• trilskas

    Sockerberoende så det smäller om det!

    Jag är 26 år.
    152 cm och 55 kg. (Ger en BMI på 23 ungefär)
    Midjemåttet: 87 cm
    Bukhöjden: 19,5
    Byst: 90 cm
    Lår: 52 cm
    Vad: 31 cm
    Överarm: 28 cm

    Det känns verkligen som om jag MÅSTE få en hel del centimeter att försvinna. Jag är sockerberoende. Dricker minst 0,5 liter Cola om dagen. Har jag det tillgänglig och så kan jag dricka 2-3 liter per dag. Lätt.

    Så. Från idag är läsken portad. Även synligt socker som i godis och kakor osv. Går redan ca 4-6 km om dagen (ofta mer än 12.000 steg om dagen). Kan nog vara värt att nämna jag har fött tre barn på under tre år. April-13, april-14 och januari-16.

    Vad mer kan jag göra?!

  • Svar på tråden Sockerberoende så det smäller om det!
  • maratontjejen

    Jag tycker du ska börja löpträna, bästa sättet enligt mej att minska centimeter runt midjan, höft, rumpa och lår. Drick inte dina kalorier, drick vatten. Dessa två råd är en bra start. Jag tränar varje dag kl. 06.00 då jag springer 5 km. innan mina barn vaknar.

  • trilskas
    maratontjejen skrev 2016-09-14 10:12:57 följande:

    Jag tycker du ska börja löpträna, bästa sättet enligt mej att minska centimeter runt midjan, höft, rumpa och lår. Drick inte dina kalorier, drick vatten. Dessa två råd är en bra start. Jag tränar varje dag kl. 06.00 då jag springer 5 km. innan mina barn vaknar.


    Aldrig löptränat tidigare. De två äldsta är på förskolan må-to. Fortfarande hemma med den yngsta. Pappan jobbar må-fre 7-16 (åker 6.30 och hemma ca 17). Jag pluggar heltid distans.
  • Duckan

    Det är bara att sätta igång med löpning ts. Det du behöver är bra skor. Vill du ha lite hjälp på traven så kan du ta hem en 5k app och följa den.
    När gubben kommer hem 17 så sticker du ut på en tur. Svårare än så är det inte.

    Jag är 3 cm längre än du och låg på 56 kg för tre år sen. Började äta GI-inriktad kost och sprang. I början orkade jag inte inte så långt, men sakta men säkert ökade antalet km. (2015 sprang jag marathon) Det tog lite tid, men jag gick ner och minskade antalet cm. Jag är fortfarande inte helt smal, men jag är över 40 och min förbränning suger.
    Dock är kosten a och o för viktnedgång, men motion hjälper till.

  • trilskas
    Duckan skrev 2016-09-14 10:35:35 följande:

    Det är bara att sätta igång med löpning ts. Det du behöver är bra skor. Vill du ha lite hjälp på traven så kan du ta hem en 5k app och följa den.
    När gubben kommer hem 17 så sticker du ut på en tur. Svårare än så är det inte.

    Jag är 3 cm längre än du och låg på 56 kg för tre år sen. Började äta GI-inriktad kost och sprang. I början orkade jag inte inte så långt, men sakta men säkert ökade antalet km. (2015 sprang jag marathon) Det tog lite tid, men jag gick ner och minskade antalet cm. Jag är fortfarande inte helt smal, men jag är över 40 och min förbränning suger.
    Dock är kosten a och o för viktnedgång, men motion hjälper till.


    När han kommer hem vid 17 gör vi middag, äter tillsammans. Sedan nattar jag tjejerna vid 19-19.30. Ibland tar det 1 timme vid nattning, ibland kortare, ibland längre.

