• Anonym (Prover)

Läsa journal -dataintrång. Ska jag?

Hej!

Jag är ssk och har därför tillgång till journalsystem. Det är olagligt att logga in i sin egen journal utan tillstånd från behandlande läkare. Nu är det så att jag behöver få tag i provsvar och min läkare är på semester. Är därför väldigt frestad att gå in i journalen trots att det är olagligt. Vet att många kollegor går in i sin egen och anhörigas journaler men jag har inte vågat. Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?
  • Anonym (Omoraliskt)
    Anonym (Prover) skrev 2016-07-12 22:05:41 följande:

För att jag har funderat på att läsa min egen journal så har jag låg etik? Då har vi olika definition på det. Jag skulle självklart aldrig läsa någon annans journal som jag ej har rätt till. Och jag kommer inte heller att gå in i min egen. Ja jag kanske får anmäla mina kollegor.

Funderar man på att göra något oetiskt så svajar ens moraliska kompass lite, ja. Det spelar ingen roll om du inte gör det, du tänkte göra det. För att göra en jämförelse (och självklart är det inte samma sak, det är bara för att klargöra min ståndpunkt) tänk dig att du kör bil. Du är i ett väldigt akut behov av en toalett, men du ä'r snart hemma så du kan säkert hålla dig. Du kommer till en korsning där stopplikt råder. Du ser dig omkring och tänker "Det är ingen här, jag struntar i STOP-skylten."  När du trycker ner gaspedalen svänger en polisbil upp vid sidan, och du får böter för att du underlät att stanna vid stopplikt.

När du protesterar med argumentet att inget ju hände och att du inte bör få böter för att du tänkte göra något olagligt. Vissa gånger straffas personer för saker som kunde ha hänt.

Att du ens funderade på att läsa din egen journal visar bristande respekt för både lagar och för arbetsrutinerna. Och en person som gör dataintrång för att läsa sin egen journal kan säkert göra det för att läsa andras också. Du säger att nej, det skulle du inte, men jag säger att hade du lyckats skulle du ha kommit över en etisk "vall". Och det blir lättare att klättra ju fler vallar man klättrar över.
  • Fröken Apelsin
    Anonym (Omoraliskt) skrev 2016-07-13 01:48:54 följande:

Funderar man på att göra något oetiskt så svajar ens moraliska kompass lite, ja. Det spelar ingen roll om du inte gör det, du tänkte göra det. För att göra en jämförelse (och självklart är det inte samma sak, det är bara för att klargöra min ståndpunkt) tänk dig att du kör bil. Du är i ett väldigt akut behov av en toalett, men du ä'r snart hemma så du kan säkert hålla dig. Du kommer till en korsning där stopplikt råder. Du ser dig omkring och tänker "Det är ingen här, jag struntar i STOP-skylten."  När du trycker ner gaspedalen svänger en polisbil upp vid sidan, och du får böter för att du underlät att stanna vid stopplikt.

När du protesterar med argumentet att inget ju hände och att du inte bör få böter för att du tänkte göra något olagligt. Vissa gånger straffas personer för saker som kunde ha hänt.

Att du ens funderade på att läsa din egen journal visar bristande respekt för både lagar och för arbetsrutinerna. Och en person som gör dataintrång för att läsa sin egen journal kan säkert göra det för att läsa andras också. Du säger att nej, det skulle du inte, men jag säger att hade du lyckats skulle du ha kommit över en etisk "vall". Och det blir lättare att klättra ju fler vallar man klättrar över.

Så du har aldrig någonsin tänk göra något som bryter mot lagar eller regler? Inte ens gå mot röd gubbe? Ts vill kolla i SIN EGEN journal. Hade det varit i någon annans journal hade jag hållit med dig, men nu är det ts egen. Jag tycker inte det är moraliskt fel överhuvudtaget, däremot är det fel enligt sekretessen och jag hade inte riskerat att få sparken för en sådan grej.
  • Anonym (Nej nej)

Det registreras ju numera vem som läst journalen så jag skulle ju inte göra det.

• modsey
    Anonym (Omoraliskt) skrev 2016-07-13 01:48:54 följande:

My god! Grattis till att nog vara den enda och första människan på jorden som aldrig ens tänkt en tanke som lutat åt att vara fel ur någon vinkel. Du har en högre moral än Ghandi, moder Teresa och självaste Jesus. Woow!
  • Anonym (Absolut inte)

Om du vill bli av med jobbet så varsågod gå in i journalen. NEJ man gör inte så oavsett sin egen eller andras då det är förbjudet.

