• Stolt Farsa

Hemverket, erfarenhet?

Hej

Har någon här sålt sin bostad via hemverket. Deras affärsidé är ju att man får hålla visningen själv. Vet inte om man måste fota själv också men det kanske man måste.

Hur mycket ansvar har man egentligen. Måste man sköta all annonsering också? Dvs se till att den kommer ut på blocket, hemnet, m.m.

Någon som har sålt sin bostad på det här sättet?

• Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?
  • Anonym (A)
    Stolt Farsa skrev 2016-09-23 06:55:22 följande:
    Hej. Ja precis så är det. Det är väl ändå så att det är ganska få svenskar som väljer att sälja sin bostad helt själv. Det är ju norm och många har ju sina egna jobb att sköta så tiden att göra allt själv och sätta sig in finns helt enkelt inte.
    Ja det är en stor process och tidskrävande. Dessutom finns många regler att förhålla sig till vilket inte är lätt som lekman att själv ha koll på. Många mäklare hjälper också till med deklarationen när det är dags, vilket kan vara skönt för många. 

Hur har det gått med försäljningen, har du kommit igång än? :)
  • Anonym (12345)

Jag som köpare har inget emot alls att det är säljaren som visar lägenheten, det ger mig en chans att prata med personen som verkligen bott där om bostaden, området m.m.

Har inget emot att sälja min bostad via hemverket heller då jag inte ser det som speciellt besvärligt att hålla i visningarna, för mig är det som att sälja bilen.

• Stolt Farsa
    Anonym (A) skrev 2016-09-23 11:10:06 följande:
    Ja det är en stor process och tidskrävande. Dessutom finns många regler att förhålla sig till vilket inte är lätt som lekman att själv ha koll på. Många mäklare hjälper också till med deklarationen när det är dags, vilket kan vara skönt för många. 

Hur har det gått med försäljningen, har du kommit igång än? :)
    Hej

Vi har valt en mäklare som kommer och fotar lägenheten imorgon medan det fortfarande inte är snö ute. Bilderna blir bättre då. Fotografen kommer och fotar på lunchen och på kvällen för att ta kvällsbilder på balkongen. Det ger tydligen också ett visst intryck. Löjligt kanske en del tycker men jag tror faktiskt det spelar större roll än vad många tror. Det är väl inget konstigare än att gå på dejt. Första intrycket är det viktigaste för att folk överhuvudtaget skall vilja fortsätta/gå på visning.
  • Anonym (A)
    Stolt Farsa skrev 2016-10-04 12:15:14 följande:
    Hej

Vi har valt en mäklare som kommer och fotar lägenheten imorgon medan det fortfarande inte är snö ute. Bilderna blir bättre då. Fotografen kommer och fotar på lunchen och på kvällen för att ta kvällsbilder på balkongen. Det ger tydligen också ett visst intryck. Löjligt kanske en del tycker men jag tror faktiskt det spelar större roll än vad många tror. Det är väl inget konstigare än att gå på dejt. Första intrycket är det viktigaste för att folk överhuvudtaget skall vilja fortsätta/gå på visning.
    Jag håller med dig! Att sälja bostad handlar oftast om att sälja ett hem, inte bara den fysiska byggnaden/lägenheten. 

Kul att ni har kommit igång med försäljningen, hoppas bilderna som ni fotade idag blev bra? 
  • Åkes

Hej,

Det verkar råda en hel del missuppfattningar här gällande Hemverket. Jag var själv tveksam till en början men beslutade för att ge de en chans då avtalet saknade bindningstid och ensamrätt.

Hemverket har överträffat mina förväntningar och för 15 000:- fick jag hjälp av mäklare och proffsfotograf med att upprätta en annons på Hemnet. Därefter höll jag mina visningar. Det var lite nervöst men med spekulanterna väl på plats gick det som en dans. Det var roligt att få berätta om min bostad och jag tror att jag kunde besvara på många utav frågorna som en mäklare inte hade kunnat. Hemverket erbjöd mig hjälp i juridiska frågor. De har också mäklare som ringde runt till mina spekulanter under budgivningen för att stämma av intresse och hjälpte mig att sy ihop affären. Inför min säljstart träffade jag flera mäklare med på tok för dyra offerter och flera av de snackade ner Hemverket.

Jag bor i ett attraktivt område och visste att min bostad skulle gå enkelt att sälja så jag beslutade mig efter många om och men ge Hemverket en chans.