    Är som svårt att se var jag kan hitta tiden. Vill inte heller gå ifrån när han kommer hem då vi ses så sällan (han har hobby som gör han är borta söndagarna med).
  • Duckan

    Det låter mer som undanflykter. Laga mat som räcker i två dagar så är det bara att värma på om inte karln kan laga mat själv nån gång i veckan. Ät tillsammans när du kommer hem, eller så äter du själv efter ditt pass den dagen.
    Inte har vi andra mer tid över än er utan man får pussla när man jobbar.
    Varför kan han ha sina söndagar ostörda men du har inte 30 min över på veckodagarna? Du har väl 30 min över på lördagar i alla fall då antar jag?

  • trilskas
    Duckan skrev 2016-09-14 10:50:00 följande:

    Det låter mer som undanflykter. Laga mat som räcker i två dagar så är det bara att värma på om inte karln kan laga mat själv nån gång i veckan. Ät tillsammans när du kommer hem, eller så äter du själv efter ditt pass den dagen.
    Inte har vi andra mer tid över än er utan man får pussla när man jobbar.
    Varför kan han ha sina söndagar ostörda men du har inte 30 min över på veckodagarna? Du har väl 30 min över på lördagar i alla fall då antar jag?


    30 min?! Tar ju inte direkt det.
    1. Byta om (hemma eller i gym)
    2. Träna
    3. Duscha - oftast med barn om det blir dusch hemma
    4. På med kläder

    Absolut inte undanflykter. Men behöver ju minst 1-2 timmar för träningen per gång. Jag vägrar äta själv, hellre skippar jag maten (ätstörning tidigare så jag känner jag måste äta med maken för att kunna äta. Äter knappt något då jag går hemma på dagarna. Så tråkigt och på ett sätt jobbigt äta själv). Och då de bör äta vid 17.30-18 för att sedan bada, varva ner och sedan sova så kan vi inte rubba deras mattid heller.

    Träning får i så fall bli efter att barnen somnat. Men då vill vi plocka undan och umgås som par också. (Har tex aldrig barnvakt för nöjes skull utan underhåller förhållandet kvällstid).
  • Duckan

    Jag ser att det jag skriver låter hårt, men jag var likadan innan jag tog tag i min förändring. Det fanns inte tid bla bla bla, men det är ju likadant för alla barnfamiljer med tiden. Ge och ta, men tid finns om du vill.

  • Nyfikna72

    Var kommer läsken och godiset ifrån då? Låter nästan som det är nån annan som smyger in det i ditt hem........jag har också druckit mycket cola. Tyvärr vart det överkänslighet för koffein av det och abstinens efter nån dag bara så det vart enorm huvudvärk så numera är det bara sodastream som gäller. Har citronskivor i hela tiden. Går lika bra att dricka det också så länge man buffrar i kylen med kalla flaskor.

  • maratontjejen
    trilskas skrev 2016-09-14 10:56:25 följande:
    30 min?! Tar ju inte direkt det.
    1. Byta om (hemma eller i gym)
    2. Träna
    3. Duscha - oftast med barn om det blir dusch hemma
    4. På med kläder

    Absolut inte undanflykter. Men behöver ju minst 1-2 timmar för träningen per gång. Jag vägrar äta själv, hellre skippar jag maten (ätstörning tidigare så jag känner jag måste äta med maken för att kunna äta. Äter knappt något då jag går hemma på dagarna. Så tråkigt och på ett sätt jobbigt äta själv). Och då de bör äta vid 17.30-18 för att sedan bada, varva ner och sedan sova så kan vi inte rubba deras mattid heller.

    Träning får i så fall bli efter att barnen somnat. Men då vill vi plocka undan och umgås som par också. (Har tex aldrig barnvakt för nöjes skull utan underhåller förhållandet kvällstid).
    Jag skulle inte rekommendera att du börjar på gym. Börja med något enkelt, åter igen löpträning. Jag lovar, det tar inte 1-2 timmar. På med kläder, 2 minuter. Jogga 3 kilometer 25 min i början. Hem, ta en snabb dusch 5 minuter. En halvtimme om dagen kan du börja med, du har tid.
  • Duckan

    Jag tycker att det låter som undanflykter, eller att du gör problemet större än vad det är, men låt gå. Lördagarna då? Om han har hela söndagen för sig själv bör du ha tid för träning på lördagarna då?

