Anonym (X) skrev 2016-09-11 14:49:43 följande:
Det är i brist på fet stil/kursivering.
Ursäkta.
Funktionerna är inte så utvecklade på FL.
Läs det gärna som fetstilt eller kursiverat, för att understryka vissa ord, och inte som skrik.
Ok, det köper jag! Inga problem. Fast nog går det alltid,
iaf från en dator.
Anonym (X) skrev 2016-09-11 13:56:04 följande:
Du har kunskap genom att ha levt, säger du.
Så vad med de som har levt OCH läst ett antal olika studier och teorier? De är sämre rustade för att avgöra menar du?
En utbildning handlar inte om att lära sig HUR man omhändertar ett barn utan VARFÖR DET GÖRS, VAD MAN SKA GRUNDA DET PÅ, VAD DET LEDER TILL, och VAD ALTERNATIVET ÄR.
Din logik fallerar lite. Har man studerat så har man fått inpräntat att man ska värdera en rad olika saker innan man agerar. Kritiskt tänkande och reflexion är A och O. Och man jobbar inte ensam med barnutredningar, så det är inte så att en person godtyckligt väljer hur man ska göra. Det krävs ju underlag och kompetens för att agera korrekt.
Ja, klienten är expert på sitt liv, men socialarbetaren har teoretisk kunskap och verktyg. Statistik som visar på vad som är verkningslöst och vad som fungerar.
Men du tror alltså på riktigt att man vet bättre genom att bara ha levt? Du kan basera de tuffa beslut man tar på det du sett i ditt liv? Och det skulle bli mer rätt då än vad socialsekreterarna har?
Livserfarenheter kan se olika ut och jag vill inte gå närmare in på hur jag fått min kunskap och mina erfarenheter.
Inte mer än att jag har sett mycket på väldigt nära håll och har arbetat med utsatt människor, dock inte som socialsekreterare utan mer "från andra sidan".
Statistik och förbannad lögn är ett uttryck som finns av en anledning. Alla människor kan inte mätas med samma måttstock.
Det finns socfolk som är i 25-årsåldern som utreder ungdomar i övre tonåren och sitter och spelar viktiga mot föräldrar som är gamla nog att vara förälder även till nyss nämnda socperson. Det inger inget förtroende, varken för ungdomen som bara är 6-7 år yngre än socmänniskan eller för föräldrarna. Denna soctjej utredde tillsammans med en annan som var 28. Ocj jo, det vet jag för det kollade vi på Ratsit. Enligt mitt sätt att se på det bör en socmänniska vara gammal nog att kunna vara förälder till den som utreds.
Jag har på nära håll bevittnat soc sk kurser som mer eller mindre gick ut på att dumförklara de inblandade.
Soc tjat om att sätta gränser vet inga gränser, jag vågar påstå att majoriteten av föräldrarna är väl medvetna men att det inte låter sig göras så lätt med en nästan vuxen ungdom.
Jag känner till fall där föräldrarna utsågs till syndabockar då deras 17-åring rökte hasch. Precis som att de hade godkänt det... de "skulle hålla bättre koll om kvällarna" hette det. Saken var bara den att ungdomen gjort det på skoltid, ändå var det föräldrarnas fel.
Jag försvarar inte rökandet i sig men att lägga skulden på föräldrarna löser inget. Skolan tog de inte ens kontakt med.
Nu slutade ungdomen på eget initiativ för att bli av med soc men tänk om hen inte gjort det?
Vad skulle de på soc gjort då?
Ett annat fall jag varit inkopplad på rörde en kvinna som levde med sitt barn hos en man som misshandlade henne när barnet såg på.
Då hjälpte soc henne till en lägenhet och det var ju behjärtansvärt men tror någon att hennes lilla familj slapp soc sen? Nix pix, de hängde dem i krokarna i över tio år! De kom hela tiden på nya saker, ungen hade lite problem i skolan och vet du vad? Problemen kom av oron för soc, barnet hade en familjehemsplacerad elev i sin klass och var fulständigt livrädd för att hen skulle tas från sin enda trygghet, sin mor och sitt hem. När hen fyllde 18 la soc ner. Nu mår ungdomen äntligen bra men hen hatar allt vad sociala myndigheter heter.
Vill soc ha respekt från fotfolket så måste de visa respekt, något jag uppever att de har mycket svårt för.