• OlivKungen

Dricker ni framför barnen?

Hej... Jag har en fråga till er föräldrar på FL.

Dricker ni framför era barn nu menar jag inte att ni. Sitter och super ihjäl er menar typ om ni t.ex Tar ett glas vin/öl till maten. eller tar en öl på fredags kvällen?

Själv så kan jag ta en öl till maten när barnen är med:

• Svar på tråden Dricker ni framför barnen?
  • Alexi

Återigen, behöver man ens fundera har man ju alkoholproblem. Barn ska så klart inte veta vad en full person är men det har ju inget att göra med 1-2 glas vin till maten...

• Jennie med ie

Japp. Barnet är med nästan varje gång vi dricker alkohol, ibland bakom, ibland framför, ibland bredvid.

• s87s

Mina barn är 7 respektive 5 & en på väg, aldrig druckit alkohol i deras närvaro eller hemma. Däremot har min smabo tagit någon öl el cider vid jul osv

• Frontline

Japp i stort sett varje gång jag dricker så är barnen med.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Lkjuio
    Alexi skrev 2016-07-19 16:50:11 följande:

Av vilken anledning skulle man ens fundera över att kunna dricka ett glas vin till maten med barn? Behöver man fundera har man antagligen alkoholproblem och dricker för många glas...

Jag dricker alkohol kanske tre, fyra gånger om året och då ett halvt eller ett glas öl/vin till maten, oftast är vi då bortbjudna eftersom vi aldrig köper hem alkohol (min man är absolutist). Det har hänt att mina barn suttit vid bordet vid dessa tillfällen. Anser du att jag är alkoholist??
  • Gladhannapanna

Vi dricker vin/öl så gott som varje helg. 1-2 glas var. Funderar aldrig på om barnen ser eller ej. Blir inte märkbart påverkad så jag ser inget problem med det. Tycker att man kan bruka utan att missbruka. För mig är det värre när vuxna röker i samma rum som barn, men det är jag det!

• Tecum

Det har noll betydelse för barnen om man tar lite vin eller öl till maten. Men man får inte ta så mycket att man blir påverkad.
    Det allra farligaste är om man ger intrycket att det är viktigt med alkohol. Antingen måste ha varje helg eller absolut inte vill höra talas om alkohol och framställer det som jättefarligt. Bägge förhållningssätten gör alkohol mer spännande.

• Alexi
    Mascaraklumpar skrev 2016-07-19 17:42:48 följande:

Tror du? Jag tänker snarare att det är tvärt om, att de som verkligen funderar igenom hur mycket de kan dricka framför barnen eller regelbundet analyserar sitt drickande, löper mindre risk att drabbas av alkoholproblem.

OnT: ja, jag dricker upp till 2 glas vin framför mina barn.

Jag tänker att de flesta som har ett sunt förhållande till alkohol dricker 1-2 glas till en middag och kan göra det på helgen utan att det blir mer än så. Och det märker i inte barn, för det märks inte.
  • Alexi
    Nadamuch skrev 2016-07-19 17:43:23 följande:

Oh herreguh vilken slutledningsförmåga!

Ursäkta?
  • Alexi
    Lkjuio skrev 2016-07-19 18:22:37 följande:

Jag dricker alkohol kanske tre, fyra gånger om året och då ett halvt eller ett glas öl/vin till maten, oftast är vi då bortbjudna eftersom vi aldrig köper hem alkohol (min man är absolutist). Det har hänt att mina barn suttit vid bordet vid dessa tillfällen. Anser du att jag är alkoholist??

Förstod inte din poäng där? Jag menar att de som dricker på ett sunt sätt, som typ ett glas vin till middagens någon gång ibland, de behöver inte fundera.
Svar på tråden Dricker ni framför barnen?