• Anonym (Tummen mitt i)

Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept

Hej alla glada,

snart är det jul och jag tänkte överaska min sambo med att slänga ihop lite kakor eller något när hon är på jobbet dagen innan julafton (själv jobbar jag hemifrån). (Och nej, det är inte istället för presenter, tänkte bara överraska lite).

Nu till mitt problem... jag tror att senaste gången jag bakade var ett par decennier sedan och om jag inte minns fel var min hemkunskapslärare, eller om det möjligen var min kära mor, på gränsen till tårar... kort sagt - jag är varken van vid att baka eller någon större naturbegåvning.

Finns det någon där ute som har ett idiotenkelt och idiotsäkert recept? Nu pratar vi inte om "det här brukar jag svänga ihop, det är lätt" utan snarare "det här skulle min senile farfar som varken lagat mat eller bakat sedan Koreakriget klara"... tacksam för alla tips. Tål inte nötter, mandel, kokos och citrusfrukter och hon älskar choklad, speciellt mörk sådan.

Någon som har något lätt recept att bjuda på? Ju enklare desto bättre.

• Svar på tråden Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept
  • monkees
    EnAnonumius skrev 2016-12-23 06:40:07 följande:
    Så bara för att något var omöjligt för dig när du var novis, så måste det givetvis var helt omöjligt för en annan novis också per se?

Eller är det också totalt helt OMÖJLIGT för DIG att fatta att bara för att du misslyckades med en sak som novis är aldrig samma sak som att andra noviser också måste misslyckas med det.
    Inte nödvändigtvis men jag ville bara varna!

• Rymdmoln
    amia01 skrev 2016-12-23 01:41:54 följande:

Läser att många har tipsat om chokladbollar. Var min tanke också, men i en "lyxigare" variant - som chokladbollstårta!

Gör 2-3 satser av smeten och tryck ut den i en form med löstagbara kanter.

Smält 200 g choklad - mörk eller ljus efter smak, och bred/pensla över den över chokladbollssmeten. Strö på pärlsocker eller strössel innan chokladen stelnat. Ställ kallt, ta av kanten på formen när kakan stelnat.

Superenkelt och gott!

Det lät gott :p kanske lite marshmallowfluff på också
  • EnAnonumius
    monkees skrev 2016-12-23 07:01:36 följande:
    Inte nödvändigtvis men jag ville bara varna!

Det där du skrev var ingen "varning" du skrev egentligen. Även om du ville "ge sken" av det.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • monkees
    EnAnonumius skrev 2016-12-23 09:30:51 följande:
    Det där du skrev var ingen "varning" du skrev egentligen. Även om du ville "ge sken" av det.
    Men snälla människa.......hur viktigt är det vad jag skriver? Om TS vill baka drömmar, struvor och finska pinnar så gör han väl det oavsett vad jag tycker?
    Jag har aldrig lyckats baka en snygg/god småkaka någonsin och jag är 61 år men det är JAG det!
  • Swagger
    EnAnonumius skrev 2016-12-22 23:07:43 följande:
    Nej, många barn som är runt 5 år och uppåt klara av att fixa den själv. Den enda lilla hjälpen de behöver är väl att mamma hjälper barnen att måtta upp ingredienserna startar ugnen och hjälper dem med att hålla tiden.

Ok, du mäter alla ingredienser, du sätter på ugnen och du tar tiden. Vad är det egentligen de kan göra, hälla i ingreienserna i en bunke i rätt ordning samt vispa/röra ihop i rätt ordning... Sedan klicka ut i formar eller bara forma kakorna. Kommer inte ihåg vad det var för kakor, så har inte koll just nu på om något skulle vispas eller hur kakorna skulle formas. Min poäng är att det du skriver ovan är en stor del av bakandet. Så jag tycker inte det stämmer att dina barn kan göra det, i alla fall inte utan mycket hjälp.
  • Maja6666

Åh, kanske någon kan läsa detta och bli hjälpt, ser att det bara är 12!!!!!!år sedan frågan kom????

Jag gör (alldeles för ofta) en typ kladdkaka med en chokladkräm (tryffel) ovanpå.