    Om jag ska springa (jag gör det före middag) står jag ombytt och klar kl 17 och sticker ut medan maken lagar mat. Då börjar passet så fort jag kliver ut genom dörren istället för att lägga tid på att gå till gymet. Det gör jag på lunchen.
    Vill du ha att kortare men effektivt pass, kör Almenäs-pokalen. Tar ca 15 min.
    Övningarna går att variera: http://jessicaalmenas.com/2016/08/09/almenas-pokalen/

    Men som första åtgärd, sluta köp läsk.

  • Nyfikna72

    Jag skulle nog bara skippa godis och läsk och fortsätta med promenader. Då, lär du nog få resultat så det räcker ändå. All träning ger ju ändå inga makalösa effekter annat än på allmän hälsa och starkare kropp.

  • maratontjejen
    Duckan skrev 2016-09-14 11:08:33 följande:

    Jag tycker att det låter som undanflykter, eller att du gör problemet större än vad det är, men låt gå. Lördagarna då? Om han har hela söndagen för sig själv bör du ha tid för träning på lördagarna då?

    Om jag ska springa (jag gör det före middag) står jag ombytt och klar kl 17 och sticker ut medan maken lagar mat. Då börjar passet så fort jag kliver ut genom dörren istället för att lägga tid på att gå till gymet. Det gör jag på lunchen.
    Vill du ha att kortare men effektivt pass, kör Almenäs-pokalen. Tar ca 15 min.
    Övningarna går att variera: http://jessicaalmenas.com/2016/08/09/almenas-pokalen/

    Men som första åtgärd, sluta köp läsk.


    Håller med Duckan i allt hon skriver här, ta hennes råd TS!
  • Duckan

    maratontjejen, tack, jag har ju själv varit där. Lagom tjock och lat

    Ts, om du är hemma om dagarna har du möjlighet till raska pw´s med vagnen. Det är en god början. Kanske du kan testa några löpsteg med den också?

  • trilskas
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 10:57:45 följande:

    Var kommer läsken och godiset ifrån då? Låter nästan som det är nån annan som smyger in det i ditt hem........jag har också druckit mycket cola. Tyvärr vart det överkänslighet för koffein av det och abstinens efter nån dag bara så det vart enorm huvudvärk så numera är det bara sodastream som gäller. Har citronskivor i hela tiden. Går lika bra att dricka det också så länge man buffrar i kylen med kalla flaskor.


    Det är jag som handlar. Även storhandlingen tar jag själv. På väg hem från förskolelämningen på morgonen (oftast). Sedan pluggar jag parallellt med att vara med bebis och ta hand om henne.
  • trilskas
    maratontjejen skrev 2016-09-14 11:05:41 följande:
    Jag skulle inte rekommendera att du börjar på gym. Börja med något enkelt, åter igen löpträning. Jag lovar, det tar inte 1-2 timmar. På med kläder, 2 minuter. Jogga 3 kilometer 25 min i början. Hem, ta en snabb dusch 5 minuter. En halvtimme om dagen kan du börja med, du har tid.
    Gick på gym för 1,5 år sedan. Tills jag blev gravid igen. Så där är jag välbekant med de flesta maskinerna och sådant. Jag kommer inte jogga på 25 minuter. 1 km tar 15 minuter att gå i raskt takt för mig. Så 4 km är en timmes promenad för min del, halverar nog inte tiden med att jogga.

