• Daniel12

Vad fan är grejen med Oxfile?

Jag har tillagat den på olika vis, smakat av men kan inte för mitt liv begripa varför folk ser det som exklusivare och godare kött än andra, billigare köttvaror. Därför drar jag slutsatsen att folk gärna framhåller att de äter Oxfile för att visa andra att de har råd att köpa den dyrare maten. Själv tycker jag Oxfile smakar ganska neutralt och lite tråkigt, och då har jag provat olika kryddningar.

Jag föredrar hellre fläskfile, som är mycket billigare, har en köttigare konsistens och som får mer smak vid olika sorters tillagning. Varför måste kött överhuvudtaget vara mört för att det ska passa medelsvensson? Är det bara för att "alla andra" tycker så eller är det en egen uppfattning?

Varför överhuvudtaget denna skrytkultur över hur dyr mat man har råd att konsumera? Tror man att man är något för att man har råd att köpa det dyraste? Tror man att maten gör människan? För oavsett hur fin mat man äter luktar det du skiter ut i toaletten ändå lika illa. Tror man att man får finare avföring om man äter finare mat, eller vad är grejen?

Har aldrig riktigt förstått..

• Svar på tråden Vad fan är grejen med Oxfile?
  • PH76

Jag gillar oxfilé men äter hellre och oftare entrecote.

• klyban
    Carolatom07 skrev 2023-03-19 14:13:28 följande:
    Håller med. Folk tycker förmodligen än idag att det är exklusivt att käka Oxfile, yttest medioker smak på det köttet jämfört med annat, godare och billigare kött. Grillar hellre revben i ugnen än köper Oxfile, särskilt med dagens matpriser. Mindre kött för pengarna och mindre smak.

Synnerligen överskattat.

Priset är överdrivet helt klart, men smaken är utsökt och ur den synvinkeln inte alls överskattat.
    Och det finns få andra styckningsdelar som smakar som oxfilé, det är väl rostas som kommer närmast.
    Hoppas du inte tänker på revben av gris nu Flört

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Carolatom07
    klyban skrev 2023-03-19 14:52:50 följande:

Priset är överdrivet helt klart, men smaken är utsökt och ur den synvinkeln inte alls överskattat.
    Och det finns få andra styckningsdelar som smakar som oxfilé, det är väl rostas som kommer närmast.
    Hoppas du inte tänker på revben av gris nu Flört

Jo, jag gillar fläsk/ griskött. Något fel med det?

• klyban
    Carolatom07 skrev 2023-03-19 15:01:50 följande:
    Jo, jag gillar fläsk/ griskött. Något fel med det?

Oxfilé kommer inte från en gris(Suprise), och kändes som en udda att göra istället som ersättning.
    Revben på nöt hade funkat som jämförelse.

Jag gillar också fläsk, men inte att ersätta en nötkött styckningsdetalj.

Och vem sade det var nått fel?
    Inte jag, mer då än det inte är nöt längre.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Bitter?)

Du verkar mest bitter över att du inte har råd att käka Oxfile så ofta som du i hemlighet skulle vilja ;)

Fläskfile är undermåligt kött, liksom fläskytterfile och fläskkotlett/ karre. Mat för fattigt folk. Vi rikingar håller oss till Oxfile, Entrecote och Kobebiff. Rysk kaviar ska det vara till med ;)

• Anonym (R)
    sysop skrev 2018-11-18 12:36:18 följande:
    Visst man kan förstöra allt med att exempelvis köra för lång tid på för hög temperatur och på det sättet få en torr och tråkig köttbit,

Visst skulle man kunna köra (syretätt) sous vide men det passar bättre när det är lite tuffare kött som behöver lite extra mörning i tillagningen och då man har lite större mängder att tillaga på restaurangen. 

Jag tänkte helt vanlig helstekt oxfile, börja med att försegla ytan genom att hastigt bryna den i panna runt om, krydda på lite lätt med salt och nymald peppar slå in i folie låt den gå i ugnen på 100-125 grader tills du får en innertemperatur på 72 grader eller så. Låt den sedan vila länge minst 30-45 min.
    Klokt för då slipper man få den överstekt!
  • Anonym (z)

Förstår inte heller storheten med oxfile.

• Mayjel

Det är mört och lättuggat vilket uppskattas av både tänder och magen min. Dessutom väldigt gott, nötkött är det läckraste köttet enligt mina smalökar.

Sen behöver man inte vara rik för att kunna äta det heller. Finns svensk oxfilé i lösvikt på flera vanliga livsmedelskedjor och då kan man alltid ta en lite mindre bit till sig själv bara. Gott med portvinssås och potatisgratäng till, mm..

• klyban
    Anonym (Bitter?) skrev 2025-11-29 19:27:45 följande:

Du verkar mest bitter över att du inte har råd att käka Oxfile så ofta som du i hemlighet skulle vilja ;)

Fläskfile är undermåligt kött, liksom fläskytterfile och fläskkotlett/ karre. Mat för fattigt folk. Vi rikingar håller oss till Oxfile, Entrecote och Kobebiff. Rysk kaviar ska det vara till med ;)

Fläskfilé är ju jätte gott, och inte alls undermåligt kött.
    Anonym (z) skrev 2025-11-29 19:50:00 följande:

Vet inte riktigt om storheten, dock är det ett riktigt gott kött.
    Dock ett subtilt kött och som man inte kan krydda sönder eller övertillaga.

Men sen har väl det blivit lite av en tradition för många äta oxfilé just på nyårsafton av någon underlig anledning.

Men jag tycker oxfilé och den liknande rostasen är väldigt goda kött(Som inte heller utesluter att andra kött är goda, fast på sitt sätt.)

• Anonym (Bitter?)
    klyban skrev 2025-11-30 11:18:40 följande:
    Fläskfilé är ju jätte gott, och inte alls undermåligt kött.
    Anonym (z) skrev 2025-11-29 19:50:00 följande:

Fläskfile är nog tillräckligt gott för de som inte har råd med annat. I min bekantskapskrets är det dock ingen som nedlåter sig till att köpa detta, då det ser som WT-mat. Hade en arbetskollega på ett jobb som yngre som bjöd hem mig och några till på grillfest. Han grillade fläskytterfile och pommes. Jag gick därifrån och avslutade den bekantskapen. Det finns gränser.
  • Anonym (R)
    Anonym (Bitter?) skrev 2025-11-30 11:22:52 följande:
    Fläskfile är nog tillräckligt gott för de som inte har råd med annat. I min bekantskapskrets är det dock ingen som nedlåter sig till att köpa detta, då det ser som WT-mat. Hade en arbetskollega på ett jobb som yngre som bjöd hem mig och några till på grillfest. Han grillade fläskytterfile och pommes. Jag gick därifrån och avslutade den bekantskapen. Det finns gränser.
    Riktiga finsmakare kollar inte priset på råvaran, de bedömer matens smak och kvalitet. Köper fina råvaror, oavsett om de råkar ha ett högt kilopris eller ej.  Kort sagt bryr sig om maten, inte priset.

Jag tror att flera här i tråden skriver i avsikt att provocera. Det som de skriver låter direkt fånigt. 
  • klyban
    Anonym (Bitter?) skrev 2025-11-30 11:22:52 följande:

Köttet är utmärkt och fläskfilé.
    Låter rätt tragiskt att ta bort kött som är goda och bara för de råkar vara billigare.

Och fläskytterfilé passar bättre som fläskkotlett med ben och om grillen som gäller, där har du något gott.
    Sen fläskytterfilé passar bättre till tex en snabbwok, då är det bra.
    Sen hur du kan jämföra fläskytterfilé med fläskfilé är en gåta.

Faktiskt som du pratar är WT.
    Vi andra ser det goda med olika köttsorter med, vore rätt tragiskt om man bara såg nötkött att äta och tycker synd om att bara ha den begränsade smaken i sitt kök.

Anonym (R) skrev 2025-11-30 11:38:55 följande:
    Riktiga finsmakare kollar inte priset på råvaran, de bedömer matens smak och kvalitet. Köper fina råvaror, oavsett om de råkar ha ett högt kilopris eller ej.  Kort sagt bryr sig om maten, inte priset.

Jag tror att flera här i tråden skriver i avsikt att provocera. Det som de skriver låter direkt fånigt. 

Dock om det är bra pris på en fläskfilé, så backar man inte på den goda styckningen.

• Anonym (Wtf)
    Anonym (Bitter?) skrev 2025-11-29 19:27:45 följande:

Tacka vet jag kronhjortsfile! Rysk kaviar är extremt överskattat och inte prisvärt i mina ögon. Det är bara för de som vill visa att de har pengar och har inget med god smak att göra.
  • Aniiee

Snabbkaffe med 24k guldflagor, sjöborre, och shizuokamelon....