• Anonym (Också ssk)

Jag tycker ändå att diskussionen är lite intressant. Att man inte ska gå in i andras journalen är ju självklart, då brister ju sekretessen. Men vem är brottsoffret om man går in i sin egen? Vem lider liksom? Eller är det att vårdanställda inte ska ha någon gräddfil?

• M1rella
    Anonym (Också ssk) skrev 2016-07-13 12:22:05 följande:

Jag tycker ändå att diskussionen är lite intressant. Att man inte ska gå in i andras journalen är ju självklart, då brister ju sekretessen. Men vem är brottsoffret om man går in i sin egen? Vem lider liksom? Eller är det att vårdanställda inte ska ha någon gräddfil?

Handlar väl mer om att det kan stå saker i ens journal som kan vara skadliga för en själv.
  • Anonym (Också ssk)
    M1rella skrev 2016-07-13 12:32:25 följande:

Handlar väl mer om att det kan stå saker i ens journal som kan vara skadliga för en själv.

Fast man har ju ändå oftast rätt att få ut den utan att det prövas ( utom i psykiatrin så vitt jag vet). Ts ska ju kunna få ut sitt provsvar den officiella vägen utan att hennes läkare godkänt det. Så den omtanken verkar lite konstig.
  • Fröken Apelsin
    M1rella skrev 2016-07-13 12:32:25 följande:

Det är bara inom psykiatrin som det gäller, personligen tycker jag det är fel. Det är man själv och inte läkaren som ska bestämma vad man har rätt att se och inte.
  • M1rella
    Anonym (Också ssk) skrev 2016-07-13 12:54:27 följande:

Fast man har ju ändå oftast rätt att få ut den utan att det prövas ( utom i psykiatrin så vitt jag vet). Ts ska ju kunna få ut sitt provsvar den officiella vägen utan att hennes läkare godkänt det. Så den omtanken verkar lite konstig.

Innan man får ut journalen så prövas den.
  • K med lilla E

Jag tycker du ska kontakta din IT- och säkerhetsavdelning på ditt sjukhus eller vårdcentral där du jobbar och ställa frågan. Det kan också vara bra att be dem komma och informera med jämna mellanrum om PDL och allmänt om IT och journalläsning och andra IT-system man har.
  • Anonym (Också ssk)
    M1rella skrev 2016-07-13 18:11:19 följande:

Innan man får ut journalen så prövas den.

Som sagt bara i psykiatrin.
  • Anonym (Också ssk)
    K med lilla E skrev 2016-07-13 18:42:53 följande:

Jag tycker du ska kontakta din IT- och säkerhetsavdelning på ditt sjukhus eller vårdcentral där du jobbar och ställa frågan. Det kan också vara bra att be dem komma och informera med jämna mellanrum om PDL och allmänt om IT och journalläsning och andra IT-system man har.

Det är inte så viktigt för mig. Jag jobbar i psykiatrin och har bara tillgång till psykiatrins journaler och där har jag aldrig varit patient. Tycker mer det var intressant att höra hur andra ser på det.
  • modsey

Jag håller faktiskt med. Eftersom större delen av landet tillämpar att man kan läsa sin egna journal på nätet så kan jag hålla med dig.

Men nä jag skulle aldrig göra det eftersom det inte är lagligt.
  • M1rella
    Anonym (Också ssk) skrev 2016-07-13 19:29:40 följande:

Som sagt bara i psykiatrin.

Nej.
  • Anonym (Också ssk)
    M1rella skrev 2016-07-13 22:59:49 följande:

Nej.

? Utveckla gärna
  • M1rella
    Anonym (Också ssk) skrev 2016-07-13 23:04:44 följande:

? Utveckla gärna

Finns väl inget att utveckla. Nej, det är inte bara så inom psykiatrin.
  • Anonym (Också ssk)
    M1rella skrev 2016-07-13 23:49:05 följande:

Finns väl inget att utveckla. Nej, det är inte bara så inom psykiatrin.

Utveckla kan ju vara att svara på inom vilka verksamheter det mer är så. Inte bara svara samma sak igen.
Svar på tråden Läsa journal -dataintrång. Ska jag?