• Aniiee

Klar med nästa vårs/sommars matsedel. Knäppt, va?

Förmodligen. Men jag hade tråkigt. Det blir favoriter som italiensk korvpanna, lazy dinner, panasiatisk kycklingfärssås, torsk med äggsås och riktig texas chili (utan bönor), och nyheter som nya soppor och grytor, ny kycklingtallrik och lite grekiskt (vi äter inte så mycket grekiskt)

Så klar så blir det lite efterrätter och godis också, som chokladtryffel, hallonchokladbiskvier, semifreddo, kladdkaka gjord på brynt smör.

I'm a bit crazy.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Svar på tråden Klar med nästa vårs/sommars matsedel. Knäppt, va?
  • Aniiee
    Alexi skrev 2016-08-12 14:31:13 följande:

Vad menar du med givmild matsedel? Varför är fyraveckors lite??

Ja, det var ju ett skumt ordval av mig. Geez, jag har uppenbarligen lagt hjärnan någon annanstans..... =P

Jag menar att 4 veckor känns ok för mig om det står saker som "hel kyckilng med tillbehör" istället för "Helstekt kyckling med apelsinsås och nudelsallad", eller "fiskgratäng" istället för "fiskgratäng med dill- och vitvinssås, potatismos och sommarmix". Dvs lite "wiggle room". 

Jag tycker 4 veckors rullande matsedel känns för lite eftersom jag skulle få urtråkigt i köket på det. På en middagsmatsedel för 4 veckor blir det 28 recept. Om och om och om och om och.... På ett år lagar jag bortåt 300 middagsrecept (om jag nu hade haft recept till allt jag lagar). Det är 11 gånger fler maträtter än 28. Även om man byter ut recept då och då så skulle jag nog kalla det lite.... segt....

MEN, det är jag, det. Det är inget fel med en 4 veckors rullande matsedel, bara för att jag tycker att det skulle bli tråkigt.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Rödtjärnens Anna
    Aniiee skrev 2016-08-12 13:31:35 följande:

Recept på hallonchokladbiskvier:

Sätt ugnen på 175 grader. Mixa/mal 2 hg sötmandel fint. Blanda mandeln med 2 dl socker i en bunke. Vispa upp 2 stora äggvitor och rör ned i mandeln. Bred ut i rundlar på bakplåtspapper. Det bör bli ungefär 15 st "normalstora". Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter.

Smält 50 g choklad, mörk, mjölk eller vit. Mosa hallon så det blir 0,5 dl mos. Vispa 3 hg smör, 3 dl forsocker, 1 äggula och 0,5 tsk vaniljpulver (eller 1 tsk vaniljsocker) slätt och fluffigt.  Rör ned chokladen och hallonen. Bred smörkrämen på bottnarna och ställ kallt i 30 minuer.

Smält 1,5 hg choklad (valfri sort). Helst i någon djup-ish skål (och inte en inte särskillt djup tallrik som jag gjorde förta gången. Oops =P) Doppa biskvierna i chokladen, och garnera gärna kanterna med hackade nötter, kokos eller strössel.

Tack för receptet! Dessa kommer ha en given plats på julens fikabord.
  • Carambolan

Du har inspirerat mig i alla fall! Brukar göra veckomatsedel, men längre sikt låter som ett bra sätt att få in mer variation och balans. Ska sätta mig med det här i helgen :)

• Aniiee
    Rödtjärnens Anna skrev 2016-08-12 14:49:50 följande:
    Tack för receptet! Dessa kommer ha en given plats på julens fikabord.
    Any time =)
  • Aniiee
    Carambolan skrev 2016-08-12 14:50:55 följande:

Du har inspirerat mig i alla fall! Brukar göra veckomatsedel, men längre sikt låter som ett bra sätt att få in mer variation och balans. Ska sätta mig med det här i helgen :)

Kul! Glöm inte att ta fram en kalender och markera dagar man kan äta lite roligare/finare/efterrätt på (till exempel på honungens dag nu i augusti (köp svensk honung och adoptera gärna ett bi), internationella bacondagen (köp fint bacon, finns vegetarisk "bacon" också, om man hellre vill ha det) i spetember, eller kanelbullens dag, i oktober)

Och så kanske några namnsdagar och födelsedagar och grejer.....
  • Alexi

Vi är en småbarnsfamilj med mycket i kalendern. Vardagsmaten måste gå snabbt och enkelt och ändå vara vällagad. Om det då blir samma mat var femte tisdag så lever jag med det. Vår rullande matplanering med storhandling från färdiga listor har revolutionerat vår vardag.

Men är vi sugna på att testa något nytt ibland osv så gör vi det.

• Vinterankan

Häromdagen handlade jag mat till två middagar samtidigt och kände mig oerhört duktig som planerade en dag i förväg, så jag tycker helt klart att det låter lite crazy

Fast vi är väl lite extrema åt andra hållet och får enorma matkostnader pga det eftersom att vi i princip aldrig storhandlar utan tar allt på svindyra lokala affären. Så bra jobbat kanske jag ska säga.

• Aniiee
    Vinterankan skrev 2016-08-13 07:27:36 följande:

Häromdagen handlade jag mat till två middagar samtidigt och kände mig oerhört duktig som planerade en dag i förväg, så jag tycker helt klart att det låter lite crazy

Fast vi är väl lite extrema åt andra hållet och får enorma matkostnader pga det eftersom att vi i princip aldrig storhandlar utan tar allt på svindyra lokala affären. Så bra jobbat kanske jag ska säga.

=P Som sagt så jag nog lite knäpp.
  • Alexi

Vinterankan: jag vet inte om vi har lägre matkostnader än annars men som jag skrev ovan, det revolutionerade vårt liv när vi gjorde en fyraveckors matplanering. Vi vet alltid vad vi ska äta och har alltid ingredienserna hemma. Kollar i listan på kvällen och tar fram ur frysen om det behövs. Helt underbart! Jag fascineras så över de som orkar stå med barn på ica kl 17 en vardag, det händer aldrig hos oss.

• Aniiee
    Alexi skrev 2016-08-13 21:33:58 följande:

Vinterankan: jag vet inte om vi har lägre matkostnader än annars men som jag skrev ovan, det revolutionerade vårt liv när vi gjorde en fyraveckors matplanering. Vi vet alltid vad vi ska äta och har alltid ingredienserna hemma. Kollar i listan på kvällen och tar fram ur frysen om det behövs. Helt underbart! Jag fascineras så över de som orkar stå med barn på ica kl 17 en vardag, det händer aldrig hos oss.

en bra plan är nästan alltid billigare än ingen plan alls =P
  • cosinus

Det där var imponerande. Och omöjligt känns det som i vårt fall. Vet inte ens vilka dagar barnen kommer ha träningar på i höst och de dagar den börjar 17 måste middag gå fort så jag skulle bara få ändra om till förbannelse om jag ens provade göra en planering. Men imponerande att du lyckas!

• Aniiee
    cosinus skrev 2016-08-13 21:56:15 följande:

Det där var imponerande. Och omöjligt känns det som i vårt fall. Vet inte ens vilka dagar barnen kommer ha träningar på i höst och de dagar den börjar 17 måste middag gå fort så jag skulle bara få ändra om till förbannelse om jag ens provade göra en planering. Men imponerande att du lyckas!

Det hjälper förmodligen att vi är ovanligt många vuxna, så det finns alltid någon som kan vara hemma och laga mat. Och så är vi proffs på att förbereda.
Svar på tråden Klar med nästa vårs/sommars matsedel. Knäppt, va?