• Anonym (Tummen mitt i)

Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept

Hej alla glada,

snart är det jul och jag tänkte överaska min sambo med att slänga ihop lite kakor eller något när hon är på jobbet dagen innan julafton (själv jobbar jag hemifrån). (Och nej, det är inte istället för presenter, tänkte bara överraska lite).

Nu till mitt problem... jag tror att senaste gången jag bakade var ett par decennier sedan och om jag inte minns fel var min hemkunskapslärare, eller om det möjligen var min kära mor, på gränsen till tårar... kort sagt - jag är varken van vid att baka eller någon större naturbegåvning.

Finns det någon där ute som har ett idiotenkelt och idiotsäkert recept? Nu pratar vi inte om "det här brukar jag svänga ihop, det är lätt" utan snarare "det här skulle min senile farfar som varken lagat mat eller bakat sedan Koreakriget klara"... tacksam för alla tips. Tål inte nötter, mandel, kokos och citrusfrukter och hon älskar choklad, speciellt mörk sådan.

Någon som har något lätt recept att bjuda på? Ju enklare desto bättre.

• Svar på tråden Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept
  • EnAnonumius
    Gryntroll skrev 2016-12-21 22:09:17 följande:
    Eller klassiska CHOKLADBOLLAR
    Bästa receptet finns på förpackningen till AXA havregryn, med kaffe som gör susen för chokladsmaken. Rulla i strössel eller pärlsocker stället för kokos.
    Vill bara tillägga.

Man kan byta ut kaffet mot apelsinjuice koncentrat i stället. Det blir faktiskt delikat smak med det också.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nnnnnnnn
    Nyttiga bananchokladbollar

12–15 st

2 normalstora bananer (mogna)
    3 dl havregryn
    2 msk kakao
    1 msk kaffe
    1 dl kokos 

Garnering
    ca 1 dl kokos

GÖR SÅ HÄR

1. Mosa bananerna med en gaffel.

2. Blanda ihop bananerna med resten av ingredienserna.

3. Rulla bollar av smeten och rulla dem i kokos. Förvara dem i kylen, de håller i ett par dagar.

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2016-12-22 10:23:50 följande:
    Vill bara tillägga.

Man kan byta ut kaffet mot apelsinjuice koncentrat i stället. Det blir faktiskt delikat smak med det också.

Jag menar nu INTE till TS..
    Utan för andra som läser tråden.
    Bäst att tillägga detta så folk inte tolkar det som att det var riktat till TS, då hans tjej är ju citrusfrukt allergiker.
  • riboflavin

Idiotlätt!

Köp en rulle mandelmassa, skär tunna skivor och lägg rundlarna på en plåt. Grädda i 200 grader tills de är gyllenbruna.

Blir sega kakor som smakar mandelbiskvi

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • nernu

Haha! Massa skitsvåra recept som innehåller allt som ts är allergisk mot. Bra tips alltså.

• EnAnonumius
    riboflavin skrev 2016-12-22 12:37:33 följande:
    Idiotlätt!

Köp en rulle mandelmassa, skär tunna skivor och lägg rundlarna på en plåt. Grädda i 200 grader tills de är gyllenbruna.

Blir sega kakor som smakar mandelbiskvi
    Jättebra recept om TS vill skicka sambon till akuten för att få 12 tavegyl (stavning) tabletter och 10kortison tabletter som brukar vara standard dosen vid utbruten allergi.

• Rikard Andersson

man fick ju inte Efterlyssa ;)

• nevermind
    Queennr1 skrev 2016-12-21 21:28:17 följande:

Smält en chokladkaka, blanda ned rice crispis. Klicka ut på bakplåtspapper och låt stelna.

Så vansinnigt gott!
Svar på tråden Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept