Efraim Barkbit skrev 2016-07-24 14:43:56 följande:
Det är fortfarande svårare att få tag på alkohol jämfört med andra länder i Europa, och vi har oftast lägst alkoholkonsumtion samt därmed mindre relaterade samhällskostnader.
Att sedan Systembolaget gjort mindre justeringar är mer en tidsanpassade åtgärd.
Ser fram emot din första källhänvisning.
www.iq.se/sv/fakta-om-alkohol/ungdomars-drickande
Det är ju can:s forskning som visar att ungdomar dricker mindre trots ökad tillgänglighet, du borde ha läst detta. Tack vare nätet, typ vänner på FB, är det lättare än någonsin för minderåriga att få tag i alkohol. Ändå minskar drickandet kraftigt. Det är visserligen svårare än i andra länder för vuxna att få tag i alkohol men inte svårt. Ändå minskar alkoholrelaterade skador. Alla minns vi katastrofscenarierna från nykterhetsrörelsen när EU tvingade Sverige att ha en generösare alkoholpolitik, svenskarna skulle supa ihjäl sig. Det blev tvärtom...
Jag minns när jag var ung på 70-talet, allt kretsade kring alkohol både i skolan och när man gått ut. Det handlade om att få tag i sprit till festen, att supa sig full och på måndagen gällde snacket vem som var fullast. Måttligt drickande fanns inte, de som var nyktra och inte körde var tråkmånsar och töntar (som jag...). Alla längtade till dagen B, som i bolaget, att bli gammal nog att handla själv. På internatskolor och i det militära var det än värre, många grundlade sin alkoholism där. Mycket av spriten kom från langare och smuggel och just det förbjudna gjorde det mer spännande. Och om någon frågade så dracks det knappt inget alls, därför blev statistiken missvisande.
Så det gamla alkoholmonopolet var verkligen inget ideal, supandet var värre då.