• Anonym (Tummen mitt i)

Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept

Hej alla glada,

snart är det jul och jag tänkte överaska min sambo med att slänga ihop lite kakor eller något när hon är på jobbet dagen innan julafton (själv jobbar jag hemifrån). (Och nej, det är inte istället för presenter, tänkte bara överraska lite).

Nu till mitt problem... jag tror att senaste gången jag bakade var ett par decennier sedan och om jag inte minns fel var min hemkunskapslärare, eller om det möjligen var min kära mor, på gränsen till tårar... kort sagt - jag är varken van vid att baka eller någon större naturbegåvning.

Finns det någon där ute som har ett idiotenkelt och idiotsäkert recept? Nu pratar vi inte om "det här brukar jag svänga ihop, det är lätt" utan snarare "det här skulle min senile farfar som varken lagat mat eller bakat sedan Koreakriget klara"... tacksam för alla tips. Tål inte nötter, mandel, kokos och citrusfrukter och hon älskar choklad, speciellt mörk sådan.

Någon som har något lätt recept att bjuda på? Ju enklare desto bättre.

• Svar på tråden Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept
  • Ellie

Havreflarn!
    Vill man få med choklad och lyxa till det kan man lägga chokladsmörkräm emellan, men det blir enklare utan.
    www.tasteline.com/recept/havreflarn-med-chokladsmorkram/

Havreflarn 3 dl havregryn 2 dl strösocker 0,5 dl sirap 150 gram smör, smält 0,5 dl grädde, ovispad 1,5 dl vetemjöl 0,5 tsk bakpulver Blanda ihop allt.
    Klicka med tesked på en plåt (ca 20 st på en plåt)
    In i ugnen 175 grader ca 8 min.
    Om man vill:
    Chokladsmörkräm 75 gram smör 1,5 dl florsocker 2 tsk vaniljsocker 2 msk kakao 1 tsk kaffe, starkt (kan uteslutas) Rör ihop allt.
    Bred på flarnen och sätt ihop 2 och 2.
  • Kitango

Jag har ett recept det kräver bara en ingrediens.

Mörk choklad. Du skalar av det fiberlager som omsluter den, och sen är det färdigt att servera :)

• EnAnonumius

Mördegskakor med sylt.
    Inte ens en hund kan misslyckas med det, men det är lite kladdigt i början.

200g smör
    1tsk vanillinsocker
    1sl strösocker
    4½ dl vetemjöl

Sylt som du och din sambo tycker om.

En eller två bakplåt eller långpanna.

1) Blanda i hop smör vetemjöl, socker och vanillinsockret till en jämn deg. Det kan ta en stund då smöret sakta smälter av din värme i dina händer och det kan bli lite kladdigt i början.

2) Låt degen vila c:a 30 minuter i kylen.

3) Ta ut degen och sätt på ugnen på övervärme och undervärme på 175 grader.

4) Använd smörpapper på bakplåten ELLER smöra bakplåtens botten med lite smör på ett papper.

5) ta en "kula" från degen (ungefär lika stor som en "köpköttbulle" i paket),  och rulla den till en boll lägg den på plåten och platta till den försiktigt så den är "halv platt och rund". Gör sedan en grop mitt i "platta bullen" med tummen och fyll gropen med sylt.

6) Sätt plåten i mitten av ugnen i 10 minuter och ta ut kakorna och låt dem svalna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Rymdmoln
    EnAnonumius skrev 2016-12-21 23:56:18 följande:

Mördegskakor med sylt.

Inte ens en hund kan misslyckas med det, men det är lite kladdigt i början.

200g smör

1tsk vanillinsocker

1sl strösocker

4½ dl vetemjöl

Sylt som du och din sambo tycker om.

En eller två bakplåt eller långpanna.

1) Blanda i hop smör vetemjöl, socker och vanillinsockret till en jämn deg. Det kan ta en stund då smöret sakta smälter av din värme i dina händer och det kan bli lite kladdigt i början.

2) Låt degen vila c:a 30 minuter i kylen.

3) Ta ut degen och sätt på ugnen på övervärme och undervärme på 175 grader.

4) Använd smörpapper på bakplåten ELLER smöra bakplåtens botten med lite smör på ett papper.

5) ta en "kula" från degen (ungefär lika stor som en "köpköttbulle" i paket),  och rulla den till en boll lägg den på plåten och platta till den försiktigt så den är "halv platt och rund". Gör sedan en grop mitt i "platta bullen" med tummen och fyll gropen med sylt.