Personalen var kunnig och hjälpsam. Min bostadsrätt gick till prisrekord i föreningen. Det kanske inte är en tjänst för alla men är du inte rädd för att träffa nya människor och vill spara pengar kan jag varmt rekommendera de. Jag hoppas mitt inlägg har hjälpt en del av er att bli klokare. De andra mäklarna ville ha runt 50 000:-. För vad? Hålla i en visning? Nej tack.

Med vänlig hälsning Åke

• fruelement

Jag har använt Hemverket 2017. Är MISSNÖJD!

Dels är deras kundtjänst tonåringar som inte kan något om Bostadsrättsaffärer!

Min köpare fick inte lån till tillträdelsedatum och kunde inte betala, en vanlig mäklare hade då sagt: Trist för dig men då lägger vi ut en ny annons och säljer den till någon som kan betala.

Hemverket gjorde INGET! de får betalt när kontraktet är påskrivet. Det har gått 2 månader och ingen har hört av sig till mig som säljare och undrat hur det går och vad som händer. 
    När jag hör av mig vet tonåringarna inte vad de ska göra...

Hemverket är bra om du själv är mäklare och om inget skiter sig. Annars kan du lika gärna anlita en bank för 2000kr för att hjälpa till med formalian.

SKITFÖRETAG!
    Deras slogan är "du håller i visningen och vi sköter resten" 

• Anonym (12345)
    fruelement skrev 2017-09-13 15:44:01 följande:

Jag har använt Hemverket 2017. Är MISSNÖJD!

Dels är deras kundtjänst tonåringar som inte kan något om Bostadsrättsaffärer!

Min köpare fick inte lån till tillträdelsedatum och kunde inte betala, en vanlig mäklare hade då sagt: Trist för dig men då lägger vi ut en ny annons och säljer den till någon som kan betala.

Hemverket gjorde INGET! de får betalt när kontraktet är påskrivet. Det har gått 2 månader och ingen har hört av sig till mig som säljare och undrat hur det går och vad som händer. 
    När jag hör av mig vet tonåringarna inte vad de ska göra...

Hemverket är bra om du själv är mäklare och om inget skiter sig. Annars kan du lika gärna anlita en bank för 2000kr för att hjälpa till med formalian.

SKITFÖRETAG!
    Deras slogan är "du håller i visningen och vi sköter resten" 

Det hela bygger ju på att man sköter det mesta själv.
    Hade dom inget lånelöfte?
  • PeterBerik

Hej

Använd Hemverket om du orkar och vill göra mycket själv. Tror inte det kan bli så jätte stor skillnad mellan en vanlig mäklare och göra de själv. Hemverkets annonser hamnar ju på hemnet och de är ju där de gäller att synas om man vill få sin bostad såld.

Med hemverket får ju du själv hålla dina visningar, vilket jag tror kan vara positivt då personerna får träffa dig som faktiskt bott där. Det är ju trots allt du som kan din bostad bäst.

Det är billigare men det är mer jobb helt enkelt. Den enda nackdelen jag ser med hemverket är just spekulantregistret. Mäklare träffar ju villiga köpare nästan varje dag och om de inte lyckas sälja en lägenhet till en person finns ju möjligtvis andra bostäder den mäklaren säljer som personen kanske är intresserad av. Dessutom skriver ju kunderna upp sig på mäklarnas spekulantregister.

Viktigt att tänka på är att inte bara utgå från det billigaste alternativet, gå in på www.borama.se och kolla vilka mäklare som sålt bäst. En riktigt bra tjänst! Där kan du enkelt jämför mäklare genom att se hur bra de presterat på tidigare försäljningar.

Tror att Hemverkets försäljningar också visas där, då är de ju bara jämföra de med hur andra mäklare har sålt så ser du vad som är bäst :)

• Anonym (12345)
    PeterBerik skrev 2018-02-20 22:06:56 följande:

Hej

Använd Hemverket om du orkar och vill göra mycket själv. Tror inte det kan bli så jätte stor skillnad mellan en vanlig mäklare och göra de själv. Hemverkets annonser hamnar ju på hemnet och de är ju där de gäller att synas om man vill få sin bostad såld.

Med hemverket får ju du själv hålla dina visningar, vilket jag tror kan vara positivt då personerna får träffa dig som faktiskt bott där. Det är ju trots allt du som kan din bostad bäst.

