Anonym (Prover) skrev 2016-07-12 22:05:41 följande:
För att jag har funderat på att läsa min egen journal så har jag låg etik? Då har vi olika definition på det. Jag skulle självklart aldrig läsa någon annans journal som jag ej har rätt till. Och jag kommer inte heller att gå in i min egen. Ja jag kanske får anmäla mina kollegor.
Funderar man på att göra något oetiskt så svajar ens moraliska kompass lite, ja. Det spelar ingen roll om du inte gör det, du
tänkte göra det. För att göra en jämförelse (och självklart är det inte samma sak, det är bara för att klargöra min ståndpunkt) tänk dig att du kör bil. Du är i ett väldigt akut behov av en toalett, men du ä'r snart hemma så du kan säkert hålla dig. Du kommer till en korsning där stopplikt råder. Du ser dig omkring och tänker "
Det är ingen här, jag struntar i STOP-skylten." När du trycker ner gaspedalen svänger en polisbil upp vid sidan, och du får böter för att du underlät att stanna vid stopplikt.
När du protesterar med argumentet att inget ju hände och att du inte bör få böter för att du tänkte göra något olagligt. Vissa gånger straffas personer för saker som kunde ha hänt.
Att du ens funderade på att läsa din egen journal visar bristande respekt för både lagar och för arbetsrutinerna. Och en person som gör dataintrång för att läsa sin egen journal kan säkert göra det för att läsa andras också. Du säger att nej, det skulle du inte, men jag säger att hade du lyckats skulle du ha kommit över en etisk "vall". Och det blir lättare att klättra ju fler vallar man klättrar över.