• OlivKungen

Dricker ni framför barnen?

Hej... Jag har en fråga till er föräldrar på FL.

Dricker ni framför era barn nu menar jag inte att ni. Sitter och super ihjäl er menar typ om ni t.ex Tar ett glas vin/öl till maten. eller tar en öl på fredags kvällen?

Själv så kan jag ta en öl till maten när barnen är med:

• Svar på tråden Dricker ni framför barnen?
  • Daimstruten
    Brumma skrev 2016-07-22 13:38:32 följande:
    Hur skulle jag kunna veta om dina barn kommer ha en högre alkoholkonsumtion än mina? Jag tror nog du är medveten om att det beror på en oerhörd mängd olika faktorer och då jag överhuvudtaget inte känner dig eller dina barn det minsta lilla är det knappast en fråga jag skulle kunna svara på..

Men, jag tror att många ungdomar har svårt att stå emot alkohol om de matats med normen att man antingen dricker sig full eller inte rör alkohol alls. När det enbart finns två ytterligheter.

Jag skulle knappast kalla mig alkoholvän med tanke på att jag dricker MAX sex glas vin per år. Förmodligen mindre. Men nej, jag ser inget problem med att ta en whiskey, en liten baileys, ett glas vin eller en öl ngn gång i veckan.

Än en gång undrar jag varför det är nödvändigt för dig att bemöta mig så nedlåtande? Även om vi har olika åsikter och utgångspunkter borde man väl kunna föra en diskussion på ett vuxet sätt?
    Jag bad dig inte veta, jag frågade vad du trodde. Hur går diskussionerna gällande rökning hemma hos er? Att röka med måtta är ok?

Jag har inte sagt att det är ett problem att ta alkohol framför barnen MEN det är en dörröppnare som jag inte tänker ge mina barn då jag inte ser det som en positiv dörröppnare.
  • Brumma
    Daimstruten skrev 2016-07-22 14:27:44 följande:

Jag bad dig inte veta, jag frågade vad du trodde. Hur går diskussionerna gällande rökning hemma hos er? Att röka med måtta är ok?

Jag har inte sagt att det är ett problem att ta alkohol framför barnen MEN det är en dörröppnare som jag inte tänker ge mina barn då jag inte ser det som en positiv dörröppnare.

Och jag svarade att jag inte har tillräckligt mkt information om er som personer och familj för att veta något om det. Vilket innebär att der inte är något jag gissar om heller.

Rökning ser jag som något helt annat. Rökning är i hög grad beroendeframkallande men att ta ett glas vin i veckan eller i månaden gör dig knappast beroende.

Och jag ser ditt sätt som att sätta ungdomarna i situationer som de inte lärt sig att hantera på ett vettigt sätt :)
  • Jennie med ie

Rökningen är dessutom skadligt för kroppen från första blosset typ.

Brumma skrev 2016-07-22 15:10:39 följande:

Och jag svarade att jag inte har tillräckligt mkt information om er som personer och familj för att veta något om det. Vilket innebär att der inte är något jag gissar om heller.

Rökning ser jag som något helt annat. Rökning är i hög grad beroendeframkallande men att ta ett glas vin i veckan eller i månaden gör dig knappast beroende.

Och jag ser ditt sätt som att sätta ungdomarna i situationer som de inte lärt sig att hantera på ett vettigt sätt :)

• Daimstruten
    Jennie med ie skrev 2016-07-22 15:44:41 följande:

Rökningen är dessutom skadligt för kroppen från första blosset typ.

Hur tänkte du nu? Hur hårt drabbas du av en cigg? Idag ifrågasätts även dom rekommendationer om vad som tidigare ansetts vara mer hälsosamt alkoholintag eftersom alla nackdelar med alkohol och dess konsekvenser vida överskrider dom positiva.
  • Daimstruten
    Brumma skrev 2016-07-22 15:10:39 följande:

Jag vet flera i min omgivning som nästan lyriskt pratar om det där glas vinet till matlagningen eller middagen på fredagen. Sånt betyder mer än man tror.

Jag tycker det vore kanon om ungdomar kunde lära sig ha kul utan alkohol. Har haft fruktansvärt kul i min egen ungdom även utan sånt. Vet däremot många som det slutat illa för pga alkohol men inte nån som det gått illa för just för att dom inte druckit.
  • Jennie med ie

Antagligen får jag inga märkbara sviter av en cigg, en del får ju inte ens det efter ett livs rökande. Men även "måttligt" rökande, om man nu ska jämföra med måttligt drickande, är liksom negativt för kroppen.

Daimstruten skrev 2016-07-23 13:55:55 följande:

Hur tänkte du nu? Hur hårt drabbas du av en cigg? Idag ifrågasätts även dom rekommendationer om vad som tidigare ansetts vara mer hälsosamt alkoholintag eftersom alla nackdelar med alkohol och dess konsekvenser vida överskrider dom positiva.

• Brumma
    Daimstruten skrev 2016-07-23 14:02:34 följande:

Jag vet flera i min omgivning som nästan lyriskt pratar om det där glas vinet till matlagningen eller middagen på fredagen. Sånt betyder mer än man tror.

Jag tycker det vore kanon om ungdomar kunde lära sig ha kul utan alkohol. Har haft fruktansvärt kul i min egen ungdom även utan sånt. Vet däremot många som det slutat illa för pga alkohol men inte nån som det gått illa för just för att dom inte druckit.

Vad hade "lyriskt pratande" med mitt inlägg att göra? Skriver du det allmänt eller riktar du inöögge4 till mig överhuvudtaget? Med tanke på att du citerar mig menar jag :)
  • Efraim Barkbit

En tidig introduktion till alkohol (inkl öl&vin) bidrar till högre konsumtion i vuxen ålder. Sverige har genomfört den längst pågående undersökningen i ämnet.

can.se

• Ess
    Daimstruten skrev 2016-07-22 10:15:27 följande:
    Är det önsketänkande vi hör eller? Barn till rökare kommer mer troligt börja röka än barn till icke-rökare. Så ser fakta ut. Om det är att ha ett "sunt" förhållande till rökning i din värld vet jag inte, men det är detsamma som gäller för alkohol. Det är inte en massa icke-rökares barn som blir kedjerökare för att dom inte kan "hantera" rökningen. Att du anser det "sunt" att konsumera alkohol får stå för dig. Mina barn lär säkert dricka alkohol en och annan gång i livet MEN högst troligt kommer dina barn konsumera betydligt mer alkohol än mina barn. Om det gör dig stolt så grattis till dig.
    Vi är ganska många som har "fakta" som visar det motsatta. Varken jag själv eller mina kompisar med rökande föräldrar har börjat röka. De som rökar och började redan i skolan, det var de som inte hade rökande föräldrar. 
  • Efraim Barkbit

[quote=76823302][quote-nick]Ess skrev 2016-07-24 10:03:40 följande:[/quote-nick]Vi är ganska många som har "fakta" som visar det motsatta. Varken jag själv eller mina kompisar med rökande föräldrar har börjat röka. De som rökar och började redan i skolan, det var de som inte hade rökande föräldrar. [/

Källa på det?

Svar på tråden Dricker ni framför barnen?