Det är billigare men det är mer jobb helt enkelt. Den enda nackdelen jag ser med hemverket är just spekulantregistret. Mäklare träffar ju villiga köpare nästan varje dag och om de inte lyckas sälja en lägenhet till en person finns ju möjligtvis andra bostäder den mäklaren säljer som personen kanske är intresserad av. Dessutom skriver ju kunderna upp sig på mäklarnas spekulantregister.

Viktigt att tänka på är att inte bara utgå från det billigaste alternativet, gå in på www.borama.se och kolla vilka mäklare som sålt bäst. En riktigt bra tjänst! Där kan du enkelt jämför mäklare genom att se hur bra de presterat på tidigare försäljningar.

Tror att Hemverkets försäljningar också visas där, då är de ju bara jämföra de med hur andra mäklare har sålt så ser du vad som är bäst :)

Det där med spekulantregister är mest säljsnack från mäklarna sida.
    Registret består oftast av några få kunder som varit på föregående visning hos mäklaren, behöver inte alls vara samma typ av lägenhet.
    Få kunder nästan inga alls lämnar sina kontaktuppgifter till en mäklare om det inte är ett specifikt objekt som de är intresserade av.

Är objektet man säljer intressant så kommer det sälja sig själv på hemnet oavsett om man använder en mäklare för 50k eller hemnet för 15 000 då spekulanter som letar efter bostad söker på hemnet efter vad de vill ha.
  • Anonym (Ylva)

Även om du håller visningarna och tar bilder själv tycker jag det är mycket bättre än en ?vanlig? mäklare.Du får ju hjälp med allt det jobbiga. Har aldrig varig på en visning med en bra säljande mäklare än så länge, mäklaren har istället gjort oss tveksamma till köpen. Tillslut sålde vi vårat genom hemverket och köpte privat av ett par.

• Anonym (12345)
    Anonym (Ylva) skrev 2018-02-20 23:53:07 följande:

Även om du håller visningarna och tar bilder själv tycker jag det är mycket bättre än en ?vanlig? mäklare.Du får ju hjälp med allt det jobbiga. Har aldrig varig på en visning med en bra säljande mäklare än så länge, mäklaren har istället gjort oss tveksamma till köpen. Tillslut sålde vi vårat genom hemverket och köpte privat av ett par.

Hemverket håller med fotograf.
  • Anonym (12345)

Det dom gör för 50k kr är ställa ut en skylt öppna dörren hälsa folk välkomna och delar ut en broshyr.
    Ibland tar dom kundernas nummer.

• Shell1

Hej

Vi säljer just nu med Hemverket, det går lätt och bra även om jag var lite fundersam innan. 

Du behöver inte alls sköta allt själv som andra skriver (mäklare och troll) Till oss kom en kvinnlig fotograf, det tog 2 tim. Sedan fick vi godkänna annons och bilder och vilken dag det ska publiceras. 

Visningen håller du i själv men du kan ju ta hjälp av någon granne eller vän. Jag ställde mig utanför huset vid brevlådan och hälsa på alla och sa att jag fanns där ifall de hade frågor, vilket bara en bråkdel har.

Kontraktet kommer via mejl och det får du själv skiva ut, ni träffas och skriver under det gemensamt och då kan de nya köparna ochså få se huset en gång till. Sedan sköter hemverket allt som slutkontrakt och överföringar av pengar, all juridik och de löser även dina bolån om dom ska lösas in. 

Du möter till slut köparen för 2:a gången på tillträdesdagen och lämnar över  nycklarna. Jag tycker upplägget är genialiskt och enkelt. Traditionella mäklare ska ha fela hundra tusen (sthlm) för detta haha...

Kul också att få se de som kommer och höra deras frågor och du som bott i huset kan ju svara bäst på frågorna. Lycka till!

• Anonym (12345)

Du har rätt oftast anlitear man mäklare bara för att det har man alltid gjort, men det går att göra samma sak för mindre pengar.

När jag är på en visning så är jag inte intresserad av att prata med mäklaren, ofta ställer dom orelevanta frågor då brukar jag ställa en del motfrågor som dom oftast inte kan svara på och brukar lämna mig ifred.

Telefonnummer brukar jag aldrig lämna frågar dom så säger jag att jag kontaktar dem om jag vill gå vidare.

Svar på tråden Hemverket, erfarenhet?