6) Sätt plåten i mitten av ugnen i 10 minuter och ta ut kakorna och låt dem svalna.

Mums! Bra och pedagogiskt recept som till och med jag skulle fixa att baka hehe. Annars får väl hunden kliva in fixa ;)
  • MadHatter

Jag skulle satsa på en helt vanlig sockerkaka. Det var det första jag lärde mig baka som barn likaså min dotter.

Om man läser receptet noga och kan sina måttsatser så tror jag det blir bra.

Kladdkaka går snabbt att röra ihop men är i praktiken inte så lätt för en helt nybörjare eftersom man behöver känna sin ugn för att veta när den är klar. En sockerkaka kan man använda potatissticka för att se att den är genomgräddad.

Lite ordbok för nybörjaren:

Smörj och bröa: ta smör/bakmargarin på en bit hushållspapper och smörj in hela insidan av formen. Häll sen i ströbröd och skaka runt och häll ut överflödet.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt: vispa en stund med elvisp

När man blandar i resten av ingredienserna blandar man försiktigt med sked, ej elvisp.

Grädda kakan i mitten av ugnen (om det inte står något annar i ett recept, grädda i mitten).

• MadHatter

Ett mer allmän tips ts:

Vad du än väljer att göra tycker jag att du ska väöja något som du vet vad det är, nåt du vet hur det ska se ut och hur det smakar.

• Piff

Panacotta kanske?

Du häller 3 dl grädde

2 dl mjölk

6 matskedar strösocker och

1,5 tesked vaniljsocker i en kastrull.

Lägg 1,5 tesked gelatinpulver (finns på bakhyllan)

i en liten skål/mugg och blanda ner 1,5 matsked vatten.

Låt den blandningen stå och bli en geleklump, ca 5 minuter.

Undertiden sätter du mjölkblandningen på spisen och låter det koka upp, rör runt i grytan!

Koka 2-3 minuter, ta sen bort den från spisen.

Rör ner gelatinpulverklumpen i mjölkblandningen, häll upp på formar.

Det behöver stå i kylen ca 4 timmar och stelna, sen kan du lägga på hackad choklad eller hallon eller vad du vill som dekoration.

Receptet ovan är för 4 pers, om du gör för 2 så ta hälften av allt enl nedan:

1,5 dl grädde

1 dl mjölk

3 matskedar strösocker

0,75 tesked vaniljsocker

0,75 tesked vaniljsocker

0,75 matsked vatten.

Mkt enkelt, tycker jag iaf... Och gott! :)

• nnnnnnnn

Detta!

2 ingredienser (200 g chokladkaka + smördeg från kyldisken eller frysdisken). Kyld smördeg måste du skära i rutor, fryst är färdigskuren.
    Ev. pensla med mjölk eller ägg = 3 ingredienser.

Superlätt!
    Supergott!
    Lovar att alla blir grymt imponerade av dina bakkonster och tror att du är värsta konditorn.

För dej som inte orkar följa länken.
    0) starta ugnen, 225 °C.
    1) Lägg 2-3 rutor choklad på en tinad platta med smördeg. Rulla ihop.
    2) Lägg på en plåt med bakplåtspapper med skarven neråt.
    3) Ev. pensla med mjölk eller ägg
    4) In i ugnen 25 minuter. Tag ut, låt svalna några minuter, men servera snabbt.

kit.se/2016/08/05/49877/varldens-snabbaste-pain-au-chocolat/

• EnAnonumius
    Rymdmoln skrev 2016-12-22 06:03:54 följande:
    Mums! Bra och pedagogiskt recept som till och med jag skulle fixa att baka hehe. Annars får väl hunden kliva in fixa ;)
    Tackar för berömmet..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • nnnnnnnn

Ett annat recept med 2 ingredienser!

Dumlekakor:

Portioner: 20 st

400 g mördeg (färdig kakdeg) Finns att köpa i affären.
    10 kolor med Dumlesmak småbrödsformar = små bakformar, inte så stora som kanelbullefomar. Finns oftast både i aluminium och papper, leta i affären!
    Så här gör du . Sätt ugnen på 150°C. Ställ formarna på en plåt. Dela degen i 20 bitar (för 20 st) och forma runda bollar. Lägg dem i formarna. Dela kolorna i halvor. Tryck med ett finger en fördjupning i varje kaka och lägg kolorna i fördjupningen. Grädda mitt i ugnen 20-25 minuter. Låt kakorna svalna på plåten.
Svar på tråden Efterlyser JÄTTELÄTT bakrecept