en massa abonnemang med kostnader som tickar på. Skuldsätter du dig så kommer du få det oerhört svårt med bostad och lån i framtiden. 

Betala nu först av skulden innan du gör någonting annat. Det kostar att flytta hemifrån, speciellt i början innan man hunnit skaffa möbler, husgeråd, basskafferi, osv.

Sen måste du tänka på att  du själv kommer få stå för alla kostnader i en bostadsrätt. Som ensamstående heltidssjukskriven på existensminimum så blir det fruktansvärt dyrt om något händer om du inte har någon buffert sparad. I en hyresrätt så ersätter t ex hyresvärden en vattenläcka. I en bostadsrätt så kommer du få stå för alla trasiga vitvaror, skador, vattenläckor, osv, själv. Det känns säkert billigt nu med ett snabbt köp, men du måste tänka några steg längre. 

Försäkringskassan har dessutom andra regler för bostadstillägg när det gäller bostadsrätter än hyresrätter. Det finns även en maxgräns på 4650 kr. Resten står du helt för själv. 

• Anonym (...)
    Anonym (Tänk dig för) skrev 2016-06-29 15:59:38 följande:

Det är något som inte stämmer med det du berättar, så jag skulle vilja ha lite mer kött på benen innan jag ger dig vidare råd. Du är alltså 19 och uppbär full aktivitetsersättning? För att få 100% aktivitetsersättning så krävs det att man har en såpass allvarlig sjukdom, skada eller funktionsnedsättning att man är utdömd från att kunna ha något som helst arbete under minst ett års tid. Hur kommer det sig att du fått hel aktivitetsersättning så tidigt i livet och redan innan du kommit ut på arbetsmarknaden och kunnat arbetsträna, etc? Du nämner dessutom att det varit aktuellt med god man och att du fortfarande går kvar i gymnasiet, vilket också låter väldigt märkligt i sammanhanget.

Kan det vara så att du har någon form av autismspektrumstörning eller annan neuropsykiatrisk diagnos? Det låter nästan så, eller som att du har någon form av begåvningshandikapp som kräver extra stöd. Har du t ex någon diagnos som går under LSS så kan du få hjälp att flytta hemifrån. 

Det känns väldigt oroande att du är i stånd att köpa en bostadsrätt när du har så uppenbara problem med att ta ansvar, samt hantera din ekonomi. Jag förstår att det känns frustrerande att bo kvar hemma, men det du håller på med är inte bara en fruktansvärt omoget, utan även något som potentiellt kan förstöra din framtid. Genom en så ogenomtänkt och desperat quick fix-lösning så riskerar du både din framtida ekonomi och framtida boendesituation. Nu sitter du på en massa abonnemang med kostnader som tickar på. Skuldsätter du dig så kommer du få det oerhört svårt med bostad och lån i framtiden. 

Betala nu först av skulden innan du gör någonting annat. Det kostar att flytta hemifrån, speciellt i början innan man hunnit skaffa möbler, husgeråd, basskafferi, osv.

Sen måste du tänka på att  du själv kommer få stå för alla kostnader i en bostadsrätt. Som ensamstående heltidssjukskriven på existensminimum så blir det fruktansvärt dyrt om något händer om du inte har någon buffert sparad. I en hyresrätt så ersätter t ex hyresvärden en vattenläcka. I en bostadsrätt så kommer du få stå för alla trasiga vitvaror, skador, vattenläckor, osv, själv. Det känns säkert billigt nu med ett snabbt köp, men du måste tänka några steg längre. 

Försäkringskassan har dessutom andra regler för bostadstillägg när det gäller bostadsrätter än hyresrätter. Det finns även en maxgräns på 4650 kr. Resten står du helt för själv. 

Hej. Jag har fått aktivitetsersättning vid förlängd skolgång eftersom jag har diagnoser inom psykiatrin.

LSS har fixat en lägenhet till mig som jag har blivit beviljad, men det är kö och jag har redan väntat i 1 år, vilket gör att jag inte orkar vänta mera utan vill bort HÄRIFRÅN!

Jag funderar på hyresrätt, men det verkar svårt! Jag kollar runt på blocket men verkar inte få napp-
  • Ascendere
    Anonym (!) skrev 2016-06-27 15:53:35 följande:
    Hon delbetalar ju telefonerna och får hela summan i handen. Själv får hon betala mycket mer i slutändan. TS tänker mao mycket kortsiktigt.
    En slags kredit alltså till mycket hög ränta. Låter inte alls bra det där.
  • TigerLilySwe

Ta kontakt med din handläggare och se hur det går. En beviljad servicebostad ska ex verkställas inom 90 dagar enligt lag. Är du berättigad till LSS så försök få hjälp. Vilket bistånd är du beviljad, vet du det? God man är viktigt för dig, så det inte blir mer tokigt än det redan är. Din telefonstory visar att det brinner lite i knutarna för dig, du behöver hjälp att tänka så du tar kloka beslut.