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Mayjel
    Aniiee skrev 2025-11-30 16:33:37 följande:

Snabbkaffe med 24k guldflagor, sjöborre, och shizuokamelon....

Antar att du skojade lite där men passade ändå på att googla lite på den där melonen och det finns frön till såna, om man vill odla dem själv. 

Viltkött är inte min grej tack och lov, för det är ganska dyrt. Tycker det smakar metallaktigt och "jordigt" på nåt sätt, nästan lite som lever.

Tryffelsvamp är inte heller nåt vidare, väldigt udda smak på den. Lika bra det med tanke på dess höga pris. Och fiskrom har en väldigt svag smak, bara lite salt och havstång ungefär. Överskattat som fasen. 
  • klyban
    Mayjel skrev 2025-11-30 20:02:51 följande:
    Antar att du skojade lite där men passade ändå på att googla lite på den där melonen och det finns frön till såna, om man vill odla dem själv. 

Viltkött är inte min grej tack och lov, för det är ganska dyrt. Tycker det smakar metallaktigt och "jordigt" på nåt sätt, nästan lite som lever.

Tryffelsvamp är inte heller nåt vidare, väldigt udda smak på den. Lika bra det med tanke på dess höga pris. Och fiskrom har en väldigt svag smak, bara lite salt och havstång ungefär. Överskattat som fasen. 
    Nått säger mig att det inte så enkelt att få melonen smaka som dessa gör, även om det är samma frön.
  • Mayjel
    klyban skrev 2025-11-30 21:07:19 följande:
    Nått säger mig att det inte så enkelt att få melonen smaka som dessa gör, även om det är samma frön.
    Måste den växa i Japan för att bli bra menar du? Jag kan tänka mig att odla dessa frön. Blev onekligen lite nyfiken på denna nya melon.
  • Aniiee
    Mayjel skrev 2025-11-30 20:02:51 följande:

Nej, jag skojar inte. Fast, iofs, jag dricker inte kaffe.... Jag kan nämna många fler riktigt dyra och exklusiva saker man kan köpa och äta. Vad sägs om balsamvinäger för 80000 kr litern? 
    Mayjel skrev 2025-11-30 21:09:05 följande:
    Måste den växa i Japan för att bli bra menar du? Jag kan tänka mig att odla dessa frön. Blev onekligen lite nyfiken på denna nya melon.
    Odla på du! Man kan alltid testa. 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Mayjel
    Aniiee skrev 2025-11-30 21:26:47 följande:
    Nej, jag skojar inte. Fast, iofs, jag dricker inte kaffe.... Jag kan nämna många fler riktigt dyra och exklusiva saker man kan köpa och äta. Vad sägs om balsamvinäger för 80000 kr litern? 
    Odla på du! Man kan alltid testa. 
    Det var ett ganska saftigt literpris det. Vilket sorts vin är denna exklusiva vinäger gjord på då? Tvivlar på att jag hade gillat den, helt oavsett. Har aldrig uppskattat smaken på vinäger.
  • klyban

Dom håller på att konstrar väldigt mycket med sina frukter, där dom binder upp dom, har skydd, reflektorer och annat konstigt för sig.
    Sen har du jordmån, klimat också och kanske altitud är en sak med.

Deras mango håller de på konstrar med på detta sätt med, där sockerhalten på vissa kan nå 40% har jag för mig i en mango.
    Såg en dokumentär om detta och det var mycket arbete och udda metoder.

Det jag säger är att de kommer inte smaka som dom i japan och den kvalitén(Är min klara gissning.).

Men det du ska ta reda på först är vad den kräver för värme och tid för mognad, och sen anpassa frösådden, och som kommer vara en förkultur och innefatta någon omplantering.(Detta också en gissning, men rätt vanligt att man gör så med denna typen av frön.)
    För det kan vara så att redan där tar det stopp, men gör det inte, så testa vet jag.
    Driver upp dom i växthus, och kräver den extra mycket värme så kan det bli svårt sommar med dåligt med sol, eller en anpassad drivbänk.

Såg inte mycket om odlingen i bilder, men såg att dom band upp melonen i snöre i alla fall.

Svar på tråden Vad fan är grejen med Oxfile?