Första barnet var jag hemma med i tre veckor. Jag utbildade mig till mäklare och risken var stor att man var tvungen att börja om från början pga nya utbildningskrav om man slutade mitt i, så min sambo fick ta hela föräldraledigheten själv. Jag var förstås hemma när jag inte hade föreläsningar, men sambon var den som tog mest ledighet. Jag hade ju ingen SGI heller så jag tog knappt ut några dagar på pappret heller, det skulle ju ställa till det med CSN och så vidare.
Andra barnet var jag hemma med i tre månader. Min dåvarande chef (som jag dumt nog berättade att jag var gravid för när jag sökte jobbet) ville inte att jag skulle vara ledig mer, annars fick jag sparken (självklart sjukt olagligt) och dagarna före julafton/strax innan jag var tvungen att vara tillbaka på jobbet lyckades jag få ett annat jobb - så jag hade inget val, jag behövde ju ett jobb. Tack vare det sitter jag nu som ekonomichef på ett annat företag så jag är glad att jag tog den chansen.
Nu med tredje barnet så planerar jag att vara hemma ett år (jag kommer jobba nån dag i månaden) och jag ser fram emot det oerhört mycket, jag kunde bara inte släppa det där att jag missat att få vara hemma och sitta på första parkett när de där första sakerna händer. Jag tjänar mer än min sambo men det spelar ingen som helst roll.
Så trots att min sambo har varit hemma överlägset flest dagar med våra andra barn, så får jag inte chansen att ta igen det riktigt som jag ville eftersom det ju är fler dagar som nu är reserverade till pappan. Men visst, syftet är väl det där relationsfrämjande.
För oss har det inte stämt ett dugg att den som varit hemma mest fått bäst relation. Jag kan inte ha en bättre relation med mina pojkar än jag har. Så nä, det kanske inte alls är det som är viktigast? Jag tycker inte att staten ska gå in och bestämma hur man vill göra, för det kan finnas så många andra faktorer som spelar in. Bättre att de fortsätter med morötterna isåfall, som jämställdhetsbonusen, som ju ska uppmuntra de som väljer bara utifrån sin ekonomiska situation.