• Anonym (Tummen mitt i)

Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept

Hej alla glada,

snart är det jul och jag tänkte överaska min sambo med att slänga ihop lite kakor eller något när hon är på jobbet dagen innan julafton (själv jobbar jag hemifrån). (Och nej, det är inte istället för presenter, tänkte bara överraska lite).

Nu till mitt problem... jag tror att senaste gången jag bakade var ett par decennier sedan och om jag inte minns fel var min hemkunskapslärare, eller om det möjligen var min kära mor, på gränsen till tårar... kort sagt - jag är varken van vid att baka eller någon större naturbegåvning.

Finns det någon där ute som har ett idiotenkelt och idiotsäkert recept? Nu pratar vi inte om "det här brukar jag svänga ihop, det är lätt" utan snarare "det här skulle min senile farfar som varken lagat mat eller bakat sedan Koreakriget klara"... tacksam för alla tips. Tål inte nötter, mandel, kokos och citrusfrukter och hon älskar choklad, speciellt mörk sådan.

Någon som har något lätt recept att bjuda på? Ju enklare desto bättre.

• Svar på tråden Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept
  • Palestrina
    EnAnonumius skrev 2016-12-21 23:56:18 följande:

Mördegskakor med sylt.
    Inte ens en hund kan misslyckas med det, men det är lite kladdigt i början.

200g smör
    1tsk vanillinsocker
    1sl strösocker
    4½ dl vetemjöl

Sylt som du och din sambo tycker om.

En eller två bakplåt eller långpanna.

1) Blanda i hop smör vetemjöl, socker och vanillinsockret till en jämn deg. Det kan ta en stund då smöret sakta smälter av din värme i dina händer och det kan bli lite kladdigt i början.

2) Låt degen vila c:a 30 minuter i kylen.

3) Ta ut degen och sätt på ugnen på övervärme och undervärme på 175 grader.

4) Använd smörpapper på bakplåten ELLER smöra bakplåtens botten med lite smör på ett papper.

5) ta en "kula" från degen (ungefär lika stor som en "köpköttbulle" i paket),  och rulla den till en boll lägg den på plåten och platta till den försiktigt så den är "halv platt och rund". Gör sedan en grop mitt i "platta bullen" med tummen och fyll gropen med sylt.

6) Sätt plåten i mitten av ugnen i 10 minuter och ta ut kakorna och låt dem svalna.

Detta bakar mina barn, som inte är tillräckligt stora för att ha börjat med hemkunskap i skolan än, utan hjälp. Så det borde ts fixa.
  • AnnaStjärnhök

Sockerkaka är jättelätt. Ingredienserna är:

ett mått (måttet kan vara t.ex. en mugg eller ett glas) socker
    ett mått ägg
    ett mått vetemjöl
    lika många teskedar bakpulver som antal ägg

Börja med att sätta ugnen på 175 grader. Gör i ordning en form genom att pensla den med smält smör och skaka ut ströbröd över. Det brukar funka även med bara smör, om man tar en bit av hörnet på folien på ett paket kylskåpskallt smör, gräver fram en klick och sedan smörjer runt formen med foliebiten. 

Vispa ihop ägg och socker, gärna med elvisp. De ska bli slätt och pösigt. Häll mjölet i en stor skål eller djup tallrik (om du vill vara helt säker på att det inte finns klumpar kan du sikta det, alltså skaka det genom en sil). Häll ditt bakpulvret. Blanda om lite. Häll sedan mjölet i socker-och-äggsmeten, och rör med en stor sked eller slev tills det är slätt och jämnt. Häll över smeten i formen.

Sätt in i ugnen. Tiden beror på ugnen och på hur stor kakan är, så du får hålla koll så den inte blir bränd. Men minst 30 minuter, och kanske 40-45 minuter.

• i-o

Köp ett färdigt kit, läs instruktionerna på paketet.

• Swagger
    Palestrina skrev 2016-12-22 18:08:13 följande:
    Detta bakar mina barn, som inte är tillräckligt stora för att ha börjat med hemkunskap i skolan än, utan hjälp. Så det borde ts fixa.

De kanske får hjälp av dig? Å andra sidan, till de som tycker det är svårt att följa ett recept... är det hela världen om man misslyckas... Troligen lär sig TS något då...
  • Swagger
    Swagger skrev 2016-12-22 22:31:28 följande:
    De kanske får hjälp av dig? Å andra sidan, till de som tycker det är svårt att följa ett recept... är det hela världen om man misslyckas... Troligen lär sig TS något då...

TS byt ut nötterna mot krossad saltakrits så får du sältan...
  • EnAnonumius
    Swagger skrev 2016-12-22 22:31:28 följande:

Nej, många barn som är runt 5 år och uppåt klara av att fixa den själv. Den enda lilla hjälpen de behöver är väl att mamma hjälper barnen att måtta upp ingredienserna startar ugnen och hjälper dem med att hålla tiden.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Palestrina skrev 2016-12-22 18:08:13 följande:
    Precis. Många barn som klar detta galant..

• amia01

Läser att många har tipsat om chokladbollar. Var min tanke också, men i en "lyxigare" variant - som chokladbollstårta!
    Gör 2-3 satser av smeten och tryck ut den i en form med löstagbara kanter.
    Smält 200 g choklad - mörk eller ljus efter smak, och bred/pensla över den över chokladbollssmeten. Strö på pärlsocker eller strössel innan chokladen stelnat. Ställ kallt, ta av kanten på formen när kakan stelnat.
    Superenkelt och gott!

• monkees

Jag har inga tips för jag kan inte baka, men jag vill utdela en varning.........Försök INTE baka traditionella småkakor, mördegskakor. Det är OMÖJLIGT när man är novis. Jag slängde kilovis med deg och kakor innan jag lärde mig den läxan.

• EnAnonumius
    monkees skrev 2016-12-23 03:12:45 följande:
    Jag har inga tips för jag kan inte baka, men jag vill utdela en varning.........Försök INTE baka traditionella småkakor, mördegskakor. Det är OMÖJLIGT när man är novis. Jag slängde kilovis med deg och kakor innan jag lärde mig den läxan.
    Så bara för att något var omöjligt för dig när du var novis, så måste det givetvis var helt omöjligt för en annan novis också per se?

Eller är det också totalt helt OMÖJLIGT för DIG att fatta att bara för att du misslyckades med en sak som novis är aldrig samma sak som att andra noviser också måste misslyckas med det.

Svar på tråden Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept