Hur nattar ni era barn som är ca 7 år och 12 år?
Har två barn på 7 och 12 och nattningen tycker både jag och min är seg och utdragen. Vi börjar kl 20.00 och vill att barnen ska ligga i sängen 20:30. Ibland blir det lite senare men "barnfria" blir vi tidigast 21.30-22. Vi delar upp nattningen mellan barnen varje kväll. Den yngsta vill ha vatten, läsa saga, massage och prat innan hon somnar. Efter att den "nattande" föräldern lämnat hennes rum ropar hon ca tre gånger, och undrar t ex "hur" hon ska sova. Den äldsta vill gärna att en av oss ligger i hennes säng och pratar med henne innan hon ska sova. Ca 30 min brukar det bli. Jag kan tillägga att de får ganska mycket uppmärksamhet av oss från 17:30 då vi båda föräldrar brukar vara hemma. Min man får ca 30 min egen tid på kvällen för han är helt slut sen och behöver sova senast 22:30. Jag vill och orkar vara uppe till 23 iaf. Då min man nattat den lilla vill den stora ha lite prat men honom. Visst, det är positivt, men vi får nästan inget tid på kvällen. Jag tänker på om detta är vanligt förekommande nattningsrutin för så stora barn eller är vi för mesiga?! "Skall" det vara så här krävande fast barnen är så stora???