• Anonym (...)
    TigerLilySwe skrev 2016-06-30 18:54:36 följande:

Ta kontakt med din handläggare och se hur det går. En beviljad servicebostad ska ex verkställas inom 90 dagar enligt lag. Är du berättigad till LSS så försök få hjälp. Vilket bistånd är du beviljad, vet du det? God man är viktigt för dig, så det inte blir mer tokigt än det redan är. Din telefonstory visar att det brinner lite i knutarna för dig, du behöver hjälp att tänka så du tar kloka beslut.

Va? Jag blev beviljad i maj förra året och har ännu inte fått något? Hon sa att hon ringer så fort en ledig lägenhet blir ledig.

Jag blev erbjuden god man men tackade nej.
  • TigerLilySwe

Ansök om God man igen så du får rätsida på saker. Har du gjort nån utredning på senare tid? För att tillhöra LSS personkrets 1 fordras någon form av lindrig, måttlig eller grav utvecklingsstörning. Man kan ha gått vanlig grundskola och vanligt gymnasie, en del skaffar både familj och gifter sig. Så det måste inte vara särskola eller att man inte kan skaffa sig en långvarig fungerande relation. Har man gott stöd i sin familj med föräldrar och anhöriga kan det räcka långt men ibland har det varit konfliktfyllt och relationerna är slitna, då kan en god man vara bra. Ibland vill man vara självständig och inte beroende av sin föräldrar, då kan också en god man vara bra. I ditt fall låter det klokt med en god man så du inte riskerar att hamna i ekonomiska svårigheter och du kanske kan få rätsida på boendebiten. Du är ännu inte så gammal så du har tiden för dig.

• Anonym (...)
    TigerLilySwe skrev 2016-06-30 19:39:44 följande:

Ansök om God man igen så du får rätsida på saker. Har du gjort nån utredning på senare tid? För att tillhöra LSS personkrets 1 fordras någon form av lindrig, måttlig eller grav utvecklingsstörning. Man kan ha gått vanlig grundskola och vanligt gymnasie, en del skaffar både familj och gifter sig. Så det måste inte vara särskola eller att man inte kan skaffa sig en långvarig fungerande relation. Har man gott stöd i sin familj med föräldrar och anhöriga kan det räcka långt men ibland har det varit konfliktfyllt och relationerna är slitna, då kan en god man vara bra. Ibland vill man vara självständig och inte beroende av sin föräldrar, då kan också en god man vara bra. I ditt fall låter det klokt med en god man så du inte riskerar att hamna i ekonomiska svårigheter och du kanske kan få rätsida på boendebiten. Du är ännu inte så gammal så du har tiden för dig.

NEJ INGEN GOD MAN TACK!

JAG KLARAR MIG!
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (...) skrev 2016-06-30 19:09:51 följande:
    Va? Jag blev beviljad i maj förra året och har ännu inte fått något? Hon sa att hon ringer så fort en ledig lägenhet blir ledig.

Jag blev erbjuden god man men tackade nej.
    Hör av dig till handläggaren och be om hjälp hur du ska anmäla till IVO att du ingen bostad fått. Detta ska din handläggare hjälpa dig med, inget hon berättar men frågar du ska de hjälpa dig. Då börjar efter ett tag ett vite rulla för kommunen om de inte fixar fram en bostad. Ett litet tips!
  • Anonym (hlaw)

Nej det gör du inte.

Anonym (...) skrev 2016-06-30 22:05:46 följande:

NEJ INGEN GOD MAN TACK!

JAG KLARAR MIG!

• Anonym (Nej!!!)

NEJ INGEN GOD MAN TACK!

JAG KLARAR MIG!

Nej det gör du ju bevisligen inte, bara det att du inte inser hur jäkla dum din plan är bevisar det.

Vad ska du ha för inkomst när du slutar skolan om du nu fick beviljat pga förlängd skolgång. Du måste ju kunna betala då också
  • Egon den stora

NEJ INGEN GOD MAN TACK!

JAG KLARAR MIG!

Inget du har skrivit hittills antyder att du klarar det själv. Det är inget misslyckande att ha en god man, det är ett jättebra stöd.
  • Anonym (Betala av)
    NEJ INGEN GOD MAN TACK!

JAG KLARAR MIG!
    Med tanke på din idiotiska ide med mobilerna så är det ganska tydligt att du INTE klarar dej. Du behöver en god man, det är uppenbart.
Svar på tråden Jag vill FLYTTA hemifrån !!??