    Maken lagar inte mat med alla 3 barnen hemma. Då får de ist bara någon macka till middag. Det blir för mycket för honom att rodda med. När jag var borta två timmar senaste gången så hade han på riktigt tagit dit sin mamma om han visste om hur lång tid det skulle tagit. Jag har tjatat och får en natt barnledig i november. Det dygnet kommer svärmor att sova här.
  • trilskas
    Nyfikna72 skrev 2016-09-14 11:10:38 följande:

    Jag skulle nog bara skippa godis och läsk och fortsätta med promenader. Då, lär du nog få resultat så det räcker ändå. All träning ger ju ändå inga makalösa effekter annat än på allmän hälsa och starkare kropp.


    Det är jag som handlar. Så jag får se till att faktiskt vara mätt/inte hungrig eller törstig i alla fall innan det. Så slinker det inte ner något.

    Men maken sa han inte kommer sluta med sitt. Så kommer ju ha sådant hemma de kvällar han vill ha.
  • Annelie 76

    Ät LCHF. Läs bloggen "LCHF-ingenjören" för inspiration och råd om hur man besegrar sockerberoende och går ner i vikt.

  • whattodowhattodo

    Okej, du känner inte att du kan lägga till någon träning, då tar vi andra hållet - kosten!

    Hur, vad, när, äter du?

    Vet du någonting om kcal-räkning?

    Mina bästa tips för viktnedgång som jag fått från min dietist för att sluta upp med sockret:

    * Skippa sockret helt - inte heller raffinerat som pasta, bröd, ris.
    Dock brukar jag köpa en mörk choklad från nellie dellies som är sötad med stevia. Jag gillar egentligen inte riktigt mörk choklad, men har den alltid med mig och tar en liten bit när jag känner mig sugen på godis. Varför jag tar den med mig är att det är enklare att dra fram den ur väskan och äta en liten bit för att istället förbjuda sig för att sedan go crazy och ta den där bullen ändå...


    * Ät regelbundet!


    * Ta alltid det nyttigaste alternativet.


    Exempel 1: Du ska fika med en vännina, hon tar en latte och en bit kladdkaka. (ca 200 + 200 = 400kcal)
    Du tar en kopp svart kaffe eller grönt te, och om du är hungrig/ sugen köper du eller har med ditt ett äpple i väskan. (ca 2kcal + 80 kcal = max 82 kcal)


    Exempel 2: Du och din man måste skynda er och äta och ni går in på McDonalds för att det är nära och bra.
    Han tar en Bigmac meny med mellan coca cola och mellan pommes (ca 510 + 170 + 340= 1020 kcal)
    Du tar en ceaser sallad utan dressing och en loka/ mineralvatten: (= ca 
    410kcal)


    * Tugga maten 30 gånger

    * Ät i lugn och ro - minst 20 minuter ska ett mål mat ta,
    kolla inte heller på maten medan du tuggar, kolla inte heller telefonen, datorn utan sitt bara stilla och fokusera på att tugga och äta maten. Ät alltid vid matbordet och aldrig i soffan/ framför tvn.

    * Drick mycket vatten

    * Maxa proteinintaget per måltid
    - kyckling, kvarg, kött


    Jag skulle tillexempel kunna äta detta en vanlig dag:


    Frukost kl 07: 250g kvarg med tinade frysta blåbär
    Mellis nr 1, kl 09.30: 1 äpple
    Lunch ca11-11.30: 150g kyckling, 50g sötpotatis, 100g broccoli
    Mellis nr 2, kl 13.30: 100g morötter
    Mellis nr 3, kl 15: 50g rostade och saltade sojabönor
    Middag kl 17-18: Sallad med breasola skinka
    eventuellt kvällsmellis: 1 äpple

    Jag äter mycket mellis som du ser, men annars krashar jag och hetsäter väldigt lätt allt godis som finns i hela världen ungefär.... så detta är enda sättet jag håller mig på banan utan socker.

    Andra tips kan vara:


    * Ladda ner någon kalori-räknar app (exempelvis lifesum) och börja räkna
    * Köp in en matvåg, så du vet hur mycket du får i dig

Svar på tråden Sockerberoende så det smäller om det!