Behandlas lika?
Jag undrar lite över alla er som hävdar att ni är "en familj" och behandlar alla barn i familjen lika/som om de vore era egna. Stämmer det verkligen? Vi har rätt nyligen flyttat ihop efter att ha varit tillsammans ett tag, och även om vi har blivit en familj så är det ändå tydligt att vi har varsitt barn, inte två gemensamma. Är vi ovanliga?
Barnen går till exempel inte på samma skola. Det är självklart att vi hämtar och lämnar vårt eget barn. Hade båda varit våra kanske vi hade lagt upp en annan plan. Vi "nattar" fortfarande barnen - var och en sitt eget. Hade båda barnen varit våra gemensamma hade vi förmodligen turats om varannan kväll. Mitt barn har en dyr fritidsaktivitet, för att hon vill och jag och hennes andra förälder är överens om att det är något vi vill lägga pengar på (vi delar på utgifterna för den) - hur min sambo lägger upp sitt barns fritid är en fråga för de föräldrarna. Klart att vi pratar om saken, och snackar om logistik och schema och så, men mitt barn är mitt ansvar och tvärtom. Hur mycket mitt barn får i veckopeng är något jag bollar med mitt ex och med min sambo, men i slutänden är det mitt beslut, och bara mitt, hur mycket pengar jag vill ge mitt barn och vad det ska räcka till. Visst hade jag kunnat vabba med bonusbarnet om det skulle behövas, men då vill jag bli ombedd - det är inte mitt ansvar. Hade det varit vårt gemensamma barn hade vi givetvis delat 50-50.