• OlivKungen

Dricker ni framför barnen?

Hej... Jag har en fråga till er föräldrar på FL.

Dricker ni framför era barn nu menar jag inte att ni. Sitter och super ihjäl er menar typ om ni t.ex Tar ett glas vin/öl till maten. eller tar en öl på fredags kvällen?

Själv så kan jag ta en öl till maten när barnen är med:

• Svar på tråden Dricker ni framför barnen?
  • Kim Possible
    Daimstruten skrev 2016-07-21 13:37:45 följande:

Jag dricker inte alkohol alls framför barnen. Dom ska inte indoktrineras till att tycka att det är normalt att allmändricka alkohol. Jag gör vad jag kan för att ge dom bästa möjliga chans till ett bra förhållningssätt till alkohol i framtiden.

Definiera "allmändricka", vad ingår i det begreppet? Vad är motsatsen, och vad ryms inom det? Vad är enligt dig ett "bra förhållningssätt till alkohol", nolltolerans? 

Indoktrinering är väl snarare när man fostrar sina barn in i en sträng nolltoleranskultur oavsett vad det gäller (alkohol, sex, mat mm), men vi definierar nog det begreppet olika liksom jag förmodar vi gör även med "allmändricka". 
  • Daimstruten
    M i s s skrev 2016-07-21 14:01:57 följande:
    Är det ett dåligt sätt att dricka ett glas vin till maten 1 gång i veckan eller mindre? Hur får barn en dålig bild av alkohol av det?
    Barn får en bild av att det är "normalt" och kommer därmed ha en större acceptans till att pröva alkohol. Vad en förälder gör (inte säger) styr enormt mycket över barnens förhållningssätt till väldigt mycket här i livet.
  • Froken Lokens

Jag dricker inte alkohol, men bjuder gärna mina gäster på en drink, lite vin och nån likör.

• Daimstruten
    Kim Possible skrev 2016-07-21 14:10:03 följande:
    Definiera "allmändricka", vad ingår i det begreppet? Vad är motsatsen, och vad ryms inom det? Vad är enligt dig ett "bra förhållningssätt till alkohol", nolltolerans? 

Indoktrinering är väl snarare när man fostrar sina barn in i en sträng nolltoleranskultur oavsett vad det gäller (alkohol, sex, mat mm), men vi definierar nog det begreppet olika liksom jag förmodar vi gör även med "allmändricka". 
    Indoktrinering handlar om, i detta fall, att "lära" sina barn ett beteende. Jag föredrar att inte påvisa det som "normalt" att dricka i vardagen.

Men jag vet att många ser det som normalt och blir smått hysteriska i sitt försvar av alkoholkonsumtion. Låter ungefär på samma sätt som när man tar bort snuttefilten från ett barn.
  • Froken Lokens
    Daimstruten skrev 2016-07-21 14:19:53 följande:

Indoktrinering handlar om, i detta fall, att "lära" sina barn ett beteende. Jag föredrar att inte påvisa det som "normalt" att dricka i vardagen.

Men jag vet att många ser det som normalt och blir smått hysteriska i sitt försvar av alkoholkonsumtion. Låter ungefär på samma sätt som när man tar bort snuttefilten från ett barn.

Hahaha vilket roligt inlägg.
  • Jennie med ie

Om jag lär mitt barn att det är normalt att vuxna människor dricker vettiga mängder alkohol (utan fylleri och grejer) emellanåt, likaså att det såklart är normalt att avstå också, är jag väl rätt nöjd.

• gbgumman

Sitter nu och kollar på barnen som plaskar i poolen med ett glas vitt i handen. Hur trevligt som helst.

• Jennie med ie

Men inte ska barnen ha vin i poolen! De kan ju spilla ut det i vattnet!!

gbgumman skrev 2016-07-21 17:43:05 följande:

Sitter nu och kollar på barnen som plaskar i poolen med ett glas vitt i handen. Hur trevligt som helst.

• LHF

Japp. Sitter ute på altan med min man just nu, jag dricker en öl och han en grogg (en sån som det är SPRIT i!!!)

Ungarna är dock inne för tillfället men jag antar att även det räknas som "i närheten".

• gbgumman
    Jennie med ie skrev 2016-07-21 17:58:55 följande:

Men inte ska barnen ha vin i poolen! De kan ju spilla ut det i vattnet!!

Vi ska genast sluta.
Svar på tråden Dricker ni framför barnen?