• OlivKungen

Dricker ni framför barnen?

Hej... Jag har en fråga till er föräldrar på FL.

Dricker ni framför era barn nu menar jag inte att ni. Sitter och super ihjäl er menar typ om ni t.ex Tar ett glas vin/öl till maten. eller tar en öl på fredags kvällen?

Själv så kan jag ta en öl till maten när barnen är med:

• Svar på tråden Dricker ni framför barnen?
  • Alexi
    Tecum skrev 2016-07-19 18:56:29 följande:

Det har noll betydelse för barnen om man tar lite vin eller öl till maten. Men man får inte ta så mycket att man blir påverkad.

Det allra farligaste är om man ger intrycket att det är viktigt med alkohol. Antingen måste ha varje helg eller absolut inte vill höra talas om alkohol och framställer det som jättefarligt. Bägge förhållningssätten gör alkohol mer spännande.

• gbgumman

Lägger till dricker aldrig alkohol till mat det tycker jag inte är gott. Tar gärna ett glas vin innan och efter maten. Om barnen är hemma ändrar inget.

• Lkjuiio
    Alexi skrev 2016-07-19 20:05:06 följande:

Förstod inte din poäng där? Jag menar att de som dricker på ett sunt sätt, som typ ett glas vin till middagens någon gång ibland, de behöver inte fundera.

Ok, ditt första inlägg var lätt att feltolka (såg nu att fler än jag missuppfattat). Nu förstår jag och är överens med dig!
  • Amanda84

Ja, det gör jag och har aldrig upplevt det som något märkligt (för jag antar att det är därför TS frågade.) Enda gången jag har stött på ilskna människor om jag tar ett glas vin eller öl till maten när ett barn är med, var när jag för två år sedan satt på på en uteservering och drack en öl (på läkares ordination) medan jag ammade, med ungen inlindad i en filt och med amningströja, för att få igång mjölkproduktionen och för att hindra den ständiga mjölkstockningen som uppstod på grund av att ena bröstet är söndertrasat och fullt med ärr efter en operation som jag fick genomgå när jag var liten. Läkaren sade visserligen inte att jag skulle sitta på just en uteservering, men eftersom det var fint väder så gjorde jag det. Endast en enda av de sju olika arga människorna antog att jag ammade, men även de övriga var väldigt upprörda över att jag hade en bebis i famnen medan jag drack öl. Kan man inte hantera alkohol så skall man inte dricka när man sitter tillsammans med barn, men om man dricker ett par glas vin eller öl någon gång så är det väl inte hela världen.

• Brumma

Japp.

De flesta gånger jag dricker alkohol så är barnen med. Det händer väl en sex gånger per år och sällan mer än ett glas vin :)

Personligen tycker jag det är fullkomligt normalt att ta ett glas vin eller en öl med familjen närvarande och anser det visar barnen en sund relation till alkohol. I motsats till de som smyger med det inför barnen och/eller de som dricker för att bli berusade...

• Brumma
    viseversa skrev 2016-07-19 17:34:55 följande:

Jag dricker vatten,mjölk,läsk framför barnen ja. Men alkohol!? Nej aldrig. Men å andra sidan dricker jag aldrig alkohol i övrigt heller. Mina barn vet inte ens vad full är.

Kopplar man samman alkohol med att man måste bli full är det något som inte stämmer. Kanske det vore bra att lära barnen att man kan ha en sund relation till alkohol och visa att man INTE behöver bli full utan att man kan stoppa vid ett glas vin/en öl/ett glas whiskey. ..
Svar på tråden Dricker ni framför barnen?