För att det inte ska kladda "snöar" jag över bra med florsocker.

Så enkel, så fantastiskt god!

Smält 125g smör och

blanda i alla följande ingredienser

2 1/2 dl strösocker

en nypa salt (?)

1 dl kakao

2 tsk vaniljsocker

2 ägg

1 1/2 dl vetemjöl

Bred ut i form med papper ca 25x20

Varmluft 175 ca 18 min

Sedan gör man tryffeln,

Koka upp 1 dl vispgrädde,

lägg i bitar av 100 gr mörk choklad samt 1 tsk smör. Låt stå kvar på plattan och smälta.

Rör ihop jämnt och låt svalna.

Man kan kyla den lite innan man breder ut den över kakan.

Sist florsocker och sedan bara skära snygga bitar!

Mmmmmm!

• Maja6666

Åh, kanske någon kan läsa detta och bli hjälpt, ser att det bara är 12!!!!!!år sedan frågan kom????

Jag gör (alldeles för ofta) en typ kladdkaka med en chokladkräm (tryffel) ovanpå.

För att det inte ska kladda "snöar" jag över bra med florsocker.

Så enkel, så fantastiskt god!

Smält 125g smör och

blanda i alla följande ingredienser

2 1/2 dl strösocker

en nypa salt (?)

1 dl kakao

2 tsk vaniljsocker

2 ägg

1 1/2 dl vetemjöl

Bred ut i form med papper ca 25x20

Varmluft 175 ca 18 min

Sedan gör man tryffeln,

Koka upp 1 dl vispgrädde,

lägg i bitar av 100 gr mörk choklad samt 1 tsk smör. Låt stå kvar på plattan och smälta.

Rör ihop jämnt och låt svalna.

Man kan kyla den lite innan man breder ut den över kakan.

Sist florsocker och sedan bara skära snygga bitar!

Mmmmmm!

• Maja6666

Coolt att mitt recept upprepar sig.

Nu vet ni vad ni ska göra i köket....????

Kan ni den redan vet ni hur farlig den är.....

• EnAnonumius
    Swagger skrev 2016-12-23 13:39:53 följande:

Ok, du mäter alla ingredienser, du sätter på ugnen och du tar tiden.
    Nej vad har jag hävdat att JAG gör det?  Citera där jag hävdar det.
    Det var fråga eventuellt hjälpa barnen.

• Swagger
    EnAnonumius skrev 2016-12-23 17:46:16 följande:
    Nej vad har jag hävdat att JAG gör det?  Citera där jag hävdar det. Det var fråga eventuellt hjälpa barnen.

Hur går det till när du hjälper barnen att sätta på ugnen?
  • Swagger
    EnAnonumius skrev 2016-12-23 17:46:16 följande:
    Nej vad har jag hävdat att JAG gör det?  Citera där jag hävdar det. Det var fråga eventuellt hjälpa barnen.

Oavsett skulle jag kalla det mycket hjälp när det kommer till en enkel kaka.
  • Swagger
    EnAnonumius skrev 2016-12-22 23:07:43 följande:
    Nej, många barn som är runt 5 år och uppåt klara av att fixa den själv. Den enda lilla hjälpen de behöver är väl att mamma hjälper barnen att måtta upp ingredienserna startar ugnen och hjälper dem med att hålla tiden.

Jag ser inte att det står "eventuellt hjälper"... De behöver hjälp med detta skriver du och kallar det lite hjälp. När det gäller en mycket enkel kaka som barnen "klara av att fixa den själv"a och sedan radar du upp massor med centrala saker de inte fixar själva.... Hmmmmm...
  • nnnnnnnn
    monkees skrev 2016-12-23 03:12:45 följande:
    Jag har inga tips för jag kan inte baka, men jag vill utdela en varning.........Försök INTE baka traditionella småkakor, mördegskakor. Det är OMÖJLIGT när man är novis. Jag slängde kilovis med deg och kakor innan jag lärde mig den läxan.
    Ska finnas att köpa färdig sådan deg!
    Sen är det bara att skära lagom tjocka bitar och lägga på sylt, dumlekola eller vad man gillar.
Svar på tråden Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept